ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Taalbeheersing & expressieve vaardigh.
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 10289
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 5
Totaal aantal contacturen: 50
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Gotink Heidi


 

KORTE OMSCHRIJVING
 Het opleidingsonderdeel 'Taalbeheersing en expressieve vaardigheden' bestaat uit twee luiken:

- taalbeheersing (werkcolleges),
- expressieve vaardigheden (workshop).


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student hanteert een verzorgde uitspraak en een expressieve en dynamische spreekstijl.
    • De student kan specifieke teksten schrijven voor het functioneren op klas- en schoolniveau met aandacht voor een juiste spelling, woordkeuze, zinsbouw en tekststructuur.
    • De student kan teksten beoordelen op hun leesbaarheid voor leerlingen en maakt die teksten zo nodig toegankelijk door mondelinge en schriftelijke ingrepen.
    • De student is gericht op correct taalgebruik en schakelt zo nodig externe hulpbronnen in.

    • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      geen
      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

      geen


      Andere begincompetenties

      Algemeen Nederlands + basiskennis grammaticale terminologie.


      LEERINHOUDEN
       Schriftelijke en Mondelinge vaardigheden 
      • correct taalgebruik: spelling, woordgebruik en zinsbouw,
      • tekstsamenhang en tekststructuur,
      • samenvatten,
      • leerlingentekst schrijven,
      • presentatietechnieken, mondelinge presentaties,
      • stembeheersing en uitspraak,
      • expressieve vaardigheden.


      STUDIEMATERIAAL
      • syllabus van de lector + eigen aanvullingen en notities
      • oefenmateriaal op e-campus + leersites + campusbibliotheek

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      26

       lesuren

        20,00

      practicum en oefeningen:

      20

       lesuren

        15,38

      vormen van groepsleren:

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      80

       klokuren

        61,54

      Verdere toelichting:

      Taalbeheersing:

      • werkcolleges,
      • oefeningensessies: individueel en in groep (telkens met coaching).

      Expressieve vaardigheden:

      • workshop verzorgd door een externe en interne organisatie.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

       

      Permanente evaluatie + examen (100%)

      1. Examen: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%)

      2. Schriftelijke communicatieopdracht: leerlingentekst (35%)

      • inhoud,
      • structuur en opmaak,
      • leesbaarheid,
      • correct taalgebruik.

      3. Mondelinge presentatie (25%)

      • inhoud en structuur,
      • expressiviteit en lichaamsdynamiek (non-verbale, ultraverbale),
      • contact met het publiek (interactie, mondelinge weerbaarheid),
      • uitspraak en stembeheersing (intonatie, tempo, volume, taalzuiverheid).

      tijd voor examinering
      uren
      4

      %
       
       03,08

      Tweede examenperiode
       Mondeling + Schriftelijk examen  (100%)

      1. Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%)
      2. Samenvatting en Leerlingentekst (35%)
      3. Presentatie (25%).

       

       

      1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Contact- en gesprekvaardigheden
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
      Code: 10363
      Academiejaar: 2009-2010
      Type: kern
      Niveau: inleidend
      Programmajaar: 1
      Periode binnen het modeltraject: Semester 1
      Aantal studiepunten: 3
      Wegingscoëfficient: 3
      Totaal aantal contacturen: 32
      Totaal studietijd: 78
      Deeltijds programma: deel 2
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Roland Kristien


       

      KORTE OMSCHRIJVING
      Het beroep van leerkracht is uiterst communicatief. Een efficiënte communicatie tussen leerkracht en leerling is nodig, maar ook tusssen leraar en ouders, collega's, directie, CLB-medewerkers, externen, ... In dit jaar worden naast het communicatiemodel, de basisregels van de communicatie bestudeerd. Er wordt stilgestaan bij stress- en timemanagement. Basisomgangsvormen voor de klas worden doorgelicht. Vergadertechnieken worden besproken.

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • SO101 Handelt integer en respectvol.
      • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
      • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
      • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • SO205 Stelt zich assertief op.
      • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
      • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
      • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
      • SO211 Creatief zijn.
      • SO212 Kan organiseren.
      Beroepsspecifieke competenties
      • SO317 Werkt leerlinggericht.
      • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • inzicht hebben in het circulair zijn van het communicatieproces
      • inzicht hebben in de basiswetmatigheden van het communicatieproces volgens de communicatietheorie (Watzlawick e.a.)
      • dagelijkse "communicatietaferelen" kunnen interpreteren ifv de communicatietheorie
      • situaties waarin het communicatieproces vastloopt kunnen analyseren
      • bij vastgelopen communicatie mogelijke uitwegen kunnen formuleren
      • inzicht hebben in de factoren die stress beïnvloeden
      • stressmanagement: kunnen aangeven hoe eigen stress kan verminderd worden
      • blokkerende en stimulerende denkpatronen kunnen onderscheiden
      • alternatieven voor irrationele gedachtenpatronen kunnen formuleren
      • erkennend kunnen reageren op een klasgroep
      • effeciënt kunnen vergaderen

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      geen
      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      geen
      Andere begincompetenties
      • bereidheid om te reflecteren op het eigen functioneren
      • bereidheid om interactief te participeren

      LEERINHOUDEN
      • communicatiemodel
      • communicatieleer volgens Watzlawick ea: communicatieaxioma's
      • stressmanagement/ ontspanningstraining/ RET
      • zichtbare en hoorbare expressieve factoren
      • basisomgangsvormen voor de klas: erkennen, verwerpen, negeren
      • vergadertechnieken 

      STUDIEMATERIAAL
      cursus aangevuld met teksten en eigen nota's
      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      28

       lesuren

        35,90

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      46

       klokuren

        58,97

      Verdere toelichting:
      • interactieve hoor- en werkcolleges met onderwijsgesprekken, klasgesprekken, oefeningen

       


      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • januari schriftelijk examen met inzichts- en toepassingsvragen over het geheel van de leerstof; 100% van de punten

       


      tijd voor examinering
      uren
      4

      %
       
       05,13

      Tweede examenperiode
      • schriftelijk examen over het geheel van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen; 100% van de punten

       

       

      1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Psychopedagogiek & agogische vaardigh.
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
      Code: 10092
      Academiejaar: 2009-2010
      Type: kern
      Niveau: inleidend
      Programmajaar: 1
      Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
      Aantal studiepunten: 5
      Wegingscoëfficient: 5
      Totaal aantal contacturen: 48
      Totaal studietijd: 130
      Deeltijds programma: deel 1
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Roland Kristien


       

      KORTE OMSCHRIJVING
      Een leraar heeft een belangrijke taak als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen. Inzicht in je eigen gedrag en het gedrag van anderen zowel op individueel-psychologisch als op sociaal-psychologisch vlak is hiervoor noodzakelijk. Daarom worden in dit jaar verschillende onderdelen van de algemene, sociale, differentiële en ontwikkelingspsychologie besproken. Onderwerpen zoals waarneming, leren, motivatie, faalangst, intelligentie, adolescentiepsychologie, ... toegepast op onderwijs komen hierbij aan bod.

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • SO101 Handelt integer en respectvol.
      • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
      • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
      • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
      • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
      • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
      • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
      • SO212 Kan organiseren.
      Beroepsspecifieke competenties
      • SO317 Werkt leerlinggericht.
      • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
      • SO319 Kan omgaan met diversiteit.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij inzicht heeft in elementaire psycho-pedagogische concepten zoals: perceptie, leren, geheugen, intelligentie, motivatie, faalangst, ontwikkelingspsychologie, adolescentiepsychologie.
      • Op basis van elementaire psycho-pedagogische inzichten kan de student het eigen handelen in de praktijkcontext optimaliseren.

       


      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      geen
      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      geen
      Andere begincompetenties
      • Bereidheid om zich in te leven in uiteenlopende situaties
      • bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren
      • bereidheid tot interactief participeren
      • bereidheid tot kritische ingesteldheid
      • bereidheid tot samenwerken

      LEERINHOUDEN
      • competentiemodel
      • waarnemen en werkelijkheid / sociale perceptie
      • leren/ leerstijlen/ mindmapping
      • werking van het geheugen
      • denken en intelligentie
      • motivatie en faalangst
      • ontwikkelingspsychologie: adolescentiepsychologie

      STUDIEMATERIAAL
      • handboek: L. De Man en G. Janssens (2005).Psychologie deel 1 en deel 2; Antwerpen; De Boeck
      • aangevuld met teksten en eigen nota's

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      44

       lesuren

        33,85

      practicum en oefeningen:

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      82

       klokuren

        63,08

      Verdere toelichting:
      • interactieve hoor- en werkcolleges
      • onderwijsgesprek, klasgesprek, opdrachten

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

               

      • schriftelijk examen in januari over de leerstof van het eerste semester: telt mee voor 50% van de punten; inzichts- en toepassingsvragen
      • schriftelijk examen in juni: over de leerstof van het tweede semester: telt mee voor 50% van de punten: inzichts- en toepassingsvragen

      tijd voor examinering
      uren
      4

      %
       
       03,08

      Tweede examenperiode
    • schriftelijk examen over het geheel van de leerstof: 100% van de punten
    •  

       

      1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Ped. wetenschappen & algemene didactiek
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
      Code: 10364
      Academiejaar: 2009-2010
      Type: kern
      Niveau: inleidend
      Programmajaar: 1
      Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
      Aantal studiepunten: 5
      Wegingscoëfficient: 5
      Totaal aantal contacturen: 60
      Totaal studietijd: 130
      Deeltijds programma: deel 1
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Ihmsen Hans


       

      KORTE OMSCHRIJVING

      Om goed gewapend een eerste keer voor de klas te kunnen staan zal je, met deze eerste cursus, vertrouwd geraken met alle componenten die belangrijk zijn om een les voor te bereiden. Het is de bedoeling dat je de geleerde inhouden creatief kan uitwerken aan de hand van een bepaalde lesopdracht. Er wordt daarom veel aandacht besteed aan het maken van een lesvoorbereiding. Daarnaast worden een paar belangrijke werkvormen voor de klas een eerste keer ingeoefend om zo ook aan te voelen wat de uitdaging is bij bepaalde manieren van aanpakken.


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • SO212 Kan organiseren.
      Beroepsspecifieke competenties
      • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
      • SO314 Werkt doelgericht.
      • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
      • SO317 Werkt leerlinggericht.
      • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De studenten kunnen lessen voorbereiden, rekening houdend met elke leerling.
      • De studenten kunnen een lesvoorbereiding maken voor een eenvoudig gestructureerde les, rekening houdend met al de ingrediënten van een les (doelen en leerstof, leerprocessen, onderwijsprincipes, werkvormen, leerinhouden en evaluatie). 
      • De studenten kunnen de verschillende componenten die een les beïnvloeden theoretisch en praktisch illustreren. 

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      geen
      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      geen
      Andere begincompetenties
      De geldende eindtermen voor het secundair onderwijs.
      LEERINHOUDEN
      • Structuur van het onderwijs in Vlaanderen
      • Het didactisch model
      • De beginsituatie
      • Doelgericht werken
      • Didactische principes
      • Werkvormen
      • Een lesvoorbereiding maken
      • Een eerste lesje
      • Werkvormen toepassen
      • Didactische media
      • Leerinhouden
      • Evaluatie

      STUDIEMATERIAAL
      Cursus Pedagogische wetenschappen 1 VK, deel 1 & 2, Hans Ihmsen; nota's, opgegeven artikels en teksten
      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      48

       lesuren

        36,92

      practicum en oefeningen:

      6

       lesuren

        04,62

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      70

       klokuren

        53,85

      Verdere toelichting:
      • Hoorcolleges
      • Oefeningen en opdrachten

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      Schriftelijk examen in december (60%), schriftelijk examen in juni (30%) en opdrachten (10%). Om te slagen moet je geslaagd zijn voor het eerste examen in december en moet je alle opdrachten uitgevoerd hebben. Indien je niet slaagt voor het tweede deel in juni moet je totaal percentage voldoende zijn om te slagen.
      tijd voor examinering
      uren
      6

      %
       
       04,62

      Tweede examenperiode
      Het herexamen Schriftelijk examen (100%). Het herexamen is steeds een herexamen over het geheel van de leerstof.

       

       

      1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Informatieverwerking
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
      Code: 10094
      Academiejaar: 2009-2010
      Type: kern
      Niveau: inleidend
      Programmajaar: 1
      Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
      Aantal studiepunten: 3
      Wegingscoëfficient: 3
      Totaal aantal contacturen: 30
      Totaal studietijd: 78
      Deeltijds programma: deel 2
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Santens Roald


       

      KORTE OMSCHRIJVING

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • SO212 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • Gebruikt ICT als efficiënt hulpmiddel bij het uitvoeren van onderwijstaken.
          • Gebruikt opmaakprofielen als basis voor de layout van documenten in Word 2007.
          • Beheert efficiënt een puntenbestand in Excel 2007.
          • Maakt didactisch verantwoorde visuele lesondersteuning met PowerPoint 2007.
        • Gebruikt de ICT-infrastructuur als deel van het eigen leerproces.
        • Zoekt informatie op, selecteert doordacht en presenteert op een didactische manier.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        geen
        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        geen
        Andere begincompetenties
        • leergierig zijn
        • flexibel zijn
        • geslaagd zijn voor het ICT-beginassessment

        LEERINHOUDEN
        • Gebruik van ICT in de (hoge)schoolomgeving
        • Hardware
        • Zoeken op internet
        • Word 2007 : opmaken van documenten
        • Excel 2007: puntentabel maken en beheren
        • Powerpoint 2007: aangenaam en doordacht presenteren

        STUDIEMATERIAAL
        • Syllabus Informatieverwerking
        • BB-cursus Informatieverwerking

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        22

         lesuren

          28,21

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        4

         lesuren

          05,13

        studietijd buiten contacturen:

        48

         klokuren

          61,54

        Verdere toelichting:

        werkcolleges: vaardigheden inoefenen

        Vormen van groepsleren : bij BZW (horend bij de major).


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Permanente evaluatie: vakoverschrijdend, taken uit andere vakken worden geëvalueerd op ICT-toepassing. (25%)
        • Praktisch examen (juni): behandelde leerinhouden kunnen toepassen (75%)

        tijd voor examinering
        uren
        4

        %
         
         05,13

        Tweede examenperiode
        Het praktijkexamen van juni kan hernomen worden (100%).

         

         

        1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Mode module 1
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
        Code: 10257
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kern
        Niveau: inleidend
        Programmajaar: 1
        Periode binnen het modeltraject: Semester 1
        Aantal studiepunten: 8
        Wegingscoëfficient: 8
        Totaal aantal contacturen: 88
        Totaal studietijd: 208
        Deeltijds programma: deel 1
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): De Ridder Ingrid
        Dictus Kathy
        Godschalk Lise
        Vandecruys Gert


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Integrale opdracht met het thema : "Geometrie in de natuur "

        -Binnen deze integrale opdracht ontwerpen we, geven vorm, realiseren en presenteren we interieurstukken.

        -Basiskennis ivm vormgeving en realisatie.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • SO101 Handelt integer en respectvol.
        • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
        • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • SO211 Creatief zijn.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO314 Werkt doelgericht.
        • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        CREATIE :
        • Inzicht in conceptontwikkeling  
        • Inzicht in creatief denken als vaardigheid
        • Een inspiratiebron gericht kunnen gebruiken om een nieuw ontwerp te creëren. 
        • De stappen van een creatief proces kunnen doorlopen       
        • Bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m milieu, ergonomie, IKZ.                                          
        • De creatie kunnnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, moodbords, ...                          
        • Kennis en inzicht in kleurenleer       
        • Het eindproduct presenteren en in gebruik nemen.                                            

        VORMGEVING :
        • verschillende mogelijkheden om een patroon te bekomen uittesten
        • verkoopsvormen opzoeken
        • tekenmaterieel bespreken en leren gebruiken
        • afwerking, naadwaarde en snijpatroon opzoeken en opstellen
        • gebruikte materialen vergelijken en een verantwoorde aankoop voorbereiden
        • snijplan opstellen en vastleggen in een schets
        • basis ivm technisch tekenen 
        • kennismaking met de ruime waaier van beroepen in de modesector   

        REALISATIE :
        • afwerkingen voor naden, zomen, opgestikte zakken en rits kunnen uitvoeren ahv een werkinstructieformulier
        • het werkstuk schort, toiletzak of wandzak kunnen realiseren
        • eenvoudige WIF kunnen lezen en interpreteren

        WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING :
        • de beweegbare onderdelen in een naaimachine kunnen benoemen
        • de overbrengingen  kunnen aanduiden
        • de onderdelen van een strijkijzer kunnen aanduiden, de thermostaat kunnen verklaren             

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

        geen


        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        geen
        Andere begincompetenties
        Studenten zonder vooropleiding moeten bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis, inzicht en vaardigheden bij te werken.
        LEERINHOUDEN

        CREATIE :

        • Theoretisch gedeelte:
        1. Creatief denken: stappen in een creatief proces
        2. Conceptontwikkeling: onderdelen en stappen
        3. Kleurenleer
        • Praktisch gedeelte:
        1. Inspiratiefase: - Behoefteonderzoek - Gericht kijken en selecteren van documentatie en informatie
        2. Ontwerpfase: - Concreet gebruik van resultaten inspiratiefase naar conceptontwikkeling toe - concreet gebruik van inspiratiebron bij ontwerpen van nieuw product
        3. Presentatiefase: Concreet gebruik van inspiratiebron naar decoratie van het product toe; stileren van vormen uit de natuur naar puur geometrische vormen - Bedrukkingstechnieken - Presenteren totaalconcept
        4. Evaluatiefase

              VORMGEVING :

        • basis lijn- en sijpatroon
        • basis snijplan
        • basis technisch tekenen
        • basis materialen
        • autocad-modecad : gebruik van basiscommando's

            REALISATIE:

        • basis naadtypen
        • verschillende afwerkingen voor naden en zomen
        • opgestikte zakken, dubbelen van delen en instikken van rits in eenvoudige werkstukken
        • gebruik werkinstructieformulier
        • realiseren van schort, toiletzak of wandzak
        • basis organisatie van de realisatiefase

              WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING:

        • bestuderen verschillende soorten strijkijzers
        • bestuderen de naaimachine en de industriële machines

        STUDIEMATERIAAL

        CREATIE:

        • cursus : creatie
        • cursus vakdidaktiek bij Creatie

        VORMGEVING:

        • handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad
        • cursus : AUTOCAD-MODECAD
        • Powerpoints op het educatief netwerk

        REALISATIE

        • cursus technische fiches
        • handboek ,Meer dan naald en draad

        WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING

        • cursus : technische ondersteuning 


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        39

         lesuren

          18,75

        practicum en oefeningen:

        39

         lesuren

          18,75

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        120

         klokuren

          57,69

        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode

        Regelmatige aanwezigheid en volledige uitvoering van opdrachten is noodzakelijk.

        CREATIE:

        • Permanente evaluatie 60%
        • examen 40%
        • Schriftelijk examen met een theoretisch en praktisch gedeelte 40%
        • 2u examentijd

        VORMGEVING
         
        • Permanente evalutie 40%
        • examen 60%
        • theoretisch examen vormgeving en realisatie (2u)
        • examen autocad-modecad (2u)

        REALISATIE

        • Permanente evaluatie 40%
        • examen 60%
        • Praktisch examen realisatie (2u)

        WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING

        •   schriftelijke examen (2u)

        verhouding tussen de verschillende onderdelen:

        • creatie 30%
        • vormgeving 30%
        • realisatie 30%
        • wetenschappelijke ondersteuning 10%

        bij een groot tekort (7/20) op één van de onderdelen moet het gehele opleidingsonderdeel hernomen worden.

         

         


        tijd voor examinering
        uren
        10

        %
         
         04,81

        Tweede examenperiode

        CREATIE:

        • Opdrachten kunnen bijgewerkt of hernomen worden.  Instructies daarvoor worden door de student zelf tijdig opgevraagd
        • Schriftelijk examen met een theoretische en praktisch gedeelte 2u

        VORMGEVING:

        • opdrachten PE kunnen bijgewerkt worden
        • examen : idem eerste examenperiode

        REALISATIE

        • opdrachten PE kunnen bijgewerkt worden
        • examen : idem eerste examenperiode

        WETENSCHAPPELIJK ONDERSTEUNING

        • examen : idem eerste examenperiode

        een groot onvoldoende voor een van de onderdelen (7/20) is een onvoldoende voor het volledige opleidingsonderdeel

         

         

         

         

         

        1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Mode module 2
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
        Code: 10365
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kern
        Niveau: inleidend
        Programmajaar: 1
        Periode binnen het modeltraject: Semester 2
        Aantal studiepunten: 9
        Wegingscoëfficient: 9
        Totaal aantal contacturen: 102
        Totaal studietijd: 234
        Deeltijds programma: deel 2
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): De Ridder Ingrid
        Dictus Kathy
        Godschalk Lise
        Vandecruys Gert


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Integrale opdracht met het thema "hedendaagse ontwerpers inspireren".

        - basiscursus ivm de vormgeving en realisatie van rok en pantalon.

        - binnen deze module ontwerpen we, geven vorm, realiseren en presenteren we een rok of pantalon.

        - hoekenwerk rond de biopolymeren


         


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • SO101 Handelt integer en respectvol.
        • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
        • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • SO211 Creatief zijn.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO314 Werkt doelgericht.
        • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        CREATIE                                                   
        • De hedendaagse ontwerpers en huidige modetrends kunnen bespreken en verwerken in een eigen creatie.                                                         
        • Een inspiratiebron kunnen bepalen, zich hierover informeren en documenteren, om vandaar uit een nieuw product te creëren. 
        • Stappen van een creatief proces kunnen doorlopen       
        • Bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m milieu, ergonomie, IKZ.                                          
        • De creatie kunnnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, modetekeningen, moodbords,..                               
        • Kennis en vaardigheden met betrekking tot modetekenen
        • Kennis en inzicht in compositieleer
        • Het eindproduct presenteren en in gebruik nemen.  

        VORMGEVING :
        • basispatronen ivm rok en pantalon kunnen tekenen met autocad-modecad
        • een eigen ontwerp kunnen omzetten in een modelpatroon of een moulage.
        • afwerking, naadwaarde en snijpatroon kunnen opzoeken en opstellen
        • snijplan kunnen opstellen en het werkstuk kunnen snijden.   
        • Het werkstuk kunnen aanpassen aan de persoon
        • kunnen graderen met gradatietabellen
        REALISATIE :
        • basistechnieken van een rok en pantalon kunnen uitvoeren ahv een WIF
        • het ontwerp van rok of pantalon kunnen realiseren.


        TECHNISCHE ONDERSTEUNING

        • bestuderen van materialen                  
        • garens en weefsels kunnen analyseren

        WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING
        • de natuurlijke vezels:  groei, ontstaan, eigenschappen, herkennen onder de microscoop, brandproef, toepassingen,

         

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

        geen


        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        mode module 1


        Andere begincompetenties
        Studenten zonder vooropleiding moeten bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis, inzicht en vaardigheden bij te werken.
        LEERINHOUDEN

        CREATIE :
        • conceptontwikkeling en ontwerpen van een rok als confectiemodel of catwalkmodel; inspiratiebron : hedendaagse ontwerpers
        • stappen van een creatief proces; informeren, documenteren, associëren, divergeren, convergeren
        • ontwerpen van een model
        • ondersteunende oefeningen i.v.m. het tekenen van figurinnen, kledingstukken en details
        • compositieleer
        • presentatie door middel van modeplaat

        VORMGEVING :
        • basispatronen i.v.m. rok en pantalon
        • modelontleding in patroon of moulage.

        REALISATIE :
        • realiseren van pantalon ahv WIF
        • uitvoeren van klassieke pantalon
        • realiseren van modeltoile ontwerp

        TECHNISCHE ONDERSTEUNING
        •  garens en weefsels

        WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING
        •  cursus biopolymeren:
          • de natuurlijke vezels:
            • eiwitvezels,  zijde en wol
            • polysacchariden zoals katoen en linnen, hennep, sisal enz..
          • halfsynthetische vezels
            • viscose
            • acetaat


        STUDIEMATERIAAL
        CREATIE:
        • cursus: Modetekenen
        • cursus: Creatie
        • cursus: Vakdidaktiek bij Creatie

        VORMGEVING:
      • handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad
      • cursus : AUTOCAD-MODECAD
      • cursus : studie rok -pantalon

        REALISATIE

      • cursus: studie rok - pantalon

      • cursus: realisatie: technische fiches

        TECHNISCHE ONDERSTEUNING

      • cursus : technische ondersteuning garens en weefsels

        WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING

      • cursus biopolymeren onderdeel de natuurlijke vezels en de halfsynthetische

      • WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        46

         lesuren

          19,66

        practicum en oefeningen:

        46

         lesuren

          19,66

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        132

         klokuren

          56,41

        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode

        CREATIE:

        • permanente evaluatie : 60 % - regelmatige aanwezigheid en volledige uitvoering opdrachten is noodzakelijk.
        • examen : schriftelijk examen met en theoretische en praktisch gedeelte 40%. 2u

        VORMGEVING:

        • permanente evaluatie : 40%
        • regelmatige aanwezigheid is vereist
        • examen : 60%
        • examen autocad - 3u

        REALISATIE

        • de student voert een techniek uit ahv een werkinstructieformulier.
        • permanente evaluatie : 40%
        • examen : 60%
        • examen :3u

        TECHNISCHE ONDERSTEUNING

        • open boek examen : 1u

        WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING

        • schriftelijk examen : 1u

        verhouding tussen de verschillende onderdelen : creatie, vormgeving en realisatie 28%

        technische en wetenschappelijke ondersteuning 8%

        bij een zeer groot tekort (7/20)op één van de onderdelen wordt het volledige opleidingsonderdeel hernomen.


        tijd voor examinering
        uren
        10

        %
         
         04,27

        Tweede examenperiode

        CREATIE:

        • opdrachten kunnen bijgewerkt of hernomen worden. Instructies daarvoor worden door de student zelf tijdig opgevraagd.  
        • schriftelijk examen met en theoretische en praktisch gedeelte  2u

        VORMGEVING:

        • opdrachten in verband met DW kunnen bijgewerkt worden
        • examen autocad : 3u

        REALISATIE :

        TECHNISCHE EN WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING :

        • idem eerste zittijd

        verhouding tussen de verschillende onderdelen : creatie, vormgeving en realisatie 28%

        technische en wetenschappelijke ondersteuning 8%

        bij een zeer groot tekort (7/20)op één van de onderdelen wordt het volledige opleidingsonderdeel hernomen.


         

         

         

         

        1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Vakdidactiek Mode
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
        Code: 10107
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kern
        Niveau: inleidend
        Programmajaar: 1
        Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
        Aantal studiepunten: 3
        Wegingscoëfficient: 3
        Totaal aantal contacturen: 24
        Totaal studietijd: 78
        Deeltijds programma: deel 1
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Vandecruys Gert


         

        KORTE OMSCHRIJVING
        de cursus bereid je voor op lesgeven in de modevakken in de eerste graad  en de tweede graad van het secundair onderwijs.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

          Algemene beroepsgerichte competenties
            Beroepsspecifieke competenties
            • SO314 Werkt doelgericht.
            • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
            • De leerinhoud kunnen selecteren voor leerlingen van een eerste graad TSO - BSO.
            • De verschillende beginsituatie in een TSO en BSO richting voor de eerste graad kunnen inschatten.
            • Lesdoelen kunnen benoemen met behulp van het leerplan en de eindtermen- ontwikkelingsdoelen.
            • De juiste werkmethode kunnen selecteren om het vooropgestelde doel te bereiken.
            • Een selectie kunnen maken voor zinvol didactisch materiaal.
            • Het gekozen didactisch materiaal kunnen realiseren adhv vooropgestelde kwaliteitsnormen.
            • Al de vooropgestelde doelen  in praktijk kunnen brengen bij basislessen voor de eerste graad TSO - BSO. 
            • de les gestructureerd kunnen weergeven op een bordplan    

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

            geen


            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
            geen
            Andere begincompetenties
            geen
            LEERINHOUDEN
            • bestuderen van modeleerplannen eerste en tweede graad secundair onderwijs
            • bepalen van beginsituatie
            • formuleren van lesdoelstellingen
            • opzoeken en uitwerken van geschikte werkvormen
            • realiseren van aangepast didactisch materiaal
            • opstellen en geven van lessen ivm de verschillende vakonderdelen : creatie, vormgeving, praktijk,technische ondersteuning.
            • lessen gericht op de eerste graad van het secundair onderwijs.
            • bordplan opstellen

            STUDIEMATERIAAL
            • handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad
            • cursus : technische fiches
            • cursus : mode
            • cursus : leerplanstudie
            • opdrachtenbundel voor IM

            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            12

             lesuren

              15,38

            practicum en oefeningen:

            12

             lesuren

              15,38

            vormen van groepsleren:

            0

             lesuren

              00,00

            studietijd buiten contacturen:

            54

             klokuren

              69,23

            Verdere toelichting:

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode
            • permanente evaluatie : 50%
            • schriftelijke jaaropdracht : 50%
            • de student krijgt de jaaropdracht bij de start van module 2 mode

            tijd voor examinering
            uren
            0

            %
             
             00,00

            Tweede examenperiode
            • permanente evaluatie : 50%     
            • Schriftelijke jaaropdracht : 50%: Op het moment van de proclamatie op het einde van het academiejaar krijgt de student een nieuwe jaaropdracht toe bedeeld.     

             

             

            1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - T.O. mod 1 (incl. vakdidactiek)
              

            O.O. heeft componenten: Neen
            Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
            Code: 10371
            Academiejaar: 2009-2010
            Type: kern
            Niveau: inleidend
            Programmajaar: 1
            Periode binnen het modeltraject: S:--
            Aantal studiepunten: 6
            Wegingscoëfficient: 6
            Totaal aantal contacturen: 68
            Totaal studietijd: 156
            Deeltijds programma: deel 2
            Examencontract: niet mogelijk
            Deliberatie: mogelijk
            Vrijstelling of overdracht: mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en): De Ridder Ingrid


             

            KORTE OMSCHRIJVING

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
            • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
            • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
            • SO212 Kan organiseren.
            Beroepsspecifieke competenties
            • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

            De student kent en begrijpt de doelstellingen van ' techniek en technologie' en 'technische activiteiten'.

            De student kan de doelstellingen in een lesvoorbereiding gieten

            De student kan een les uitwerken

            De student kan informatie uit diverse bronnen halen

            De student kan didactisch materiaal selecteren, gebruiken of zelf ontwerpen en realiseren.

            De student hanteert een verzorgde taal.

            De student kan flexibel gebruik maken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden: die in de theorie aan bod kwamen.


            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
            geen
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
            geen
            Andere begincompetenties
            geen
            LEERINHOUDEN
            • Deel informatietechnologie:
              • beslissingspaneel, telmodule en geheugenmodule
              • aansluiten van externe apparaten, muziekmodule, wagentje enz..
              • legodacta, kruispunt met de computer besturen
              • algoritmen schrijven

             

            • Vakdidactiek:
              • leerplanstudie
              • didactische oefeningen met discussie
              • lesvoorbereiding: opstellen
              • doelstellingen uitwerken
              • de studenten maken een didactisch paneel voor electriciteit

            STUDIEMATERIAAL

            Deel Informatietechnologie

            • TO cursus
            • Logische panelen, demonstratiemateriaal, materiaal voor leerlingenproven
            • computers met legodacta en kruispunt

            Vakdidactiek:

            • mooi uitgeruste klas
            • leerplannen
            • leerboeken uit het secundair
            • computer met internet aansluiting en beamer
            • materiaal van de stichting Roger Overstraete

             

              

             


            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            32

             lesuren

              20,51

            practicum en oefeningen:

            32

             lesuren

              20,51

            vormen van groepsleren:

             lesuren

              00,00

            studietijd buiten contacturen:

            88

             klokuren

              56,41

            Verdere toelichting:

            De lessen zijn een combinatie van theorie en het je eigen maken van deze manier van denken.

            Elk stukje theorie wordt klassikaal ingeoefend.  Dan krijg je tijd om op eigen ritme dit te doen.

            Dan mag je samen met een medestudent deze oefening voorbrengen om te oefenen hoe je deze logica kunt overbrengen en  uit te zoeken wat voor jou de beste methode is.


            EVALUATIE

            Eerste examenperiode

            schriftelijk over de cursus informatietechnologie op 80 % van de punten

            schriftelijk over vakdidactiek: dit is een examen waar je gebruik mag maken van de leerplannen op 20% van de punten


            tijd voor examinering
            uren
            4

            %
             
             02,56

            Tweede examenperiode
            idem als eerste examenperiode

             

             

            1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - T.O. mod 2 (incl. vakdidactiek)
              

            O.O. heeft componenten: Neen
            Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
            Code: 10372
            Academiejaar: 2009-2010
            Type: kern
            Niveau: inleidend
            Programmajaar: 1
            Periode binnen het modeltraject: Semester 2
            Aantal studiepunten: 6
            Wegingscoëfficient: 6
            Totaal aantal contacturen: 50
            Totaal studietijd: 156
            Deeltijds programma: deel 2
            Examencontract: niet mogelijk
            Deliberatie: mogelijk
            Vrijstelling of overdracht: mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en): De Ridder Ingrid
            Roland Kristien


             

            KORTE OMSCHRIJVING
            De inhoud van dit onderdeel is energie en beweging

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

              Algemene beroepsgerichte competenties
                Beroepsspecifieke competenties
                • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                • Basiskennis beheersen van dit onderdeel
                • De student kan hulpmiddelen en werkvormen kiezen en hanteren;
                • De student kan een les uitwerken;
                • De student kan informatie halen uit diverse bronnen;
                • De student kan didactisch materiaal selecteren, gebruiken of zelf ontwerpen en realiseren;
                • De student hanteert een verzorgde taal.

                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                geen
                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                TO module 1


                Andere begincompetenties
                geen
                LEERINHOUDEN
                 

                Deel Energie:

                • de fysische grootheden arbeid, energie, vermogen en rendement;
                • behoud van energie en degradatie van energie;
                • energie uit fossiele brandstoffen;
                • kernenergie;
                • zonne-energie;
                • alternatieve energiebronnen;
                • transport en opslag van energie;
                • bronnen van elektrische energie;
                • de elektrische stroomkring;
                • gelijk- en wisselstromen;
                • transport van elektrische energie;
                • elektriciteit in huis;
                • transport:
                • magnetisme, motoren
                • Leerplanstudie
                • Didactische oefeningen met discussie
                • De studenten maken een didactisch paneel voor elektriciteit.

                STUDIEMATERIAAL
                 

                Deel Energie:

                • TO-cursus;
                • werktuigen en gereedschap in de TO-klas
                • leerplannen, leerboeken TO, cursus

                WERKVORMEN
                Soort werkvorm uren  

                %

                hoor- en werkcolleges:

                24

                 lesuren

                  15,38

                practicum en oefeningen:

                24

                 lesuren

                  15,38

                vormen van groepsleren:

                 lesuren

                  00,00

                studietijd buiten contacturen:

                106

                 klokuren

                  67,95

                Verdere toelichting:

                practicum en oefeningen: er zullen oefeningen ingericht worden.

                Practicum wordt gegeven door een gastlector:  8u


                EVALUATIE

                Eerste examenperiode
                schriftelijk  90 % en 10 % op het ontwikkelen van didactisch materiaal
                tijd voor examinering
                uren
                2

                %
                 
                 01,28

                Tweede examenperiode

                schriftelijk examen 2 u tijd

                 

                 

                1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Groeiportfolio, stage Mode 1
                  

                O.O. heeft componenten: Neen
                Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
                Code: 10366
                Academiejaar: 2009-2010
                Type: kern
                Niveau: inleidend
                Programmajaar: 1
                Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
                Aantal studiepunten: 4
                Wegingscoëfficient: 4
                Totaal aantal contacturen: 71
                Totaal studietijd: 104
                Deeltijds programma: deel 1
                Examencontract: niet mogelijk
                Deliberatie: mogelijk
                Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                Onderwijstaal: Nederlands
                Lector(en): Roland Kristien


                 

                KORTE OMSCHRIJVING

                De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramurosstage van 5 weken waarin de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les met gebruik van de basis didactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hierna gaat hij gedurende 2 weken op extra muros stage en geeft zelfstandig 14 lessen in de eerste graad van de A- en de B-stroom. Na deze confrontatie met de realiteit wordt over de verworven vaardigheden en over de werkpunten gereflecteerd op de hogeschool. (voor een gedetailleerde bespreking van de inhoud en de begeleiding van deze stages zie stagevademecum)

                Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan, is het noodzakelijk dat de student een positief-realistische kijk heeft op zichzelf. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt de student hierrond opdrachten. De klemtoon voor het eerste jaar ligt op het leren kennen van de eigen inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken met anderen. De student maakt van deze opdrachten een eigen bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn studiegenoten en aan de groeiportfoliobegeleiders.


                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • SO101 Handelt integer en respectvol.
                • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
                • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
                • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
                Algemene beroepsgerichte competenties
                • SO205 Stelt zich assertief op.
                • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
                • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
                • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
                • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
                • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
                • SO211 Creatief zijn.
                • SO212 Kan organiseren.
                Beroepsspecifieke competenties
                • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
                • SO314 Werkt doelgericht.
                • SO317 Werkt leerlinggericht.
                • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
                • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                de student weet zelfstandig 14 lessen voor te bereiden en uit te voeren voor de eerste graad

                de student reflecteert over de eigen lespraktijk

                de student werkt aan verbeterpunten

                de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf

                 


                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                geen
                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                geen
                Andere begincompetenties

                bereidheid tot inzet

                bereidheid tot reflectie

                bereidheid tot positief-constructieve actie


                LEERINHOUDEN

                cursussen van de major en van algemene vakken van het eerste jaar


                STUDIEMATERIAAL

                leerplannen en eindtermen

                handboeken en cursussen

                vakliteratuur

                observatieopdrachten

                leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders

                eigen reflecties


                WERKVORMEN
                Soort werkvorm uren  

                %

                hoor- en werkcolleges:

                11

                 lesuren

                  10,58

                practicum en oefeningen:

                60

                 lesuren

                  57,69

                vormen van groepsleren:

                 lesuren

                  00,00

                studietijd buiten contacturen:

                33

                 klokuren

                  31,73

                Verdere toelichting:
                voor details zie stagevademecum

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode

                De intramuros stage is in essentie een stage waar geleerd wordt uit fouten. De studenten krijgen werkpunten geformuleerd naar de extramuros stage toe. Er is geen omzetting van hun prestatie in punten.

                De extramuros stage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier (cfr. stagevademecum) en telt mee voor 90% van de punten.

                De uitwerking van de opdrachten voor groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten


                tijd voor examinering
                uren
                0

                %
                 
                 00,00

                Tweede examenperiode

                Er is geen herkansing mogelijk voor de stage.

                De student kan wel de opdracht krijgen zijn groeiportfolio te verbeteren.

                 

                 

                1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Groeiportfolio, stage T.O. 1
                  

                O.O. heeft componenten: Neen
                Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
                Code: 10373
                Academiejaar: 2009-2010
                Type: kern
                Niveau: inleidend
                Programmajaar: 1
                Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
                Aantal studiepunten: 3
                Wegingscoëfficient: 3
                Totaal aantal contacturen: 40
                Totaal studietijd: 78
                Deeltijds programma: deel 2
                Examencontract: niet mogelijk
                Deliberatie: mogelijk
                Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                Onderwijstaal: Nederlands
                Lector(en): Roland Kristien


                 

                KORTE OMSCHRIJVING
                  De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramuros stage van vijf weken waarbij de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les gebruik makend van de basis didactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hierna gaat hij gedurende twee weken op extra murosstage en geeft hij zelfstandig 6 lessen in het vakgebied van de minor aan leerlingen van de eerste graad. Na deze confrontatie met de realiteit wordt op de hogeschool gereflecteerd over de verworven vaardigheden en de werkpunten. (voor een gedetailleerde beschrijving van de stageopdracht en de begeleiding zie stagevademecum)

                Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan is het noodzakelijk dat de student een realistisch-positieve kijk op zichzelf heeft. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt hij hierrond opdrachten. De klemtoon voor het eerste jaar ligt op inzicht in de inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken. De student maakt van deze opdrachten een persoonlijke bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn medestudenten en aan de groeiportfoliobegeleiders (voor verdere specifiëringen zie bundel 'Groeiportfolio')


                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • SO101 Handelt integer en respectvol.
                • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
                • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
                • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
                Algemene beroepsgerichte competenties
                • SO205 Stelt zich assertief op.
                • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
                • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
                • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
                • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
                • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
                • SO211 Creatief zijn.
                • SO212 Kan organiseren.
                Beroepsspecifieke competenties
                • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
                • SO314 Werkt doelgericht.
                • SO317 Werkt leerlinggericht.
                • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
                • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                de student weet zelfstandig lessen voor te bereiden en uit te voeren voor de eerste graad

                de student reflecteert over de eigen lespraktijk

                de student werkt aan verbeterpunten

                de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf


                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                geen
                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                geen
                Andere begincompetenties

                bereidheid tot inzet

                bereidheid tot reflectie

                bereidheid tot postief-constructieve actie


                LEERINHOUDEN
                cursussen minor en algemene vakken
                STUDIEMATERIAAL
                leerplan en eindtermen

                handboeken en cursussen

                vakliteratuur

                observatieopdrachten

                leerpunten aangereikt door de mentoren en door de stagebegeleiders

                eigen reflecties


                WERKVORMEN
                Soort werkvorm uren  

                %

                hoor- en werkcolleges:

                10

                 lesuren

                  12,82

                practicum en oefeningen:

                30

                 lesuren

                  38,46

                vormen van groepsleren:

                 lesuren

                  00,00

                studietijd buiten contacturen:

                38

                 klokuren

                  48,72

                Verdere toelichting:
                voor verdere specifiëringen zie stagevademecum en bundel 'groeiportfolio'

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode
                 De intramuros stage is in essentie een stage waarbij de student leert uit fouten. De student krijgt werkpunten geformuleerd naar de extramuros stage toe. Er is geen omzetting van hun prestatie in punten.

                De extramuros stage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier stage voor het eerste jaar en telt mee voor 90% van de punten

                De uitvoering van de opdrachten van de groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten



                tijd voor examinering
                uren

                %
                 
                 00,00

                Tweede examenperiode

                er is geen herkansing voor de stage

                de student kan de opdracht krijgen zijn groeiportfolio te verbeteren