ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Zorg voor voeding (module 2)
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 10292
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 2
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 38
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Lodewijks Jan
Seghers Annemie


 

KORTE OMSCHRIJVING
Je leert hoe je gezonde voeding samenstelt. Je bereid gerechten hygiênisch en methodisch en koopt economisch aan. Aspecten van voedingsleer, veilig gebruik en onderhoud, van allerlei moderne keukenapparatuur en bereidingstechnieken komen geïntegreed in de lessen aan bod.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Kan eigen leerpunten aangeven aan de hand van een zelfevaluatieformulier. Behoudt overzicht en reageert wendbaar bij onverwachte omstandigheden. De student blijft rustig bij onverwachte omstandigheden in de keuken.
  • Opdrachten krijgen een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out. Werkt actief mee bij de voorbereiding en realisatie van groepsopdrachten. 
  • Kan werken met verschillende recepturen. Ziet verbanden en heeft een goed onderbouwde argumentatie bij de keuze van kooktechnieken. Staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied. Kan kritisch denken ten aanzien van informatie en massamedia. Uit creativiteit bij realisatie van opdrachten. Taken worden goed voorbereiden afspraken gerespecteerd.
  • Legt verband tussen lesonderwerpen in eigen opleiding (hogeschoolniveau) en aanpak lesonderwerpen gericht op doelgroep SO. De student kan moeilijkheden en aandachtspunten in recepten aanduiden.
  • Juist gebruik van materieel en technieken. Kennis van de voedingsleer en warenkennis verruimen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Voeding module 1


Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN
  • Algemene voedingsleer, voedingsvoorlichting
  • Warenkennis, melkproducten, kaas, eieren, vlees, vis en bereidingsvetten
  • Receptenleer en kooktechnieken
  • Kooktechnieken toepassen

STUDIEMATERIAAL
  • Plantijn-cursus       
  • Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2001
  • J.G. van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HBuitgevers,  2001
  • NUBEL-VOEDINGSMIDDELENTABEL
  • brochures voedingsvoorlichting 
  • Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

8

 lesuren

  07,69

practicum en oefeningen:

24

 lesuren

  23,08

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

66

 klokuren

  63,46

Verdere toelichting:
  • Praktijksessies, onder begeleiding, voorbereide recepten uitwerken.
  • Therorielessen, voedingsleer en warenkennis
  • Verplichte praktijksessies met verplichte voorbereiding (schriftelijk taak).
  • Theorie verwerven via opdrachten voor elke kookles (voorbereidingen worden voor de aanvang van de les afgegeven).
  • Reflectie en rapporteren over: organisatie en samenwerking, werktempo, uitgevoerde technieken, gezond volgens de actieve voedingsdriehoek, hygiënisch, organoleptisch, ergonomisch, milieubewust en veilig handelen.
  • Elkaar leren coachen, per les zijn er 2 coachen die zorgen voor het goede verloop van de kookles, de orde en uitvoeren van gemeenschappelijke taken in de keuken. Dit is een voorbereiding op de latere leidinggevende functie als leerkracht.


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Permanente evaluatie:   40% . Aanwezigheid tijdens de practica is een vereiste om te kunnen slagen
     * Werk tijdens de les 20%
     * Opdrachten 20%
  • Praktisch examen:  20% 
  • Theoretisch examen: 40% 
     

tijd voor examinering
uren
6

%
 
 05,77

Tweede examenperiode
  • Theoretisch examen kan hernomen worden.
  • De punten voor permanente evaluatie en praktisch examen blijven behouden.