1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Taalbeheersing & expressieve vaardigh. |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10289 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
50 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gotink Heidi
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het opleidingsonderdeel 'Taalbeheersing en expressieve vaardigheden' bestaat uit twee luiken:
- taalbeheersing (werkcolleges), - expressieve vaardigheden (workshop).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student hanteert een verzorgde uitspraak en een expressieve en dynamische spreekstijl.
De student kan specifieke teksten schrijven voor het functioneren op klas- en schoolniveau met aandacht voor een juiste spelling, woordkeuze, zinsbouw en tekststructuur.
De student kan teksten beoordelen op hun leesbaarheid voor leerlingen en maakt die teksten zo nodig toegankelijk door mondelinge en schriftelijke ingrepen.
De student is gericht op correct taalgebruik en schakelt zo nodig externe hulpbronnen in.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Algemeen Nederlands + basiskennis grammaticale terminologie.
|
LEERINHOUDEN
|
Schriftelijke en Mondelinge vaardigheden
correct taalgebruik: spelling, woordgebruik en zinsbouw, tekstsamenhang en tekststructuur, - samenvatten,
leerlingentekst schrijven, presentatietechnieken, mondelinge presentaties, stembeheersing en uitspraak, - expressieve vaardigheden.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- syllabus van de lector + eigen aanvullingen en notities
- oefenmateriaal op e-campus + leersites + campusbibliotheek
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
26
|
lesuren
|
20,00
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
15,38
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
80
|
klokuren
|
61,54
|
Verdere toelichting:
Taalbeheersing:
-
werkcolleges,
- oefeningensessies: individueel en in groep (telkens met coaching).
Expressieve vaardigheden:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Permanente evaluatie + examen (100%)
1. Examen: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%)
2. Schriftelijke communicatieopdracht: leerlingentekst (35%)
-
inhoud,
-
structuur en opmaak,
-
leesbaarheid,
-
correct taalgebruik.
3. Mondelinge presentatie (25%)
-
inhoud en structuur,
-
expressiviteit en lichaamsdynamiek (non-verbale, ultraverbale),
-
contact met het publiek (interactie, mondelinge weerbaarheid),
-
uitspraak en stembeheersing (intonatie, tempo, volume, taalzuiverheid).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Mondeling + Schriftelijk examen (100%)
1. Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%) 2. Samenvatting en Leerlingentekst (35%) 3. Presentatie (25%).
|
|
| |
|