ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Contact- en gesprekvaardigheden
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 10363
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 32
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Roland Kristien


 

KORTE OMSCHRIJVING
Het beroep van leerkracht is uiterst communicatief. Een efficiënte communicatie tussen leerkracht en leerling is nodig, maar ook tusssen leraar en ouders, collega's, directie, CLB-medewerkers, externen, ... In dit jaar worden naast het communicatiemodel, de basisregels van de communicatie bestudeerd. Er wordt stilgestaan bij stress- en timemanagement. Basisomgangsvormen voor de klas worden doorgelicht. Vergadertechnieken worden besproken.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • inzicht hebben in het circulair zijn van het communicatieproces
  • inzicht hebben in de basiswetmatigheden van het communicatieproces volgens de communicatietheorie (Watzlawick e.a.)
  • dagelijkse "communicatietaferelen" kunnen interpreteren ifv de communicatietheorie
  • situaties waarin het communicatieproces vastloopt kunnen analyseren
  • bij vastgelopen communicatie mogelijke uitwegen kunnen formuleren
  • inzicht hebben in de factoren die stress beïnvloeden
  • stressmanagement: kunnen aangeven hoe eigen stress kan verminderd worden
  • blokkerende en stimulerende denkpatronen kunnen onderscheiden
  • alternatieven voor irrationele gedachtenpatronen kunnen formuleren
  • erkennend kunnen reageren op een klasgroep
  • effeciënt kunnen vergaderen

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
  • bereidheid om te reflecteren op het eigen functioneren
  • bereidheid om interactief te participeren

LEERINHOUDEN
  • communicatiemodel
  • communicatieleer volgens Watzlawick ea: communicatieaxioma's
  • stressmanagement/ ontspanningstraining/ RET
  • zichtbare en hoorbare expressieve factoren
  • basisomgangsvormen voor de klas: erkennen, verwerpen, negeren
  • vergadertechnieken 

STUDIEMATERIAAL
cursus aangevuld met teksten en eigen nota's
WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

28

 lesuren

  35,90

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

46

 klokuren

  58,97

Verdere toelichting:
  • interactieve hoor- en werkcolleges met onderwijsgesprekken, klasgesprekken, oefeningen

 


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • januari schriftelijk examen met inzichts- en toepassingsvragen over het geheel van de leerstof; 100% van de punten

 


tijd voor examinering
uren
4

%
 
 05,13

Tweede examenperiode
  • schriftelijk examen over het geheel van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen; 100% van de punten