|
KORTE OMSCHRIJVING
|
de cursus bereid je voor op lesgeven in de modevakken in de eerste graad en de tweede graad van het secundair onderwijs.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De leerinhoud kunnen selecteren voor leerlingen van een eerste graad TSO - BSO.
-
De verschillende beginsituatie in een TSO en BSO richting voor de eerste graad kunnen inschatten.
-
Lesdoelen kunnen benoemen met behulp van het leerplan en de eindtermen- ontwikkelingsdoelen.
-
De juiste werkmethode kunnen selecteren om het vooropgestelde doel te bereiken.
-
Een selectie kunnen maken voor zinvol didactisch materiaal.
-
Het gekozen didactisch materiaal kunnen realiseren adhv vooropgestelde kwaliteitsnormen.
- Al de vooropgestelde doelen in praktijk kunnen brengen bij basislessen voor de eerste graad TSO - BSO.
- de les gestructureerd kunnen weergeven op een bordplan
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
-
bestuderen van modeleerplannen eerste en tweede graad secundair onderwijs
-
bepalen van beginsituatie
-
formuleren van lesdoelstellingen
-
opzoeken en uitwerken van geschikte werkvormen
-
realiseren van aangepast didactisch materiaal
-
opstellen en geven van lessen ivm de verschillende vakonderdelen : creatie, vormgeving, praktijk,technische ondersteuning.
-
lessen gericht op de eerste graad van het secundair onderwijs.
-
bordplan opstellen
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad
-
cursus : technische fiches
-
cursus : mode
- cursus : leerplanstudie
- opdrachtenbundel voor IM
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
lesuren
|
15,38
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
lesuren
|
15,38
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
54
|
klokuren
|
69,23
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
permanente evaluatie : 50%
-
schriftelijke jaaropdracht : 50%
-
de student krijgt de jaaropdracht bij de start van module 2 mode
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|