|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Opleidingsonderdelen |
|
|
|
| | |
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Taalbeheersing & expressieve vaardigh. |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10289 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
50 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gotink Heidi
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het opleidingsonderdeel 'Taalbeheersing en expressieve vaardigheden' bestaat uit twee luiken:
- taalbeheersing (werkcolleges), - expressieve vaardigheden (workshop).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student hanteert een verzorgde uitspraak en een expressieve en dynamische spreekstijl.
De student kan specifieke teksten schrijven voor het functioneren op klas- en schoolniveau met aandacht voor een juiste spelling, woordkeuze, zinsbouw en tekststructuur.
De student kan teksten beoordelen op hun leesbaarheid voor leerlingen en maakt die teksten zo nodig toegankelijk door mondelinge en schriftelijke ingrepen.
De student is gericht op correct taalgebruik en schakelt zo nodig externe hulpbronnen in.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Algemeen Nederlands + basiskennis grammaticale terminologie.
|
LEERINHOUDEN
|
Schriftelijke en Mondelinge vaardigheden
correct taalgebruik: spelling, woordgebruik en zinsbouw, tekstsamenhang en tekststructuur, - samenvatten,
leerlingentekst schrijven, presentatietechnieken, mondelinge presentaties, stembeheersing en uitspraak, - expressieve vaardigheden.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- syllabus van de lector + eigen aanvullingen en notities
- oefenmateriaal op e-campus + leersites + campusbibliotheek
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
26
|
lesuren
|
20,00
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
15,38
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
80
|
klokuren
|
61,54
|
Verdere toelichting:
Taalbeheersing:
-
werkcolleges,
- oefeningensessies: individueel en in groep (telkens met coaching).
Expressieve vaardigheden:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Permanente evaluatie + examen (100%)
1. Examen: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%)
2. Schriftelijke communicatieopdracht: leerlingentekst (35%)
-
inhoud,
-
structuur en opmaak,
-
leesbaarheid,
-
correct taalgebruik.
3. Mondelinge presentatie (25%)
-
inhoud en structuur,
-
expressiviteit en lichaamsdynamiek (non-verbale, ultraverbale),
-
contact met het publiek (interactie, mondelinge weerbaarheid),
-
uitspraak en stembeheersing (intonatie, tempo, volume, taalzuiverheid).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Mondeling + Schriftelijk examen (100%)
1. Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%) 2. Samenvatting en Leerlingentekst (35%) 3. Presentatie (25%).
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Contact- en gesprekvaardigheden |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10363 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
32 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het beroep van leerkracht is uiterst communicatief. Een efficiënte communicatie tussen leerkracht en leerling is nodig, maar ook tusssen leraar en ouders, collega's, directie, CLB-medewerkers, externen, ... In dit jaar worden naast het communicatiemodel, de basisregels van de communicatie bestudeerd. Er wordt stilgestaan bij stress- en timemanagement. Basisomgangsvormen voor de klas worden doorgelicht. Vergadertechnieken worden besproken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
inzicht hebben in het circulair zijn van het communicatieproces
-
inzicht hebben in de basiswetmatigheden van het communicatieproces volgens de communicatietheorie (Watzlawick e.a.)
-
dagelijkse "communicatietaferelen" kunnen interpreteren ifv de communicatietheorie
-
situaties waarin het communicatieproces vastloopt kunnen analyseren
-
bij vastgelopen communicatie mogelijke uitwegen kunnen formuleren
-
inzicht hebben in de factoren die stress beïnvloeden
-
stressmanagement: kunnen aangeven hoe eigen stress kan verminderd worden
-
blokkerende en stimulerende denkpatronen kunnen onderscheiden
-
alternatieven voor irrationele gedachtenpatronen kunnen formuleren
- erkennend kunnen reageren op een klasgroep
- effeciënt kunnen vergaderen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
- bereidheid om te reflecteren op het eigen functioneren
- bereidheid om interactief te participeren
|
LEERINHOUDEN
|
-
communicatiemodel
-
communicatieleer volgens Watzlawick ea: communicatieaxioma's
-
stressmanagement/ ontspanningstraining/ RET
-
zichtbare en hoorbare expressieve factoren
- basisomgangsvormen voor de klas: erkennen, verwerpen, negeren
- vergadertechnieken
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus aangevuld met teksten en eigen nota's
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
35,90
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
46
|
klokuren
|
58,97
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Psychopedagogiek & agogische vaardigh. |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10092 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
48 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Een leraar heeft een belangrijke taak als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen. Inzicht in je eigen gedrag en het gedrag van anderen zowel op individueel-psychologisch als op sociaal-psychologisch vlak is hiervoor noodzakelijk. Daarom worden in dit jaar verschillende onderdelen van de algemene, sociale, differentiële en ontwikkelingspsychologie besproken. Onderwerpen zoals waarneming, leren, motivatie, faalangst, intelligentie, adolescentiepsychologie, ... toegepast op onderwijs komen hierbij aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij inzicht heeft in elementaire psycho-pedagogische concepten zoals: perceptie, leren, geheugen, intelligentie, motivatie, faalangst, ontwikkelingspsychologie, adolescentiepsychologie.
-
Op basis van elementaire psycho-pedagogische inzichten kan de student het eigen handelen in de praktijkcontext optimaliseren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
-
Bereidheid om zich in te leven in uiteenlopende situaties
-
bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren
-
bereidheid tot interactief participeren
-
bereidheid tot kritische ingesteldheid
- bereidheid tot samenwerken
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
44
|
lesuren
|
33,85
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
82
|
klokuren
|
63,08
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- schriftelijk examen in januari over de leerstof van het eerste semester: telt mee voor 50% van de punten; inzichts- en toepassingsvragen
- schriftelijk examen in juni: over de leerstof van het tweede semester: telt mee voor 50% van de punten: inzichts- en toepassingsvragen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
schriftelijk examen over het geheel van de leerstof: 100% van de punten
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Ped. wetenschappen & algemene didactiek |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10364 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
60 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Ihmsen Hans
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Om goed gewapend een eerste keer voor de klas te kunnen staan zal je, met deze eerste cursus, vertrouwd geraken met alle componenten die belangrijk zijn om een les voor te bereiden. Het is de bedoeling dat je de geleerde inhouden creatief kan uitwerken aan de hand van een bepaalde lesopdracht. Er wordt daarom veel aandacht besteed aan het maken van een lesvoorbereiding. Daarnaast worden een paar belangrijke werkvormen voor de klas een eerste keer ingeoefend om zo ook aan te voelen wat de uitdaging is bij bepaalde manieren van aanpakken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
De geldende eindtermen voor het secundair onderwijs.
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus Pedagogische wetenschappen 1 VK, deel 1 & 2, Hans Ihmsen; nota's, opgegeven artikels en teksten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
48
|
lesuren
|
36,92
|
practicum en oefeningen:
|
6
|
lesuren
|
04,62
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
70
|
klokuren
|
53,85
|
Verdere toelichting:
-
Hoorcolleges
-
Oefeningen en opdrachten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen in december (60%), schriftelijk examen in juni (30%) en opdrachten (10%). Om te slagen moet je geslaagd zijn voor het eerste examen in december en moet je alle opdrachten uitgevoerd hebben. Indien je niet slaagt voor het tweede deel in juni moet je totaal percentage voldoende zijn om te slagen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Het herexamen Schriftelijk examen (100%). Het herexamen is steeds een herexamen over het geheel van de leerstof.
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Informatieverwerking |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10094 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Santens Roald
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
- leergierig zijn
- flexibel zijn
- geslaagd zijn voor het ICT-beginassessment
|
LEERINHOUDEN
|
-
Gebruik van ICT in de (hoge)schoolomgeving
-
Hardware
-
Zoeken op internet
-
Word 2007 : opmaken van documenten
-
Excel 2007: puntentabel maken en beheren
- Powerpoint 2007: aangenaam en doordacht presenteren
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
28,21
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
4
|
lesuren
|
05,13
|
studietijd buiten contacturen:
|
48
|
klokuren
|
61,54
|
Verdere toelichting:
werkcolleges: vaardigheden inoefenen
Vormen van groepsleren : bij BZW (horend bij de major).
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie: vakoverschrijdend, taken uit andere vakken worden geëvalueerd op ICT-toepassing. (25%)
- Praktisch examen (juni): behandelde leerinhouden kunnen toepassen (75%)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Het praktijkexamen van juni kan hernomen worden (100%).
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Zorg voor voeding (module 1) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10290 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
39 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Lodewijks Jan Seghers Annemie
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je leert hoe je gezonde voeding samenstelt. Je bereidt gerechten hygiënisch en methodisch en je koopt economisch aan.Aspecten van voedingsleer, veilig gebruik en onderhoud van allerlei moderne keukenapparatur en bereidingstechnieken komen geïntegreed in de lessen aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Kan eigen leerpunten aangeven aan de hand van een zelfevaluatieformulier. Behoudt overzicht en reageert wendbaar bij onverwachte omstandigheden. De student blijft rustig bij onverwachte omstandigheden in de keuken.
-
Opdrachten krijgen een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out.
-
Kan werken met verschillende recepturen. Ziet verbanden en heeft een goed onderbouwde argumentatie bij de keuze van kooktechnieken. Staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied. Kan kritisch denken ten aanzien van informatie en massamedia. Uit creativiteit bij realisatie van opdrachten. Taken worden goed voorbereid en afspraken gerespecteerd.
-
Legt verband tussen lesonderwerpen in eigen opleiding (hogeschoolniveau) en aanpak lesonderwerpen gericht op doelgroep SO.
-
Juist gebruik van materieel en technieken. Kennis van de voedingsleer en warenkennis verruimen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
-
Algemene voedingsleer
-
Warenkennis, water koffie, thee, brood, deegwaren, rijst, aardappelen, groenten en fruit
-
Receptenleer en kooktechnieken
- Kooktechnieken toepassen
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Plantijn-cursus
-
Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2008
-
J.G. van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HB uitgevers, 2009
-
NUBEL-VOEDINGSMIDDELENTABEL
- Brochures voedingsvoorlichting
- Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
lesuren
|
11,54
|
practicum en oefeningen:
|
21
|
lesuren
|
20,19
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
65
|
klokuren
|
62,50
|
Verdere toelichting:
-
Praktijksessies, onder begeleiding, voorbereide recepten uitwerken.
-
Therorielessen, voedingsleer en warenkennis
- Verplichte praktijksessies met verplichte voorbereiding (schriftelijk taak).
- Theorie verwerven via opdrachten voor elke kookles (voorbereidingen worden voor de aanvang van de les afgegeven).
- Reflectie en rapporteren over: organisatie en samenwerking, werktempo, uitgevoerde technieken, gezond volgens de actieve voedingsdriehoek, hygiënisch, organoleptisch, ergonomisch, milieubewust en veilig handelen.
- Elkaar leren coachen, per les zijn er 2 coachen die zorgen voor het goede verloop van de kookles, de orde en uitvoeren van gemeenschappelijke taken in de keuken. Dit is een voorbereiding op de latere leidinggevende functie als leerkracht.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Voor dit opleidingsonderdeel is GEEN examencontract mogelijk.
Verplichte aanwezigheid is een vereiste om te slagen.
Voor elk onderdeel van het examen moet ten minste 50 % gehaald worden.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Verzorging (module 1) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10291 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
20 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In Verzorging module 1, worden de verschillende aspecten van een gezonde levensstijl belicht. Er is een ruime afwisseling tussen verdieping in de theoretische achtergrondinformatie gecombineerd met praktische toepassingen. Zelfzorg staat hierbij centraal. Hygiëne, EHBO, verzorging van het lichaam, etiquette, alsook onderhoud van textiel en de woonomgeving worden belicht. Sociale Vorming, waaronder het zelfbeeld, persoonlijkheid en ontwikkeling, hulporganisaties, ... behoren ook tot dit onderdeel. Er wordt ruimte gelaten tot het creëren en realiseren van eigen ontworpen creatieve werkstukjes. Je kennis wordt aangescherpt en je kunnen wordt gereflecteerd.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De student beheerst de basistechnieken en vaardigheden om les te kunnen geven in de 1ste graad van het SO (leerbevorderend gedrag: kennis en vaardigheden-->ped.did.aanpak).
-
De student verwerft basiskennis EHBO en kan de basistechnieken zelfstandig uitvoeren.
-
De student beheerst de basisleerstof personenzorg en past basiszorgprocessen toe.
-
De student voert basisvaardigheden m.b.t. onderhoud van textiel en woning uit.
-
De student hanteert bij de zorgprocessen de juiste (onderhouds) middelen en -materialen.
-
De student ontdekt, ontwikkelt en uit zijn/haar creativiteit bij de realisatie van decoratieve werkstukken in functie van de vooropgestelde kostprijs.
-
De student organiseert werk binnen de vooropgestelde tijd (plannen op korte en lange termijn).
-
De student werkt economisch, ergonomisch en veilig (fysisch welzijn bevorderen + juiste leermiddel kiezen).
-
De student kan gericht info rond de leerinhoud verzamelen, selecteren, kritisch benaderen en verwerven.
-
De student evalueert a.d.h. van de opgegeven criteria eigen en andere werkstukken en formuleert feedback.
-
De student stimuleert medestudenten tot samenwerking tijdens groepsleren.
- De student stelt zich tijdens groepsleren en werkcolleges empathisch op t.o.v. medestudenten en werkt constructief mee aan de realisatie van groepsopdrachten.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
De vereiste eindtermen van het secundair onderwijs.
|
LEERINHOUDEN
|
-
De student(e) moet de verzorgingstechnieken beheersen mbt. textiel, wonen en personenzorg, gericht op de onderwijsbevoegdheid in de 1ste graad van het S.O. De cursus is opgedeeld in 4 grote delen. Elk deel is voorzien van theoretische achtergrondinfo en practica om vaardigheden en technieken in te oefenen.
-
EHBO: Hulpverlening aan slachtoffer in (niet) levensbedreigende situaties, technieken en eerste hulpmateriaal. Theoretische en practische uitvoering.
-
Personenzorg: Huid, haar, zintuigen, tandverzorging, zorg voor het eigen lichaam, omgangsvormen en etiquette, … .
-
Zorg voor textiel en woonomgeving:
A)Werking van wasmachine, manueel wassen, droogtrommel, strijkapparatuur, wasproces, textieletikettering,… toegepast o.a.op zakdoeken, keukenhanddoeken, kussenslopen, e.a.. B) Verstellen en handwerk: knopen aannaaien, naai- en siersteken, werken met vilt, breien, haken, knooptechnieken, ... . C) Onderhoudstechnieken woonomgeving, materialenleer, aanleggen documentatiemap, wooninrichting, onderhoudsapparatuur, ... .
-
Realisatie van decoratieve en/of functionele voorwerpen in hout, glas, recyclagemateriaal, piepschuim, bloemschikken, … .
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Werkboeken ZWL en personenzorg 1ste graad. Wolters-Plantyn
-
Naslagwerk huishoudkunde textiel- en interieurzorg.Wolters-Plantyn
-
Plantijn-cursus aangevuld met eigen nota's.
-
Boeken bibliotheek.
-
Transparanten, videomateriaal, afbeeldingen en materiaal in natura.
-
Boeken over verzorging interieur en persoon ter inzage in het verzorgingslokaal.
- Vaktijdschriften.
- Brochures.
- Informatie van de overheid.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
10,26
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
10,26
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
58
|
klokuren
|
74,36
|
Verdere toelichting:
-
Vaardigheden worden na demonstratie en onder begeleiding individueel of in kleine groepjes ingeoefend.
-
Bepaalde delen van deze cursus worden via hoorcolleges, groepsopdrachten en groepsleren overgebracht, andere delen moeten a.d.h. van opdrachten en cursusmateriaal zelfstandig verwerkt worden, sommige onderwerpen komen via interactief onderwijs aan bod.
- Gastsprekers brengen hun beroepservaringen over, enkele onderdelen worden met een studiebezoek aangevuld.
- Inoefening in het eigenhandig maken en opzoeken van didactisch materiaal komen ook aan bod.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
Voor dit opleidingsonderdeel is GEEN examencontract mogelijk.
-
Verplichte aanwezigheid is een vereiste om te slagen.
-
Schriftelijk examen : 30 %.
-
Praktisch examen : 40 %.
-
Permanente evaluatie : 30 %.
- Voor elk onderdeel van het examen moet ten minste 50 % gehaald worden.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
-
Behoud punten permanente evaluatie:30%.
-
Schriftelijk jaarexamen : 40% (module 1).
-
Praktisch jaarexamen : 30 %.
- Voor elk onderdeel van het jaarexamen moet ten minste 50 % gehaald worden.
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Zorg voor voeding (module 2) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10292 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 2 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
38 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Lodewijks Jan Seghers Annemie
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je leert hoe je gezonde voeding samenstelt. Je bereid gerechten hygiênisch en methodisch en koopt economisch aan. Aspecten van voedingsleer, veilig gebruik en onderhoud, van allerlei moderne keukenapparatuur en bereidingstechnieken komen geïntegreed in de lessen aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Kan eigen leerpunten aangeven aan de hand van een zelfevaluatieformulier. Behoudt overzicht en reageert wendbaar bij onverwachte omstandigheden. De student blijft rustig bij onverwachte omstandigheden in de keuken.
-
Opdrachten krijgen een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out. Werkt actief mee bij de voorbereiding en realisatie van groepsopdrachten.
-
Kan werken met verschillende recepturen. Ziet verbanden en heeft een goed onderbouwde argumentatie bij de keuze van kooktechnieken. Staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied. Kan kritisch denken ten aanzien van informatie en massamedia. Uit creativiteit bij realisatie van opdrachten. Taken worden goed voorbereiden afspraken gerespecteerd.
-
Legt verband tussen lesonderwerpen in eigen opleiding (hogeschoolniveau) en aanpak lesonderwerpen gericht op doelgroep SO. De student kan moeilijkheden en aandachtspunten in recepten aanduiden.
- Juist gebruik van materieel en technieken. Kennis van de voedingsleer en warenkennis verruimen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Voeding module 1
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Algemene voedingsleer, voedingsvoorlichting
- Warenkennis, melkproducten, kaas, eieren, vlees, vis en bereidingsvetten
- Receptenleer en kooktechnieken
- Kooktechnieken toepassen
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Plantijn-cursus
-
Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2001
-
J.G. van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HBuitgevers, 2001
-
NUBEL-VOEDINGSMIDDELENTABEL
-
brochures voedingsvoorlichting
- Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
07,69
|
practicum en oefeningen:
|
24
|
lesuren
|
23,08
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
66
|
klokuren
|
63,46
|
Verdere toelichting:
-
Praktijksessies, onder begeleiding, voorbereide recepten uitwerken.
-
Therorielessen, voedingsleer en warenkennis
-
Verplichte praktijksessies met verplichte voorbereiding (schriftelijk taak).
-
Theorie verwerven via opdrachten voor elke kookles (voorbereidingen worden voor de aanvang van de les afgegeven).
-
Reflectie en rapporteren over: organisatie en samenwerking, werktempo, uitgevoerde technieken, gezond volgens de actieve voedingsdriehoek, hygiënisch, organoleptisch, ergonomisch, milieubewust en veilig handelen.
-
Elkaar leren coachen, per les zijn er 2 coachen die zorgen voor het goede verloop van de kookles, de orde en uitvoeren van gemeenschappelijke taken in de keuken. Dit is een voorbereiding op de latere leidinggevende functie als leerkracht.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Verzorging (module 2) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10377 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
40 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty Seghers Annemie
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De tweede module Verzorging houdt in dat er voornamelijk toegespitst wordt op het zelfstandig verwerven van inhoudelijke kennis, technieken en toepassingen. De focus ligt steeds op de zorg voor de mens, de studie van materiaal en materieel en de zorg en verfraaiing van de woon- en leefomgeving. Verdieping in de theorie en techniek in eerstehulpsituaties van het deel EHBO worden vervolgd.
In deze module is een BZW (Begeleid Zelfstandig Werk) geïntegreerd, gericht op zelfstandig informatie verzamelen en verwerken, verdieping in materialenkennis bij de inrichting en onderhoud van de woning (ZWL). Deze BZW wordt in groep uitgevoerd, mondeling en schriftelijk gepresenteerd, waarbij zowel het proces als het produkt ervan, worden beoordeeld.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De student beheerst de basistechnieken en vaardigheden om les te kunnen geven in de 1ste graad van het SO (leerbevorderend gedrag: kennis en vaardigheden -->ped.did.aanpak).
-
De student onderzoekt de etiquette en omgangsvormen in bepaalde situaties.
-
De student beheerst de basisleerstof personenzorg en past basiszorgprocessen toe.
-
De student voert basisvaardigheden m.b.t. onderhoud van textiel en woning uit.
-
De student hanteert bij de zorgprocessen de juiste (onderhouds) middelen en -materialen.
-
De student ontdekt, ontwikkelt en uit zijn/haar creativiteit bij de realisatie van decoratieve werkstukken in functie van de vooropgestelde kostprijs.
-
De student organiseert werk binnen de vooropgestelde tijd (plannen op korte en lange termijn).
-
De student werkt economisch, ergonomisch en veilig (fysisch welzijn bevorderen + juiste leermiddel kiezen).
-
De student kan gericht info rond de leerinhoud verzamelen, selecteren, kritisch benaderen en verwerven.
-
De student evalueert a.d.h. van de opgegeven criteria eigen en andere werkstukken en formuleert feedback.
-
De student stimuleert medestudenten tot samenwerking tijdens groepsleren.
- De student stelt zich tijdens groepsleren en werkcolleges respectvol, empathisch en soepel op t.o.v. medestudenten en werkt constructief mee aan de realisatie van groepsopdrachten.
- De student stuurt zowel zichzelf als groepsleden bij, werkt zelfstandig en in team en realiseert een werkplan.
- De student verzamelt en selecteert informatie rond een gekozen groepsonderwerp m.b.v. 'CAVIA' normen.
- De student werkt aan de hand van een studiewijzer, in groep en onder begeleiding, een onderwerp uit (BZW).
- De student werkt actief mee aan de creatieve realisatie van de schriftelijke BZW-bundel, mondelinge (= workshop) presentatie en stelt een tentoonstelling op.
- De student past de verworven kennis en vaardigheden in ICT en Communicatie, Voeding-Verzorging vakoverschrijdend toe in de teamrealisaties.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
verzorging module 1
|
Andere begincompetenties
|
De kennis, technieken, inzichten, vaardigheden en creativiteit uit Verzorging theorie en praktijk module 1.
Van de student wordt verwacht dat hij/zij bereid is samen te werken met alle andere studenten.
|
LEERINHOUDEN
|
-
De student(e) moet de verzorgingstechnieken beheersen i.v.m. textiel, wonen en personenzorg, gericht op de onderwijsbevoegdheid in de 1ste graad van het S.O. De cursus is opgedeeld in 4 grote delen. Elk deel is voorzien van theoretische achtergrondinfo en practica om vaardigheden en technieken in te oefenen
-
Personenzorg: Huid, haar, zintuigen, tandverzorging, zorg voor het eigen lichaam,…, omgangsvormen en etiquette.
-
EHBO: theorie, technieken en eerstehulpsituaties.
-
Zorg voor textiel: Werking van wasmachine, droogtrommel, strijkapparatuur, wasproces, textieletikettering,… toegepast op zakdoeken en keukenhanddoeken, verstellen en handwerk (breien, haken, naaien, ...).
- Realisatie van decoratieve en/of functionele voorwerpen in hout, glas, recyclagemateriaal, piepschuim,…
- Binnen het vakgebied Verzorging werkt elke student in team één ZWL- gericht onderwerp uit in het BZW. Zie studiewijzer BZW.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Naslagwerk Textiel: Wolters-Plantyn
Werkboeken en handleidingn lkr 1ste graad, Wolters-Plantyn
Plantijn-cursus aangevuld met eigen nota's
Transparanten, videomateriaal, afbeeldingen en materiaal in natura
Vaktijdschriften
'CAVIA' normen
Syllabus met opdrachten en evaluatiedocumenten
Blackboard cursus BZW
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
10,26
|
practicum en oefeningen:
|
14
|
lesuren
|
17,95
|
vormen van groepsleren:
|
14
|
lesuren
|
17,95
|
studietijd buiten contacturen:
|
38
|
klokuren
|
48,72
|
Verdere toelichting:
* Vaardigheden worden na demonstratie en onder begeleiding individueel of in kleine groepjes ingeoefend.
* Bepaalde delen van deze cursus worden via hoorcolleges, groepsopdrachten en groepsleren overgebracht, andere delen moeten a.d.h.v. opdrachten en cursusmateriaal zelfstandig verwerkt worden, sommige onderwerpen komen via interactief onderwijs aan bod.
* Gastsprekers brengen hun beroepservaringen over, enkele onderdelen worden met een studiebezoek aangevuld.
* De student krijgt een algemene toelichting bij het gebruik van de studiewijzer.
* De student werkt de studiewijzer zelfstandig en individueel en/of in team uit onder begeleiding van een mentor/vaklector.
* Studiebezoek.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
Voor dit opleidingsonderdeel is GEEN examencontract mogelijk.
-
Verplichte aanwezigheid is een vereiste om te slagen.
-
Schriftelijk examen : 30 %.
-
Praktisch examen : 40 %.
-
Permanente evaluatie : 30 %.
- Voor elk onderdeel van het examen moet ten minste 50 % gehaald worden.
- Het groepsleren BZW wordt geëvalueerd: zie schema in studiewijzer BZW.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
-
Behoud punten permanente evaluatie:30%
-
Schriftelijk jaarexamen : 30% (idem als juni)
-
Praktisch jaarexamen : 40 %
- Voor elk onderdeel van het jaarexamen moet ten minste 50 % gehaald worden.
- BZW: vermits het om teamwerk gaat is herkansing niet mogelijk. De quotering blijft behouden.
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Vakdidactiek voeding-verzorging |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10160 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
24 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Lesgeven met een goed ontwerp verhoogt de kans dat een les goed gegeven kan worden. "Goed voorbereid is half gewonnen".
In het opleidingsonderdeel Vakdidactiek worden praktische en theoretische vraagstukken behandeld a.d.h.v. veel voorbeelden, oefeningen en opdrachten, om zo doelgericht en efficiënt mogelijk lessen te ontwerpen, met ruimte voor een creatieve aanpak en een eigen leraarstijl. Er wordt stap voor stap gewerkt en begrippen en vaardigheden worden systematisch aangebracht, zodat verdere uitdieping mogelijk wordt. De verwerking van de opdrachten en lesrealisaties gebeuren individueel of in groepsverband, onder begeleiding van de lector. Hierbij wordt telkens over de vereiste didactische principes en de verschillende componenten van het didactisch model, gericht gereflecteerd en bijgestuurd. Inoefening in het voorbereiden van didactische materialen en ontwerpen komen ruim aan bod in het didactisch atelier.
Tevens wordt er tijdens de Intra Mura (IM) periode extra kans geboden op het inoefenen van lesvoorbereidingen en het lesgeven zelf.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De student bereidt een lesonderwerp voor en legt de resultaten van het voorbereidingsproces vast in het vooropgestelde lesschema met timing (met uitzondering van evaluatievoorstel en leertekst) (beginsituatie+doelstellingen+leerinhoud+leeractiviteit+leermiddel).
-
De student kiest, vervaardigt en werkt met het gepaste didactisch materiaal (aangepast leermiddel ngl. de doelgroep).
-
De student verwerft inzicht in gebruikte leerplannen 1ste graad TSO + BSO en hanteert deze als leidraad voor de lesrealisatie (leerinhoud bepalen in functie van leerplan).
-
De student bestudeerd de vooropgestelde les-eind- en ontwikkelingsdoelen en past ze in het lesontwerp toe.
-
De student bestudeert het Vlaamse onderwijslandschap (leerplan) en de instructies over 'Werken in de eerste graad van het SO'.
-
De student heeft inzicht in het voorbereidingsproces van een les (begeleider van leer-en ontwikkelingsproces).
-
De student staat open voor experimenten met didactische werkvormen.
-
De student overlegt met medestudenten en vaklector bij de voorbereiding en de realisatie van de les.
-
De student moet communicatief zijn in de schriftelijke lesvoorbereiding en tijdens de mondelinge lesrealisatie.
-
De student observeert het lesverloop, de didactische aanpak en de leraarsstijl van medestudenten en stelt zich hierbij assertief, empathisch en open op, hij/zij levert constructieve feedback.
-
De student documenteert zich deskundig en hanteert een correcte bronvermelding.
-
De student stelt een lesorganisatieplan met timing op voor theorie- en praktijklessen.
-
De student schrijft demonstraties uit.
- De student stelt een eenvoudige bestellijst op voor een praktijkles.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Van de student wordt verwacht interesse te betuigen voor zowel de inhoudelijke, practische als pedagogisch-didactische aanpak van de gekozen vakspecialisatie. Inleving te hebben voor de woon- en leefomgeving en een gemotiveerde houding t.o.v. het onderwijs en het lesgeven.
Inzicht in kernbegrippen van de didactische principes zoals beginsituatie, mogelijke didactische werkvormen, formuleren van lesdoelen, lesorganisatie, leerplannengebruik... vanuit de cursus algemene didactische basisvaardigheden.
Eindtermen uit de 3de graad van het Secundair Onderwijs.
|
LEERINHOUDEN
|
De cursus is opgebouwd uit 4 grote delen:
-
1.Leerplanstudie: onderwijslandschap, begrip 'vakdidactiek', ambtsbevoegdheid van de leraar VVK, lessentabellen 1ste graad TSO en BSO van de verschillende onderwijsnetten, werken in de eerste graad, ... .
-
2.Lesrealisatie: 3 grote lesdelen (lesbegin, leskern en afronding van de les) met volgende momenten: motivatie, informatie, herhaling en vastzetting, integratie, toepassing en evaluatie.
-
3.Werken met didactisch materiaal en hulpmiddelen voor het creëren van een krachtige leeromgeving: bord, video, wandplaat,..en ander didactisch materiaal in natura en figura, interactieve werkvormen, denk-en waarnemingsvragen, leermiddelen, ... .
- 4.Opdrachten en geïntegreerd practicum.
- Inoefening: lesbegin, OLG voor theorie Verzorging, demonstratie van technieken, proefondervindelijk werken, micro-teaching door studenten, ... .
De Intra Muros periode bereidt de student extra voor op de Pedagogische stage.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Plantijn-cursus met 4 delen.
- Leerplannen 1ste graad S.O. VVKSO, OVSG, PROV en Gemeenschapsonderwijs (GO!).
- Lessentabellen 1ste graad VVKSO.
- Vlaamse Onderwijsinstructie 'Werken in de eerste graad van het SO'.
- Typelessen met didactisch materiaal.
- Transparanten en videomateriaal.
- Smartbord
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
7
|
lesuren
|
08,97
|
practicum en oefeningen:
|
7
|
lesuren
|
08,97
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
lesuren
|
12,82
|
studietijd buiten contacturen:
|
54
|
klokuren
|
69,23
|
Verdere toelichting:
-
Sommige delen van de cursus worden d.m.v. praktijkvoorbeelden en onderwijsgesprekken overgebracht, andere delen worden d.m.v. opdrachten individueel of in kleine groepjes uitgewerkt en ingeoefend.
-
De leerplannen worden a.d.h. van kleine opdrachten en via interactief onderwijs bestudeerd.
- A.d.h. van videoregistratie en lesobservatieformulieren krijgt de student verbale terugkoppeling op zijn/haar leraarstijl.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
Voor dit opleidingsonderdeel is GEEN examencontract mogelijk.
-
Verplichte deelname aan de lessen is een vereiste.
-
Permanente evaluatie: 20%
-
Opdrachten: 30%
-
Schriftelijke jaaropdracht: 50%: Noot: Bij de ingang van major module 2 wordt de jaaropdracht aan de studenten toe bedeeld.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Wetenschappelijke ondersteuning VV |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10378 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
54 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Ridder Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus vertrekt vanuit de wereld van voeding en verzorging. De studenten zoeken met de lector oplossingen om het ontstaan en gedragingen van materie te kunnen verklaren. We vertrekken telkens van producten uit het dagelijks leven. De studenten worden ook voorbereid op de leerstof die ze in het tweede jaar en het derde jaar zullen krijgen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De nodige chemische, fysische basiskennis aanbrengen om de specifieke onderwerpen in de andere cursussen te kunnen begrijpen.
Fysische gedragingen van water kunnen begrijpen
Chemische gedragingen vanuit logische en wetenschappelijk oogpunt kunnen verklaren, waarom lossen chemische stoffen op in water. Welke gevolgen heeft dit bij het gebruiken van water?
Deze modules zijn opgebouwd rond:
- 1ste module water
- 2de module organische oplosmiddelen, vetten, eiwitten, sacchariden
Dit sluit aan bij de cursus voeding
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
1ste module
-
Het onderdeel chemie vertrekt vanuit de natuur en de wereld rondom ons. De studenten zoeken met de lector oplossingen om het ontstaan en de gedragingen van de materie te kunnen verklaren. Aan de hand van de tabel van het periodiek systeem van de elementen zoeken we verklaringen voor de gedragingen van water, zuurstofgas, krijt enz..
-
Het onderdeel fysica: fasenovergangen van water, wat gebeurt er met de cellen van de voedingsmiddelen bij het invriezen, enz...
2de module
-
In deze module vertrekken we telkens van producten uit het dagelijks leven (vb aceton) en vragen ons dan af waarom dit als oplosmiddel reageert en veralgemenen dan naar de andere meer onbekende stoffen in deze groepen.
-
Ook enkele specifieke onderwerpen komen aan bod zoals rubber, aardolie en aardgas, margarine, zeep, vruchtenaroma’s, was (bv bijenwas). Sommige van deze onderwerpen vind je ook terug in andere vakken. Hier wordt er echter de nadruk gelegd op de eigenschappen en daaraan gebonden de chemische verklaringen.
- Eiwitten, sacchariden en lipiden worden uitgewerkt met hun eigenschappen en gedragingen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus, demonstratiemateriaal, Tabel van Mendeljev
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
30
|
lesuren
|
38,46
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
25,64
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
24
|
klokuren
|
30,77
|
Verdere toelichting:
onderwijsleergesprekken ,
werkcolleges,
oefeningen begeleid en individueel,
leerlingen kunnen op eigen initiatief op de computers van de school andere oefeningen maken die uitgewerkt staan in een educatiefpakket EDUCO
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
schriftelijk examen in januari
schriftelijk examen in juni
In overleg met studenten kunnen toetsen ingelast worden (enkel proeftesten, de punten tellen niet mee voor de eindevaluatie).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- indien je in het totaal niet slaagt dan moet je de beide modules terugdoen.
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Biologie module 1 (incl. vakdidactiek) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10259 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
66 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Asselberg Rob
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Binnen de natuurwetenschappen heeft biologie een unieke plaats. Naast de beschrijving van de bouw en functies van de levende wezens toont de biologie de plaats van de mens aan in dat groter geheel van het leven op aarde en leert ons inzicht te krijgen in de werking van ons eigen lichaam. Maatschappelijke problemen zoals milieuverstoring, overbevolking, racisme, bio-ethiek, gezondheid en duurzame ontwikkeling krijgen door de biologie een nieuwe en rationele invalsbasis.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- inzicht hebben in de structuur van de biologie
- inzicht hebben in de wetenschappelijk namen van planten en dieren
- de inwendige en uitwendige bouw van gewervelde dieren en de mens begrijpen
- een microscoop kunnen gebruiken
- eenvoudige microscopische preparaten kunnen maken en interpreteren
- de belangrijkste levensfuncties bij gewervelde dieren begrijpen
- een braakballenanalyse kunnen uitvoeren
- een inzicht hebben in de lessen biologie van het secundair onderwijs
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- kenmerken van het leven, de natuurwetenschappelijke methode, de systematiek van de levende organismen, de wetenschappelijke namen van planten en dieren
- het onderscheid tussen gewervelde en ongewervelde dieren
- de uitwendige en inwendige bouw van gewervelde dieren
- het gebruik van de microscoop, zelf preparaten maken van plantencellen en dierlijke cellen
- microscopische studie van enkele weefsels
- inwendige bouw van de mens
- voeding en vertering bij gewervelde dieren
- braakballenanalyse
- voortplanting bij de mens en andere gewervelde dieren
- ademhaling bij de mens en andere gewervelde dieren
- uitscheiding bij de mens en andere gewervelde dieren
- transport bij de mens en andere gewervelde dieren
- verscheidenheid aan soorten
- classificatiesystemen van planten en dieren
- schimmels, protisten, bacteriën en archaea
- interacties tussen verschillende soorten
- micro-organismen in relatie tot de mens
- interacties tussen soortgenoten en gedrag
- relaties binnen een ecosysteem
- excursie naar de Zoo van Antwerpen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus biologie 1: 'de wetenschap van het leven' - Rob Asselberg
- cursus biologie 11: 'voortplanting bij de mens' - Rob Asselberg
- cursus biologie 15C: labo LO module 1 en 2 - Rob Asselberg
- boek 'Planten & andere niet-dierlijke organismen' - Asperges e.a. (2002)
- boek 'Moderne Dierkunde' - Bossier e.a. (1999)
- handboeken BIOgenie 1A (leerboek en werkboek) (2006)
- handboeken BIOgenie 2 (leerboek en werkboek) (2007)
- handboek BIOgenie 4.2 (leerboek)(2009)
- microscoop
- levende planten en dieren
- dode dieren
- skelet mens, diverse schedels zoogdieren
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
48
|
lesuren
|
30,77
|
practicum en oefeningen:
|
16
|
lesuren
|
10,26
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
90
|
klokuren
|
57,69
|
Verdere toelichting:
- hoorcolleges
- werkcolleges
- praktijksessies (verplicht)
- excursie (verplicht)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- permanente evaluatie van de praktijksessies en de excursie (20%)
- deelname aan de praktijksessies en de excursies minimum 60% van de uren om te kunnen slagen in deze module
- schriftelijk examen (80%)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
schriftelijk (de punten van praktijksessies en excursie blijven behouden)
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Biologie module 2 (incl. vakdidactiek) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10260 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 2 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
50 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Asselberg Rob
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Binnen de natuurwetenschappen heeft biologie een unieke plaats. Naast de beschrijving van de bouw en de functies van de levende wezens toont de biologie de plaats van de mens aan in dat groter geheel van het leven op aarde en leert ons inzicht te krijgen in de werking van ons eigen lichaam. Maatschappelijke problemen zoals milieuverstoring, overbevolking, racisme, bio-ethiek, gezondheid en duurzame ontwikkeling krijgen door de biologie een nieuwe en rationele invalsbasis.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- inzicht hebben in de structuur van de biologie
- een biotoopstudie kunnen uitvoeren
- de macroscopische bouw van de zaadplant kennen
- een inzicht hebben in de practische proeven van het biologieonderwijs
- bepaalde groepen dieren zoals vlinders en zeezoogdieren nader bekijken
- diverse ecologische technieken kunnen hanteren om biologielessen te ondersteunen
- een excursie biologie kunnen organiseren
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
biologie module 1
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- macroscopische bouw van de zaadplant en proeven met zaadplanten
- voeding bij zaadplanten
- voortplanting bij zaadplanten
- ademhaling en uitscheiding bij zaadplanten
- biotoopstudie in slikken en schooren, kustduinen, loofbos, naaldbos, graslanden, zoet water en heide
- voedselrelaties in een biotoop
- waarnemingen op het terrein
- studie van zeezoogdieren
- diverse ecologische technieken zoals kadertransect, grondboringen, hoogtemetingen van bomen
- ecologisch onderzoek van zoet water
- milieuzorg
- belang van duurzame ontwikkeling
- excursie naar de vismijn van Nieuwpoort
- excursie naar slikken en schorren
- excursie naar kustduinen
- excursie naar het strandbiotoop
- excursie naar graslanden (polders)
- excursie naar loofbos en naaldbos
- excursie naar een zoet waterbiotoop
- excursie naar de heide
- excursie naar het zeezoogdierenpark van Harderwijk (NL)
- excursie op de Waddenzee op zoek naar zeehonden (NL)
- excursie naar Schiermonnikoog (NL)
- excursie naar de zeehondencrèche van Pieterburen (NL)
- excursie naar de Viroinvallei voor vlinderdeterminatie
- methodische werkvormen biologie
- de organisatie van excursies
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus biologie 15C: labo LO module 1 en 2 - rob Asselberg
- cursus biologie 17: excursies - rob Asselberg
- boek 'Planten & andere niet-dierlijke organismen' - Asperges e.a. (2002)
- boek 'Moderne Dierkunde' - Bossier e.a. (1999)
- handboeken BIOgenie 1A (leerboek, werkboek en biotoopboek)(2006)
- handboeken BIOgenie 2 (leerboek en werkboek)(2007)
- handboek BIOgenie 4.2 (leerboek)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
16
|
lesuren
|
10,26
|
practicum en oefeningen:
|
32
|
lesuren
|
20,51
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
106
|
klokuren
|
67,95
|
Verdere toelichting:
- hoorcolleges
- werkcolleges
- praktijksessies (verplicht)
- excursies (verplicht)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- verslagen van praktijksessies en excursies (20%)
- schriftelijk examen (70%)
- verslag van een buitenschoolse deelname aan een natuuractiviteit (10%)
- de aanwezigheid op de excursies en praktijksessies is verplicht (tenminste 60% van de uren om geslaagd te kunnen zijn voor deze module)
- de student kan alleen slagen als hij/zij zowel de helft van de punten behaalt voor de excursies als voor het schriftelijk examen
- de student kan alleen slagen als hij/zij aan de meerdaagse excursies heeft deelgenomen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
schriftelijk (de punten van praktijksessies en excursies blijven behouden)
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Groeiportfolio, stage Voed-verzorg 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10379 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
40 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramurosstage van vijf weken waarin de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les met gebruik van de basisdidactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hierna gaat hij twee weken op extramuros stage waarbij hij 14 lessen zelfstandig uitwerkt en geeft in de eerste graad zowel in de A- als in de B-stroom. Na deze confrontatie met de realiteit wordt over de verworven kwaliteiten en werpunten gereflecteerd op de hogeschool. ( voor een gedetailleerde beschrijving van de inhoud en de begeleiding van deze stages zie stagevademecum)
Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan, is het noodzakelijk dat de student een realistisch-positieve kijk heeft op zichzelf. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt de student hierrond opdrachten. De klemtoon voor dit eerste jaar ligt op het inzicht in de eigen inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken. De student maakt van deze opdrachten een persoonlijke bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn medestudenten en aan de groeiportfoliobegeleiders. (voor meer info zie bundel 'groeiportfolio')
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student kan een eenvoudige lesvoorbereiding uitwerken gebruik makend van de basisdidactische werkvormen
de student kan de evenwichtig opgebouwde voorbereiding uitvoeren voor leerlingen van de eerste graad
de student reflecteert over de eigen lespraktijk
de studentwerkt aan verbeterpunten
de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid tot inzet
bereidheid tot reflectie
bereidheid tot positief-constructieve actie
|
LEERINHOUDEN
|
cursussen Major en Algemene Vakken van het eerste opleidingsjaar
|
STUDIEMATERIAAL
|
leerplan en eindtermen
handboeken en cursussen
vakliteratuur
observatieopdrachten
leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders
eigen reflecties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
12,82
|
practicum en oefeningen:
|
30
|
lesuren
|
38,46
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
38
|
klokuren
|
48,72
|
Verdere toelichting:
voor verdere toelichting zie stagevademecum
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
de intramuros stage is in essentie een stage waar de student leert uit fouten. De student krijgt werkpunten geformuleerd voor de extramuros stage. Er is geen omzetting van zijn prestatie in punten.
de extramuros stage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier (cfr. stagevademecum) en telt voor 90% van de punten
de uitwerking van de opdrachten voor groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
er is geen herkansing mogelijk voor de stage
de student kan wel de opdracht krijgen zijn groeiportfolio te verbeteren
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Groeiportfolio, stage Biologie 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10367 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
40 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramurosstage van 5 weken waarin de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les met gebruik van de basis didactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hierna gaat hij gedurende 2 weken op extra muros stage en geeft zelfstandig 6 lessen in de eerste graad van de A- en de B-stroom. Na deze confrontatie met de realiteit wordt over de verworven vaardigheden en over de werkpunten gereflecteerd op de hogeschool. (voor een gedetailleerde bespreking van de inhoud en de begeleiding van deze stages zie stagevademecum)
Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan, is het noodzakelijk dat de student een positief-realistische kijk heeft op zichzelf. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt de student hierrond opdrachten. De klemtoon voor het eerste jaar ligt op het leren kennen van de eigen inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken met anderen. De student maakt van deze opdrachten een eigen bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn studiegenoten en aan de groeiportfoliobegeleiders.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student weet zelfstandig 6 lessen voor te bereiden en uit te voeren voor de eerste graad
- de student reflecteert over de eigen lespraktijk
- de student werkt aan verbeterpunten
- de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid tot inzet
bereidheid tot reflectie
bereidheid tot positief-constructieve actie
|
LEERINHOUDEN
|
cursussen van de minor en van algemene vakken van het eerste jaar
|
STUDIEMATERIAAL
|
leerplannen en eindtermen
handboeken en cursussen
vakliteratuur!
observatieopdrachten
leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders
eigen reflecties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
12,82
|
practicum en oefeningen:
|
30
|
lesuren
|
38,46
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
38
|
klokuren
|
48,72
|
Verdere toelichting:
voor verdere toelichting zie stagevademecum
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
De intramuros stage is in essentie een stage waar geleerd wordt uit fouten. De studenten krijgen werkpunten geformuleerd naar de extramuros stage toe. Er is geen omzetting van hun prestatie in punten.
De extramurosstage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier (cfr. stagevademecum) en telt mee voor 90% van de punten.
De uitwerkinge van de opdrachten voor groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Er is geen herkansing mogelijk voor stage.
De student kan wel de opdracht krijgen zijn groeiportfolio te verbeteren.
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|