ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Chemie - 3PO - Onderdelen - Geïntegreerd lab
  

Component behoort tot O.O.: Geïntegreerd lab & POP
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 30226
Academiejaar: 2009-2010
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: :--
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 95
Totaal aantal contacturen: 152
Totaal studietijd: 296,4
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Spanoghe Mark
Van Dyck Jos


 

KORTE OMSCHRIJVING

De Plantijn Hogeschool heeft geïnvesteerd in een bijzonder goed uitgerust "geïntegreerd lab procestechnieken". In dit lab kunnen de studenten de theoretische kennis uit de opleidingsonderdelen "Eenheidsoperaties", "transportsystemen" en "Meet & regeltechnieken" direct omzetten in praktische vaardigheden.

In dit lab zijn industrieel veel gebruikte fysische scheidingsapparatuur zo getrouw mogelijk op semi-industriële schaal nagebouwd. Het bedienen van deze apparaten vereist immers ongeveer dezelfde competenties en achtergrondkennis als werkelijke industriële uitrusting. Ook wordt de regelapparatuur uitgebreid bekeken, zodat procesautomatisering grondiger kan worden bestudeerd.
Het geïntegreerd lab confronteert de student rechtstreeks met zijn later werkterrein nl. ’de chemische fabriek’. Een aantal bedrijven, zorgvuldig geselecteerd uit de verschillende takken van de chemische industrie, worden bezocht. Op deze manier krijgt de student van de bedrijfsingenieurs zelf de uiteenzetting over het productieproces. De gegevens, verzameld tijdens deze bezoeken, vormen een deel van de leerstofinhoud. Zo krijgt de student een realistische kijk op de hedendaagse chemische industrie, kan hij de bruikbaarheid van zijn op school verworven kennis evalueren. De gelegde contacten vergemakkelijken de keuze van een beroepsplaats.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
  • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
  • CH107 behoudt het overzicht in crisissituaties
  • CH108 blijft kalm en helder bij complexe en ingewikkelde situaties
  • CH109 blijft planmatig werken onder stress
  • CH113 steekt spontaan "een tandje bij", bij verhoogde werkdruk
  • CH114 handelt volgens de geldende ethische normen
  • CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
  • CH116 neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (ondermeer "meldt fouten en incidenten")
  • CH119 toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
  • CH123 neemt taken tot zich die heel de groep tot nut zijn
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
  • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
  • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
  • CH245 organiseert het werk in een efficiënte planning
  • CH246 vangt onverwachte wendingen op
  • CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
  • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
  • CH254 mondeling: brengt collega's correct en volledig op de hoogte van de huidige stand van zaken
  • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
  • CH262 heeft oog voor kosten & financiële implicaties van zijn handelen
Beroepsspecifieke competenties
  • CH371 functioneert in een operatorteam
  • CH372 bedient automatisch gestuurde apparatuur
  • CH373 bewaakt installaties en voert er interventies op uit
  • CH374 bestuurt en volgt processen op vanuit de PC
  • CH375 functioneert onder het geldende veiligheidssysteem
  • CH376 bevordert het resultaatgericht werken van een groep medewerkers
  • CH377 bevordert teamgeest en samenwerkingsbereidheid
  • CH378 spreekt medewerkers aan op hun functioneren en hun verantwoordelijkheden
  • CH379 neemt beslissingen
  • CH380 bewaakt de voortgang van processen
  • CH381 stelt prioriteiten bij complexe beslissingen

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • laboratoriumoefeningen eenheidsoperaties:
    • stelt een fasendiagram (vloeistof-damp evenwicht) experimenteel op
    • bedient een batch- en continudestillatiekolom (opstarten en stilleggen, storingen kunnen lokaliseren en oplossen)
    • herkent op praktisch wijze de verschillende parameters die een invloed hebben op de scheidingskwaliteit van een destillatie
    • neemt stalen en stelt uit de analyse ervan een massabalans kunnen op van een destillatie
    • bedient een extractiekolom en mixer-settler extractiebatterij (opstarten en stilleggen )
    • herkent op praktisch wijze de verschillende parameters die een  invloed hebben op de scheidingskwaliteit van een extractie
    • bedient een absorptiekolom (opstarten en stilleggen)
    • verwerkt meetgegevens met een rekenblad (Excel) en met een tekstverwerker (Word) en stelt een rapport op
    • voert procestechnische berekeningen uit
    • bezit kennis hebben van enkele typische productieprocessen uit de (petro-) chemie in de regio Antwerpen
    • herkent de eenheidsbewerkingen in deze processen
    • heeft naast inzicht in chemische, fysische en technologische aspecten ook oog voor de economische en personeelsproblemen
  • stelt bij storingen in een productiebedrijf een diagnose op. Hiertoe is inzicht vereist in volgende topics:
    •  Transport van vloeistoffen
      • weerstand van leidingen
      • verdringerpompen
      • centrifugaalpompen
      • pompkaraktersitiek
    • De meet-en regelkring
    • Gedrag van een proces (Procesparameters)
    • Tweestandenregeling en PID regelactie
    • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
    • actuatoren
    • Het geautomatiseerde proces.
    •  Diagnosetraining
      • niveau
      • verwarming
      • bedrijf
    • Gekoppelde regelkringen
      • Cascade
      • Verhoudingsregelingen
      • Splitrange
    • De student heeft oog voor veiligheid en kan online analyses en staalnamen uitvoeren in het bedrijf
LEERINHOUDEN

uitgevoerde experimenten tijdens laboratoriumoefeningen:
  • batch rectificatie
  • continu rectificatie (handbediend)
  • hetero azeotrope rectificatie
  • strippen van een vluchtige component met stoom en met inert gas
  • vloeistof-vloeistof extractie met mixer settler batterij in tegenstroom gekoppeld
  • vloeistof-vloeistof extractie met extractiekolom met vulling
  •  met pH-regelaar geautomatiseerde neutralisatiereactor
  • absorptie van een gas in een vloeistof met een absorptietoren
  • procestechnische berekeningen (toegespitst op het opstellen van massa- en energiebalansen) afhan kelijk van de tijdens het lopende academiejaar bezochte bedrijven

 
  • Transport van vloeistoffen
    • weerstand van leidingen
    • verdringerpompen
    • centrifugaalpompen
    • pompkaraktersitiek
  • De meet-en regelkring
  • Gedrag van een proces (Procesparameters)
  • Tweestandenregeling en PID regelactie
  • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
  • actuatoren
  • Het geautomatiseerde proces
  • Diagnosetraining
    • niveau
    • verwarming
    • bedrijf
  • Gekoppelde regelkringen
    • Cascade
    • Verhoudingsregelingen
    • Splitrange
  • Veiligheid en online analyse en staalname in het bedrijf

     
     

  • STUDIEMATERIAAL
    • eigen cursustekst als lab-handleiding (digitaal)
    • documentaties van fabrikanten
    • literatuurverwijzingen en tabellen met fysische constanten
    • documentatie ter beschikking gesteld door het bedrijf
    • documentatie ter beschikking in de bib van de school
    • "Procestechnische berekeningen" Torreman en Felder
    • labo opstellingen, PowerPoint files, documentatie van fabrikanten, demomateriaal

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    148

     lesuren

      43,40

    practicum en oefeningen:

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    189

     klokuren

      55,43

    Verdere toelichting:
    • laboratoriumoefeningen:
      •   in team (2 studenten) opdrachten uitvoeren aan de pilootinstallaties
      • overleggen, beslissen, uitvoeren, verwerken, rapporteren
    • bedrijfsbezoeken indien mogelijk
      • bedrijfsbezoeken geleid door mede werker (meestal bedrijfsleider)
      • rapport door de student opgesteld per bedrijfsbezoek
      • oplossen modellen van procestechnische berekeninge n

     

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • tijdens laboratoriumoefeningen:
      •   permanente evaluatie (70%)
        • voorbereiding experimenten bij begin labsessie
        • tijdens labsessies via observatie
        • groepsoverleg
        • laboratoriumschrift, rapporten van bedrijfsbezoeken
        • rapporten en/of verslagen
      • Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren
    • examen: schriftelijk/mondelinge toets (30%)
      • om na te gaan of de student met aandacht de  experimenten heeft uitgevoerd en de resultaten ervan zelf heeft verwerkt.
      • redeneervragen over de gebruikte opstellingen

    tijd voor examinering
    uren
    4

    %
     
     01,17

    Tweede examenperiode
    schriftelijk examen over de werking van het lab (30% van de totaalscore van het opleidingsonderdeel)  (de punten van de permanente evaluatie blijven behouden)