ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOPK - Onderdelen - Mode module 1
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 10257
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 8
Wegingscoëfficient: 8
Totaal aantal contacturen: 88
Totaal studietijd: 208
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Ridder Ingrid
Dictus Kathy
Godschalk Lise
Vandecruys Gert


 

KORTE OMSCHRIJVING

Integrale opdracht met het thema : "Geometrie in de natuur "

-Binnen deze integrale opdracht ontwerpen we, geven vorm, realiseren en presenteren we interieurstukken.

-Basiskennis ivm vormgeving en realisatie.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO211 Creatief zijn.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

CREATIE :
  • Inzicht in conceptontwikkeling  
  • Inzicht in creatief denken als vaardigheid
  • Een inspiratiebron gericht kunnen gebruiken om een nieuw ontwerp te creëren. 
  • De stappen van een creatief proces kunnen doorlopen       
  • Bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m milieu, ergonomie, IKZ.                                          
  • De creatie kunnnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, moodbords, ...                          
  • Kennis en inzicht in kleurenleer       
  • Het eindproduct presenteren en in gebruik nemen.                                            

VORMGEVING :
  • verschillende mogelijkheden om een patroon te bekomen uittesten
  • verkoopsvormen opzoeken
  • tekenmaterieel bespreken en leren gebruiken
  • afwerking, naadwaarde en snijpatroon opzoeken en opstellen
  • gebruikte materialen vergelijken en een verantwoorde aankoop voorbereiden
  • snijplan opstellen en vastleggen in een schets
  • basis ivm technisch tekenen 
  • kennismaking met de ruime waaier van beroepen in de modesector   

REALISATIE :
  • afwerkingen voor naden, zomen, opgestikte zakken en rits kunnen uitvoeren ahv een werkinstructieformulier
  • het werkstuk schort, toiletzak of wandzak kunnen realiseren
  • eenvoudige WIF kunnen lezen en interpreteren

WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING :
  • de beweegbare onderdelen in een naaimachine kunnen benoemen
  • de overbrengingen  kunnen aanduiden
  • de onderdelen van een strijkijzer kunnen aanduiden, de thermostaat kunnen verklaren             

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

geen


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
Studenten zonder vooropleiding moeten bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis, inzicht en vaardigheden bij te werken.
LEERINHOUDEN

CREATIE :

  • Theoretisch gedeelte:
  1. Creatief denken: stappen in een creatief proces
  2. Conceptontwikkeling: onderdelen en stappen
  3. Kleurenleer
  • Praktisch gedeelte:
  1. Inspiratiefase: - Behoefteonderzoek - Gericht kijken en selecteren van documentatie en informatie
  2. Ontwerpfase: - Concreet gebruik van resultaten inspiratiefase naar conceptontwikkeling toe - concreet gebruik van inspiratiebron bij ontwerpen van nieuw product
  3. Presentatiefase: Concreet gebruik van inspiratiebron naar decoratie van het product toe; stileren van vormen uit de natuur naar puur geometrische vormen - Bedrukkingstechnieken - Presenteren totaalconcept
  4. Evaluatiefase

      VORMGEVING :

  • basis lijn- en sijpatroon
  • basis snijplan
  • basis technisch tekenen
  • basis materialen
  • autocad-modecad : gebruik van basiscommando's

    REALISATIE:

  • basis naadtypen
  • verschillende afwerkingen voor naden en zomen
  • opgestikte zakken, dubbelen van delen en instikken van rits in eenvoudige werkstukken
  • gebruik werkinstructieformulier
  • realiseren van schort, toiletzak of wandzak
  • basis organisatie van de realisatiefase

      WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING:

  • bestuderen verschillende soorten strijkijzers
  • bestuderen de naaimachine en de industriële machines

STUDIEMATERIAAL

CREATIE:

  • cursus : creatie
  • cursus vakdidaktiek bij Creatie

VORMGEVING:

  • handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad
  • cursus : AUTOCAD-MODECAD
  • Powerpoints op het educatief netwerk

REALISATIE

  • cursus technische fiches
  • handboek ,Meer dan naald en draad

WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING

  • cursus : technische ondersteuning 


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

39

 lesuren

  18,75

practicum en oefeningen:

39

 lesuren

  18,75

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

120

 klokuren

  57,69

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode

Regelmatige aanwezigheid en volledige uitvoering van opdrachten is noodzakelijk.

CREATIE:

  • Permanente evaluatie 60%
  • examen 40%
  • Schriftelijk examen met een theoretisch en praktisch gedeelte 40%
  • 2u examentijd

VORMGEVING
 
  • Permanente evalutie 40%
  • examen 60%
  • theoretisch examen vormgeving en realisatie (2u)
  • examen autocad-modecad (2u)

REALISATIE

  • Permanente evaluatie 40%
  • examen 60%
  • Praktisch examen realisatie (2u)

WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING

  •   schriftelijke examen (2u)

verhouding tussen de verschillende onderdelen:

  • creatie 30%
  • vormgeving 30%
  • realisatie 30%
  • wetenschappelijke ondersteuning 10%

bij een groot tekort (7/20) op één van de onderdelen moet het gehele opleidingsonderdeel hernomen worden.

 

 


tijd voor examinering
uren
10

%
 
 04,81

Tweede examenperiode

CREATIE:

  • Opdrachten kunnen bijgewerkt of hernomen worden.  Instructies daarvoor worden door de student zelf tijdig opgevraagd
  • Schriftelijk examen met een theoretische en praktisch gedeelte 2u

VORMGEVING:

  • opdrachten PE kunnen bijgewerkt worden
  • examen : idem eerste examenperiode

REALISATIE

  • opdrachten PE kunnen bijgewerkt worden
  • examen : idem eerste examenperiode

WETENSCHAPPELIJK ONDERSTEUNING

  • examen : idem eerste examenperiode

een groot onvoldoende voor een van de onderdelen (7/20) is een onvoldoende voor het volledige opleidingsonderdeel