ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Groeiportfolio, stage Biologie 1
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 10367
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 40
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Roland Kristien


 

KORTE OMSCHRIJVING

De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramurosstage van 5 weken waarin de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les met gebruik van de basis didactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hierna gaat hij gedurende 2 weken op extra muros stage en geeft zelfstandig 6 lessen in de eerste graad van de A- en de B-stroom. Na deze confrontatie met de realiteit wordt over de verworven vaardigheden en over de werkpunten gereflecteerd op de hogeschool. (voor een gedetailleerde bespreking van de inhoud en de begeleiding van deze stages zie stagevademecum)

Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan, is het noodzakelijk dat de student een positief-realistische kijk heeft op zichzelf. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt de student hierrond opdrachten. De klemtoon voor het eerste jaar ligt op het leren kennen van de eigen inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken met anderen. De student maakt van deze opdrachten een eigen bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn studiegenoten en aan de groeiportfoliobegeleiders.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO315 Kan emanciperend werken.
  • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

- de student weet zelfstandig 6 lessen voor te bereiden en uit te voeren voor de eerste graad

- de student reflecteert over de eigen lespraktijk

- de student werkt aan verbeterpunten

- de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties

bereidheid tot inzet

bereidheid tot reflectie

bereidheid tot positief-constructieve actie


LEERINHOUDEN
cursussen van de minor en van algemene vakken van het eerste jaar
STUDIEMATERIAAL

leerplannen en eindtermen

handboeken en cursussen

vakliteratuur!

observatieopdrachten

leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders

eigen reflecties


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

10

 lesuren

  12,82

practicum en oefeningen:

30

 lesuren

  38,46

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

38

 klokuren

  48,72

Verdere toelichting:
voor verdere toelichting zie stagevademecum

EVALUATIE

Eerste examenperiode

De intramuros stage is in essentie een stage waar geleerd wordt uit fouten. De studenten krijgen werkpunten geformuleerd naar de extramuros stage toe. Er is geen omzetting van hun prestatie in punten.

De extramurosstage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier (cfr. stagevademecum) en telt mee voor 90% van de punten.

De uitwerkinge van de opdrachten voor groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten


tijd voor examinering
uren
0

%
 
 00,00

Tweede examenperiode

Er is geen herkansing mogelijk voor stage.

De student kan wel de opdracht krijgen zijn groeiportfolio te verbeteren.