ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Biologie module 1 (incl. vakdidactiek)
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 10259
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 66
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Asselberg Rob


 

KORTE OMSCHRIJVING
Binnen de natuurwetenschappen heeft biologie een unieke plaats. Naast de beschrijving van de bouw en functies van de levende wezens toont de biologie de plaats van de mens aan in dat groter geheel van het leven op aarde en leert ons inzicht te krijgen in de werking van ons eigen lichaam. Maatschappelijke problemen zoals milieuverstoring, overbevolking, racisme, bio-ethiek, gezondheid en duurzame ontwikkeling krijgen door de biologie een nieuwe en rationele invalsbasis.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • inzicht hebben in de structuur van de biologie
  • inzicht hebben in de wetenschappelijk namen van planten en dieren
  • de inwendige en uitwendige bouw van gewervelde dieren en de mens begrijpen
  • een microscoop kunnen gebruiken
  • eenvoudige microscopische preparaten kunnen maken en interpreteren
  • de belangrijkste levensfuncties bij gewervelde dieren begrijpen
  • een braakballenanalyse kunnen uitvoeren
  • een inzicht hebben in de lessen biologie van het secundair onderwijs

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN
  • kenmerken van het leven, de natuurwetenschappelijke methode, de systematiek van de levende organismen, de wetenschappelijke namen van planten en dieren
  • het onderscheid tussen gewervelde en ongewervelde dieren
  • de uitwendige en inwendige bouw van gewervelde dieren
  • het gebruik van de microscoop, zelf preparaten maken van plantencellen en dierlijke cellen
  • microscopische studie van enkele weefsels
  • inwendige bouw van de mens
  • voeding en vertering bij gewervelde dieren
  • braakballenanalyse
  • voortplanting bij de mens en andere gewervelde dieren
  • ademhaling bij de mens en andere gewervelde dieren
  • uitscheiding bij de mens en andere gewervelde dieren
  • transport bij de mens en andere gewervelde dieren
  • verscheidenheid aan soorten
  • classificatiesystemen van planten en dieren
  • schimmels, protisten, bacteriën en archaea
  • interacties tussen verschillende soorten
  • micro-organismen in relatie tot de mens
  • interacties tussen soortgenoten en gedrag
  • relaties binnen een ecosysteem
  • excursie naar de Zoo van Antwerpen

STUDIEMATERIAAL
  • cursus biologie 1: 'de wetenschap van het leven' - Rob Asselberg
  • cursus biologie 11: 'voortplanting bij de mens' - Rob Asselberg
  • cursus biologie 15C: labo LO module 1 en 2 - Rob Asselberg
  • boek 'Planten & andere niet-dierlijke organismen' - Asperges e.a. (2002)
  • boek 'Moderne Dierkunde' - Bossier e.a. (1999)
  • handboeken BIOgenie 1A (leerboek en werkboek) (2006)
  • handboeken BIOgenie 2 (leerboek en werkboek) (2007)
  • handboek BIOgenie 4.2 (leerboek)(2009)
  • microscoop
  • levende planten en dieren
  • dode dieren
  • skelet mens, diverse schedels zoogdieren

 


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

48

 lesuren

  30,77

practicum en oefeningen:

16

 lesuren

  10,26

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

90

 klokuren

  57,69

Verdere toelichting:
  • hoorcolleges
  • werkcolleges
  • praktijksessies (verplicht)
  • excursie (verplicht)

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • permanente evaluatie van de praktijksessies en de excursie (20%)
  • deelname aan de praktijksessies en de excursies minimum 60% van de uren om te kunnen slagen in deze module
  • schriftelijk examen (80%)

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 01,28

Tweede examenperiode
schriftelijk (de punten van praktijksessies en excursie blijven behouden)