ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Eenheidsoperaties
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 30094
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Periode 7
Aantal studiepunten: 7
Wegingscoëfficient: 7
Totaal aantal contacturen: 50
Totaal studietijd: 182
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Spanoghe Mark


 

KORTE OMSCHRIJVING
"Eenheidsoperaties" is een uitdieping van het opleidingsonderdeel ‘industriële scheidingstechnieken’ en de componenten"fasenleer" en "warmteoverdracht" uit het tweede jaar, er wordt enerzijds dieper ingegaan op al gekende technieken. Anderzijds komen er voor de student een aantal nieuwe, industrieel veel gebruikte scheidingstechnieken aan bod. De leerstof wordt uitsluitend aangeboden onder de vorm van een zelfstudiepakket, ondersteund met gezamenlijke oefeningensessies en monitoraat. Het verwerven van de beoogde competenties wordt permanent geëvalueerd op basis van tussentijdse toetsen. Deze manier van werken stimuleert de student om zelf het heft in handen te nemen. Zelfstandigheid en initiatief zijn voor de toekomstige "procesoperator" belangrijke vaardigheden. Het feit dat hij gestimuleerd wordt om zelf op zoek te gaan naar informatie en kennis zal hem helpen beter te functioneren in een bedrijfstak waar "levenslang leren" een must is.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
  • CH107 behoudt het overzicht in crisissituaties
  • CH113 steekt spontaan "een tandje bij", bij verhoogde werkdruk
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH230 benoemt de kern van het probleem
  • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
  • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
  • CH243 houdt rekening met afgesproken tijdslimieten
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • stelt een ternair fasendiagram op 
    • leest een ternair fasendiagram af
    • kent de waarde en achtergrond van stoom als energiedrager en berekent warmtewisselaars
    • bezit en gebruikt de fysico-chemiekennis nodig voor destillatie, extractie en drogen.
    • beschrijft de functie van alle onderdelen van de besproken apparaten.
    • heeft de theoretische kennis om deze apparaten te automatiseren.
    • berekent een destillatiekolom berekenen en evalueert storingen correct aan de hand van de    McCabe-Thiele methode.
    • gebruikt een temperatuur-vochtigheidsdiagram gebruiken (drogen).

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    • "materialen en hun eigenschappen"
    • "Industriele scheidingstechnieken"

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Andere begincompetenties

    LEERINHOUDEN

    uitbreidingen leerstof  “Industriële Scheidingstechnieken”, "Fasenleer"" en "Warmteoverdracht" uit 2CH
    • werken met ternaire fasediagrammen
    • vloeistof-vast extractie: enkelvoudige, dwarsstroom- en tegenstroomextractie
    • vloeistof-vloeistof extractie: enkelvoudige, dwarsstroom- en tegenstroomextr actie
    • destillatie
    • drogen in de procesindustrie
    • studie van de chemische en fysische absorptie en absorptieapparatuur
    • filtratie en bezinken

    STUDIEMATERIAAL
    •  zelfstudiesysteem (aangekochte lesboeken en eigen zelfstudienota’s)
    • zelf samengestelde portfolio (samenvattingen, toetsen, verslagen, …)
    • documentatie van fabrikanten
    • afgedankte onderdelen verzameld in de industrie
    • boeken (Perry, Coulson (6 delen) in bib Kronenburgstraat
    • Procestechnische berekeningen door Torreman in bib Kronenburgstraat

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    46

     lesuren

      23,71

    practicum en oefeningen:

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    144

     klokuren

      74,23

    Verdere toelichting:
    • zelfstudiesysteem gecombineerd met geleide oefeningen, monitoraat en/of individuele begeleiding op vraag van de student
    • beperkte hoorcolleges (voornamelijk uitgewerkte vraagstukken en toelichting van specifieke probleemsituaties)
    • formatieve toetsen (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij behalen van 60% van de maximum score)
    • documentatie van fabrikanten en wandkaarten

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • schriftelijk formatieve toetsing (voornamelijk vraagstukken op einde van een zelfstudiedeel)

                   - "drogen" (15%)
                   - "extractie" (25%)
                   - "destillatie" (30%)
                   - "filtratie en bezinken" (15%)
                   - "absorptie" (15%)
     
    • eindexamen (schriftelijk en eventueel mondeling) toegespitst op praktische toepassing van de leerstof  (leerstof van formatieve toetsen en presentatie met score van minder dan 12/20)

    tijd voor examinering
    uren
    4

    %
     
     02,06

    Tweede examenperiode
    • schriftelijk examen (voornamelijk vraagstukken)

     

     

    3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Transportsystemen
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: CH:Chemie
    Code: 3PT16
    Academiejaar: 2009-2010
    Type: kern
    Niveau: uitdiepend
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Periode 7
    Aantal studiepunten: 3
    Wegingscoëfficient: 3
    Totaal aantal contacturen: 28
    Totaal studietijd: 78
    Deeltijds programma: deel 1
    Examencontract: mogelijk
    Deliberatie: mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Nederlands
    Lector(en): Spanoghe Mark


     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Als een van de basisvakken van de afstudeerrichting procestechnologie, behandelt "transportsystemen" het industriële transport van vaste stoffen, vloeistoffen (pompen) en gassen (compressoren). Hierbij komt vooral het praktische gebruik en de juiste keuze van deze systemen aan bod. Er wordt ingegaan op het gebruik en de berekening van pijpleidingen en appendages voor pijpleidingen.

    Het theoretische gedeelte van deze cursus wordt deels aangeboden via een zelfstudiepakket en deels via hoorcolleges. Uiteraard wordt de aangeboden theorie ruimschoots ondersteund door gezamenlijke oefeningensessies.

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
    • CH107 behoudt het overzicht in crisissituaties
    • CH112 staat open voor alternatieve methoden en werkwijzen
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • CH230 benoemt de kern van het probleem
    • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
    • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
    • CH243 houdt rekening met afgesproken tijdslimieten
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

       

      • berekent leidingsweerstanden
      • kent werkingsprincipes van verdringer- en centrifugaalpompen
      • kent het gebruik van pompen en localiseert storingen 
      • herkent de belangrijkste types van pompen met hun beperkingen en toepassingen.
      • dimensioneert een pomp 
      • kiest uit fabrieksbrochures het meest geschikte type pomp
      • kent het werkingsprincipe en de verschillende types van compressoren, blaaswerktuigen en ventilatoren.
      • begrijpt toestandsveranderingen en berekent een eentrapszuigercompressor 
      • beschrijft het onderscheid tussen een theoretische en een werkelijke (zuiger)compressor.
      • beschrijft de werkingsprincipes van de belangrijkste appendages voor pijpleidingen.
      • stelt energie- en massabalansen van een proces op

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      • "materialen en hun eigenschappen"

       


      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

      Andere begincompetenties

      LEERINHOUDEN
      • transportsystemen voor vloeistoffen:
        • berekening van leidingsweerstand
        • werking en soorten vloeistofpompen
      •   transportsystemen voor gassen:
      • toestandsveranderingen van gassen
      • werking en soorten compressoren, blazers, ventilatoren e vacuümpompen
      •   appendages voor leidingen
      • opstellen van massa- en energiebalansen


      STUDIEMATERIAAL
      • zelfstudiesysteem (aangekochte lesboeken en eigen zelfstudienota's)
      • zelf samengestelde portfolio (samenvattingen, toetsen, verslagen, …)
      • eigen cursustekst voor hoorcolleges
      • Powerpoint-presentatie over de eigenschappen van de verschillende pompen
      • documentatie van fabrikanten
      • afgedankte onderdelen verzameld in de industrie
      • boeken (Perry, Coulson (6 delen) in bib Kronenburgstraat

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      24

       lesuren

        27,91

      practicum en oefeningen:

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      58

       klokuren

        67,44

      Verdere toelichting:
      • gedeeltelijk zelfstudiesysteem (hoofdstukken "Stroming" en "massa- en energiebalansen" (70% van de studietijd))
      • gedeeltelijk hoorcolleges
      • uitgewerkte vraagstukken
      • monitoraat en/of individuele begeleiding op vraag van de studen t
      • formatieve toets "Massa- en energiebalansen" (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij be halen van 60% van de maximum score)
      • formatieve toets "Stroming" (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij be halen van 60% van de maximum score)
      • documentatie van fabrikanten en wandkaarte n

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • formatieve toetsen zelfstudiesysteem "Stroming" en "Massa- en en energiebalansen" (70% van de totaalscore) omvat voornamelijk vraagstukken
      • schriftelijk eindexamen (30% van de totaalscore) zijn kennisvragen over de hoorcolleges eventueel aangevuld met de leerstof van de toets "Stroming" en"Massa- en energiebalansen" van het zelfstudiesysteem als de student minder 12/20 scoorde tijdens de formatieve toets (%afhankelijk van de leerstof die hernomen dient te worden)


      tijd voor examinering
      uren
      4

      %
       
       04,65

      Tweede examenperiode
      schriftelijk eindexamen (hoorcolleges en leerstof formatieve zelfstudiesysteemtoets)

       

       

      3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Meet- & regeltechnieken
        

      O.O. heeft componenten: Ja
      O.O. bestaat uit componenten Procesautomatisatie
      Meet- en regeltechniek
      Afstudeerrichting: CH:Chemie
      Code: 30215
      Academiejaar: 2009-2010
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: Periode 7
      Aantal studiepunten: 6
      Wegingscoëfficient: 6
      Totaal aantal contacturen: 67
      Totaal studietijd: 156
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Lector(en): Van Dyck Jos


       


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
      • CH242 brengt structuur in ideeën
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        alle info zie deelfiches

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        alle info zie deelfiches
        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        alle info zie deelfiches
        Andere begincompetenties
        alle info zie deelfiches

         

         

        3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Procesautomatisatie
          

        Component behoort tot O.O.: Meet- & regeltechnieken
        Afstudeerrichting: CH:Chemie
        Code: 30216
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: ?
        Niveau: ?
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: :--
        Aantal studiepunten: nvt
        Wegingscoëfficient: 45
        Totaal aantal contacturen: 31
        Totaal studietijd: 70,2
        Deeltijds programma:
        Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Van Dyck Jos


         

        KORTE OMSCHRIJVING
        In grote productiebedrijven worden steeds meer analyses online uitgevoerd. In “Procesautomatisatie” wordt aandacht besteed aan het transport van vloeistoffen en gassen. De student moet processchema’s kunnen lezen en redeneren over de structuur. Via het inzicht in de werking van de meetsystemen is de student in staat de storingen van de metingen in het proces te lokaliseren. Met deze inzichten zijn analisten ook in staat om vlot met procesoperators te communiceren over de productieproblemen.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
        • CH242 brengt structuur in ideeën
        Beroepsspecifieke competenties

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          • Werking van een centrifugaalpomp en haar pompkarakteristiek begrijpen
          • Een regelkring uit zijn bouwstenen kunnen samenstellen
          • Werking van een regelkring begrijpen met de functie van elk onderdeel
          • Opbouw werking van een regelventiel begrijpen
          • Werkingsprincipe van enkele veel gebruikte sensoren in de procesindustrie
          • De regeling van enkele basisprocessen ( debiet, niveau,temperatuur, druk en pH ) kunnen uitleggen  en de automatisatie van enkele eenheidsoperaties ( destillatie) verantwoorden.
          • Enkele complexere regelkringen als cascade, verhouding en split range begrijpen
          LEERINHOUDEN
          • Transport van vloeistoffen
            -         weerstand van leidingen
            -         verdringerpompen
            -         centrifugaalpompen
            -         pompkaraktersitiek
          • De meet-en regelkring
          • Gedrag van een proces (Procesparameters)
          • Tweestandenregeling en PID regelactie
          • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
            actuatoren.
          • Het geautomatiseerde proces.

          STUDIEMATERIAAL
          cursusnota's
          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          28

           lesuren

            35,90

          practicum en oefeningen:

          0

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

          0

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

          47

           klokuren

            60,26

          Verdere toelichting:
          Hoorcollege met powerpoint en computersimulatie.

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode

          de evaluatie bestaat uit 2 delen

          • schriftelijke toetsen tijdens de lesweken
            • 15% van de totaalscore van het opleidingsonderdeel voor "procesautomatisatie"
            • 15% van de totaalscore van het opleidingsonderdeel voor "meet- en regeltechnieken"
          • mondeling examen tijdens de lesweken (70% van het de totaalscore van het opleidingsonderdeel)

          het mondeling examen beslaat alle leerstof van het gehele opleidingsonderdeel


          tijd voor examinering
          uren
          3

          %
           
           03,85

          Tweede examenperiode
          schriftelijke integratieve toets INT7-3

           

           

          3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Meet- en regeltechniek
            

          Component behoort tot O.O.: Meet- & regeltechnieken
          Afstudeerrichting: CH:Chemie
          Code: 30217
          Academiejaar: 2009-2010
          Type: ?
          Niveau: ?
          Programmajaar: 3
          Periode binnen het modeltraject: :--
          Aantal studiepunten: nvt
          Wegingscoëfficient: 55
          Totaal aantal contacturen: 36
          Totaal studietijd: 85,8
          Deeltijds programma:
          Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Van Dyck Jos


           

          KORTE OMSCHRIJVING

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
          • CH242 brengt structuur in ideeën
          Beroepsspecifieke competenties

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

            De student kan bij storingen in een productiebedrijf een diagnose stellen. Hiertoe is inzicht vereist in volgende topics: 

            • Transport van vloeistoffen
              - weerstand van leidingen
              - verdringerpompen
              - centrifugaalpompen
              - pompkaraktersitiek
            • De meet-en regelkring
            • Gedrag van een proces (Procesparameters)
            • Tweestandenregeling en PID regelactie
            • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet actuatoren
            • Het geautomatiseerde proces.
            • Diagnosetraining
              - niveau
              - verwarming
              - bedrijf
            • Gekoppelde regelkringen
              - Cascade
              - Verhoudingsregelingen
              - Splitrange
            • De student heeft oog voor veiligheid en kan online analyses en staalnamen uitvoeren in het bedrijf
            LEERINHOUDEN
            • Transport van vloeistoffen
              - weerstand van leidingen
              - verdringerpompen
              - centrifugaalpompen
              - pompkaraktersitiek
            • De meet-en regelkring
            • Gedrag van een proces (Procesparameters)
            • Tweestandenregeling en PID regelactie
            • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet actuatoren
            • Het geautomatiseerde proces.
            • Diagnosetraining
              - niveau
              - verwarming
              - bedrijf
            • Gekoppelde regelkringen
              - Cascade
              - Verhoudingsregelingen
              - Splitrange
            • Veiligheid en online analyse en staalname in het bedrijf

            STUDIEMATERIAAL
            • labo opstellingen
            • powerpoint files
            • documentatie van fabrikanten
            • demomateriaal

            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            34

             lesuren

              36,56

            practicum en oefeningen:

            0

             lesuren

              00,00

            vormen van groepsleren:

            0

             lesuren

              00,00

            studietijd buiten contacturen:

            57

             klokuren

              61,29

            Verdere toelichting:
            Cursustekst en eigen nota's.

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode

            de evaluatie bestaat uit 2 delen

            • schriftelijke toetsen tijdens de lesweken
              • 15% van de totaalscore van het opleidingsonderdeel voor "procesautomatisatie"
              • 15% van de totaalscore van het opleidingsonderdeel voor "meet- en regeltechnieken"
            • mondeling examen tijdens de lesweken (70% van het de totaalscore van het opleidingsonderdeel)

            het mondeling examen beslaat alle leerstof van het gehele opleidingsonderdeel


            tijd voor examinering
            uren
            2

            %
             
             02,15

            Tweede examenperiode

            een schriftelijke integratieve test INT7-3

             

             

            3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Toegepaste industriële chemie
              

            O.O. heeft componenten: Ja
            O.O. bestaat uit componenten Materialenleer
            Raffinage
            Industriële organische chemie
            Afstudeerrichting: CH:Chemie
            Code: 30096
            Academiejaar: 2009-2010
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: Periode 7
            Aantal studiepunten: 3
            Wegingscoëfficient: 3
            Totaal aantal contacturen: 24
            Totaal studietijd: 78
            Examencontract: mogelijk
            Deliberatie: mogelijk
            Vrijstelling of overdracht: mogelijk
            Lector(en): Gutschoven Inge
            Spanoghe Mark
            Van den Bossche Ingrid


             


            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
            • CH128 geeft een eigen mening zonder te kwetsen
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • CH230 benoemt de kern van het probleem
            • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
            • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
            • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
            Beroepsspecifieke competenties

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
              zie deelfiches

              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
              • materialen en hun eigenschappen
              • aromaten

              Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

              Andere begincompetenties
              zie deelfiches

               

               

              3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Raffinage
                

              Component behoort tot O.O.: Toegepaste industriële chemie
              Afstudeerrichting: CH:Chemie
              Code: 30218
              Academiejaar: 2009-2010
              Type: ?
              Niveau: ?
              Programmajaar: 3
              Periode binnen het modeltraject: :--
              Aantal studiepunten: nvt
              Wegingscoëfficient: 40
              Totaal aantal contacturen: 9
              Totaal studietijd: 31,2
              Deeltijds programma:
              Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
              Onderwijstaal: Nederlands
              Lector(en): Spanoghe Mark


               

              KORTE OMSCHRIJVING
              Omdat de afgestudeerde “procesoperator” een grote kans heeft dat hij tewerkgesteld wordt in de petrochemische nijverheid, is het logisch dat, in de cursus “Raffinage”, een ruim overzicht wordt gegeven van de werking en processen van een raffinaderij. Hiernaast worden enkele belangrijke topics uit de industriële context bekeken (bvb industrieel gebruik van stoom, ....)

              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

              • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
              • CH128 geeft een eigen mening zonder te kwetsen
              Algemene beroepsgerichte competenties
              • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
              • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
              Beroepsspecifieke competenties

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                1. heeft een algemeen beeld van het geheel van de processen in een raffinaderij
                2. benoemt en beschrijft de voornaamste processen die in een raffinaderij gebruikt worden om de eigenschappen van de producten af te stemmen op de vraag
                3. kent het productieproces en het gebruik van stoom als energiedrager in een raffinaderij
                4. beschrijft verschillende krakingsprocessen en weet waarom ze als dusdanig uitgevoerd worden
                5. heeft een idee van het belang, de samenhag en het gebruik van stoom als energiedrager in de industrie.
                LEERINHOUDEN

                Er wordt een overzicht gegeven van het geheel van de processen in een raffinaderij. Hierbij wordt er gekeken hoe de afzonderlijke processen in het geheel gelinkt zijn. Hiernaast wordt een beeld geschetst van het gebruik en samenhang van stoom als energiedrager.

                STUDIEMATERIAAL
                • Cursus “Raffinage” – auteur: Mark Spanoghe – Plantijn Hogeschool 2009
                • PowerPoint presentaties
                • eigen nota's

                WERKVORMEN
                Soort werkvorm uren  

                %

                hoor- en werkcolleges:

                8

                 lesuren

                  23,53

                practicum en oefeningen:

                 lesuren

                  00,00

                vormen van groepsleren:

                 lesuren

                  00,00

                studietijd buiten contacturen:

                25

                 klokuren

                  73,53

                Verdere toelichting:

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode

                toetsing INT7-4 “Toegepaste industriële chemie” met zowel kennis-, inzicht-, als toepassingsvragen


                tijd voor examinering
                uren
                1

                %
                 
                 02,94

                Tweede examenperiode

                idem

                 

                 

                3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Industriële organische chemie
                  

                Component behoort tot O.O.: Toegepaste industriële chemie
                Afstudeerrichting: CH:Chemie
                Code: 30219
                Academiejaar: 2009-2010
                Type: ?
                Niveau: ?
                Programmajaar: 3
                Periode binnen het modeltraject: :--
                Aantal studiepunten: nvt
                Wegingscoëfficient: 20
                Totaal aantal contacturen: 5
                Totaal studietijd: 15,6
                Deeltijds programma:
                Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                Onderwijstaal: Nederlands
                Lector(en): Gutschoven Inge


                 

                KORTE OMSCHRIJVING

                Vermits het overgrote deel van de zogenaamde ‘procesoperators’ later tewerkgesteld zal worden in de chemische industrie gelegen in de haven van Antwerpen, en dan voornamelijk de petro-chemische industrie. Is een grondige kennis van de raffinageprocessen en de bijbehorende reacties een meerwaarde voor elke afstuderende procesoperator.

                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                  Algemene beroepsgerichte competenties
                  • CH230 benoemt de kern van het probleem
                  • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
                  • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
                  Beroepsspecifieke competenties

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN


                    1.      Verklaart het ontstaan van de belangrijkste organische moleculen tijdens het kraakproces via een 
                              reactie 
                    2.      Plaatst belangrijkste toepassingen van de kraakproducten in de industrie
                    3.      Schrijft de mechanismen van de belangrijkste toepassingen van het kraakproces uit
                    4.      Bespreekt het mechanisme van de volgende reacties: alkylerings-, isomerisatie- ,omleggings-
                             , hydrogenatie- en dehydrogenatiereacties, evenals aromatische reacties
                    5.      Bespreekt de invloed van warmte, druk of een katalysator op het kraakproces bespreken.

                    LEERINHOUDEN

                    1.      Het petrochemische kraakproces en de daaraan gekopppelde organische reacties zoals: 
                                a.       het splitsen van lange ketens onder invloed van warmte, druk of een katalysator 
                                b.       alkyleringen, omleggingsreacties en isomerisatiereacties 
                                c.       hydrogenaties, dehydrogenaties 
                                d.       specifieke aromatische reacties
                    2.      De belangrijkste toepassingen van de producten bekomen uit het kraakproces en de bijbehorende 
                             organische reacties 
                    3.      Naamgeving, zowel IUPAC als triviaal, van de organische moleculen  gekoppeld aan het 
                             kraakproces

                    STUDIEMATERIAAL

                    1.    Cursus “Toegepaste industriële chemie“ – auteur: I. Gutschoven  – Plantijn Hogeschool 2009
                    2.    PowerPointpresentaties via e-campus

                    WERKVORMEN
                    Soort werkvorm uren  

                    %

                    hoor- en werkcolleges:

                    4

                     lesuren

                      23,53

                    practicum en oefeningen:

                     lesuren

                      00,00

                    vormen van groepsleren:

                     lesuren

                      00,00

                    studietijd buiten contacturen:

                    12

                     klokuren

                      70,59

                    Verdere toelichting:

                    EVALUATIE

                    Eerste examenperiode


                    Schriftelijke toetsing INT7-4 “Toegepaste industriële chemie”
                    Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en  toepassingsvragen, zowel stellingvragen,    meerkeuzevragen als open vragen

                    Multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek


                    tijd voor examinering
                    uren
                    1

                    %
                     
                     05,88

                    Tweede examenperiode


                    Schriftelijke toetsing INT7-4 “Toegepaste industriële chemie”
                    Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en  toepassingsvragen, zowel stellingvragen,    meerkeuzevragen als open vragen

                    Multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek

                     

                     

                    3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Materialenleer
                      

                    Component behoort tot O.O.: Toegepaste industriële chemie
                    Afstudeerrichting: CH:Chemie
                    Code: 30220
                    Academiejaar: 2009-2010
                    Type: ?
                    Niveau: ?
                    Programmajaar: 3
                    Periode binnen het modeltraject: :--
                    Aantal studiepunten: nvt
                    Wegingscoëfficient: 40
                    Totaal aantal contacturen: 10
                    Totaal studietijd: 31,2
                    Deeltijds programma:
                    Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                    Onderwijstaal: Nederlands
                    Lector(en): Van den Bossche Ingrid


                     

                    KORTE OMSCHRIJVING

                    De opgedane kennis over corrosie wordt verder uitgebreid. Tevens worden de eigenschappen en de toepassingen van de meest gebruikte ferro- en non-ferrometalen uit de chemische en petrochemische industrie besproken.

                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                    Algemene competenties

                    • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
                    Algemene beroepsgerichte competenties
                      Beroepsspecifieke competenties

                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                        1. dedecteert plaatsen waar er corrosieproblemen kunnen optreden
                        2. begrijpt maatregelingen om corrosieproblemen te vermijden
                        3. doet zelf voorstellen om corrosieproblemen te vermijden
                        4. beantwoordt vragen over de uitgedeelde brochures ‘beschermen door deklagen’
                        5. haalt aan de hand van het Fe-C-diagram, de optredende staalstructuren bij de verschillende temperaturen en %C, en hun gevolgen op de eigenschappen
                        6. interpreteert de meest gebruikte staalcodes (DIN, EURONORM, SAE, ASTM, AISI)
                        7. verklaart de verschillende delen van ‘Baeten’s chart’
                        8. verklaart de plaatsing van de verschillende nikkellegeringen op het diagram
                        9. gebruikt het Bishop-Stern diagram gebruik
                        10. weet hoe compounding, menging en mengselcontrole gebeurt bij rubbers
                        LEERINHOUDEN
                        1. Bespreking van de verschillende corrosievormen
                          algemene,galvanische, interkristallijne, selectieve, put-, spleet-, erosie-, spanningscorrosie
                          a.      verschijnsel
                          b.      mechanismen
                          c.      industriële voorbeelden
                          d.      hoe ieder specifiek vermijden 
                        2. Ferro-metalen :
                          het Fe-C diagram, gelegeerd staal, invloed van de legeringselementen op de structuur en op het Fe-C diagram , naamgeving van staalsoorten, roestvaste , warmvaste en hittebestendige staalsoorten·
                        3. Het gebruik van non ferro-metalen in de chemische en petrochemische industrie 
                        4. Compounding, menging en mengselcontrole bij rubbers 

                        STUDIEMATERIAAL

                        1.       cursus “Materialenleer- 3PT“ – auteur: Ingrid Van den Bossche  – Plantijn Hogeschool

                        2.       powerpoints en allerhande weblinks ter beschikking via edumap op e-campus 

                        3.       brochures  o.a.“Beschermen van metalen door deklagen" van SBC

                        4.  Handboek constructiematerialen, corrosie & corrosiebescherming; hoofdred. prof. dr. ir. W. Bogaerts; ISBN B 90 5062 031 0, 2000


                        WERKVORMEN
                        Soort werkvorm uren  

                        %

                        hoor- en werkcolleges:

                        8

                         lesuren

                          22,86

                        practicum en oefeningen:

                         lesuren

                          00,00

                        vormen van groepsleren:

                         lesuren

                          00,00

                        studietijd buiten contacturen:

                        25

                         klokuren

                          71,43

                        Verdere toelichting:
                        • Hoor- en werkcolleges
                          Tijdens de hoorcolleges wordt gewerkt met computerprojector, de leerstof wordt geïllustreerd met meegebrachte voorbeelden of  via filmbeelden   
                        • Daar waar mogelijk verwerkt de student zelf de leerstof via opdrachten

                        EVALUATIE

                        Eerste examenperiode

                        toetsing :INT7-4 met zowel kennis-, inzicht-, als toepassingsvragen

                        tijd voor examinering
                        uren
                        2

                        %
                         
                         05,71

                        Tweede examenperiode
                        • 2de examenperiode idem als eerste

                         

                         

                        3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Witte biotechnologie
                          

                        O.O. heeft componenten: Ja
                        O.O. bestaat uit componenten Fermentatietechnologie
                        Milieuchemie
                        Afstudeerrichting: CH:Chemie
                        Code: 30084
                        Academiejaar: 2009-2010
                        Programmajaar: 3
                        Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                        Aantal studiepunten: 3
                        Wegingscoëfficient: 3
                        Totaal aantal contacturen: 40
                        Totaal studietijd: 78
                        Examencontract: mogelijk
                        Deliberatie: mogelijk
                        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                        Lector(en): Soetaert Anneleen


                         


                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                        Algemene competenties

                          Algemene beroepsgerichte competenties
                          • CH230 benoemt de kern van het probleem
                          • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                          • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
                          Beroepsspecifieke competenties
                          • CH365 analyseert multidisciplinaire problemen

                          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                          alle info zie deelfiches.

                          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                          • microbiologie
                          • de levende cel

                          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                          Andere begincompetenties
                          alle info zie deelfiches.

                           

                           

                          3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Fermentatietechnologie
                            

                          Component behoort tot O.O.: Witte biotechnologie
                          Afstudeerrichting: CH:Chemie
                          Code: 30221
                          Academiejaar: 2009-2010
                          Type: ?
                          Niveau: ?
                          Programmajaar: 3
                          Periode binnen het modeltraject: :--
                          Aantal studiepunten: nvt
                          Wegingscoëfficient: 28
                          Totaal aantal contacturen: 12
                          Totaal studietijd: 21,84
                          Deeltijds programma:
                          Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                          Onderwijstaal: Nederlands
                          Lector(en): Soetaert Anneleen


                           

                          KORTE OMSCHRIJVING

                          Bij fermentatieprocessen worden microörganismen zoals bacteriën, schimmels en gisten ingezet in de productie van bruikbare stoffen op industriële schaal. Ze kunnen vitaminen, biobrandstoffen, geurstoffen, geneesmiddelen en enzymen produceren.
                          Deze microörganismen komen in de natuur wijdverspreid voor waar ze echter zelden optimale groei omstandigheden treffen. Tijdens de industriële fermentaties worden de optimale voorwaarden  (voedingsstoffen, pH, temperatuur,...) gecreëerd voor de groei van deze organismen en de vorming van nuttige producten. Bovendien kan via gentechnologische technieken het genetisch materiaal van deze microörganismen gewijzigd worden waardoor een heel gamma van nuttige metabolieten en enzymen geproduceerd kunnen worden.
                          In deze cursus is het de bedoeling de kweekomstandigheden van industriële fermentaties te belichten alsook een aantal praktische voorbeelden.

                          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                          Algemene competenties

                            Algemene beroepsgerichte competenties
                            • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
                            Beroepsspecifieke competenties

                              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                              De student kan na deze lessenreeks:

                              1. Het begrip witte biotechnologie situeren en een aantal voorbeelden uit het dagelijks leven aanhalen.
                              2. Soorten kweek-principes en type bioreactoren opnoemen.
                              3. De componenten van de industriële fermentatie media beschrijven.
                              4. Inzicht in controle en sturing van de fermentatieprocessen hebben.
                              5. Enkele toepassingen van fermentatie met betrekking tot metabolic engeneering en het onderliggend principe uitleggen.
                              LEERINHOUDEN
                              • Industriële of witte biotechnologie
                                • Definitie
                                • Fermentatie processen: micro-organismen met nuttige metabolieten en biomassa
                                • In het dagelijkse leven
                              • Industriële fermentatie
                                • Upscaling: van erlenmeyer tot 500.000l reactor
                                • Microbiële kweekprincipes: batch, fed batch, chemostat
                                • Type bioreactoren
                                • Controle en sturing van het fermentatieproces: (o.a. O2, CO2, pH, zuur, base, T, oersnelheid, schuimvorming, influent, effluent)
                              • Protocol van een aerobe E. coli batch fermentatie en een gistfermentatie
                              • Metabolic Engineering
                              • Downstream Processing
                                 

                              STUDIEMATERIAAL

                              Cursus 'Fermentatietechnologie' - auteur: Anneleen Soetaert - Plantijn Hogeschool 2009.


                              WERKVORMEN
                              Soort werkvorm uren  

                              %

                              hoor- en werkcolleges:

                              10

                               lesuren

                                40,00

                              practicum en oefeningen:

                              0

                               lesuren

                                00,00

                              vormen van groepsleren:

                              0

                               lesuren

                                00,00

                              studietijd buiten contacturen:

                              13

                               klokuren

                                52,00

                              Verdere toelichting:

                              EVALUATIE

                              Eerste examenperiode
                              Toetsing INT7-5, tijdens de examenperiode
                              a. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte
                              b. het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden
                              c. op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.

                              tijd voor examinering
                              uren
                              2

                              %
                               
                               08,00

                              Tweede examenperiode
                              2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

                               

                               

                              3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Milieuchemie
                                

                              Component behoort tot O.O.: Witte biotechnologie
                              Afstudeerrichting: CH:Chemie
                              Code: 30222
                              Academiejaar: 2009-2010
                              Type: ?
                              Niveau: ?
                              Programmajaar: 3
                              Periode binnen het modeltraject: :--
                              Aantal studiepunten: nvt
                              Wegingscoëfficient: 72
                              Totaal aantal contacturen: 28
                              Totaal studietijd: 56,16
                              Deeltijds programma:
                              Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                              Onderwijstaal: Nederlands
                              Lector(en): Meyers Caroline


                               

                              KORTE OMSCHRIJVING

                              Iniatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en hun samenhang met de industriële wereld. Tijdens de lessen wordt geprobeerd om de reeds bestaande kennis van de student te linken aan milieutopics. Een bijkomend topic is een korte inleiding in de radiochemie met focus op de milieu-impact en de detectietechnieken.


                              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                              Algemene competenties

                                Algemene beroepsgerichte competenties
                                • CH230 benoemt de kern van het probleem
                                • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                                Beroepsspecifieke competenties
                                • CH365 analyseert multidisciplinaire problemen

                                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                • beseft dat het milieu een belangrijk biotoop is, dat optimaal bewaard moet blijven
                                • (h)erkent dat milieu niet om lucht, water en bodem gaat, maar één geheel vormt. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
                                • legt links met kennis uit andere vakgebieden en past deze toe in een milieucontext
                                • onderscheidt de verschillende vormen van straling en kent hun toepassingsgebieden
                                • begrijpt de fysische achtergrond van de verschillende technieken om radioactieve straling te detecteren
                                LEERINHOUDEN
                              • Water: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
                              • Lucht: samenstelling, funktie, verontreiniging, bemonstering en analyse, sanering en kwaliteit.
                              • Bodem: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
                              • relatie milieu n industrie
                              • inleiding radiochemie

                              • STUDIEMATERIAAL
                                 

                                ppt-presentatie: "een slecht genomen staal is een monster."
                                bezoek waterzuiveringsinstallatie Kielsbroek



                                WERKVORMEN
                                Soort werkvorm uren  

                                %

                                hoor- en werkcolleges:

                                26

                                 lesuren

                                  41,27

                                practicum en oefeningen:

                                0

                                 lesuren

                                  00,00

                                vormen van groepsleren:

                                0

                                 lesuren

                                  00,00

                                studietijd buiten contacturen:

                                35

                                 klokuren

                                  55,56

                                Verdere toelichting:

                                 

                                 


                                EVALUATIE

                                Eerste examenperiode
                                INT 7-5 (schriftelijk examen).
                                tijd voor examinering
                                uren
                                2

                                %
                                 
                                 03,17

                                Tweede examenperiode

                                INT 7-5 (schriftelijk examen)

                                 

                                 

                                3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Kwaliteitszorg en projectmanagement
                                  

                                O.O. heeft componenten: Ja
                                O.O. bestaat uit componenten Projectmanagement
                                Toegepaste statistiek
                                Afstudeerrichting: CH:Chemie
                                Code: 30275
                                Academiejaar: 2009-2010
                                Programmajaar: 3
                                Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                                Aantal studiepunten: 4
                                Wegingscoëfficient: 4
                                Totaal aantal contacturen: 32
                                Totaal studietijd: 104
                                Examencontract: niet mogelijk
                                Deliberatie: mogelijk
                                Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                                Lector(en): Bruggeman Geert
                                Van Vlaslaer Veerle


                                 


                                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                Algemene competenties

                                • CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
                                • CH103 zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
                                • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
                                • CH109 blijft planmatig werken onder stress
                                Algemene beroepsgerichte competenties
                                • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
                                • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
                                • CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
                                • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                                • CH236 evalueert resultaten kritisch
                                • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
                                • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                                • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                                • CH241 splitst een grote opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken op voor de uitvoering
                                • CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
                                • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                                Beroepsspecifieke competenties
                                • CH380 bewaakt de voortgang van processen

                                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                alle info zie deelfiches

                                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                                • jaarcluster statistiek en POP

                                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                                geen


                                Andere begincompetenties
                                zie deelfiches

                                 

                                 

                                3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Toegepaste statistiek
                                  

                                Component behoort tot O.O.: Kwaliteitszorg en projectmanagement
                                Afstudeerrichting: CH:Chemie
                                Code: 30192
                                Academiejaar: 2009-2010
                                Type: ?
                                Niveau: ?
                                Programmajaar: 3
                                Periode binnen het modeltraject: :--
                                Aantal studiepunten: nvt
                                Wegingscoëfficient: 80
                                Totaal aantal contacturen: 16
                                Totaal studietijd: 83,2
                                Deeltijds programma:
                                Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                Onderwijstaal: Nederlands
                                Lector(en): Van Vlaslaer Veerle


                                 

                                KORTE OMSCHRIJVING
                                Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies).
                                De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.

                                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                Algemene competenties

                                • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
                                Algemene beroepsgerichte competenties
                                • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
                                • CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
                                • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                                • CH236 evalueert resultaten kritisch
                                • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
                                • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                                Beroepsspecifieke competenties

                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                  •   kiest voor een probleem de meest geschikte statistische techniek en voert deze techniek concreet uit: stelt een proefopzet op, voert de nodige  experimenten uit, verwerkt de meetresultaten en interpreteert het resultaat.
                                  •   voert een methodevalidatie uit: stelt een proefschema op in functie van de validatieparameters, voert de nodige experimenten uit, berekent de validatieparameters en interpreteert van het resultaat.
                                  • voert een optimalisatie van methode- of procesparameters uit volgens de simplexmethode.
                                  • zet controlekaarten op en leest deze ( leesregels)
                                  • werkt mee het opstellen van een kwaliteitshandboek en SOP’s
                                  • kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole: leest en interpreteertde rapportering.
                                  •   kent de basisprincipes van kwaliteitszorg.
                                  • leest en interpreteert informatie (wetenschappelijke artikels, validatierapporten) met bekende en onbekende statistische technieken
                                  LEERINHOUDEN

                                  1. Interne QC
                                  a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
                                  b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL
                                  c. controlekaarten (met leesregels)
                                  2. externe QC (interlab)
                                  a. Youdenplot
                                  b. zaagtandplot

                                  c. PomPlot
                                  3. Optimisatie:
                                  a. Fibonacci
                                  b. simplexmethode


                                  STUDIEMATERIAAL

                                  hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijn Hogeschool 2009
                                  “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de en 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool 2009

                                  wetenschappelijke artikels
                                  rekenmachine

                                  aanvullend in de bib:
                                  ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
                                  ‘Praktische statistiek voor het laboratorium’ Klaessens en Van Leeuwen (ISBN 9071694526) - 1996


                                  WERKVORMEN
                                  Soort werkvorm uren  

                                  %

                                  hoor- en werkcolleges:

                                  14

                                   lesuren

                                    26,42

                                  practicum en oefeningen:

                                  0

                                   lesuren

                                    00,00

                                  vormen van groepsleren:

                                  0

                                   lesuren

                                    00,00

                                  studietijd buiten contacturen:

                                  37

                                   klokuren

                                    69,81

                                  Verdere toelichting:
                                  hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld
                                  zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
                                  feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.

                                  EVALUATIE

                                  Eerste examenperiode
                                  open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1ste, 2de en 3de jaar) en bevat geen opgeloste oefeningen
                                  gebruik van een rekenmachine is toegelaten
                                  samenstelling van de vragen:
                                  - hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
                                  - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)

                                  tijd voor examinering
                                  uren
                                  2

                                  %
                                   
                                   03,77

                                  Tweede examenperiode
                                  idem

                                   

                                   

                                  3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Projectmanagement
                                    

                                  Component behoort tot O.O.: Kwaliteitszorg en projectmanagement
                                  Afstudeerrichting: CH:Chemie
                                  Code: 30276
                                  Academiejaar: 2009-2010
                                  Type: ?
                                  Niveau: ?
                                  Programmajaar: 3
                                  Periode binnen het modeltraject: :--
                                  Aantal studiepunten: nvt
                                  Wegingscoëfficient: 20
                                  Totaal aantal contacturen: 16
                                  Totaal studietijd: 20,8
                                  Deeltijds programma:
                                  Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                  Onderwijstaal: Nederlands
                                  Lector(en): Bruggeman Geert


                                   

                                  KORTE OMSCHRIJVING

                                  Verbeterprojecten maken een belangrijk onderdeel uit van kwaliteitszorg. Projecten kunnen definiëren, plannen, begroten, organiseren, opvolgen en evalueren behoort steeds meer tot de kerntaken van procestechnici. Om projecten meer slaagkans te geven en efficiënt te laten verlopen worden systemen en technieken gehanteerd en hoort de projectleider zijn team daarin te coachen. Met een of meerdere praktische situatie(s) als uitgangspunt maken we kennis met projectmanagementsystemen (zoals PMBOK, Prince 2, PDCA en APACA) en –technieken (Quality tools). Door ‘hands on ‘ te werken komen ook coaching vaardigheden aan bod.

                                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                  Algemene competenties

                                  • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
                                  • BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
                                  • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
                                  • BL107 Blijft onder druk planmatig werken
                                  Algemene beroepsgerichte competenties
                                  • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
                                  • BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
                                  • BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
                                  • BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                                  • BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
                                  • BL234 Evalueert resulaten kritisch
                                  • BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                                  • BL236 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken
                                  • BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                                  • BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
                                  • BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
                                  Beroepsspecifieke competenties
                                  • CH380 bewaakt de voortgang van processen

                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                                  Hij/zij handelt in overeenkomst met geplogenheden in projectmanagement

                                  Hij/zij  past Quality Tools toe waar nuttig

                                  LEERINHOUDEN

                                  Projectmanagement
                                  Systemen voor projectmanagement
                                  Quality Tools

                                  STUDIEMATERIAAL

                                  Syllabus Quality Tools (G. Bruggeman)
                                  Theoriebundel “Kwaliteit en procesmanagement” (G. Bruggeman) Casus(en)

                                  WERKVORMEN
                                  Soort werkvorm uren  

                                  %

                                  hoor- en werkcolleges:

                                  8

                                   lesuren

                                    50,00

                                  practicum en oefeningen:

                                   lesuren

                                    00,00

                                  vormen van groepsleren:

                                  8

                                   lesuren

                                    50,00

                                  studietijd buiten contacturen:

                                   klokuren

                                    00,00

                                  Verdere toelichting:

                                  EVALUATIE

                                  Eerste examenperiode

                                  Beoordeling proces en resultaat van de casus .

                                  tijd voor examinering
                                  uren

                                  %
                                   
                                   00,00

                                  Tweede examenperiode

                                  Individuele opdracht

                                   

                                   

                                  3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Geïntegreerd lab & POP
                                    

                                  O.O. heeft componenten: Ja
                                  O.O. bestaat uit componenten Geïntegreerd lab
                                  Afstudeerrichting: CH:Chemie
                                  Code: 30225
                                  Academiejaar: 2009-2010
                                  Programmajaar: 3
                                  Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                                  Aantal studiepunten: 12
                                  Wegingscoëfficient: 12
                                  Totaal aantal contacturen: 152
                                  Totaal studietijd: 312
                                  Examencontract: niet mogelijk
                                  Deliberatie: mogelijk
                                  Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                                  Lector(en): Spanoghe Mark
                                  Van Dyck Jos


                                   


                                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                  Algemene competenties

                                  • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
                                  • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
                                  • CH107 behoudt het overzicht in crisissituaties
                                  • CH108 blijft kalm en helder bij complexe en ingewikkelde situaties
                                  • CH109 blijft planmatig werken onder stress
                                  • CH113 steekt spontaan "een tandje bij", bij verhoogde werkdruk
                                  • CH114 handelt volgens de geldende ethische normen
                                  • CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
                                  • CH116 neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (ondermeer "meldt fouten en incidenten")
                                  • CH119 toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
                                  • CH123 neemt taken tot zich die heel de groep tot nut zijn
                                  Algemene beroepsgerichte competenties
                                  • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                                  • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                                  • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                                  • CH245 organiseert het werk in een efficiënte planning
                                  • CH246 vangt onverwachte wendingen op
                                  • CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
                                  • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                                  • CH254 mondeling: brengt collega's correct en volledig op de hoogte van de huidige stand van zaken
                                  • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                                  • CH262 heeft oog voor kosten & financiële implicaties van zijn handelen
                                  Beroepsspecifieke competenties
                                  • CH371 functioneert in een operatorteam
                                  • CH372 bedient automatisch gestuurde apparatuur
                                  • CH373 bewaakt installaties en voert er interventies op uit
                                  • CH374 bestuurt en volgt processen op vanuit de PC
                                  • CH375 functioneert onder het geldende veiligheidssysteem
                                  • CH376 bevordert het resultaatgericht werken van een groep medewerkers
                                  • CH377 bevordert teamgeest en samenwerkingsbereidheid
                                  • CH378 spreekt medewerkers aan op hun functioneren en hun verantwoordelijkheden
                                  • CH379 neemt beslissingen
                                  • CH380 bewaakt de voortgang van processen
                                  • CH381 stelt prioriteiten bij complexe beslissingen

                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                  alle info zie deelfiches

                                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                                  geen


                                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                                • eenheidsoperaties
                                • transportsystemen
                                • meet-& regeltechnieken

                                • Andere begincompetenties

                                   

                                   

                                  3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Geïntegreerd lab
                                    

                                  Component behoort tot O.O.: Geïntegreerd lab & POP
                                  Afstudeerrichting: CH:Chemie
                                  Code: 30226
                                  Academiejaar: 2009-2010
                                  Type: ?
                                  Niveau: ?
                                  Programmajaar: 3
                                  Periode binnen het modeltraject: :--
                                  Aantal studiepunten: nvt
                                  Wegingscoëfficient: 95
                                  Totaal aantal contacturen: 152
                                  Totaal studietijd: 296,4
                                  Deeltijds programma:
                                  Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                  Onderwijstaal: Nederlands
                                  Lector(en): Spanoghe Mark
                                  Van Dyck Jos


                                   

                                  KORTE OMSCHRIJVING

                                  De Plantijn Hogeschool heeft geïnvesteerd in een bijzonder goed uitgerust "geïntegreerd lab procestechnieken". In dit lab kunnen de studenten de theoretische kennis uit de opleidingsonderdelen "Eenheidsoperaties", "transportsystemen" en "Meet & regeltechnieken" direct omzetten in praktische vaardigheden.

                                  In dit lab zijn industrieel veel gebruikte fysische scheidingsapparatuur zo getrouw mogelijk op semi-industriële schaal nagebouwd. Het bedienen van deze apparaten vereist immers ongeveer dezelfde competenties en achtergrondkennis als werkelijke industriële uitrusting. Ook wordt de regelapparatuur uitgebreid bekeken, zodat procesautomatisering grondiger kan worden bestudeerd.
                                  Het geïntegreerd lab confronteert de student rechtstreeks met zijn later werkterrein nl. ’de chemische fabriek’. Een aantal bedrijven, zorgvuldig geselecteerd uit de verschillende takken van de chemische industrie, worden bezocht. Op deze manier krijgt de student van de bedrijfsingenieurs zelf de uiteenzetting over het productieproces. De gegevens, verzameld tijdens deze bezoeken, vormen een deel van de leerstofinhoud. Zo krijgt de student een realistische kijk op de hedendaagse chemische industrie, kan hij de bruikbaarheid van zijn op school verworven kennis evalueren. De gelegde contacten vergemakkelijken de keuze van een beroepsplaats.

                                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                  Algemene competenties

                                  • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
                                  • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
                                  • CH107 behoudt het overzicht in crisissituaties
                                  • CH108 blijft kalm en helder bij complexe en ingewikkelde situaties
                                  • CH109 blijft planmatig werken onder stress
                                  • CH113 steekt spontaan "een tandje bij", bij verhoogde werkdruk
                                  • CH114 handelt volgens de geldende ethische normen
                                  • CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
                                  • CH116 neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (ondermeer "meldt fouten en incidenten")
                                  • CH119 toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
                                  • CH123 neemt taken tot zich die heel de groep tot nut zijn
                                  Algemene beroepsgerichte competenties
                                  • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                                  • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                                  • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                                  • CH245 organiseert het werk in een efficiënte planning
                                  • CH246 vangt onverwachte wendingen op
                                  • CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
                                  • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                                  • CH254 mondeling: brengt collega's correct en volledig op de hoogte van de huidige stand van zaken
                                  • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                                  • CH262 heeft oog voor kosten & financiële implicaties van zijn handelen
                                  Beroepsspecifieke competenties
                                  • CH371 functioneert in een operatorteam
                                  • CH372 bedient automatisch gestuurde apparatuur
                                  • CH373 bewaakt installaties en voert er interventies op uit
                                  • CH374 bestuurt en volgt processen op vanuit de PC
                                  • CH375 functioneert onder het geldende veiligheidssysteem
                                  • CH376 bevordert het resultaatgericht werken van een groep medewerkers
                                  • CH377 bevordert teamgeest en samenwerkingsbereidheid
                                  • CH378 spreekt medewerkers aan op hun functioneren en hun verantwoordelijkheden
                                  • CH379 neemt beslissingen
                                  • CH380 bewaakt de voortgang van processen
                                  • CH381 stelt prioriteiten bij complexe beslissingen

                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                  • laboratoriumoefeningen eenheidsoperaties:
                                    • stelt een fasendiagram (vloeistof-damp evenwicht) experimenteel op
                                    • bedient een batch- en continudestillatiekolom (opstarten en stilleggen, storingen kunnen lokaliseren en oplossen)
                                    • herkent op praktisch wijze de verschillende parameters die een invloed hebben op de scheidingskwaliteit van een destillatie
                                    • neemt stalen en stelt uit de analyse ervan een massabalans kunnen op van een destillatie
                                    • bedient een extractiekolom en mixer-settler extractiebatterij (opstarten en stilleggen )
                                    • herkent op praktisch wijze de verschillende parameters die een  invloed hebben op de scheidingskwaliteit van een extractie
                                    • bedient een absorptiekolom (opstarten en stilleggen)
                                    • verwerkt meetgegevens met een rekenblad (Excel) en met een tekstverwerker (Word) en stelt een rapport op
                                    • voert procestechnische berekeningen uit
                                    • bezit kennis hebben van enkele typische productieprocessen uit de (petro-) chemie in de regio Antwerpen
                                    • herkent de eenheidsbewerkingen in deze processen
                                    • heeft naast inzicht in chemische, fysische en technologische aspecten ook oog voor de economische en personeelsproblemen
                                  • stelt bij storingen in een productiebedrijf een diagnose op. Hiertoe is inzicht vereist in volgende topics:
                                    •  Transport van vloeistoffen
                                      • weerstand van leidingen
                                      • verdringerpompen
                                      • centrifugaalpompen
                                      • pompkaraktersitiek
                                    • De meet-en regelkring
                                    • Gedrag van een proces (Procesparameters)
                                    • Tweestandenregeling en PID regelactie
                                    • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
                                    • actuatoren
                                    • Het geautomatiseerde proces.
                                    •  Diagnosetraining
                                      • niveau
                                      • verwarming
                                      • bedrijf
                                    • Gekoppelde regelkringen
                                      • Cascade
                                      • Verhoudingsregelingen
                                      • Splitrange
                                    • De student heeft oog voor veiligheid en kan online analyses en staalnamen uitvoeren in het bedrijf
                                  LEERINHOUDEN

                                  uitgevoerde experimenten tijdens laboratoriumoefeningen:
                                  • batch rectificatie
                                  • continu rectificatie (handbediend)
                                  • hetero azeotrope rectificatie
                                  • strippen van een vluchtige component met stoom en met inert gas
                                  • vloeistof-vloeistof extractie met mixer settler batterij in tegenstroom gekoppeld
                                  • vloeistof-vloeistof extractie met extractiekolom met vulling
                                  •  met pH-regelaar geautomatiseerde neutralisatiereactor
                                  • absorptie van een gas in een vloeistof met een absorptietoren
                                  • procestechnische berekeningen (toegespitst op het opstellen van massa- en energiebalansen) afhan kelijk van de tijdens het lopende academiejaar bezochte bedrijven

                                   
                                  • Transport van vloeistoffen
                                    • weerstand van leidingen
                                    • verdringerpompen
                                    • centrifugaalpompen
                                    • pompkaraktersitiek
                                  • De meet-en regelkring
                                  • Gedrag van een proces (Procesparameters)
                                  • Tweestandenregeling en PID regelactie
                                  • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
                                  • actuatoren
                                  • Het geautomatiseerde proces
                                  • Diagnosetraining
                                    • niveau
                                    • verwarming
                                    • bedrijf
                                • Gekoppelde regelkringen
                                  • Cascade
                                  • Verhoudingsregelingen
                                  • Splitrange
                                • Veiligheid en online analyse en staalname in het bedrijf

                                   
                                   

                                • STUDIEMATERIAAL
                                  • eigen cursustekst als lab-handleiding (digitaal)
                                  • documentaties van fabrikanten
                                  • literatuurverwijzingen en tabellen met fysische constanten
                                  • documentatie ter beschikking gesteld door het bedrijf
                                  • documentatie ter beschikking in de bib van de school
                                  • "Procestechnische berekeningen" Torreman en Felder
                                  • labo opstellingen, PowerPoint files, documentatie van fabrikanten, demomateriaal

                                  WERKVORMEN
                                  Soort werkvorm uren  

                                  %

                                  hoor- en werkcolleges:

                                  148

                                   lesuren

                                    43,40

                                  practicum en oefeningen:

                                   lesuren

                                    00,00

                                  vormen van groepsleren:

                                   lesuren

                                    00,00

                                  studietijd buiten contacturen:

                                  189

                                   klokuren

                                    55,43

                                  Verdere toelichting:
                                  • laboratoriumoefeningen:
                                    •   in team (2 studenten) opdrachten uitvoeren aan de pilootinstallaties
                                    • overleggen, beslissen, uitvoeren, verwerken, rapporteren
                                  • bedrijfsbezoeken indien mogelijk
                                    • bedrijfsbezoeken geleid door mede werker (meestal bedrijfsleider)
                                    • rapport door de student opgesteld per bedrijfsbezoek
                                    • oplossen modellen van procestechnische berekeninge n

                                   

                                  EVALUATIE

                                  Eerste examenperiode
                                  • tijdens laboratoriumoefeningen:
                                    •   permanente evaluatie (70%)
                                      • voorbereiding experimenten bij begin labsessie
                                      • tijdens labsessies via observatie
                                      • groepsoverleg
                                      • laboratoriumschrift, rapporten van bedrijfsbezoeken
                                      • rapporten en/of verslagen
                                    • Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren
                                  • examen: schriftelijk/mondelinge toets (30%)
                                    • om na te gaan of de student met aandacht de  experimenten heeft uitgevoerd en de resultaten ervan zelf heeft verwerkt.
                                    • redeneervragen over de gebruikte opstellingen

                                  tijd voor examinering
                                  uren
                                  4

                                  %
                                   
                                   01,17

                                  Tweede examenperiode
                                  schriftelijk examen over de werking van het lab (30% van de totaalscore van het opleidingsonderdeel)  (de punten van de permanente evaluatie blijven behouden)

                                   

                                   

                                  3 Chemie - 3PO - Onderdelen - POP 3
                                    

                                  Component behoort tot O.O.: Geïnt. lab, seminaries, project en POP
                                  Afstudeerrichting: CH:Chemie
                                  Code: 30274
                                  Academiejaar: 2009-2010
                                  Type: ?
                                  Niveau: ?
                                  Programmajaar: 3
                                  Periode binnen het modeltraject: :--
                                  Aantal studiepunten: nvt
                                  Wegingscoëfficient: 5
                                  Totaal aantal contacturen: nog niet beschikbaar
                                  Totaal studietijd: 22,1
                                  Deeltijds programma:
                                  Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                  Onderwijstaal: Nederlands
                                  Lector(en):

                                  Nog geen gegevens gevonden

                                   

                                  3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Stage en eindwerk
                                    

                                  O.O. heeft componenten: Neen
                                  Afstudeerrichting: CH:Chemie
                                  Code: 30042
                                  Academiejaar: 2009-2010
                                  Type: kern
                                  Niveau: gespecialiseerd
                                  Programmajaar: 3
                                  Periode binnen het modeltraject: Periode 8
                                  Aantal studiepunten: 23
                                  Wegingscoëfficient: 23
                                  Totaal aantal contacturen: 1
                                  Totaal studietijd: 598
                                  Deeltijds programma: deel 2
                                  Examencontract: niet mogelijk
                                  Deliberatie: mogelijk
                                  Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                                  Onderwijstaal: Nederlands
                                  Lector(en): Soetaert Anneleen
                                  Spanoghe Mark
                                  Verbeke Patrick


                                   

                                  KORTE OMSCHRIJVING

                                  De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over  14 werkweken in de 2° helft van het academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland. 

                                  Studenten uit de afstudeerrichting Chemie komen meestal terecht in een laboratorium voor productiecontrole, kwaliteitscontrole of milieuanalyses, waar zij bepalingen uitvoeren op monsters van uiteenlopende aard (afvalwaters, geneesmiddelen, polymeren, ...). Sommigen doen wetenschappelijk onderzoek aan een universiteit of research lab.

                                  De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.
                                  Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf.

                                  Het stagewerk van de studenten Biochemie situeert zich rond topics zoals nucleïnezuuranalyse, eiwitopzuivering, celkweek, plantenbiotechnologie, opkweek recombinante micro-organismen in fermentoren en mileubiochemie. De studenten kunnen tijdens hun stage een brede waaier van onderzoekstechnieken verder inoefenen door mee te draaien in een onderzoekseenheid op een bedrijf of universitaire instelling. 

                                  Binnen de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over een onderwerp dat nader werd onderzocht.


                                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                  Algemene competenties

                                  • CH117 verwittigt bij afwezigheid
                                  • CH124 communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleiders/leidinggevenden
                                  Algemene beroepsgerichte competenties
                                  • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
                                  • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
                                  • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
                                  • CH236 evalueert resultaten kritisch
                                  • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                                  • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                                  • CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
                                  • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
                                  • CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
                                  • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                                  • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                                  • CH261 beschermt gevoelige informatie van de organisatie naar de buitenwereld
                                  Beroepsspecifieke competenties
                                  • CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe
                                  • CH364 past het geldende kwaliteitszorgsysteem toe en bouwt het uit
                                  • CH365 analyseert multidisciplinaire problemen
                                  • CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel
                                  • CH367 heeft inzicht in de belangrijkste biochemische onderzoeksmethoden
                                  • CH368 kent de courante biotechnologische en moleculair biologische processen
                                  • CH369 beschikt over geïntegreerde biochemische laboratoriumvaardigheden
                                  • CH370 functioneert in een wetenschappelijk onderzoeksteam
                                  • CH371 functioneert in een operatorteam
                                  • CH372 bedient automatisch gestuurde apparatuur
                                  • CH373 bewaakt installaties en voert er interventies op uit
                                  • CH374 bestuurt en volgt processen op vanuit de PC
                                  • CH375 functioneert onder het geldende veiligheidssysteem

                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                                  De student doet beroepservaring op tijdens zijn stage.

                                  1. De student herkent aangeleerde technieken en maakt kennis met reële toepassingen.
                                  2. De student leert zelfstandig werken.
                                  3. De student ontwikkelt de nodige sociale vaardigheden om met collega’s en oversten vlot te communiceren.
                                  4. De student leert de resultaten van een uitgebreider onderzoeksproject op een correcte wetenschappelijke wijze schriftelijk en mondeling rapporteren. 


                                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                                  geslaagd zijn in 2CH.
                                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                                  alle opleidingsonderdelen van het 3de jaar


                                  Andere begincompetenties
                                  De parate kennis en vaardigheden aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.

                                  LEERINHOUDEN
                                  • De studenten van de afstudeerrichting Chemie kunnen o.a. de volgende opdrachten krijgen: het valideren van een analysetechniek, het onderzoeken en optimaliseren van meetvoorwaarden, de vergelijking van verschillende analysemethoden.
                                  • De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf
                                  • De stageplaats voor de richting Biochemie situeert zich in farmaceutische, biotechnologische en voedingstechnische bedrijven. Hier nemen de studenten deel aan researchopdrachten waar ze onder begeleiding een deelaspect van het onderzoek op zich nemen.


                                  STUDIEMATERIAAL
                                  • De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk". 
                                  • Indien  verder nodig, voorzien door de stagementor.

                                  WERKVORMEN
                                  Soort werkvorm uren  

                                  %

                                  hoor- en werkcolleges:

                                  0

                                   lesuren

                                    00,00

                                  practicum en oefeningen:

                                  0

                                   lesuren

                                    00,00

                                  vormen van groepsleren:

                                  0

                                   lesuren

                                    00,00

                                  studietijd buiten contacturen:

                                  598

                                   klokuren

                                    99,83

                                  Verdere toelichting:
                                  • De lector-stagecoördinator wijst de student een stageplaats toe in een bedrijf of onderzoeksinstelling, met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
                                  • De lector-stagebegeleider onderhoudt de contacten met het bedrijf en de student.
                                  • De stagementor is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op de stageplaats.
                                  • Tijdens de stage is er een terugkomdag (o.m. reflectiemoment) binnen de hogeschool. 
                                  • Er wordt een proefverdediging van het eindwerk georganiseerd binnen de hogeschool. 

                                  EVALUATIE

                                  Eerste examenperiode
                                  • De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.  
                                  • Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
                                     -  de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor)
                                     -  het eindwerk: 24% (stagementor + lezers) 
                                     -  de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury).

                                  tijd voor examinering
                                  uren
                                  1

                                  %
                                   
                                   00,17

                                  Tweede examenperiode
                                  • Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.  
                                  • Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.
                                  • Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.