|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Opleidingsonderdelen |
|
|
|
| | |
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Taalbeheersing & expressieve vaardigh. |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10289 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
50 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gotink Heidi
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het opleidingsonderdeel 'Taalbeheersing en expressieve vaardigheden' bestaat uit twee luiken:
- taalbeheersing (werkcolleges), - expressieve vaardigheden (workshop).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student hanteert een verzorgde uitspraak en een expressieve en dynamische spreekstijl.
De student kan specifieke teksten schrijven voor het functioneren op klas- en schoolniveau met aandacht voor een juiste spelling, woordkeuze, zinsbouw en tekststructuur.
De student kan teksten beoordelen op hun leesbaarheid voor leerlingen en maakt die teksten zo nodig toegankelijk door mondelinge en schriftelijke ingrepen.
De student is gericht op correct taalgebruik en schakelt zo nodig externe hulpbronnen in.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Algemeen Nederlands + basiskennis grammaticale terminologie.
|
LEERINHOUDEN
|
Schriftelijke en Mondelinge vaardigheden
correct taalgebruik: spelling, woordgebruik en zinsbouw, tekstsamenhang en tekststructuur, - samenvatten,
leerlingentekst schrijven, presentatietechnieken, mondelinge presentaties, stembeheersing en uitspraak, - expressieve vaardigheden.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- syllabus van de lector + eigen aanvullingen en notities
- oefenmateriaal op e-campus + leersites + campusbibliotheek
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
26
|
lesuren
|
20,00
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
15,38
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
80
|
klokuren
|
61,54
|
Verdere toelichting:
Taalbeheersing:
-
werkcolleges,
- oefeningensessies: individueel en in groep (telkens met coaching).
Expressieve vaardigheden:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Permanente evaluatie + examen (100%)
1. Examen: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%)
2. Schriftelijke communicatieopdracht: leerlingentekst (35%)
-
inhoud,
-
structuur en opmaak,
-
leesbaarheid,
-
correct taalgebruik.
3. Mondelinge presentatie (25%)
-
inhoud en structuur,
-
expressiviteit en lichaamsdynamiek (non-verbale, ultraverbale),
-
contact met het publiek (interactie, mondelinge weerbaarheid),
-
uitspraak en stembeheersing (intonatie, tempo, volume, taalzuiverheid).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Mondeling + Schriftelijk examen (100%)
1. Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%) 2. Samenvatting en Leerlingentekst (35%) 3. Presentatie (25%).
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Contact- en gesprekvaardigheden |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10363 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
32 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het beroep van leerkracht is uiterst communicatief. Een efficiënte communicatie tussen leerkracht en leerling is nodig, maar ook tusssen leraar en ouders, collega's, directie, CLB-medewerkers, externen, ... In dit jaar worden naast het communicatiemodel, de basisregels van de communicatie bestudeerd. Er wordt stilgestaan bij stress- en timemanagement. Basisomgangsvormen voor de klas worden doorgelicht. Vergadertechnieken worden besproken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
inzicht hebben in het circulair zijn van het communicatieproces
-
inzicht hebben in de basiswetmatigheden van het communicatieproces volgens de communicatietheorie (Watzlawick e.a.)
-
dagelijkse "communicatietaferelen" kunnen interpreteren ifv de communicatietheorie
-
situaties waarin het communicatieproces vastloopt kunnen analyseren
-
bij vastgelopen communicatie mogelijke uitwegen kunnen formuleren
-
inzicht hebben in de factoren die stress beïnvloeden
-
stressmanagement: kunnen aangeven hoe eigen stress kan verminderd worden
-
blokkerende en stimulerende denkpatronen kunnen onderscheiden
-
alternatieven voor irrationele gedachtenpatronen kunnen formuleren
- erkennend kunnen reageren op een klasgroep
- effeciënt kunnen vergaderen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
- bereidheid om te reflecteren op het eigen functioneren
- bereidheid om interactief te participeren
|
LEERINHOUDEN
|
-
communicatiemodel
-
communicatieleer volgens Watzlawick ea: communicatieaxioma's
-
stressmanagement/ ontspanningstraining/ RET
-
zichtbare en hoorbare expressieve factoren
- basisomgangsvormen voor de klas: erkennen, verwerpen, negeren
- vergadertechnieken
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus aangevuld met teksten en eigen nota's
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
35,90
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
46
|
klokuren
|
58,97
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Psychopedagogiek & agogische vaardigh. |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10092 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
48 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Een leraar heeft een belangrijke taak als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen. Inzicht in je eigen gedrag en het gedrag van anderen zowel op individueel-psychologisch als op sociaal-psychologisch vlak is hiervoor noodzakelijk. Daarom worden in dit jaar verschillende onderdelen van de algemene, sociale, differentiële en ontwikkelingspsychologie besproken. Onderwerpen zoals waarneming, leren, motivatie, faalangst, intelligentie, adolescentiepsychologie, ... toegepast op onderwijs komen hierbij aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij inzicht heeft in elementaire psycho-pedagogische concepten zoals: perceptie, leren, geheugen, intelligentie, motivatie, faalangst, ontwikkelingspsychologie, adolescentiepsychologie.
-
Op basis van elementaire psycho-pedagogische inzichten kan de student het eigen handelen in de praktijkcontext optimaliseren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
-
Bereidheid om zich in te leven in uiteenlopende situaties
-
bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren
-
bereidheid tot interactief participeren
-
bereidheid tot kritische ingesteldheid
- bereidheid tot samenwerken
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
44
|
lesuren
|
33,85
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
82
|
klokuren
|
63,08
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- schriftelijk examen in januari over de leerstof van het eerste semester: telt mee voor 50% van de punten; inzichts- en toepassingsvragen
- schriftelijk examen in juni: over de leerstof van het tweede semester: telt mee voor 50% van de punten: inzichts- en toepassingsvragen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
schriftelijk examen over het geheel van de leerstof: 100% van de punten
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Ped. wetenschappen & algemene didactiek |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10364 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
60 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Ihmsen Hans
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Om goed gewapend een eerste keer voor de klas te kunnen staan zal je, met deze eerste cursus, vertrouwd geraken met alle componenten die belangrijk zijn om een les voor te bereiden. Het is de bedoeling dat je de geleerde inhouden creatief kan uitwerken aan de hand van een bepaalde lesopdracht. Er wordt daarom veel aandacht besteed aan het maken van een lesvoorbereiding. Daarnaast worden een paar belangrijke werkvormen voor de klas een eerste keer ingeoefend om zo ook aan te voelen wat de uitdaging is bij bepaalde manieren van aanpakken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
De geldende eindtermen voor het secundair onderwijs.
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus Pedagogische wetenschappen 1 VK, deel 1 & 2, Hans Ihmsen; nota's, opgegeven artikels en teksten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
48
|
lesuren
|
36,92
|
practicum en oefeningen:
|
6
|
lesuren
|
04,62
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
70
|
klokuren
|
53,85
|
Verdere toelichting:
-
Hoorcolleges
-
Oefeningen en opdrachten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen in december (60%), schriftelijk examen in juni (30%) en opdrachten (10%). Om te slagen moet je geslaagd zijn voor het eerste examen in december en moet je alle opdrachten uitgevoerd hebben. Indien je niet slaagt voor het tweede deel in juni moet je totaal percentage voldoende zijn om te slagen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Het herexamen Schriftelijk examen (100%). Het herexamen is steeds een herexamen over het geheel van de leerstof.
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Informatieverwerking |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10094 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Santens Roald
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
- leergierig zijn
- flexibel zijn
- geslaagd zijn voor het ICT-beginassessment
|
LEERINHOUDEN
|
-
Gebruik van ICT in de (hoge)schoolomgeving
-
Hardware
-
Zoeken op internet
-
Word 2007 : opmaken van documenten
-
Excel 2007: puntentabel maken en beheren
- Powerpoint 2007: aangenaam en doordacht presenteren
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
28,21
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
4
|
lesuren
|
05,13
|
studietijd buiten contacturen:
|
48
|
klokuren
|
61,54
|
Verdere toelichting:
werkcolleges: vaardigheden inoefenen
Vormen van groepsleren : bij BZW (horend bij de major).
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie: vakoverschrijdend, taken uit andere vakken worden geëvalueerd op ICT-toepassing. (25%)
- Praktisch examen (juni): behandelde leerinhouden kunnen toepassen (75%)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Het praktijkexamen van juni kan hernomen worden (100%).
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Mode module 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10257 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1 |
Aantal studiepunten: |
8 |
Wegingscoëfficient: |
8 |
Totaal aantal contacturen: |
88 |
Totaal studietijd: |
208 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Ridder Ingrid Dictus Kathy Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Integrale opdracht met het thema : "Geometrie in de natuur "
-Binnen deze integrale opdracht ontwerpen we, geven vorm, realiseren en presenteren we interieurstukken.
-Basiskennis ivm vormgeving en realisatie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO211 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
CREATIE :
Inzicht in conceptontwikkeling Inzicht in creatief denken als vaardigheid Een inspiratiebron gericht kunnen gebruiken om een nieuw ontwerp te creëren. De stappen van een creatief proces kunnen doorlopen Bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m milieu, ergonomie, IKZ. De creatie kunnnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, moodbords, ... Kennis en inzicht in kleurenleer Het eindproduct presenteren en in gebruik nemen.
VORMGEVING :
verschillende mogelijkheden om een patroon te bekomen uittesten verkoopsvormen opzoeken tekenmaterieel bespreken en leren gebruiken afwerking, naadwaarde en snijpatroon opzoeken en opstellen gebruikte materialen vergelijken en een verantwoorde aankoop voorbereiden snijplan opstellen en vastleggen in een schets basis ivm technisch tekenen kennismaking met de ruime waaier van beroepen in de modesector
REALISATIE :
- afwerkingen voor naden, zomen, opgestikte zakken en rits kunnen uitvoeren ahv een werkinstructieformulier
- het werkstuk schort, toiletzak of wandzak kunnen realiseren
- eenvoudige WIF kunnen lezen en interpreteren
WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING :
- de beweegbare onderdelen in een naaimachine kunnen benoemen
- de overbrengingen kunnen aanduiden
- de onderdelen van een strijkijzer kunnen aanduiden, de thermostaat kunnen verklaren
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Studenten zonder vooropleiding moeten bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis, inzicht en vaardigheden bij te werken.
|
LEERINHOUDEN
|
CREATIE :
-
Creatief denken: stappen in een creatief proces
-
Conceptontwikkeling: onderdelen en stappen
-
Kleurenleer
-
Inspiratiefase: - Behoefteonderzoek - Gericht kijken en selecteren van documentatie en informatie
-
Ontwerpfase: - Concreet gebruik van resultaten inspiratiefase naar conceptontwikkeling toe - concreet gebruik van inspiratiebron bij ontwerpen van nieuw product
-
Presentatiefase: Concreet gebruik van inspiratiebron naar decoratie van het product toe; stileren van vormen uit de natuur naar puur geometrische vormen - Bedrukkingstechnieken - Presenteren totaalconcept
-
Evaluatiefase
VORMGEVING :
REALISATIE:
-
basis naadtypen
-
verschillende afwerkingen voor naden en zomen
-
opgestikte zakken, dubbelen van delen en instikken van rits in eenvoudige werkstukken
-
gebruik werkinstructieformulier
-
realiseren van schort, toiletzak of wandzak
-
basis organisatie van de realisatiefase
WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING:
|
STUDIEMATERIAAL
|
CREATIE:
- cursus : creatie
- cursus vakdidaktiek bij Creatie
VORMGEVING:
-
handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad
- cursus : AUTOCAD-MODECAD
-
Powerpoints op het educatief netwerk
REALISATIE
WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING
- cursus : technische ondersteuning
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
39
|
lesuren
|
18,75
|
practicum en oefeningen:
|
39
|
lesuren
|
18,75
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
120
|
klokuren
|
57,69
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Regelmatige aanwezigheid en volledige uitvoering van opdrachten is noodzakelijk.
CREATIE:
VORMGEVING
REALISATIE
WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING
verhouding tussen de verschillende onderdelen:
bij een groot tekort (7/20) op één van de onderdelen moet het gehele opleidingsonderdeel hernomen worden.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
CREATIE:
- Opdrachten kunnen bijgewerkt of hernomen worden. Instructies daarvoor worden door de student zelf tijdig opgevraagd
- Schriftelijk examen met een theoretische en praktisch gedeelte 2u
VORMGEVING:
- opdrachten PE kunnen bijgewerkt worden
- examen : idem eerste examenperiode
REALISATIE
- opdrachten PE kunnen bijgewerkt worden
- examen : idem eerste examenperiode
WETENSCHAPPELIJK ONDERSTEUNING
- examen : idem eerste examenperiode
een groot onvoldoende voor een van de onderdelen (7/20) is een onvoldoende voor het volledige opleidingsonderdeel
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Mode module 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10365 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 2 |
Aantal studiepunten: |
9 |
Wegingscoëfficient: |
9 |
Totaal aantal contacturen: |
102 |
Totaal studietijd: |
234 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Ridder Ingrid Dictus Kathy Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Integrale opdracht met het thema "hedendaagse ontwerpers inspireren".
- basiscursus ivm de vormgeving en realisatie van rok en pantalon.
- binnen deze module ontwerpen we, geven vorm, realiseren en presenteren we een rok of pantalon.
- hoekenwerk rond de biopolymeren
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
CREATIE
De hedendaagse ontwerpers en huidige modetrends kunnen bespreken en verwerken in een eigen creatie. Een inspiratiebron kunnen bepalen, zich hierover informeren en documenteren, om vandaar uit een nieuw product te creëren. Stappen van een creatief proces kunnen doorlopen Bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m milieu, ergonomie, IKZ. De creatie kunnnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, modetekeningen, moodbords,.. Kennis en vaardigheden met betrekking tot modetekenen Kennis en inzicht in compositieleer Het eindproduct presenteren en in gebruik nemen.
VORMGEVING :
basispatronen ivm rok en pantalon kunnen tekenen met autocad-modecad een eigen ontwerp kunnen omzetten in een modelpatroon of een moulage. afwerking, naadwaarde en snijpatroon kunnen opzoeken en opstellen snijplan kunnen opstellen en het werkstuk kunnen snijden. Het werkstuk kunnen aanpassen aan de persoon kunnen graderen met gradatietabellen REALISATIE :
basistechnieken van een rok en pantalon kunnen uitvoeren ahv een WIF - het ontwerp van rok of pantalon kunnen realiseren.
TECHNISCHE ONDERSTEUNING
WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING
de natuurlijke vezels: groei, ontstaan, eigenschappen, herkennen onder de microscoop, brandproef, toepassingen,
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
mode module 1
|
Andere begincompetenties
|
Studenten zonder vooropleiding moeten bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis, inzicht en vaardigheden bij te werken.
|
LEERINHOUDEN
|
CREATIE :
conceptontwikkeling en ontwerpen van een rok als confectiemodel of catwalkmodel; inspiratiebron : hedendaagse ontwerpers stappen van een creatief proces; informeren, documenteren, associëren, divergeren, convergeren ontwerpen van een model ondersteunende oefeningen i.v.m. het tekenen van figurinnen, kledingstukken en details compositieleer presentatie door middel van modeplaat
VORMGEVING :
REALISATIE :
realiseren van pantalon ahv WIF uitvoeren van klassieke pantalon realiseren van modeltoile ontwerp
TECHNISCHE ONDERSTEUNING
WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING
cursus biopolymeren: de natuurlijke vezels: eiwitvezels, zijde en wol polysacchariden zoals katoen en linnen, hennep, sisal enz..
halfsynthetische vezels
|
STUDIEMATERIAAL
|
CREATIE:
- cursus: Modetekenen
- cursus: Creatie
- cursus: Vakdidaktiek bij Creatie
VORMGEVING:
handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad cursus : AUTOCAD-MODECAD cursus : studie rok -pantalon REALISATIE cursus: studie rok - pantalon cursus: realisatie: technische fiches
TECHNISCHE ONDERSTEUNING
cursus : technische ondersteuning garens en weefsels
WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING cursus biopolymeren onderdeel de natuurlijke vezels en de halfsynthetische
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
46
|
lesuren
|
19,66
|
practicum en oefeningen:
|
46
|
lesuren
|
19,66
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
132
|
klokuren
|
56,41
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
CREATIE:
VORMGEVING:
REALISATIE
TECHNISCHE ONDERSTEUNING
WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING
verhouding tussen de verschillende onderdelen : creatie, vormgeving en realisatie 28%
technische en wetenschappelijke ondersteuning 8%
bij een zeer groot tekort (7/20)op één van de onderdelen wordt het volledige opleidingsonderdeel hernomen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
CREATIE:
- opdrachten kunnen bijgewerkt of hernomen worden. Instructies daarvoor worden door de student zelf tijdig opgevraagd.
- schriftelijk examen met en theoretische en praktisch gedeelte 2u
VORMGEVING:
- opdrachten in verband met DW kunnen bijgewerkt worden
- examen autocad : 3u
REALISATIE :
TECHNISCHE EN WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING :
verhouding tussen de verschillende onderdelen : creatie, vormgeving en realisatie 28%
technische en wetenschappelijke ondersteuning 8%
bij een zeer groot tekort (7/20)op één van de onderdelen wordt het volledige opleidingsonderdeel hernomen.
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Vakdidactiek Mode |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10107 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
24 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
de cursus bereid je voor op lesgeven in de modevakken in de eerste graad en de tweede graad van het secundair onderwijs.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De leerinhoud kunnen selecteren voor leerlingen van een eerste graad TSO - BSO.
-
De verschillende beginsituatie in een TSO en BSO richting voor de eerste graad kunnen inschatten.
-
Lesdoelen kunnen benoemen met behulp van het leerplan en de eindtermen- ontwikkelingsdoelen.
-
De juiste werkmethode kunnen selecteren om het vooropgestelde doel te bereiken.
-
Een selectie kunnen maken voor zinvol didactisch materiaal.
-
Het gekozen didactisch materiaal kunnen realiseren adhv vooropgestelde kwaliteitsnormen.
- Al de vooropgestelde doelen in praktijk kunnen brengen bij basislessen voor de eerste graad TSO - BSO.
- de les gestructureerd kunnen weergeven op een bordplan
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
-
bestuderen van modeleerplannen eerste en tweede graad secundair onderwijs
-
bepalen van beginsituatie
-
formuleren van lesdoelstellingen
-
opzoeken en uitwerken van geschikte werkvormen
-
realiseren van aangepast didactisch materiaal
-
opstellen en geven van lessen ivm de verschillende vakonderdelen : creatie, vormgeving, praktijk,technische ondersteuning.
-
lessen gericht op de eerste graad van het secundair onderwijs.
-
bordplan opstellen
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad
-
cursus : technische fiches
-
cursus : mode
- cursus : leerplanstudie
- opdrachtenbundel voor IM
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
lesuren
|
15,38
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
lesuren
|
15,38
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
54
|
klokuren
|
69,23
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
permanente evaluatie : 50%
-
schriftelijke jaaropdracht : 50%
-
de student krijgt de jaaropdracht bij de start van module 2 mode
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - T.O. mod 1 (incl. vakdidactiek) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10371 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:-- |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
68 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Ridder Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kent en begrijpt de doelstellingen van ' techniek en technologie' en 'technische activiteiten'.
De student kan de doelstellingen in een lesvoorbereiding gieten
De student kan een les uitwerken
De student kan informatie uit diverse bronnen halen
De student kan didactisch materiaal selecteren, gebruiken of zelf ontwerpen en realiseren.
De student hanteert een verzorgde taal.
De student kan flexibel gebruik maken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden: die in de theorie aan bod kwamen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Deel informatietechnologie:
- beslissingspaneel, telmodule en geheugenmodule
- aansluiten van externe apparaten, muziekmodule, wagentje enz..
- legodacta, kruispunt met de computer besturen
- algoritmen schrijven
- Vakdidactiek:
- leerplanstudie
- didactische oefeningen met discussie
- lesvoorbereiding: opstellen
- doelstellingen uitwerken
- de studenten maken een didactisch paneel voor electriciteit
|
STUDIEMATERIAAL
|
Deel Informatietechnologie
- TO cursus
- Logische panelen, demonstratiemateriaal, materiaal voor leerlingenproven
- computers met legodacta en kruispunt
Vakdidactiek:
- mooi uitgeruste klas
- leerplannen
- leerboeken uit het secundair
- computer met internet aansluiting en beamer
- materiaal van de stichting Roger Overstraete
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
32
|
lesuren
|
20,51
|
practicum en oefeningen:
|
32
|
lesuren
|
20,51
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
88
|
klokuren
|
56,41
|
Verdere toelichting:
De lessen zijn een combinatie van theorie en het je eigen maken van deze manier van denken.
Elk stukje theorie wordt klassikaal ingeoefend. Dan krijg je tijd om op eigen ritme dit te doen.
Dan mag je samen met een medestudent deze oefening voorbrengen om te oefenen hoe je deze logica kunt overbrengen en uit te zoeken wat voor jou de beste methode is.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
schriftelijk over de cursus informatietechnologie op 80 % van de punten
schriftelijk over vakdidactiek: dit is een examen waar je gebruik mag maken van de leerplannen op 20% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
idem als eerste examenperiode
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - T.O. mod 2 (incl. vakdidactiek) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10372 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 2 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
50 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Ridder Ingrid Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De inhoud van dit onderdeel is energie en beweging
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Basiskennis beheersen van dit onderdeel
- De student kan hulpmiddelen en werkvormen kiezen en hanteren;
-
De student kan een les uitwerken;
-
De student kan informatie halen uit diverse bronnen;
-
De student kan didactisch materiaal selecteren, gebruiken of zelf ontwerpen en realiseren;
-
De student hanteert een verzorgde taal.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
TO module 1
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Deel Energie: de fysische grootheden arbeid, energie, vermogen en rendement; behoud van energie en degradatie van energie; energie uit fossiele brandstoffen; kernenergie; zonne-energie; alternatieve energiebronnen; transport en opslag van energie; bronnen van elektrische energie; de elektrische stroomkring; gelijk- en wisselstromen; transport van elektrische energie; elektriciteit in huis; transport: magnetisme, motoren
|
STUDIEMATERIAAL
|
Deel Energie: - TO-cursus;
- werktuigen en gereedschap in de TO-klas
- leerplannen, leerboeken TO, cursus
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
lesuren
|
15,38
|
practicum en oefeningen:
|
24
|
lesuren
|
15,38
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
106
|
klokuren
|
67,95
|
Verdere toelichting:
practicum en oefeningen: er zullen oefeningen ingericht worden.
Practicum wordt gegeven door een gastlector: 8u
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
schriftelijk 90 % en 10 % op het ontwikkelen van didactisch materiaal
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
schriftelijk examen 2 u tijd
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Groeiportfolio, stage Mode 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10366 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
71 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramurosstage van 5 weken waarin de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les met gebruik van de basis didactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hierna gaat hij gedurende 2 weken op extra muros stage en geeft zelfstandig 14 lessen in de eerste graad van de A- en de B-stroom. Na deze confrontatie met de realiteit wordt over de verworven vaardigheden en over de werkpunten gereflecteerd op de hogeschool. (voor een gedetailleerde bespreking van de inhoud en de begeleiding van deze stages zie stagevademecum)
Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan, is het noodzakelijk dat de student een positief-realistische kijk heeft op zichzelf. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt de student hierrond opdrachten. De klemtoon voor het eerste jaar ligt op het leren kennen van de eigen inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken met anderen. De student maakt van deze opdrachten een eigen bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn studiegenoten en aan de groeiportfoliobegeleiders.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student weet zelfstandig 14 lessen voor te bereiden en uit te voeren voor de eerste graad
de student reflecteert over de eigen lespraktijk
de student werkt aan verbeterpunten
de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid tot inzet
bereidheid tot reflectie
bereidheid tot positief-constructieve actie
|
LEERINHOUDEN
|
cursussen van de major en van algemene vakken van het eerste jaar
|
STUDIEMATERIAAL
|
leerplannen en eindtermen
handboeken en cursussen
vakliteratuur
observatieopdrachten
leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders
eigen reflecties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
11
|
lesuren
|
10,58
|
practicum en oefeningen:
|
60
|
lesuren
|
57,69
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
33
|
klokuren
|
31,73
|
Verdere toelichting:
voor details zie stagevademecum
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
De intramuros stage is in essentie een stage waar geleerd wordt uit fouten. De studenten krijgen werkpunten geformuleerd naar de extramuros stage toe. Er is geen omzetting van hun prestatie in punten.
De extramuros stage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier (cfr. stagevademecum) en telt mee voor 90% van de punten.
De uitwerking van de opdrachten voor groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Er is geen herkansing mogelijk voor de stage.
De student kan wel de opdracht krijgen zijn groeiportfolio te verbeteren.
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Groeiportfolio, stage T.O. 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10373 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
40 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramuros stage van vijf weken waarbij de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les gebruik makend van de basis didactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hierna gaat hij gedurende twee weken op extra murosstage en geeft hij zelfstandig 6 lessen in het vakgebied van de minor aan leerlingen van de eerste graad. Na deze confrontatie met de realiteit wordt op de hogeschool gereflecteerd over de verworven vaardigheden en de werkpunten. (voor een gedetailleerde beschrijving van de stageopdracht en de begeleiding zie stagevademecum)
Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan is het noodzakelijk dat de student een realistisch-positieve kijk op zichzelf heeft. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt hij hierrond opdrachten. De klemtoon voor het eerste jaar ligt op inzicht in de inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken. De student maakt van deze opdrachten een persoonlijke bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn medestudenten en aan de groeiportfoliobegeleiders (voor verdere specifiëringen zie bundel 'Groeiportfolio')
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student weet zelfstandig lessen voor te bereiden en uit te voeren voor de eerste graad
de student reflecteert over de eigen lespraktijk de student werkt aan verbeterpunten de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid tot inzet
bereidheid tot reflectie
bereidheid tot postief-constructieve actie
|
LEERINHOUDEN
|
cursussen minor en algemene vakken
|
STUDIEMATERIAAL
|
leerplan en eindtermen
handboeken en cursussen vakliteratuur observatieopdrachten leerpunten aangereikt door de mentoren en door de stagebegeleiders eigen reflecties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
12,82
|
practicum en oefeningen:
|
30
|
lesuren
|
38,46
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
38
|
klokuren
|
48,72
|
Verdere toelichting:
voor verdere specifiëringen zie stagevademecum en bundel 'groeiportfolio'
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
De intramuros stage is in essentie een stage waarbij de student leert uit fouten. De student krijgt werkpunten geformuleerd naar de extramuros stage toe. Er is geen omzetting van hun prestatie in punten.
De extramuros stage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier stage voor het eerste jaar en telt mee voor 90% van de punten De uitvoering van de opdrachten van de groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
er is geen herkansing voor de stage
de student kan de opdracht krijgen zijn groeiportfolio te verbeteren
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|