ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Vakdidactiek voeding-verzorging
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 10160
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 24
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Beckers Getty


 

KORTE OMSCHRIJVING

Lesgeven met een goed ontwerp verhoogt de kans dat een les goed gegeven kan worden. "Goed voorbereid is half gewonnen".

In het opleidingsonderdeel Vakdidactiek worden praktische en theoretische vraagstukken behandeld a.d.h.v. veel voorbeelden, oefeningen en opdrachten, om zo doelgericht en efficiënt mogelijk lessen te ontwerpen, met ruimte voor een creatieve aanpak en een eigen leraarstijl. Er wordt stap voor stap gewerkt en begrippen en vaardigheden worden systematisch aangebracht, zodat verdere uitdieping mogelijk wordt. De verwerking van de opdrachten en lesrealisaties gebeuren individueel of in groepsverband, onder begeleiding van de lector. Hierbij wordt telkens over de vereiste didactische principes en de verschillende componenten van het didactisch model, gericht gereflecteerd en bijgestuurd. Inoefening in het voorbereiden van didactische materialen en ontwerpen komen ruim aan bod in het didactisch atelier.

Tevens wordt er tijdens de Intra Mura (IM) periode extra kans geboden op het inoefenen van lesvoorbereidingen en het lesgeven zelf.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student bereidt een lesonderwerp voor en legt de resultaten van het voorbereidingsproces vast in het vooropgestelde lesschema met timing (met uitzondering van evaluatievoorstel en leertekst) (beginsituatie+doelstellingen+leerinhoud+leeractiviteit+leermiddel).
  • De student kiest, vervaardigt en werkt met het gepaste didactisch materiaal (aangepast leermiddel ngl. de doelgroep).
  • De student verwerft inzicht in gebruikte leerplannen 1ste graad TSO + BSO en hanteert deze als leidraad voor de lesrealisatie (leerinhoud bepalen in functie van leerplan).
  • De student bestudeerd de vooropgestelde les-eind- en ontwikkelingsdoelen en past ze in het lesontwerp toe.
  • De student bestudeert het Vlaamse onderwijslandschap (leerplan) en de instructies over 'Werken in de eerste graad van het SO'.
  • De student heeft inzicht in het voorbereidingsproces van een les (begeleider van leer-en ontwikkelingsproces).
  • De student staat open voor experimenten met didactische werkvormen.
  • De student overlegt met medestudenten en vaklector bij de voorbereiding en de realisatie van de les.
  • De student moet communicatief zijn in de schriftelijke lesvoorbereiding en tijdens de mondelinge lesrealisatie.
  • De student observeert het lesverloop, de didactische aanpak en de leraarsstijl van medestudenten en stelt zich hierbij assertief, empathisch en open op, hij/zij levert constructieve feedback.
  • De student documenteert zich deskundig en hanteert een correcte bronvermelding.
  • De student stelt een lesorganisatieplan met timing op voor theorie- en praktijklessen.
  • De student schrijft demonstraties uit. 
  • De student stelt een eenvoudige bestellijst op voor een praktijkles.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Geen

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties

Van de student wordt verwacht interesse te betuigen voor zowel de inhoudelijke, practische als pedagogisch-didactische aanpak van de gekozen vakspecialisatie. Inleving te hebben voor de woon- en leefomgeving en een gemotiveerde houding t.o.v. het onderwijs en het lesgeven.

Inzicht in kernbegrippen van de didactische principes zoals beginsituatie, mogelijke didactische werkvormen, formuleren van lesdoelen, lesorganisatie, leerplannengebruik... vanuit de cursus algemene didactische basisvaardigheden.

Eindtermen uit de 3de graad van het Secundair Onderwijs.


LEERINHOUDEN

De cursus is opgebouwd uit 4 grote delen:

  • 1.Leerplanstudie: onderwijslandschap, begrip 'vakdidactiek', ambtsbevoegdheid van de leraar VVK, lessentabellen 1ste graad TSO en BSO van de verschillende onderwijsnetten, werken in de eerste graad, ... .
  • 2.Lesrealisatie: 3 grote lesdelen (lesbegin, leskern en afronding van de les) met volgende momenten: motivatie, informatie, herhaling en vastzetting, integratie, toepassing en evaluatie.
  • 3.Werken met didactisch materiaal en hulpmiddelen voor het creëren van een krachtige leeromgeving: bord, video, wandplaat,..en ander didactisch materiaal in natura en figura, interactieve werkvormen, denk-en waarnemingsvragen, leermiddelen, ... . 
  • 4.Opdrachten en geïntegreerd practicum.  
  • Inoefening: lesbegin, OLG voor theorie Verzorging, demonstratie van technieken, proefondervindelijk werken, micro-teaching door studenten, ... .

 

De Intra Muros periode bereidt de student extra voor op de Pedagogische stage.


STUDIEMATERIAAL
  • Plantijn-cursus met 4 delen.
  • Leerplannen 1ste graad S.O. VVKSO, OVSG, PROV en Gemeenschapsonderwijs (GO!).
  • Lessentabellen 1ste graad VVKSO.
  • Vlaamse Onderwijsinstructie 'Werken in de eerste graad van het SO'.
  • Typelessen met didactisch materiaal.
  • Transparanten en videomateriaal.
  • Smartbord

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

7

 lesuren

  08,97

practicum en oefeningen:

7

 lesuren

  08,97

vormen van groepsleren:

10

 lesuren

  12,82

studietijd buiten contacturen:

54

 klokuren

  69,23

Verdere toelichting:
  • Sommige delen van de cursus worden d.m.v. praktijkvoorbeelden en onderwijsgesprekken overgebracht, andere delen worden d.m.v. opdrachten individueel of in kleine groepjes uitgewerkt en ingeoefend.
  • De leerplannen worden a.d.h. van kleine opdrachten en via interactief onderwijs bestudeerd.
  • A.d.h. van videoregistratie en lesobservatieformulieren krijgt de student verbale terugkoppeling op zijn/haar leraarstijl.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Voor dit opleidingsonderdeel is GEEN examencontract mogelijk.
  • Verplichte deelname aan de lessen is een vereiste.
  • Permanente evaluatie: 20%
  • Opdrachten: 30%
  • Schriftelijke jaaropdracht:  50%:  Noot: Bij de ingang van major module 2 wordt de jaaropdracht aan de studenten toe bedeeld.

tijd voor examinering
uren
0

%
 
 00,00

Tweede examenperiode
  • Behoud punten permanente evaluatie:20%. 
  • Opdrachten: 30%      
  • Schriftelijke jaaropdracht : 50%: Op het moment van de proclamatie op het einde van het academiejaar krijgt de student een nieuwe jaaropdracht toe bedeeld.