1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOPK - Onderdelen - Mode module 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10257 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1 |
Aantal studiepunten: |
8 |
Wegingscoëfficient: |
8 |
Totaal aantal contacturen: |
88 |
Totaal studietijd: |
208 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Ridder Ingrid Dictus Kathy Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Integrale opdracht met het thema : "Geometrie in de natuur "
-Binnen deze integrale opdracht ontwerpen we, geven vorm, realiseren en presenteren we interieurstukken.
-Basiskennis ivm vormgeving en realisatie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO211 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
CREATIE :
Inzicht in conceptontwikkeling Inzicht in creatief denken als vaardigheid Een inspiratiebron gericht kunnen gebruiken om een nieuw ontwerp te creëren. De stappen van een creatief proces kunnen doorlopen Bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m milieu, ergonomie, IKZ. De creatie kunnnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, moodbords, ... Kennis en inzicht in kleurenleer Het eindproduct presenteren en in gebruik nemen.
VORMGEVING :
verschillende mogelijkheden om een patroon te bekomen uittesten verkoopsvormen opzoeken tekenmaterieel bespreken en leren gebruiken afwerking, naadwaarde en snijpatroon opzoeken en opstellen gebruikte materialen vergelijken en een verantwoorde aankoop voorbereiden snijplan opstellen en vastleggen in een schets basis ivm technisch tekenen kennismaking met de ruime waaier van beroepen in de modesector
REALISATIE :
- afwerkingen voor naden, zomen, opgestikte zakken en rits kunnen uitvoeren ahv een werkinstructieformulier
- het werkstuk schort, toiletzak of wandzak kunnen realiseren
- eenvoudige WIF kunnen lezen en interpreteren
WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING :
- de beweegbare onderdelen in een naaimachine kunnen benoemen
- de overbrengingen kunnen aanduiden
- de onderdelen van een strijkijzer kunnen aanduiden, de thermostaat kunnen verklaren
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Studenten zonder vooropleiding moeten bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis, inzicht en vaardigheden bij te werken.
|
LEERINHOUDEN
|
CREATIE :
-
Creatief denken: stappen in een creatief proces
-
Conceptontwikkeling: onderdelen en stappen
-
Kleurenleer
-
Inspiratiefase: - Behoefteonderzoek - Gericht kijken en selecteren van documentatie en informatie
-
Ontwerpfase: - Concreet gebruik van resultaten inspiratiefase naar conceptontwikkeling toe - concreet gebruik van inspiratiebron bij ontwerpen van nieuw product
-
Presentatiefase: Concreet gebruik van inspiratiebron naar decoratie van het product toe; stileren van vormen uit de natuur naar puur geometrische vormen - Bedrukkingstechnieken - Presenteren totaalconcept
-
Evaluatiefase
VORMGEVING :
REALISATIE:
-
basis naadtypen
-
verschillende afwerkingen voor naden en zomen
-
opgestikte zakken, dubbelen van delen en instikken van rits in eenvoudige werkstukken
-
gebruik werkinstructieformulier
-
realiseren van schort, toiletzak of wandzak
-
basis organisatie van de realisatiefase
WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING:
|
STUDIEMATERIAAL
|
CREATIE:
- cursus : creatie
- cursus vakdidaktiek bij Creatie
VORMGEVING:
-
handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad
- cursus : AUTOCAD-MODECAD
-
Powerpoints op het educatief netwerk
REALISATIE
WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING
- cursus : technische ondersteuning
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
39
|
lesuren
|
18,75
|
practicum en oefeningen:
|
39
|
lesuren
|
18,75
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
120
|
klokuren
|
57,69
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Regelmatige aanwezigheid en volledige uitvoering van opdrachten is noodzakelijk.
CREATIE:
VORMGEVING
REALISATIE
WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING
verhouding tussen de verschillende onderdelen:
bij een groot tekort (7/20) op één van de onderdelen moet het gehele opleidingsonderdeel hernomen worden.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
CREATIE:
- Opdrachten kunnen bijgewerkt of hernomen worden. Instructies daarvoor worden door de student zelf tijdig opgevraagd
- Schriftelijk examen met een theoretische en praktisch gedeelte 2u
VORMGEVING:
- opdrachten PE kunnen bijgewerkt worden
- examen : idem eerste examenperiode
REALISATIE
- opdrachten PE kunnen bijgewerkt worden
- examen : idem eerste examenperiode
WETENSCHAPPELIJK ONDERSTEUNING
- examen : idem eerste examenperiode
een groot onvoldoende voor een van de onderdelen (7/20) is een onvoldoende voor het volledige opleidingsonderdeel
|
|
| |
|