ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
3 Chemie - 3CH - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
30057Instrumentele analyse8
3CH06Procesautomatisatie3
30058Organische chemie4
30189Milieuchemie en actuele ontwikkelingen3
30190|---Milieuchemie-
30191|---Actuele ontwikkelingen-
30275Kwaliteitszorg en projectmanagement4
30192|---Toegepaste statistiek-
30276|---Projectmanagement-
30064Geïntegreerd lab, seminaries en POP15
30065|---Geïntegreerd lab-
30274|---POP 3-
30067|---Seminaries-
30042Stage en eindwerk23
 

3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Instrumentele analyse
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 30057
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Periode 7
Aantal studiepunten: 8
Wegingscoëfficient: 8
Totaal aantal contacturen: 68
Totaal studietijd: 208
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Verbeke Patrick


 

KORTE OMSCHRIJVING

Het opleidingonderdeel "Instrumentele analyse" zorgt ervoor dat de studenten vertrouwd zijn met alle analysetechnieken die veelvuldig in routine- en onderzoekslaboratoria worden gebruikt. Atomaire absorptie en emissie worden verder uitgediept dan volgen FTIR en XRF. De waterbepaling volgens Karl-Fischer en verschillende bepalingen uit de milieusector komen aan bod. Inzake chromatografie wordt, naast de uitbreiding van GC en HPLC, ruime aandacht besteed aan gekoppelde technieken en aan gelpermeatie- en ionenchromatografie.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties
      • CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De student kent het principe van alle analysemethoden die in een bedrijfslabo courant worden gebruikt.     
      • Hij kan de werking van de besproken apparatuur uitleggen en de toepasbaarheid ervan evalueren.
      • Hij maakt berekeningen i.v.m. concrete toepassingen.

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      • van monster tot te meten oplossing
      • werking van elektrochemische cellen
      • organische analyse.

      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

      Andere begincompetenties

      LEERINHOUDEN

      De belangrijkste analysemethoden behandeld in het tweede jaar worden uitgediept. Daarnaast worden een aantal bijkomende technieken bestudeerd.

      • Spectrometrie: oven-AAS, plasma-emissie, FTIR, XRF.
      • Elektrochemie: conductometrie, polarografie, coulometrie, polarisatietitraties, Karl-Fischer titratie, AOX - POX - TOX.
      • Capillaire gaschromatografie, GC-MS, ionenchromatografie, gelpermeatiechromatografie, LC-MS.
      • Capillaire elektroforese.

      STUDIEMATERIAAL
      "instrumentele analyse" - auteur: P. Verbeke - Plantijn Hogeshool 2009
      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      64

       lesuren

        28,70

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      155

       klokuren

        69,51

      Verdere toelichting:
      Hoorcolleges afgewisseld met oefeningen.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • Korte toetsen tijdens de lesweken over afgewerkte hoofdstukken.
      • INT 7-1

      tijd voor examinering
      uren
      4

      %
       
       01,79

      Tweede examenperiode
      • INT 7-1

       

       

      3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Procesautomatisatie
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: CH:Chemie
      Code: 3CH06
      Academiejaar: 2009-2010
      Type: kernondersteunend
      Niveau: uitdiepend
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: Periode 7
      Aantal studiepunten: 3
      Wegingscoëfficient: 3
      Totaal aantal contacturen: 31
      Totaal studietijd: 78
      Deeltijds programma: deel 1
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Van Dyck Jos


       

      KORTE OMSCHRIJVING
      In grote productiebedrijven worden steeds meer analyses online uitgevoerd. In “Procesautomatisatie” wordt aandacht besteed aan het transport van vloeistoffen en gassen. De student moet processchema’s kunnen lezen en redeneren over de structuur. Via het inzicht in de werking van de meetsystemen is de student in staat de storingen van de metingen in het proces te lokaliseren. Met deze inzichten zijn analisten ook in staat om vlot met procesoperators te communiceren over de productieproblemen.

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
      • CH242 brengt structuur in ideeën
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • Werking van een centrifugaalpomp en haar pompkarakteristiek begrijpen
        • Een regelkring uit zijn bouwstenen kunnen samenstellen
        • Werking van een regelkring begrijpen met de functie van elk onderdeel
        • Opbouw werking van een regelventiel begrijpen
        • Werkingsprincipe van enkele veel gebruikte sensoren in de procesindustrie
        • De regeling van enkele basisprocessen ( debiet, niveau,temperatuur, druk en pH ) kunnen uitleggen  en de automatisatie van enkele eenheidsoperaties ( destillatie) verantwoorden.
        • Enkele complexere regelkringen als cascade, verhouding en split range begrijpen

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn


        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        Andere begincompetenties

        LEERINHOUDEN
        • Transport van vloeistoffen
          -         weerstand van leidingen
          -         verdringerpompen
          -         centrifugaalpompen
          -         pompkaraktersitiek
        • De meet-en regelkring
        • Gedrag van een proces (Procesparameters)
        • Tweestandenregeling en PID regelactie
        • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
          actuatoren.
        • Het geautomatiseerde proces.

        STUDIEMATERIAAL
        Cursus en eigen nota's.

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        28

         lesuren

          32,56

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        55

         klokuren

          63,95

        Verdere toelichting:
        Hoorcollege met powerpoint en computersimulatie.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode

        de evaluatie bestaat uit twee delen
        •    schriftelijke toetsen tijdens de lesweken (30% van de totaalscore)
        •    een schriftelijke integratieve toets INT7-2 over de gehele leerstof (70% van de totaalscore)

        tijd voor examinering
        uren
        3

        %
         
         03,49

        Tweede examenperiode

        schriftelijke integratieve toets INT7-2 over de gehele leerstof

         

         

        3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Organische chemie
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: CH:Chemie
        Code: 30058
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kern
        Niveau: gespecialiseerd
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Periode 7
        Aantal studiepunten: 4
        Wegingscoëfficient: 4
        Totaal aantal contacturen: 32
        Totaal studietijd: 104
        Deeltijds programma: deel 1
        Examencontract: mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Gutschoven Inge


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Zowel de analist als de onderzoeker moet voldoende inzicht hebben in de opbouw, de synthese en de eigenschappen van meer complexe organische moleculen en hun synthesewijzen.
        De student moet in staat zijn de synthese van een organische verbinding in meerdere stappen te beredeneren opdat hij later in een synthese-laboratorium op een wetenschappelijk verantwoorde en veilige wijze kan bijdragen tot het optimaliseren en ontwikkelen van organische producten.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
        • CH103 zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
        • CH110 speelt soepel in op een veranderende werksituatie
        • CH112 staat open voor alternatieve methoden en werkwijzen
        • CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
        • CH124 communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleiders/leidinggevenden
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
        • CH236 evalueert resultaten kritisch
        • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
        • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
        • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
        • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
        Beroepsspecifieke competenties
        • CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN


        1.       Schrijft het mechanisme van de synthetisch belangrijke organische reacties uit, in het bijzonder 
                 van: 
                       a.       Additie, sustitutie en eliminatie  reacties, met de nadruk op de nucleofiele additie 
                       b.       Carbonyl alfa - substitutiereacties 
                       c.       Carbonyl condensatiereacties 
                       d.       Omleggingsreacties en pericyclische reacties 
               
        2.      Schrijft het eindproduct op indien de reagentia en het substraat gegeven worden waarbij de 
                 bovenstaande reacties worden toegepast
        3.      somt de soorten omleggingsreacties op en schrijft hun typische mechanisme uit
        4.      Onderscheidt de verschillende pericyclische reacties   
        5.      Verklaart aan de hand van de Woodward-hofmann regels de pericyclische reacties
        6.      Schrijft via retrosynthese een syntheseweg op vertrekkende van een naam van 
                 een    molecule naar:             
                    a.       een alifatisch eindproduct 
                    b.       een aromatisch eindproduct 
                 Dit door gebruik te maken van een combinatie van additie, eliminatie, substitutie, oxidatie, 
                 reductie en omleggingsreacties (open boek). 
        7.       Past schutfuncties correct toe tijdens een synthese


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        • aromaten

        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        Andere begincompetenties

        LEERINHOUDEN

        1.       Herhaling organische naamgeving
        2.       Synthetisch belangrijke organische reacties: 
                    a.       Carbonyl alfa- substitutiereacties 
                    b.       Carbonyl condensatiereacties 
                    c.       Additie, sustitutie en eliminatie  reacties, met de nadruk op de nucleofiele additie 
                    d.       Omleggingsreacties en pericyclische reacties 
        3.     Retrosyntheseoefeningen van alifaten en aromaten
        4.    Omleggingen (zelfstudie) en pericyclische reacties

        STUDIEMATERIAAL

        1.   Cursus “Organische chemie“ – auteur: I. Gutschoven  – Plantijn Hogeschool 2009
        2.   Handboek Mc J. Murry-Organic chemistry-6the edition- ISBN 0-534-42005-2 , chapter
              22, chapter 23, chapter 30

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        28

         lesuren

          24,78

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        81

         klokuren

          71,68

        Verdere toelichting:
        • Het hoofdstuk omleggingen is zelfstudiepakket

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode


        1.      toetsing INT7-3 “Organische chemie” Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en 
                 toepassingsvragen, zowel stellingvragen,    meerkeuzevragen als open vragen 
        2.      toets organische naamgeving en omleggingen in de loop van de lesweken (20% punten)
        3.      multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek


        tijd voor examinering
        uren
        4

        %
         
         03,54

        Tweede examenperiode


        1.   toetsing INT7-3 “Organische chemie”  Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en 
              toepassingsvragen, zowel stellingvragen,    meerkeuzevragen als open vragen 
        2.   de punten van de toets organische naamgeving en omleggingen blijven behouden (20% punten)

        3. multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek

         

         

        3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Milieuchemie en actuele ontwikkelingen
          

        O.O. heeft componenten: Ja
        O.O. bestaat uit componenten Actuele ontwikkelingen
        Milieuchemie
        Afstudeerrichting: CH:Chemie
        Code: 30189
        Academiejaar: 2009-2010
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Periode 7
        Aantal studiepunten: 3
        Wegingscoëfficient: 3
        Totaal aantal contacturen: 34
        Totaal studietijd: 78
        Examencontract: mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Lector(en): Gutschoven Inge


         


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

          Algemene beroepsgerichte competenties
          • CH230 benoemt de kern van het probleem
          • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
          • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
          • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
          • CH242 brengt structuur in ideeën
          • CH255 schriftelijk: gebruikt korte zinnen en directe taal
          • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
          Beroepsspecifieke competenties
          • CH365 analyseert multidisciplinaire problemen

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          zie deelfiches

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

          geen


          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

          Andere begincompetenties
          zie deelfiches

           

           

          3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Milieuchemie
            

          Component behoort tot O.O.: Milieuchemie en actuele ontwikkelingen
          Afstudeerrichting: CH:Chemie
          Code: 30190
          Academiejaar: 2009-2010
          Type: ?
          Niveau: ?
          Programmajaar: 3
          Periode binnen het modeltraject: :--
          Aantal studiepunten: nvt
          Wegingscoëfficient: 80
          Totaal aantal contacturen: 28
          Totaal studietijd: 62,4
          Deeltijds programma:
          Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Meyers Caroline


           

          KORTE OMSCHRIJVING

          Iniatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en hun samenhang met de industriële wereld. Tijdens de lessen wordt geprobeerd om de reeds bestaande kennis van de student te linken aan milieutopics. Een bijkomend topic is een korte inleiding in de radiochemie met focus op de milieu-impact en de detectietechnieken.


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

            Algemene beroepsgerichte competenties
            • CH230 benoemt de kern van het probleem
            • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
            Beroepsspecifieke competenties
            • CH365 analyseert multidisciplinaire problemen

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
              • beseft dat het milieu een belangrijk biotoop is, dat optimaal bewaard moet blijven
              • (h)erkent dat milieu niet om lucht, water en bodem gaat, maar één geheel vormt. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
              • legt links met kennis uit andere vakgebieden en past deze toe in een milieucontext
              • onderscheidt de verschillende vormen van straling en kent hun toepassingsgebieden
              • begrijpt de fysische achtergrond van de verschillende technieken om radioactieve straling te detecteren
            LEERINHOUDEN

              .

            • Water: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit
            • Lucht: samenstelling, funktie, verontreiniging, bemonstering en analyse, sanering en kwaliteit.
            • Bodem: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
            • relatie milieu n industrie
            • inleiding radiochemie

            STUDIEMATERIAAL
             

            Eigen nota’s (water en lucht, bodem met stuk Open Universiteit  Antwerpen: Toxicologie).

            ppt: een slecht genomen staal is een monster.



            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            26

             lesuren

              37,14

            practicum en oefeningen:

             lesuren

              00,00

            vormen van groepsleren:

             lesuren

              00,00

            studietijd buiten contacturen:

            42

             klokuren

              60,00

            Verdere toelichting:

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode

            Schriftelijke integratieve toetsing INT7-4, tijdens de examenweek


            tijd voor examinering
            uren
            2

            %
             
             02,86

            Tweede examenperiode
            Schriftelijke integratieve toetsing INT7-4,

             

             

            3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Actuele ontwikkelingen
              

            Component behoort tot O.O.: Milieuchemie en actuele ontwikkelingen
            Afstudeerrichting: CH:Chemie
            Code: 30191
            Academiejaar: 2009-2010
            Type: ?
            Niveau: ?
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: :--
            Aantal studiepunten: nvt
            Wegingscoëfficient: 20
            Totaal aantal contacturen: 6
            Totaal studietijd: 15,6
            Deeltijds programma:
            Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en): Gutschoven Inge


             

            KORTE OMSCHRIJVING

            Deze lessenreeks omvat twee actuele onderwerpen. Deze onderwerpen zullen in de loop van het jaar gekozen en uitgewerkt worden op basis van belangrijke actuele ontwikkelingen in de chemische sektor.

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

              Algemene beroepsgerichte competenties
              • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
              • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
              • CH242 brengt structuur in ideeën
              • CH255 schriftelijk: gebruikt korte zinnen en directe taal
              • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
              Beroepsspecifieke competenties

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                1. Schat het belang van het opvolgen van de wetenschappelijke literatuur correct in.
                2. Vat de twee besproken onderwerpen samen in een verslag.
                LEERINHOUDEN

                Deze lessenreeks omvat twee actuele onderwerpen. Deze onderwerpen zullen in de loop van het jaar gekozen en uitgewerkt worden op basis van belangrijke actuele ontwikkelingen in de chemische sektor.

                STUDIEMATERIAAL

                Powerpoint presentatie, artikels,...

                WERKVORMEN
                Soort werkvorm uren  

                %

                hoor- en werkcolleges:

                6

                 lesuren

                  33,33

                practicum en oefeningen:

                 lesuren

                  00,00

                vormen van groepsleren:

                 lesuren

                  00,00

                studietijd buiten contacturen:

                12

                 klokuren

                  66,67

                Verdere toelichting:

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode

                Schriftelijk verslag van de besproken onderwerpen (5% van de score van INT7-4)

                tijd voor examinering
                uren

                %
                 
                 00,00

                Tweede examenperiode

                Herwerken van het schriftelijk verslag van de besproken onderwerpen (5% van de score van INT7-4)

                 

                 

                3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Kwaliteitszorg en projectmanagement
                  

                O.O. heeft componenten: Ja
                O.O. bestaat uit componenten Projectmanagement
                Toegepaste statistiek
                Afstudeerrichting: CH:Chemie
                Code: 30275
                Academiejaar: 2009-2010
                Programmajaar: 3
                Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                Aantal studiepunten: 4
                Wegingscoëfficient: 4
                Totaal aantal contacturen: 32
                Totaal studietijd: 104
                Examencontract: niet mogelijk
                Deliberatie: mogelijk
                Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                Lector(en): Bruggeman Geert
                Van Vlaslaer Veerle


                 


                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
                • CH103 zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
                • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
                • CH109 blijft planmatig werken onder stress
                Algemene beroepsgerichte competenties
                • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
                • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
                • CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
                • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                • CH236 evalueert resultaten kritisch
                • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
                • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                • CH241 splitst een grote opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken op voor de uitvoering
                • CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
                • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                Beroepsspecifieke competenties
                • CH380 bewaakt de voortgang van processen

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                alle info zie deelfiches

                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                • jaarcluster statistiek en POP

                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                geen


                Andere begincompetenties
                zie deelfiches

                 

                 

                3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Toegepaste statistiek
                  

                Component behoort tot O.O.: Kwaliteitszorg en projectmanagement
                Afstudeerrichting: CH:Chemie
                Code: 30192
                Academiejaar: 2009-2010
                Type: ?
                Niveau: ?
                Programmajaar: 3
                Periode binnen het modeltraject: :--
                Aantal studiepunten: nvt
                Wegingscoëfficient: 80
                Totaal aantal contacturen: 16
                Totaal studietijd: 83,2
                Deeltijds programma:
                Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                Onderwijstaal: Nederlands
                Lector(en): Van Vlaslaer Veerle


                 

                KORTE OMSCHRIJVING
                Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies).
                De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.

                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
                Algemene beroepsgerichte competenties
                • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
                • CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
                • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                • CH236 evalueert resultaten kritisch
                • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
                • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                Beroepsspecifieke competenties

                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                  •   kiest voor een probleem de meest geschikte statistische techniek en voert deze techniek concreet uit: stelt een proefopzet op, voert de nodige  experimenten uit, verwerkt de meetresultaten en interpreteert het resultaat.
                  •   voert een methodevalidatie uit: stelt een proefschema op in functie van de validatieparameters, voert de nodige experimenten uit, berekent de validatieparameters en interpreteert van het resultaat.
                  • voert een optimalisatie van methode- of procesparameters uit volgens de simplexmethode.
                  • zet controlekaarten op en leest deze ( leesregels)
                  • werkt mee het opstellen van een kwaliteitshandboek en SOP’s
                  • kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole: leest en interpreteertde rapportering.
                  •   kent de basisprincipes van kwaliteitszorg.
                  • leest en interpreteert informatie (wetenschappelijke artikels, validatierapporten) met bekende en onbekende statistische technieken
                  LEERINHOUDEN

                  1. Interne QC
                  a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
                  b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL
                  c. controlekaarten (met leesregels)
                  2. externe QC (interlab)
                  a. Youdenplot
                  b. zaagtandplot

                  c. PomPlot
                  3. Optimisatie:
                  a. Fibonacci
                  b. simplexmethode


                  STUDIEMATERIAAL

                  hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijn Hogeschool 2009
                  “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de en 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool 2009

                  wetenschappelijke artikels
                  rekenmachine

                  aanvullend in de bib:
                  ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
                  ‘Praktische statistiek voor het laboratorium’ Klaessens en Van Leeuwen (ISBN 9071694526) - 1996


                  WERKVORMEN
                  Soort werkvorm uren  

                  %

                  hoor- en werkcolleges:

                  14

                   lesuren

                    26,42

                  practicum en oefeningen:

                  0

                   lesuren

                    00,00

                  vormen van groepsleren:

                  0

                   lesuren

                    00,00

                  studietijd buiten contacturen:

                  37

                   klokuren

                    69,81

                  Verdere toelichting:
                  hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld
                  zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
                  feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.

                  EVALUATIE

                  Eerste examenperiode
                  open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1ste, 2de en 3de jaar) en bevat geen opgeloste oefeningen
                  gebruik van een rekenmachine is toegelaten
                  samenstelling van de vragen:
                  - hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
                  - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)

                  tijd voor examinering
                  uren
                  2

                  %
                   
                   03,77

                  Tweede examenperiode
                  idem

                   

                   

                  3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Projectmanagement
                    

                  Component behoort tot O.O.: Kwaliteitszorg en projectmanagement
                  Afstudeerrichting: CH:Chemie
                  Code: 30276
                  Academiejaar: 2009-2010
                  Type: ?
                  Niveau: ?
                  Programmajaar: 3
                  Periode binnen het modeltraject: :--
                  Aantal studiepunten: nvt
                  Wegingscoëfficient: 20
                  Totaal aantal contacturen: 16
                  Totaal studietijd: 20,8
                  Deeltijds programma:
                  Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                  Onderwijstaal: Nederlands
                  Lector(en): Bruggeman Geert


                   

                  KORTE OMSCHRIJVING

                  Verbeterprojecten maken een belangrijk onderdeel uit van kwaliteitszorg. Projecten kunnen definiëren, plannen, begroten, organiseren, opvolgen en evalueren behoort steeds meer tot de kerntaken van procestechnici. Om projecten meer slaagkans te geven en efficiënt te laten verlopen worden systemen en technieken gehanteerd en hoort de projectleider zijn team daarin te coachen. Met een of meerdere praktische situatie(s) als uitgangspunt maken we kennis met projectmanagementsystemen (zoals PMBOK, Prince 2, PDCA en APACA) en –technieken (Quality tools). Door ‘hands on ‘ te werken komen ook coaching vaardigheden aan bod.

                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                  Algemene competenties

                  • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
                  • BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
                  • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
                  • BL107 Blijft onder druk planmatig werken
                  Algemene beroepsgerichte competenties
                  • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
                  • BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
                  • BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
                  • BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                  • BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
                  • BL234 Evalueert resulaten kritisch
                  • BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                  • BL236 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken
                  • BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                  • BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
                  • BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
                  Beroepsspecifieke competenties
                  • CH380 bewaakt de voortgang van processen

                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                  Hij/zij handelt in overeenkomst met geplogenheden in projectmanagement

                  Hij/zij  past Quality Tools toe waar nuttig

                  LEERINHOUDEN

                  Projectmanagement
                  Systemen voor projectmanagement
                  Quality Tools

                  STUDIEMATERIAAL

                  Syllabus Quality Tools (G. Bruggeman)
                  Theoriebundel “Kwaliteit en procesmanagement” (G. Bruggeman) Casus(en)

                  WERKVORMEN
                  Soort werkvorm uren  

                  %

                  hoor- en werkcolleges:

                  8

                   lesuren

                    50,00

                  practicum en oefeningen:

                   lesuren

                    00,00

                  vormen van groepsleren:

                  8

                   lesuren

                    50,00

                  studietijd buiten contacturen:

                   klokuren

                    00,00

                  Verdere toelichting:

                  EVALUATIE

                  Eerste examenperiode

                  Beoordeling proces en resultaat van de casus .

                  tijd voor examinering
                  uren

                  %
                   
                   00,00

                  Tweede examenperiode

                  Individuele opdracht

                   

                   

                  3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Geïntegreerd lab, seminaries en POP
                    

                  O.O. heeft componenten: Ja
                  O.O. bestaat uit componenten Seminaries
                  Geïntegreerd lab
                  Afstudeerrichting: CH:Chemie
                  Code: 30064
                  Academiejaar: 2009-2010
                  Programmajaar: 3
                  Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                  Aantal studiepunten: 15
                  Wegingscoëfficient: 15
                  Totaal aantal contacturen: 189
                  Totaal studietijd: 390
                  Examencontract: niet mogelijk
                  Deliberatie: mogelijk
                  Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                  Lector(en): Gutschoven Inge
                  Spanoghe Mark
                  Verbeke Patrick


                   


                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                  Algemene competenties

                    Algemene beroepsgerichte competenties
                    • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                    • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
                    • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                    Beroepsspecifieke competenties
                    • CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe
                    • CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                    zie ECTS-deelfiches componenten

                    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                    • geen

                    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                  • jaarcluster statistiek en POP
                  • instrumentele analyse
                  • organische chemie

                  • Andere begincompetenties

                    zie ECTS-deelfiches componenten


                     

                     

                    3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Geïntegreerd lab
                      

                    Component behoort tot O.O.: Geïntegreerd lab, seminaries en POP
                    Afstudeerrichting: CH:Chemie
                    Code: 30065
                    Academiejaar: 2009-2010
                    Type: ?
                    Niveau: ?
                    Programmajaar: 3
                    Periode binnen het modeltraject: :--
                    Aantal studiepunten: nvt
                    Wegingscoëfficient: 90
                    Totaal aantal contacturen: 178
                    Totaal studietijd: 351
                    Deeltijds programma:
                    Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                    Onderwijstaal: Nederlands
                    Lector(en): Gutschoven Inge
                    Soetaert Anneleen
                    Spanoghe Mark
                    Verbeke Patrick


                     

                    KORTE OMSCHRIJVING


                    In het geïntegreerd lab worden alle courante analysetechnieken uitgevoerd, milieu-analyses gedaan, moleculen gesynthetiseerd en gekarakteriseerd, instrumenten en methoden gevalideerd.
                    Naast het leren werken met vaak ingewikkelde apparatuur wordt aandacht besteed aan onderhoud en troubleshooting. De studenten worden gesensibiliseerd voor de kwaliteitsbewaking en –zorg via het valideren van toestellen en analysemethoden. Computers worden intensief gebruikt, zowel online met de apparatuur, als voor opzoekwerk en rapportering.
                    Zo is de toekomstige laboratoriumtechnoloog bijna klaar om de stap te zetten van een leeromgeving naar een reële laboratoriumomgeving.

                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                    Algemene competenties

                      Algemene beroepsgerichte competenties
                      • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                      • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
                      • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                      Beroepsspecifieke competenties
                      • CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe
                      • CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel

                      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                      • Hij bereidt standaarden en monsters op de gepaste manier. 
                      • Tijdens de analyse heeft hij zicht op de betekenis van de bekomen meetwaarden. 
                      • Uitgaande van de meetwaarden is hij in staat de gevraagde informatie over het oorspronkelijk staal weer te geven.
                      • Hij rapporteert mondeling en schriftelijk correct over de resultaten van zijn werkzaamheden
                      • Voert op een technisch-wetenschappelijke wijze zelfstandig een meerstaps organische synthese uit
                      • Voert met behulp van verschillende technieken een zuiverheidscontrole uit:
                        a.  kook-en smeltpuntsbepaling
                        b.  gaschromatografie
                        c.  dunnelaagchromatografie
                        d.  spectroscopische technieken: FTIR (IR), UV, massa 
                      • Schrijft het mechanisme van de uitgevoerde syntheses uit
                      • Geeft het principe van C13-nmr weer
                      • interpreteert een eenvoudig C13 spectrum 
                      • Bepaalt op basis van een IR, UV, NMR en massaspectrum de structuur van een organische molecule 
                      • Werkt multidisciplinair tijdens de uitvoering van de labexperimenten 
                      • Beoordeelt op een kritische wijze de uitgevoerde experimenten en de daarbij behorende resultaten
                      • Maakt gebruik van de verschillende technieken die gebruikt worden als identificatie- en analysemethode
                      • Verwijdert op een veilige milieubewuste wijze het afval 
                      • Zoekt aan de hand van boeken in de bibliotheek of via het internet een synthese of een zuiverheidscontrole op 
                         
                      LEERINHOUDEN
                      1. De studenten worden vaardiger in het gebruik van reeds bekende analysetechnieken; zij besteden meer aandacht aan de optimalisatie van meetparameters en onderhoud van toestellen. Een aantal bijkomende analysemethoden worden toegepast. Verschillende bepalingen kaderen in de analyse van milieumonsters.
                      2. Volgende topics komen aan bod: controle van een UV-VIS spectrofotometer, FTIR-spectrofotometrie, AAS, wateranalyse (BOD, COD, e.a.), Karl-Fischer titratie, HPLC, GC, IC, gebruik van software voor data-acquisitie en -verwerking, validatie van analysemethodes.
                      3. Meerstapsyntheses in praktijk brengen
                        a.  van aromaten
                        b.  van alifaten 
                      4. Zuiverheidscontrole van de gesynthetiseerde moleculen via
                        a.  kook-en smeltpuntsbepaling
                        b.  gaschromatografie
                        c.  dunnelaagchromatografie
                        d.  spectroscopische technieken: FTIR (IR), UV 
                      5. Spectroscopie in de organische synthese:
                        a.  13C en 1H NMR
                        b.  IR
                        c.  Massaspectrometrie
                        d.  UV 
                      6. verslaggeving van de resultaten

                      STUDIEMATERIAAL


                      Cursus "geïntegreerd lab" - auteur P. Verbeke- Plantijn Hogeschool 2009
                      Cursus “Organische synthese” – auteur: I. Gutschoven - Plantijn Hogeschool 2009

                      WERKVORMEN
                      Soort werkvorm uren  

                      %

                      hoor- en werkcolleges:

                       lesuren

                        00,00

                      practicum en oefeningen:

                      174

                       lesuren

                        43,07

                      vormen van groepsleren:

                       lesuren

                        00,00

                      studietijd buiten contacturen:

                      226

                       klokuren

                        55,94

                      Verdere toelichting:

                      Lab: de studenten werken per 2.
                      Voor zover nodig wordt tijd uitgetrokken voor het oplossen van vraagstukken, de bespreking van problemen of beperkte hoorcolleges.

                      Het geintegreerd lab wordt afgesloten met een overkoepelend project.


                      EVALUATIE

                      Eerste examenperiode
                      • Observatie van het lab-werk, beoordeling van de verslagen,
                      • geïntegreerde toets INT 7-6 over parate kennis en vraagstukken.
                      • Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren
                      • Multiple choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
                         

                      tijd voor examinering
                      uren
                      4

                      %
                       
                       00,99

                      Tweede examenperiode
                      • De punten m.b.t. de labsessies blijven behouden.
                      • De toets INT 7-6 wordt hernomen.
                      • Multiple choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek

                       

                       

                      3 Chemie - 3CH - Onderdelen - POP 3
                        

                      Component behoort tot O.O.: Geïnt. lab, seminaries, project en POP
                      Afstudeerrichting: CH:Chemie
                      Code: 30274
                      Academiejaar: 2009-2010
                      Type: ?
                      Niveau: ?
                      Programmajaar: 3
                      Periode binnen het modeltraject: :--
                      Aantal studiepunten: nvt
                      Wegingscoëfficient: 5
                      Totaal aantal contacturen: nog niet beschikbaar
                      Totaal studietijd: 22,1
                      Deeltijds programma:
                      Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                      Onderwijstaal: Nederlands
                      Lector(en):

                      Nog geen gegevens gevonden

                       

                      3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Seminaries
                        

                      Component behoort tot O.O.: Geïntegreerd lab, seminaries en POP
                      Afstudeerrichting: CH:Chemie
                      Code: 30067
                      Academiejaar: 2009-2010
                      Type: ?
                      Niveau: ?
                      Programmajaar: 3
                      Periode binnen het modeltraject: :--
                      Aantal studiepunten: nvt
                      Wegingscoëfficient: 5
                      Totaal aantal contacturen: 11
                      Totaal studietijd: 19,5
                      Deeltijds programma:
                      Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                      Onderwijstaal: Nederlands
                      Lector(en): Verbeke Patrick


                       

                      KORTE OMSCHRIJVING

                      Tijdens de seminaries krijgt de student een betere perceptie van zijn latere werksituatie. De initiatieven worden gestuurd door verschillende lectoren en kunnen onder meer volgende activiteiten omvatten: bedrijfsbezoeken, het bijwonen van voordrachten, de analyse en bespreking van concrete probleemsituaties, het gebruik van moderne informatiebronnen en -vormen.

                      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                      Algemene competenties

                        Algemene beroepsgerichte competenties
                        • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                        • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
                        • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                        Beroepsspecifieke competenties
                        • CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe
                        • CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel

                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                        LEERINHOUDEN
                        De inhoud van de seminaries worden in de loop van het academiejaar geconcretiseerd.

                        STUDIEMATERIAAL
                        Nota's van de voordrachten.

                        WERKVORMEN
                        Soort werkvorm uren  

                        %

                        hoor- en werkcolleges:

                        9

                         lesuren

                          39,13

                        practicum en oefeningen:

                         lesuren

                          00,00

                        vormen van groepsleren:

                         lesuren

                          00,00

                        studietijd buiten contacturen:

                        12

                         klokuren

                          52,17

                        Verdere toelichting:

                        EVALUATIE

                        Eerste examenperiode

                        Aanwezigheid is verplicht.
                        De opgedane kennis en deskundigheid wordt mee geëvalueerd tijdens de integratieve toets INT 7-6.


                        tijd voor examinering
                        uren
                        2

                        %
                         
                         08,70

                        Tweede examenperiode
                        De toets INT 7-6 wordt hernomen.

                         

                         

                        3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Stage en eindwerk
                          

                        O.O. heeft componenten: Neen
                        Afstudeerrichting: CH:Chemie
                        Code: 30042
                        Academiejaar: 2009-2010
                        Type: kern
                        Niveau: gespecialiseerd
                        Programmajaar: 3
                        Periode binnen het modeltraject: Periode 8
                        Aantal studiepunten: 23
                        Wegingscoëfficient: 23
                        Totaal aantal contacturen: 1
                        Totaal studietijd: 598
                        Deeltijds programma: deel 2
                        Examencontract: niet mogelijk
                        Deliberatie: mogelijk
                        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                        Onderwijstaal: Nederlands
                        Lector(en): Soetaert Anneleen
                        Spanoghe Mark
                        Verbeke Patrick


                         

                        KORTE OMSCHRIJVING

                        De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over  14 werkweken in de 2° helft van het academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland. 

                        Studenten uit de afstudeerrichting Chemie komen meestal terecht in een laboratorium voor productiecontrole, kwaliteitscontrole of milieuanalyses, waar zij bepalingen uitvoeren op monsters van uiteenlopende aard (afvalwaters, geneesmiddelen, polymeren, ...). Sommigen doen wetenschappelijk onderzoek aan een universiteit of research lab.

                        De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.
                        Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf.

                        Het stagewerk van de studenten Biochemie situeert zich rond topics zoals nucleïnezuuranalyse, eiwitopzuivering, celkweek, plantenbiotechnologie, opkweek recombinante micro-organismen in fermentoren en mileubiochemie. De studenten kunnen tijdens hun stage een brede waaier van onderzoekstechnieken verder inoefenen door mee te draaien in een onderzoekseenheid op een bedrijf of universitaire instelling. 

                        Binnen de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over een onderwerp dat nader werd onderzocht.


                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                        Algemene competenties

                        • CH117 verwittigt bij afwezigheid
                        • CH124 communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleiders/leidinggevenden
                        Algemene beroepsgerichte competenties
                        • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
                        • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
                        • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
                        • CH236 evalueert resultaten kritisch
                        • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                        • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                        • CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
                        • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
                        • CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
                        • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                        • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                        • CH261 beschermt gevoelige informatie van de organisatie naar de buitenwereld
                        Beroepsspecifieke competenties
                        • CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe
                        • CH364 past het geldende kwaliteitszorgsysteem toe en bouwt het uit
                        • CH365 analyseert multidisciplinaire problemen
                        • CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel
                        • CH367 heeft inzicht in de belangrijkste biochemische onderzoeksmethoden
                        • CH368 kent de courante biotechnologische en moleculair biologische processen
                        • CH369 beschikt over geïntegreerde biochemische laboratoriumvaardigheden
                        • CH370 functioneert in een wetenschappelijk onderzoeksteam
                        • CH371 functioneert in een operatorteam
                        • CH372 bedient automatisch gestuurde apparatuur
                        • CH373 bewaakt installaties en voert er interventies op uit
                        • CH374 bestuurt en volgt processen op vanuit de PC
                        • CH375 functioneert onder het geldende veiligheidssysteem

                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                        De student doet beroepservaring op tijdens zijn stage.

                        1. De student herkent aangeleerde technieken en maakt kennis met reële toepassingen.
                        2. De student leert zelfstandig werken.
                        3. De student ontwikkelt de nodige sociale vaardigheden om met collega’s en oversten vlot te communiceren.
                        4. De student leert de resultaten van een uitgebreider onderzoeksproject op een correcte wetenschappelijke wijze schriftelijk en mondeling rapporteren. 


                        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                        geslaagd zijn in 2CH.
                        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                        alle opleidingsonderdelen van het 3de jaar


                        Andere begincompetenties
                        De parate kennis en vaardigheden aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.

                        LEERINHOUDEN
                        • De studenten van de afstudeerrichting Chemie kunnen o.a. de volgende opdrachten krijgen: het valideren van een analysetechniek, het onderzoeken en optimaliseren van meetvoorwaarden, de vergelijking van verschillende analysemethoden.
                        • De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf
                        • De stageplaats voor de richting Biochemie situeert zich in farmaceutische, biotechnologische en voedingstechnische bedrijven. Hier nemen de studenten deel aan researchopdrachten waar ze onder begeleiding een deelaspect van het onderzoek op zich nemen.


                        STUDIEMATERIAAL
                        • De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk". 
                        • Indien  verder nodig, voorzien door de stagementor.

                        WERKVORMEN
                        Soort werkvorm uren  

                        %

                        hoor- en werkcolleges:

                        0

                         lesuren

                          00,00

                        practicum en oefeningen:

                        0

                         lesuren

                          00,00

                        vormen van groepsleren:

                        0

                         lesuren

                          00,00

                        studietijd buiten contacturen:

                        598

                         klokuren

                          99,83

                        Verdere toelichting:
                        • De lector-stagecoördinator wijst de student een stageplaats toe in een bedrijf of onderzoeksinstelling, met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
                        • De lector-stagebegeleider onderhoudt de contacten met het bedrijf en de student.
                        • De stagementor is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op de stageplaats.
                        • Tijdens de stage is er een terugkomdag (o.m. reflectiemoment) binnen de hogeschool. 
                        • Er wordt een proefverdediging van het eindwerk georganiseerd binnen de hogeschool. 

                        EVALUATIE

                        Eerste examenperiode
                        • De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.  
                        • Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
                           -  de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor)
                           -  het eindwerk: 24% (stagementor + lezers) 
                           -  de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury).

                        tijd voor examinering
                        uren
                        1

                        %
                         
                         00,17

                        Tweede examenperiode
                        • Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.  
                        • Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.
                        • Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.