ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1MOPK - Onderdelen - Vakdidactiek Mode
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 10107
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 24
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Vandecruys Gert


 

KORTE OMSCHRIJVING
de cursus bereid je voor op lesgeven in de modevakken in de eerste graad  en de tweede graad van het secundair onderwijs.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties
      • SO314 Werkt doelgericht.
      • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De leerinhoud kunnen selecteren voor leerlingen van een eerste graad TSO - BSO.
      • De verschillende beginsituatie in een TSO en BSO richting voor de eerste graad kunnen inschatten.
      • Lesdoelen kunnen benoemen met behulp van het leerplan en de eindtermen- ontwikkelingsdoelen.
      • De juiste werkmethode kunnen selecteren om het vooropgestelde doel te bereiken.
      • Een selectie kunnen maken voor zinvol didactisch materiaal.
      • Het gekozen didactisch materiaal kunnen realiseren adhv vooropgestelde kwaliteitsnormen.
      • Al de vooropgestelde doelen  in praktijk kunnen brengen bij basislessen voor de eerste graad TSO - BSO. 
      • de les gestructureerd kunnen weergeven op een bordplan    

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

      geen


      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      geen
      Andere begincompetenties
      geen
      LEERINHOUDEN
      • bestuderen van modeleerplannen eerste en tweede graad secundair onderwijs
      • bepalen van beginsituatie
      • formuleren van lesdoelstellingen
      • opzoeken en uitwerken van geschikte werkvormen
      • realiseren van aangepast didactisch materiaal
      • opstellen en geven van lessen ivm de verschillende vakonderdelen : creatie, vormgeving, praktijk,technische ondersteuning.
      • lessen gericht op de eerste graad van het secundair onderwijs.
      • bordplan opstellen

      STUDIEMATERIAAL
      • handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad
      • cursus : technische fiches
      • cursus : mode
      • cursus : leerplanstudie
      • opdrachtenbundel voor IM

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      12

       lesuren

        15,38

      practicum en oefeningen:

      12

       lesuren

        15,38

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      54

       klokuren

        69,23

      Verdere toelichting:

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • permanente evaluatie : 50%
      • schriftelijke jaaropdracht : 50%
      • de student krijgt de jaaropdracht bij de start van module 2 mode

      tijd voor examinering
      uren
      0

      %
       
       00,00

      Tweede examenperiode
      • permanente evaluatie : 50%     
      • Schriftelijke jaaropdracht : 50%: Op het moment van de proclamatie op het einde van het academiejaar krijgt de student een nieuwe jaaropdracht toe bedeeld.