1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOTO - Onderdelen - Mode module 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10365 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 2 |
Aantal studiepunten: |
9 |
Wegingscoëfficient: |
9 |
Totaal aantal contacturen: |
102 |
Totaal studietijd: |
234 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Ridder Ingrid Dictus Kathy Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Integrale opdracht met het thema "hedendaagse ontwerpers inspireren".
- basiscursus ivm de vormgeving en realisatie van rok en pantalon.
- binnen deze module ontwerpen we, geven vorm, realiseren en presenteren we een rok of pantalon.
- hoekenwerk rond de biopolymeren
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
CREATIE
De hedendaagse ontwerpers en huidige modetrends kunnen bespreken en verwerken in een eigen creatie. Een inspiratiebron kunnen bepalen, zich hierover informeren en documenteren, om vandaar uit een nieuw product te creëren. Stappen van een creatief proces kunnen doorlopen Bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m milieu, ergonomie, IKZ. De creatie kunnnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, modetekeningen, moodbords,.. Kennis en vaardigheden met betrekking tot modetekenen Kennis en inzicht in compositieleer Het eindproduct presenteren en in gebruik nemen.
VORMGEVING :
basispatronen ivm rok en pantalon kunnen tekenen met autocad-modecad een eigen ontwerp kunnen omzetten in een modelpatroon of een moulage. afwerking, naadwaarde en snijpatroon kunnen opzoeken en opstellen snijplan kunnen opstellen en het werkstuk kunnen snijden. Het werkstuk kunnen aanpassen aan de persoon kunnen graderen met gradatietabellen REALISATIE :
basistechnieken van een rok en pantalon kunnen uitvoeren ahv een WIF - het ontwerp van rok of pantalon kunnen realiseren.
TECHNISCHE ONDERSTEUNING
WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING
de natuurlijke vezels: groei, ontstaan, eigenschappen, herkennen onder de microscoop, brandproef, toepassingen,
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
mode module 1
|
Andere begincompetenties
|
Studenten zonder vooropleiding moeten bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis, inzicht en vaardigheden bij te werken.
|
LEERINHOUDEN
|
CREATIE :
conceptontwikkeling en ontwerpen van een rok als confectiemodel of catwalkmodel; inspiratiebron : hedendaagse ontwerpers stappen van een creatief proces; informeren, documenteren, associëren, divergeren, convergeren ontwerpen van een model ondersteunende oefeningen i.v.m. het tekenen van figurinnen, kledingstukken en details compositieleer presentatie door middel van modeplaat
VORMGEVING :
REALISATIE :
realiseren van pantalon ahv WIF uitvoeren van klassieke pantalon realiseren van modeltoile ontwerp
TECHNISCHE ONDERSTEUNING
WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING
cursus biopolymeren: de natuurlijke vezels: eiwitvezels, zijde en wol polysacchariden zoals katoen en linnen, hennep, sisal enz..
halfsynthetische vezels
|
STUDIEMATERIAAL
|
CREATIE:
- cursus: Modetekenen
- cursus: Creatie
- cursus: Vakdidaktiek bij Creatie
VORMGEVING:
handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad cursus : AUTOCAD-MODECAD cursus : studie rok -pantalon REALISATIE cursus: studie rok - pantalon cursus: realisatie: technische fiches
TECHNISCHE ONDERSTEUNING
cursus : technische ondersteuning garens en weefsels
WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING cursus biopolymeren onderdeel de natuurlijke vezels en de halfsynthetische
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
46
|
lesuren
|
19,66
|
practicum en oefeningen:
|
46
|
lesuren
|
19,66
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
132
|
klokuren
|
56,41
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
CREATIE:
VORMGEVING:
REALISATIE
TECHNISCHE ONDERSTEUNING
WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING
verhouding tussen de verschillende onderdelen : creatie, vormgeving en realisatie 28%
technische en wetenschappelijke ondersteuning 8%
bij een zeer groot tekort (7/20)op één van de onderdelen wordt het volledige opleidingsonderdeel hernomen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
CREATIE:
- opdrachten kunnen bijgewerkt of hernomen worden. Instructies daarvoor worden door de student zelf tijdig opgevraagd.
- schriftelijk examen met en theoretische en praktisch gedeelte 2u
VORMGEVING:
- opdrachten in verband met DW kunnen bijgewerkt worden
- examen autocad : 3u
REALISATIE :
TECHNISCHE EN WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING :
verhouding tussen de verschillende onderdelen : creatie, vormgeving en realisatie 28%
technische en wetenschappelijke ondersteuning 8%
bij een zeer groot tekort (7/20)op één van de onderdelen wordt het volledige opleidingsonderdeel hernomen.
|
|
| |
|