ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Transportsystemen
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 3PT16
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Periode 7
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 28
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Spanoghe Mark


 

KORTE OMSCHRIJVING

Als een van de basisvakken van de afstudeerrichting procestechnologie, behandelt "transportsystemen" het industriële transport van vaste stoffen, vloeistoffen (pompen) en gassen (compressoren). Hierbij komt vooral het praktische gebruik en de juiste keuze van deze systemen aan bod. Er wordt ingegaan op het gebruik en de berekening van pijpleidingen en appendages voor pijpleidingen.

Het theoretische gedeelte van deze cursus wordt deels aangeboden via een zelfstudiepakket en deels via hoorcolleges. Uiteraard wordt de aangeboden theorie ruimschoots ondersteund door gezamenlijke oefeningensessies.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
  • CH107 behoudt het overzicht in crisissituaties
  • CH112 staat open voor alternatieve methoden en werkwijzen
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH230 benoemt de kern van het probleem
  • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
  • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
  • CH243 houdt rekening met afgesproken tijdslimieten
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

     

    • berekent leidingsweerstanden
    • kent werkingsprincipes van verdringer- en centrifugaalpompen
    • kent het gebruik van pompen en localiseert storingen 
    • herkent de belangrijkste types van pompen met hun beperkingen en toepassingen.
    • dimensioneert een pomp 
    • kiest uit fabrieksbrochures het meest geschikte type pomp
    • kent het werkingsprincipe en de verschillende types van compressoren, blaaswerktuigen en ventilatoren.
    • begrijpt toestandsveranderingen en berekent een eentrapszuigercompressor 
    • beschrijft het onderscheid tussen een theoretische en een werkelijke (zuiger)compressor.
    • beschrijft de werkingsprincipes van de belangrijkste appendages voor pijpleidingen.
    • stelt energie- en massabalansen van een proces op

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    • "materialen en hun eigenschappen"

     


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Andere begincompetenties

    LEERINHOUDEN
    • transportsystemen voor vloeistoffen:
      • berekening van leidingsweerstand
      • werking en soorten vloeistofpompen
    •   transportsystemen voor gassen:
    • toestandsveranderingen van gassen
    • werking en soorten compressoren, blazers, ventilatoren e vacuümpompen
    •   appendages voor leidingen
    • opstellen van massa- en energiebalansen


    STUDIEMATERIAAL
    • zelfstudiesysteem (aangekochte lesboeken en eigen zelfstudienota's)
    • zelf samengestelde portfolio (samenvattingen, toetsen, verslagen, …)
    • eigen cursustekst voor hoorcolleges
    • Powerpoint-presentatie over de eigenschappen van de verschillende pompen
    • documentatie van fabrikanten
    • afgedankte onderdelen verzameld in de industrie
    • boeken (Perry, Coulson (6 delen) in bib Kronenburgstraat

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    24

     lesuren

      27,91

    practicum en oefeningen:

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    58

     klokuren

      67,44

    Verdere toelichting:
    • gedeeltelijk zelfstudiesysteem (hoofdstukken "Stroming" en "massa- en energiebalansen" (70% van de studietijd))
    • gedeeltelijk hoorcolleges
    • uitgewerkte vraagstukken
    • monitoraat en/of individuele begeleiding op vraag van de studen t
    • formatieve toets "Massa- en energiebalansen" (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij be halen van 60% van de maximum score)
    • formatieve toets "Stroming" (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij be halen van 60% van de maximum score)
    • documentatie van fabrikanten en wandkaarte n

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • formatieve toetsen zelfstudiesysteem "Stroming" en "Massa- en en energiebalansen" (70% van de totaalscore) omvat voornamelijk vraagstukken
    • schriftelijk eindexamen (30% van de totaalscore) zijn kennisvragen over de hoorcolleges eventueel aangevuld met de leerstof van de toets "Stroming" en"Massa- en energiebalansen" van het zelfstudiesysteem als de student minder 12/20 scoorde tijdens de formatieve toets (%afhankelijk van de leerstof die hernomen dient te worden)


    tijd voor examinering
    uren
    4

    %
     
     04,65

    Tweede examenperiode
    schriftelijk eindexamen (hoorcolleges en leerstof formatieve zelfstudiesysteemtoets)