ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
3 Chemie - 3BI - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
30174Genexpressie, functie en werking6
30175|---Immunologie-
30176|---Gentechnologie-
30029Onderzoekstechnieken9
30300|---Biochemische technologie-
30178|---Celkweek-
30179|---Toegepaste statistiek-
30180|---Bioinformatica-
30181Biotechnologie5
30182|---Milieuchemie-
30183|---Fermentatietechnologie-
30184|---Groene biotechnologie-
30185Geïnt. lab, seminaries, project en POP17
30186|---Geïntegreerd lab + project-
30274|---POP 3-
30188|---Seminaries-
30042Stage en eindwerk23
 

3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Genexpressie, functie en werking
  

O.O. heeft componenten: Ja
O.O. bestaat uit componenten Immunologie
Gentechnologie
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 30174
Academiejaar: 2009-2010
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Periode 7
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 53
Totaal studietijd: 156
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Lector(en): Pittois Karen


 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      Alle info: zie deelfiches

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      • de levende cel
      • microbiologie

      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

      Andere begincompetenties
      Alle info: zie deelfiches

       

       

      3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Immunologie
        

      Component behoort tot O.O.: Genexpressie, functie en werking
      Afstudeerrichting: CH:Chemie
      Code: 30175
      Academiejaar: 2009-2010
      Type: ?
      Niveau: ?
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: :--
      Aantal studiepunten: nvt
      Wegingscoëfficient: 44
      Totaal aantal contacturen: 24
      Totaal studietijd: 68,64
      Deeltijds programma:
      Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Pittois Karen


       

      KORTE OMSCHRIJVING

      De leer van het verweer met zijn cellen en eiwitten worden bekeken.
      Er is een specifiek en een niet-specifiek deel, hiervan worden de werkingsmechanismen behandeld.
      Antigenen en antilichamen (vooral monoclonale antilichamen) worden uitgebreid bekeken.
      Het immuunsysteem kan ook ontsporen: hyper, hypo, en auto-immuniteit passeren de revue.
      Aids en Hiv wordt als een case-studie behandeld.
      Ook bij transplantatie, transfusie en kanker is het immuunsysteem betrokken.

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
      Algemene beroepsgerichte competenties
        Beroepsspecifieke competenties

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

          Na deze lessenreeks kent de student:

          • Het niet-specifiek verweer met de verschillende barrières, moleculen en cellen en hun werking
          • De verschillende moleculen van het specifiek verweer en hun opbouw
          • De karakteristieken van een vaccin en de verschillende soorten
          • De werking van het specifiek verweer tegen infectieuze deeltjes (bacteriën, virussen, parasieten, gisten en schimmels)
          • Het productieproces van monoclonale antilichamen en de mogelijke toepassingen
          • De drie hoofdvormen van de immuunpathologie
          • Hyperreactiviteit met zijn vier hoofdvormen en hun verschillen
          • Autoimmuniteit met enkele voorbeelden en de werkingsmechanismen
          • De betrokkenheid van het immuunsysteem in transfusie en transplantatie
          • Het belang van het immuunsysteem bij kanker

          Na deze lessenreeks kan de student:

          • Het verweer situeren
          • De belangrijkste verschillen tussen het specifiek en het niet-specifiek veweer benoemen
          • De kenmerken van een ontstekingsreatie benoemen en verklaren
          • De functie van de verschillende moleculen uit het niet-specifiek en het specifiek verweer beschrijven
          • De cellen en organen van het specifiek verweer benoemen en hun functie beschrijven
          • Een indeling geven van de verschillende immuuntesten en toelichten met voorbeelden
          • De verschillen tussen cellulaire en humorale immuundeficiënties aangeven en voorbeelden geven van de verschillende types
          • De casus AIDS (immuundeficiëntie) uitgebreid toelichten, inclusief de immuundiagnostiek en moleculaire diagnostiek
          LEERINHOUDEN

          -          Inleiding tot het verweer: plaats van het verweer. Verschillen tussen specifiek en niet-specifiek verweer.

          -          Het niet-specifiek verweer: barrières, cellen, eiwitten en werking

          -          Het specifiek verweer:

          a.      Moleculen: antigenen, het MHC-complex, receptoren, immuunglobulinen

          b.      Cellen en organen

          c.      Werking: verweer tegen infectieuze deeltjes, ontsnappingsmechanismen

          -          Monoclonale antilichamen: productie en toepassingen

          -          Afwijkingen van het immuunsysteem:

          a.      Hypersensitiviteit: type I tot type IV

          b.      Immuundeficiënties: AIDS (het virus, pathogenese en diagnostiek)

          c.      Autoimmuniteit: voorbeelden en mechanismen

          -          Immuunbetrokkenheid: transplantatie, transfusie, kanker en vaccinatie


          STUDIEMATERIAAL

          Bundeling powerpoint slides (Auteur: Karen Pittois)
          Boek « Immunology » Lippincott’s Illustrated Reviews. Eds. Richard A. Harvey, Pamela C. Champe. Wolters Kluwer. ISBN 0-7817-9543-5/978-0-7817-9543-2.

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          22

           lesuren

            29,73

          practicum en oefeningen:

          0

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

          0

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

          50

           klokuren

            67,57

          Verdere toelichting:
          • hoorcolleges van twee uur

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode

          examen (INT7-1) tijdens examenperiode

          1. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte.
          2. het mondelinge gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden.
          3. op het mondeling en het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.

          tijd voor examinering
          uren
          2

          %
           
           02,70

          Tweede examenperiode

          idem

           

           

          3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Gentechnologie
            

          Component behoort tot O.O.: Genexpressie, functie en werking
          Afstudeerrichting: CH:Chemie
          Code: 30176
          Academiejaar: 2009-2010
          Type: ?
          Niveau: ?
          Programmajaar: 3
          Periode binnen het modeltraject: :--
          Aantal studiepunten: nvt
          Wegingscoëfficient: 56
          Totaal aantal contacturen: 29
          Totaal studietijd: 87,36
          Deeltijds programma:
          Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Pittois Karen


           

          KORTE OMSCHRIJVING

          Dit vak wordt ingeleid met een korte herhaling van de opbouw van ons erfelijk materiaal. De techniek PCR voor de amplificatie van dit erfelijk materiaal wordt uitgebreid behandeld.  Er wordt kennis gemaakt met de technieken en enzymen uit de recombinant DNA technologie. Verder wordt er een introductie gegeven tot de recombinante expressie in prokaryoten en eurkaryoten. Er worden technieken bestudeerd om de expressie van genen uit te schakelen op drie  niveaus (gen-, RNA- en eiwitniveau). Manieren voor de studie van eiwitinteracties worden besproken: yeast two hybrid, faagdisplay en protein arrays.


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • CH261 beschermt gevoelige informatie van de organisatie naar de buitenwereld
          Beroepsspecifieke competenties

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

            De student kent na deze lessenreeks:

            -          Het principe van de PCR reactie, de vereisten en risico’s en de mogelijke detectiesystemen

            -          Varianten en alternatieven voor PCR en hun toepassingen

            -          Kwantitatieve PCR procedures en kan deze beschrijven

            -          De verschillende enzymen die gebruikt worden in de gentechnologie en hun toepassingen

            -          Het gebruik van de verschillende notaties voor nucleotiden

            -          De verschillende stappen voor de aanmaak van recombinant DNA

            -          De verschillende stappen in de aanmaak van een cDNA–bibliotheek

            -          Manieren waarop een DNA-bibliotheek kan gescreend worden

            -          De werking van de toegelichte commerciële kloneringssystemen

            -          De verschillende stappen voor de aanmaak van eiwitten in een prokaryoot expressiesysteem

            -          De technieken waarmee men genactiviteit kan stilleggen voor elke niveau waarop dit mogelijk is (DNA-RNA-eiwit)

            -           

            De student kan:

            -          De verschillende componenten van een PCR reactie benoemen en de hoeveelheden berekenen

            -          De juiste vector aanduiden voor een moleculaire klonering

            -          Het juiste enzym kiezen voor een gentechnologische toepassing

            -          Een prokaryote expressievector tekenen en de verschillende noodzakelijke en optionele onderdelen benoemen

            -          Toelichting geven bij de verschillende eukaryote expressiesystemen

            -          Uitleggen hoe induceerbare expressiesystemen werken en waarom ze gebruikt worden

            -          De verschillende technieken voor de studie van eiwitinteracties opnoemen en de procedures schetsen

            LEERINHOUDEN

            -           PCR: principe, vereisten, componenten van de reactie, risico’s en analyse van de genproducten

            -           PCR: Varianten en alternatieven: hot start, touch down, nested PCR, RT-PCR, e-PCR, PCR-SSCP, ASO-PCR

            -           Kwantitatieve PCR: competitieve PCR en real time PCR

            -           Enzymen gebruikt in de gentechnologie en hun toepassingen

            -           Verschillende notaties voor nucleotiden

            -           Verschillende vectoren en hun gebruik

            -           Aanmaak van recombinant DNA (moleculaire klonering) en transformatie

            o         Blauw-wit screening

            o         Aanmaak van cDNA bibliotheken

            o    Screening van DNA bibliotheken

            o         Universele kloneringstechnieken

            -           Recombinante expressie in prokaryoten:

            o         Klonering, transformatie en zuivering

            -           Expressie in eukaryote systemen:

            o         Expressie in gist

            o         Expressie in dierlijke cellen

            o         Celvrije systemen

            -           Induceerbare expressiesystemen

            -           Gene silencing op 3 niveaus:

            o         Geninactivatie

            o         Post-transcriptionele inactivatie: inactivatie van RNA

            o         Eiwit-inactivatie

            -           Studie van eiwitinteracties:

            o         Yeast two hybrid systeem

            o         Faagdisplay

            o         Protein arrays



            STUDIEMATERIAAL
            • Powerpoint slides beschikbaar op e-campus.
            • Niet verplichte boeken te raadplegen in de bibliotheek:
              • From Genes to Genomes. JW Dale, M van Schantz. 2003. ISBN 978-0-4714-9782-0.
              • Principles of Gene Manipulation. RW Old, SB Primrose. 7de ed. 2007. ISBN 1405135441.(6de editie beschikbaar in PDF)


            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            28

             lesuren

              30,11

            practicum en oefeningen:

            0

             lesuren

              00,00

            vormen van groepsleren:

            0

             lesuren

              00,00

            studietijd buiten contacturen:

            64

             klokuren

              68,82

            Verdere toelichting:

             

             


            EVALUATIE

            Eerste examenperiode
            toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode

              1. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte.
              2. het mondelinge gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden.
              3. op het mondeling als het schriftelijke examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.

            tijd voor examinering
            uren
            1

            %
             
             01,08

            Tweede examenperiode
            Idem

             

             

            3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Onderzoekstechnieken
              

            O.O. heeft componenten: Ja
            O.O. bestaat uit componenten Biochemische technologie
            Toegepaste statistiek
            Bioinformatica
            Celkweek
            Afstudeerrichting: CH:Chemie
            Code: 30029
            Academiejaar: 2009-2010
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: Periode 7
            Aantal studiepunten: 9
            Wegingscoëfficient: 9
            Totaal aantal contacturen: 84
            Totaal studietijd: 234
            Examencontract: mogelijk
            Deliberatie: mogelijk
            Vrijstelling of overdracht: mogelijk
            Lector(en): Partoens Peter
            Soetaert Anneleen
            Van Vlaslaer Veerle


             


            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
            • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
            • CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
            • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
            • CH236 evalueert resultaten kritisch
            • CH242 brengt structuur in ideeën
            • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
            • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
            Beroepsspecifieke competenties
            • CH367 heeft inzicht in de belangrijkste biochemische onderzoeksmethoden
            • CH368 kent de courante biotechnologische en moleculair biologische processen
            • CH370 functioneert in een wetenschappelijk onderzoeksteam

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
            Alle info: zie deelfiches

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
            • jaarcluster statistiek en POP
            • de levende cel
            • industriële scheidingstechnieken
            • organische analyse

            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

            Andere begincompetenties
            Alle info: zie deelfiches

             

             

            3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Biochemische technologie
              

            Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
            Afstudeerrichting: CH:Chemie
            Code: 30300
            Academiejaar: 2009-2010
            Type: ?
            Niveau: ?
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: :--
            Aantal studiepunten: nvt
            Wegingscoëfficient: 66
            Totaal aantal contacturen: 54
            Totaal studietijd: 154,44
            Deeltijds programma:
            Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en): Partoens Peter


             

            KORTE OMSCHRIJVING
            De rode draad doorheen de component "Biochemische technologie" is "de weg van gen tot eiwit" en sluit hierdoor zeer nauw aan bij het opleidingscomponent "Genexpressie, functie en werking". In de component "Biochemische technologie" worden de methoden besproken om cellen en weefsels te homogeniseren. De werking van verschillende detergenten en de mogelijke strategie voor nucleïnezuur- en eiwitzuivering worden behandeld. Alle technieken die hierbij aan bod komen (fractionatie, concentratiebepaling, bufferwissel, concentrering,enz…) worden in theorie gezien en in de component "geïntegreerd lab" toegepast. Nadruk wordt hierbij gelegd op de voorzorgen die nodig zijn om bv. denaturatie te voorkomen. Verder komen de diverse chromatografische en elektroforetische scheidingstechnieken aan bod en de toepassingen die ze in praktijk hebben. De theorie van deze component en het "Geïntegreerd lab" zijn zeer nauw met elkaar verweven.

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

              Algemene beroepsgerichte competenties
              • CH242 brengt structuur in ideeën
              Beroepsspecifieke competenties
              • CH367 heeft inzicht in de belangrijkste biochemische onderzoeksmethoden
              • CH368 kent de courante biotechnologische en moleculair biologische processen
              • CH370 functioneert in een wetenschappelijk onderzoeksteam

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
              1. kent de algemeen gebruikte scheidingstechnieken voor nucleïnezuren en eiwitten.
              2. kent de belangrijkste chromatografische en elektroforetische technieken, de apparatuur die daarbij gebruikt wordt en de belangrijkste toepassingen.
              3. kent de typische biochemische werkwijzen als homogenisatie, fractionering, dialyse, membraanfiltratie, blotten en centrifugatie en de apparatuur die hierbij gebruikt wordt.
              4. kent de algemeen gebruikte identificatietechnieken voor eiwitten en nucleïnezuren als o.m. de verschillende kleurreacties, autoradiografie en immunochemische detectie.
              1. kan onder begeleiding, nieuwe procedures ontwikkelen om eiwitten en nucleïnezuren te zuiveren en te karakteriseren en hierbij de juiste technieken en apparatuur gebruiken. Hij/zij is in staat deze technieken in diverse sectoren (biomedische sector, landbouw, voeding, milieu …) toe te passen.
              2. volgt de veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet op en bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel.
              LEERINHOUDEN

              Dit opleidingsonderdeel bestaat uit drie grote delen: biochemische werkwijzen, elektroforese en chromatografie.
              1. Biochemische werkwijzen
                Water, diverse stoffen en buffers
              • Eigenschappen van water
              • Invloed van diverse stoffen

                Homogenisatie van cellen en weefsels
              • Uitgangsmateriaal
              • Activiteit van hydrolytische enzymen
              • Homogenisatiemethoden

                Zuivering van en werken met nucleïnezuren
              • Algemene strategie bij zuivering nucleïnezuren
              • Beschadiging van nucleïnezuren
              • Concentratiebepaling
              • Denaturatie en renaturatie
              • Isolatie en zuivering
              • Zuiverheid - Identificatie


              Zuivering van en werken met eiwitten

              • Algemene strategie bij zuivering eiwitten
              • Efficiëntie van de zuiveringsstap
              • Fractionering
              • Verwijdering van zouten
              • Bewaring
              • Maken van een eiwitoplossing
              • Detectie van denaturatie

                  2.   Elektroforese 
                       Basisprincipes elektroforese 

              • Inleiding
              • Experimentele aspecten

                       Elektroforese van eiwitten
              • Inleiding
              • Polyacrylamidegel elektroforese
              • Iso-elektrofocussing
              • 2D-elektroforese

                Elektroforese van nucleïnezuren
              • Inleiding
              • Gelkeuze
              • Detectie
              • Submarine elektroforese
              • Sequentie- en genoomanalyse
              • RNA-elektroforese
              • Pulsed field lektroforese

                Adsorptie aan membranen - blotten
              • Voordelen van blotten
              • Technieken
              • Membraantypen

                3.Chromatografie
                        Chromatografie
              • Inleiding
              • Begrippen en formules
              • Oplossend vermogen van een kolom
              • Indeling
              • Apparatuur
              • Oefeningen

                       Gelfiltratiechromatografie
              • Principe
              • Samenstelling van de gelkorrels
              • Zwellen van gelkorrels
              • Verwijderen van lucht
              • Kwantitatieve benadering
              • Fractioneringsbereik
              • Oplossend vermogen
              • Toepassingen
              • Praktische uitvoering
              • Oefeningen

                Ionenchromatografie
              • Inleiding
              • Elektrostatische aantrekking
              • Ionenuitwisseling
              • Selectiviteitsconstante
              • Ionenuitwisselaars
              • Ionenchromatografie
              • Oefeningen

                Affiniteitschromatografie
              • Principe
              • Matrix
              • Ligand
              • Spacerarm
              • Elutie
              • Kolomkeuze en stockeren van het gel
              • Oefeningen

                Hydrofobe interactiechromatografie
              • Principe
              • Uitvoering


                       Toepassingen

              STUDIEMATERIAAL
              1. cursus "Biochemische technologie" delen biochemische werkwijzen, elektroforese en chromatografie" – auteur: Peter Partoens/Els Van doorslaer – Plantijn Hogeschool 2009.
              2. powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op e-campus- auteur: Peter Partoens – Plantijn Hogeschool 2009.
              3. manualen en catalogen van verschillende firma’s.
              4. aanbevolen websites staan bij de verschillende hoofdstukken van de cursus vermeld.
              5. cursus "Bio-informatica" op e-campus – auteur: Peter Partoens – Plantijn Hogeschool 2009.

              WERKVORMEN
              Soort werkvorm uren  

              %

              hoor- en werkcolleges:

              50

               lesuren

                30,12

              practicum en oefeningen:

              0

               lesuren

                00,00

              vormen van groepsleren:

               lesuren

                00,00

              studietijd buiten contacturen:

              112

               klokuren

                67,47

              Verdere toelichting:

              EVALUATIE

              Eerste examenperiode

              toetsing INT7-2, tijdens de examenperiode:

                1. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte
                2. het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden
                3. op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.

              tijd voor examinering
              uren
              4

              %
               
               02,41

              Tweede examenperiode
              2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

               

               

              3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Celkweek
                

              Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
              Afstudeerrichting: CH:Chemie
              Code: 30178
              Academiejaar: 2009-2010
              Type: ?
              Niveau: ?
              Programmajaar: 3
              Periode binnen het modeltraject: :--
              Aantal studiepunten: nvt
              Wegingscoëfficient: 8
              Totaal aantal contacturen: 7
              Totaal studietijd: 18,72
              Deeltijds programma:
              Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
              Onderwijstaal: Nederlands
              Lector(en): Soetaert Anneleen


               

              KORTE OMSCHRIJVING

              De cursus celkweek geeft een inleiding tot het kweken van plantaardige en dierlijke cellen in vitro. Men krijgt een overzicht van de verschillende soorten culturen en hoe men deze culturen moet onderhouden. De verschillende toestellen en vereiste materialen worden besproken. De verschillende soorten contaminaties van culturen komen aan bod en hoe men deze kan vermijden en/of verwijderen . Verder worden een aantal mogelijke toepassingen van celkweek als techniek in andere onderzoeksdomeinen aangehaald en kort beschreven .

              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

              • CH103 zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
              Algemene beroepsgerichte competenties
                Beroepsspecifieke competenties

                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                  De student kent na deze lessenreeks:

                  1.       De verschillende soorten celculturen en de methoden om celculturen op te starten en te onderhouden.

                  2.       De materialen en toestellen nodig om cellen in kweek te houden en de basisprincipes van de werking.

                  3.       De methode om cellen te tellen en het percentage levende cellen in een cultuur te bepalen.

                  4.       De manier waarop cellen worden gestockeerd en bewaard.

                  5.       De verschillende soorten contaminaties in celculturen en de manieren om deze te detecteren, te voorkomen en te verwijderen.

                  6.       Toepassingen van celcultuur in verschillende onderzoeksdomeinen.

                  De student kan na deze lessenreeks:

                  1.       Celtypes herkennen in een cultuur

                  2.   Verschillende soorten contaminatie in een celcultuur herkennen.

                  LEERINHOUDEN
                  1. Hoe brengt men cellen in cultuur?
                  2. Soorten cellen
                  3. Controle van de groeiende cellen en onderhoud van culturen
                  4. Werkomgeving en vereiste toestellen en materialen
                  5. Bewaring en stockage van cellen
                  6. Contaminaties: soorten en hoe deze te vermijden
                  7. Toepassingen van celkweek als techniek in verschillende onderzoeksdomeinen


                  STUDIEMATERIAAL

                  1.       cursus “Cel-en weefselkweek“ – auteur: Karen Pittois  – Plantijn Hogeschool 2009

                  2.       Powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op e-campus - auteur: Karen Pittois  – Plantijn Hogeschool 2009


                  WERKVORMEN
                  Soort werkvorm uren  

                  %

                  hoor- en werkcolleges:

                  6

                   lesuren

                    30,00

                  practicum en oefeningen:

                  0

                   lesuren

                    00,00

                  vormen van groepsleren:

                  0

                   lesuren

                    00,00

                  studietijd buiten contacturen:

                  13

                   klokuren

                    65,00

                  Verdere toelichting:

                  EVALUATIE

                  Eerste examenperiode

                  Toetsing INT7-2, tijdens de examenperiode

                  a.       het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte

                  b.       het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden

                  c.       op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.


                  tijd voor examinering
                  uren
                  1

                  %
                   
                   05,00

                  Tweede examenperiode
                  2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

                   

                   

                  3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Toegepaste statistiek
                    

                  Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
                  Afstudeerrichting: CH:Chemie
                  Code: 30179
                  Academiejaar: 2009-2010
                  Type: ?
                  Niveau: ?
                  Programmajaar: 3
                  Periode binnen het modeltraject: :--
                  Aantal studiepunten: nvt
                  Wegingscoëfficient: 18
                  Totaal aantal contacturen: 16
                  Totaal studietijd: 42,12
                  Deeltijds programma:
                  Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                  Onderwijstaal: Nederlands
                  Lector(en): Van Vlaslaer Veerle


                   

                  KORTE OMSCHRIJVING

                  Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies).
                  De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.

                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                  Algemene competenties

                  • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
                  Algemene beroepsgerichte competenties
                  • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
                  • CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
                  • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                  • CH236 evalueert resultaten kritisch
                  • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
                  • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                  Beroepsspecifieke competenties

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                    • kiest voor een probleem de meest geschikte statistische techniek en voert deze techniek concreet uit: stelt een proefopzet op, voert de nodige  experimenten uit, verwerkt de meetresultaten en interpreteert het resultaat.
                  •   voert een methodevalidatie uit: stelt een proefschema op in functie van de validatieparameters, voert de nodige experimenten uit, berekent de validatieparameters en interpreteert van het resultaat.
                  • voert een optimalisatie van methode- of procesparameters uit volgens de simplexmethode.
                  • zet controlekaarten op en leest deze ( leesregels)
                  • werkt mee het opstellen van een kwaliteitshandboek en SOP’s
                  • kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole: leest en interpreteertde rapportering.
                  •   kent de basisprincipes van kwaliteitszorg.
                  • leest en interpreteert informatie (wetenschappelijke artikels, validatierapporten) met bekende en onbekende statistische technieken
                  • LEERINHOUDEN


                    1. Interne QC
                    a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
                    b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL
                    c. controlekaarten (met leesregels)
                    2. externe QC (interlab)
                    a. Youdenplot
                    b. zaagtandplot
                    C. PomPlot

                    3. Optimisatie:
                    a. Fibonacci
                    b. simplexmethode


                    STUDIEMATERIAAL
                    • hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijn Hogeschool 2009
                    • “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de en 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool 2009
                    • rekenmachine
                    • aanvullend in de bib:
                      • ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
                      • ‘Praktische statistiek voor het laboratorium’ Klaessens en Van Leeuwen (ISBN 9071694526) - 1996

                    WERKVORMEN
                    Soort werkvorm uren  

                    %

                    hoor- en werkcolleges:

                    14

                     lesuren

                      29,79

                    practicum en oefeningen:

                     lesuren

                      00,00

                    vormen van groepsleren:

                     lesuren

                      00,00

                    studietijd buiten contacturen:

                    31

                     klokuren

                      65,96

                    Verdere toelichting:
                    • hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld
                    • zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
                    • feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.

                    EVALUATIE

                    Eerste examenperiode
                    • integratieve toets
                      • open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1CH, 2CH en 3CH) en bevat geen opgeloste oefeningen
                      • gebruik van een rekenmachine is toegelaten
                      • samenstelling van de vragen:
                        • hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
                        • minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)

                    tijd voor examinering
                    uren
                    2

                    %
                     
                     04,26

                    Tweede examenperiode
                    idem

                     

                     

                    3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Bioinformatica
                      

                    Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
                    Afstudeerrichting: CH:Chemie
                    Code: 30180
                    Academiejaar: 2009-2010
                    Type: ?
                    Niveau: ?
                    Programmajaar: 3
                    Periode binnen het modeltraject: :--
                    Aantal studiepunten: nvt
                    Wegingscoëfficient: 8
                    Totaal aantal contacturen: 7
                    Totaal studietijd: 18,72
                    Deeltijds programma:
                    Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                    Onderwijstaal: Nederlands
                    Lector(en): Partoens Peter


                     

                    KORTE OMSCHRIJVING
                    Deze lessenreeks wil een inzicht geven in het belang en het gebruik van de bioinformatica voor de verschillende disciplines in het biomedisch onderzoek

                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                    Algemene competenties

                      Algemene beroepsgerichte competenties
                        Beroepsspecifieke competenties
                        • CH367 heeft inzicht in de belangrijkste biochemische onderzoeksmethoden
                        • CH368 kent de courante biotechnologische en moleculair biologische processen
                        • CH370 functioneert in een wetenschappelijk onderzoeksteam

                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                        De student kan na deze lessenreeks:

                        • de voornaamste bioinformatica tools efficiënt gebruiken
                        • deze tools geïntegreerd toepassen in moleculair biologisch onderzoek
                        • zich nieuw ontwikkelde tools eigen maken
                        LEERINHOUDEN

                        Na een korte inleiding over het nut van bioinformatica in het wetenschappelijk onderzoek worden een aantal databanken voorgesteld en wordt aangeleerd op welke manier hier efficiënt mee kan gewerkt worden. Hierna komen een aantal veel gebruikte tools aan bod zowel gericht op DNA-technologie als op eiwit-werk. Nadruk in deze component ligt op het leren gebruiken van de bio-informatica tools en niet op de achterliggende informatica. Vandaar dat deze cursus voornamelijk bestaat uit oefeningen.


                        STUDIEMATERIAAL
                        • Ppt-cursus Bioinformatica – Peter Partoens - Plantijn Hogeschool 2009
                        • Alle voorgestelde tools zijn publiekelijk toegankelijk op het internet.

                        WERKVORMEN
                        Soort werkvorm uren  

                        %

                        hoor- en werkcolleges:

                        6

                         lesuren

                          30,00

                        practicum en oefeningen:

                         lesuren

                          00,00

                        vormen van groepsleren:

                         lesuren

                          00,00

                        studietijd buiten contacturen:

                        13

                         klokuren

                          65,00

                        Verdere toelichting:

                        EVALUATIE

                        Eerste examenperiode
                        • toetsing INT7-2, tijdens de examenperiode
                        • Er zal niet gepeild worden naar theoretische kennis. De student moet de correcte tools kunnen toepassen in oefeningen komende uit reeële onderzoekssituaties

                        tijd voor examinering
                        uren
                        1

                        %
                         
                         05,00

                        Tweede examenperiode
                        idem

                         

                         

                        3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Biotechnologie
                          

                        O.O. heeft componenten: Ja
                        O.O. bestaat uit componenten Groene biotechnologie
                        Milieuchemie
                        Fermentatietechnologie
                        Afstudeerrichting: CH:Chemie
                        Code: 30181
                        Academiejaar: 2009-2010
                        Programmajaar: 3
                        Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                        Aantal studiepunten: 5
                        Wegingscoëfficient: 5
                        Totaal aantal contacturen: 49
                        Totaal studietijd: 130
                        Examencontract: mogelijk
                        Deliberatie: mogelijk
                        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                        Lector(en): Soetaert Anneleen


                         


                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                        Algemene competenties

                        • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
                        Algemene beroepsgerichte competenties
                        • CH230 benoemt de kern van het probleem
                        • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                        • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
                        Beroepsspecifieke competenties
                        • CH365 analyseert multidisciplinaire problemen

                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                        Zie deelfiches.

                        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                        • microbiologie
                        • de levende cel
                        • aromaten

                        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                        Andere begincompetenties
                        Zie deelfiches

                         

                         

                        3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Milieuchemie
                          

                        Component behoort tot O.O.: Biotechnologie
                        Afstudeerrichting: CH:Chemie
                        Code: 30182
                        Academiejaar: 2009-2010
                        Type: ?
                        Niveau: ?
                        Programmajaar: 3
                        Periode binnen het modeltraject: :--
                        Aantal studiepunten: nvt
                        Wegingscoëfficient: 56
                        Totaal aantal contacturen: 27
                        Totaal studietijd: 72,8
                        Deeltijds programma:
                        Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                        Onderwijstaal: Nederlands
                        Lector(en): Meyers Caroline


                         

                        KORTE OMSCHRIJVING

                        Iniatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en hun samenhang met de industriële wereld. Tijdens de lessen wordt geprobeerd om de reeds bestaande kennis van de student te linken aan milieutopics. Een bijkomend topic is een korte inleiding in de radiochemie met focus op de milieu-impact en de detectietechnieken.


                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                        Algemene competenties

                          Algemene beroepsgerichte competenties
                          • CH230 benoemt de kern van het probleem
                          • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                          Beroepsspecifieke competenties
                          • CH365 analyseert multidisciplinaire problemen

                          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                          • beseft dat het milieu een belangrijk biotoop is, dat optimaal bewaard moet blijven
                          • (h)erkent dat milieu niet om lucht, water en bodem gaat, maar één geheel vormt. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
                          • legt links met kennis uit andere vakgebieden en past deze toe in een milieucontext
                          • onderscheidt de verschillende vormen van straling en kent hun toepassingsgebieden
                          • begrijpt de fysische achtergrond van de verschillende technieken om radioactieve straling te detecteren
                          LEERINHOUDEN
                          • Water: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
                          • Lucht: samenstelling, funktie, verontreiniging, bemonstering en analyse, sanering en kwaliteit.
                          • Bodem: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
                          • relatie milieu n industrie
                          • inleiding radiochemie


                          STUDIEMATERIAAL
                          • ppt-presentatie: "een slecht genomen staal is een monster."
                          • bezoek waterzuiveringsinstallatie Kielsbroek

                          WERKVORMEN
                          Soort werkvorm uren  

                          %

                          hoor- en werkcolleges:

                          26

                           lesuren

                            32,91

                          practicum en oefeningen:

                          0

                           lesuren

                            00,00

                          vormen van groepsleren:

                          0

                           lesuren

                            00,00

                          studietijd buiten contacturen:

                          52

                           klokuren

                            65,82

                          Verdere toelichting:


                           


                          EVALUATIE

                          Eerste examenperiode
                          Schriftelijke integratieve toetsing INT7-3, tijdens de examenweek
                          tijd voor examinering
                          uren
                          1

                          %
                           
                           01,27

                          Tweede examenperiode

                          Int 7-3 (schriftelijk examen)

                           

                           

                           

                          3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Fermentatietechnologie
                            

                          Component behoort tot O.O.: Biotechnologie
                          Afstudeerrichting: CH:Chemie
                          Code: 30183
                          Academiejaar: 2009-2010
                          Type: ?
                          Niveau: ?
                          Programmajaar: 3
                          Periode binnen het modeltraject: :--
                          Aantal studiepunten: nvt
                          Wegingscoëfficient: 22
                          Totaal aantal contacturen: 11
                          Totaal studietijd: 28,6
                          Deeltijds programma:
                          Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                          Onderwijstaal: Nederlands
                          Lector(en): Soetaert Anneleen


                           

                          KORTE OMSCHRIJVING

                          Bij fermentatieprocessen worden microörganismen zoals bacteriën, schimmels en gisten ingezet in de productie van bruikbare stoffen op industriële schaal. Ze kunnen vitaminen, biobrandstoffen, geurstoffen, geneesmiddelen en enzymen produceren.

                          Deze microörganismen komen in de natuur wijdverspreid voor waar ze echter zelden optimale groei omstandigheden treffen. Tijdens de industriële fermentaties worden de optimale voorwaarden  (voedingsstoffen, pH, temperatuur,...) gecreëerd voor de groei van deze organismen en de vorming van nuttige producten. Bovendien kan via gentechnologische technieken het genetisch materiaal van deze microörganismen gewijzigd worden waardoor een heel gamma van nuttige metabolieten en enzymen geproduceerd kunnen worden.

                          In deze cursus is het de bedoeling de kweekomstandigheden van industriële fermentaties te belichten alsook een aantal praktische voorbeelden.


                          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                          Algemene competenties

                            Algemene beroepsgerichte competenties
                            • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
                            Beroepsspecifieke competenties

                              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                              De student kan na deze lessenreeks:

                              1. Het begrip witte biotechnologie situeren en een aantal voorbeelden uit het dagelijks leven aanhalen.
                              2. Soorten kweek-principes en type bioreactoren opnoemen.
                              3. De componenten van de industriële fermentatie media beschrijven.
                              4. Inzicht in controle en sturing van de fermentatieprocessen hebben.
                              5. Enkele toepassingen van fermentatie met betrekking tot metabolic engineering en het onderliggend principe uitleggen.
                              LEERINHOUDEN
                              • Industriële of witte biotechnologie
                                • Definitie
                                • Fermentatie processen: micro-organismen met nuttige metabolieten en biomassa
                                • In het dagelijkse leven
                              • Industriële fermentatie
                                • Upscaling: van erlenmeyer tot 500.000l reactor
                                • Microbiële kweekprincipes: batch, fed batch, chemostat
                                • Type bioreactoren
                                • Controle en sturing van het fermentatieproces: (o.a. O2, CO2, pH, zuur, base, T, roersnelheid, schuimvorming, influent, effluent) 
                                   
                              • Protocol van een aerobe E. coli batch fermentatie en een gistfermentatie 
                                 
                              • Metabolic Engineering 
                                 
                              • Downstream Processing
                                 

                              STUDIEMATERIAAL

                              Cursus 'Fermentatietechnologie' - auteur: Anneleen Soetaert - Plantijn Hogeschool 2009.


                              WERKVORMEN
                              Soort werkvorm uren  

                              %

                              hoor- en werkcolleges:

                              10

                               lesuren

                                32,26

                              practicum en oefeningen:

                              0

                               lesuren

                                00,00

                              vormen van groepsleren:

                              0

                               lesuren

                                00,00

                              studietijd buiten contacturen:

                              20

                               klokuren

                                64,52

                              Verdere toelichting:

                              EVALUATIE

                              Eerste examenperiode
                              Toetsing INT7-3, tijdens de examenperiode
                              a. het examen is schriftelijk
                              b. op het examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.

                              tijd voor examinering
                              uren
                              1

                              %
                               
                               03,23

                              Tweede examenperiode

                              2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

                               

                               

                              3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Groene biotechnologie
                                

                              Component behoort tot O.O.: Biotechnologie
                              Afstudeerrichting: CH:Chemie
                              Code: 30184
                              Academiejaar: 2009-2010
                              Type: ?
                              Niveau: ?
                              Programmajaar: 3
                              Periode binnen het modeltraject: :--
                              Aantal studiepunten: nvt
                              Wegingscoëfficient: 22
                              Totaal aantal contacturen: 11
                              Totaal studietijd: 28,6
                              Deeltijds programma:
                              Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                              Onderwijstaal: Nederlands
                              Lector(en): Soetaert Anneleen


                               

                              KORTE OMSCHRIJVING
                              In de cursus groene biotechnologie wordt de stap naar de anatomie en de fysiologie van de plant gezet. Naast de verschillende planten weefselsystemen wordt de ontwikkeling en anatomie van wortel en scheut gedetailleerd besproken. Hierna komen de processen van reproductie, fotosynthese en de werking van plantenhormonen aanbod. Met dit inzicht kan dan de link gemaakt worden naar genetische planten manipulaties voor onderzoeksdoeleinden.

                              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                              Algemene competenties

                              • CH103 zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
                              Algemene beroepsgerichte competenties
                                Beroepsspecifieke competenties

                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                                  De student kan na deze lessenreeks:

                                  1. De basis anatomie van de plant en celwand benoemen.
                                  2. Het verschil tussen het vasculair en het cellulair systeem uit leggen.
                                  3. De verschillende plantenhormonen opsommen met hun functie in de plant.
                                  4. Het principe van de fotosynthese beschrijven.
                                  5. Een aantal toepassingen van de plantenbiotechnologie toelichten.
                                  LEERINHOUDEN
                                  1. Plantenanatomie: wortel-scheut
                                  2. De Celwand
                                  3. Vasculair systeem
                                  4. Cellulair systeem
                                  5. Systematiek
                                  6. Voortplanting
                                  7. Hormonen
                                  8. Fotosynthese
                                  9. Plantenbiotechnologie

                                  STUDIEMATERIAAL

                                  1.   Cursus 'Groene biotechnologie'- auteur: Anneleen Soetaert - Plantijn Hogeschool 2009

                                   


                                  WERKVORMEN
                                  Soort werkvorm uren  

                                  %

                                  hoor- en werkcolleges:

                                  10

                                   lesuren

                                    32,26

                                  practicum en oefeningen:

                                  0

                                   lesuren

                                    00,00

                                  vormen van groepsleren:

                                  0

                                   lesuren

                                    00,00

                                  studietijd buiten contacturen:

                                  20

                                   klokuren

                                    64,52

                                  Verdere toelichting:

                                  EVALUATIE

                                  Eerste examenperiode

                                  Toetsing INT7-3, tijdens de examenperiode
                                  a. het examen is schriftelijk
                                  b. op het examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.


                                  tijd voor examinering
                                  uren
                                  1

                                  %
                                   
                                   03,23

                                  Tweede examenperiode

                                  2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

                                   

                                   

                                  3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Geïnt. lab, seminaries, project en POP
                                    

                                  O.O. heeft componenten: Ja
                                  O.O. bestaat uit componenten Geïntegreerd lab + project
                                  POP 3
                                  Seminaries
                                  Afstudeerrichting: CH:Chemie
                                  Code: 30185
                                  Academiejaar: 2009-2010
                                  Programmajaar: 3
                                  Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                                  Aantal studiepunten: 17
                                  Wegingscoëfficient: 17
                                  Totaal aantal contacturen: 206
                                  Totaal studietijd: 442
                                  Examencontract: niet mogelijk
                                  Deliberatie: mogelijk
                                  Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                                  Lector(en): Soetaert Anneleen
                                  Spanoghe Mark


                                   


                                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                  Algemene competenties

                                  • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
                                  • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
                                  • CH109 blijft planmatig werken onder stress
                                  • CH113 steekt spontaan "een tandje bij", bij verhoogde werkdruk
                                  • CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
                                  • CH116 neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (ondermeer "meldt fouten en incidenten")
                                  • CH118 respecteert deadlines/afspraken
                                  • CH119 toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
                                  Algemene beroepsgerichte competenties
                                  • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                                  • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                                  • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                                  • CH244 bereidt taken systematisch voor
                                  • CH245 organiseert het werk in een efficiënte planning
                                  • CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
                                  • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                                  • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                                  • CH257 handelt spontaan volgens procedures beschreven in de brochure "Kwaliteit en veiligheid"
                                  • CH258 schat veiligheidsrisico's in, zoekt de relevante info op en past ze zinvol toe
                                  Beroepsspecifieke competenties
                                  • CH376 bevordert het resultaatgericht werken van een groep medewerkers
                                  • CH379 neemt beslissingen

                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                  alle info zie deelfiches

                                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                                  geen


                                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                                  • alle OO van 3BI

                                  Andere begincompetenties
                                  alle info zie deelfiches

                                   

                                   

                                  3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Geïntegreerd lab + project
                                    

                                  Component behoort tot O.O.: Geïnt. lab, seminaries, project en POP
                                  Afstudeerrichting: CH:Chemie
                                  Code: 30186
                                  Academiejaar: 2009-2010
                                  Type: ?
                                  Niveau: ?
                                  Programmajaar: 3
                                  Periode binnen het modeltraject: :--
                                  Aantal studiepunten: nvt
                                  Wegingscoëfficient: 90
                                  Totaal aantal contacturen: 196
                                  Totaal studietijd: 397,8
                                  Deeltijds programma:
                                  Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                  Onderwijstaal: Nederlands
                                  Lector(en): Soetaert Anneleen
                                  Van Cleemput Marjan


                                   

                                  KORTE OMSCHRIJVING

                                  Theorie en praktijk zijn voor de component "Geïntegreerd lab" zeer nauw met elkaar verweven. Ook hier is de rode draad "van gen naar eiwit".  Laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering, karakterisatiemethoden en gebruik van databanken worden ingeoefend. Bijzondere aandacht wordt besteed aan veilig- en kwaliteitsvol werken.
                                  Door specifieke opdrachten en projectwerk worden studenten vertrouwd met researchtechnieken en wordt het teamwerk bevorderd.

                                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                  Algemene competenties

                                  • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
                                  • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
                                  • CH109 blijft planmatig werken onder stress
                                  • CH113 steekt spontaan "een tandje bij", bij verhoogde werkdruk
                                  • CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
                                  • CH116 neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (ondermeer "meldt fouten en incidenten")
                                  • CH118 respecteert deadlines/afspraken
                                  • CH119 toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
                                  Algemene beroepsgerichte competenties
                                  • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                                  • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                                  • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                                  • CH244 bereidt taken systematisch voor
                                  • CH245 organiseert het werk in een efficiënte planning
                                  • CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
                                  • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                                  • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                                  • CH257 handelt spontaan volgens procedures beschreven in de brochure "Kwaliteit en veiligheid"
                                  • CH258 schat veiligheidsrisico's in, zoekt de relevante info op en past ze zinvol toe
                                  Beroepsspecifieke competenties
                                  • CH376 bevordert het resultaatgericht werken van een groep medewerkers
                                  • CH379 neemt beslissingen

                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                                  De student bezit na deze praktijksessies:
                                  1. goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, manipulatie van levende cellen (eukaryoten en prokaryoten) op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.
                                  2. goede kennis van de principes van de methoden en technieken.
                                  3. voldoende informaticavaardigheden
                                  4. een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel

                                    De student kan na deze praktijksessies:
                                  5. eiwit- en nucleïnezuurdatabanken raadplegen en gebruiken.
                                  6. een efficiënte planning en tijdsindeling maken voor de uit te voeren proeven.
                                  7. nauwkeurig klassieke analytische methoden en instrumentale analytische technieken uitvoeren.
                                  8. de meetwaarden omzetten naar de gevraagde concentraties in het monster.
                                  9. de resultaten statistisch verwerken.
                                  10. de resultaten verwerken in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag en hierover mondeling rapporteren.
                                  11. een praktijkjournaal schrijven volgens de voorschriften.
                                  12. klein-schalige fermentor’s bedienen en hij heeft een praktisch inzicht i.v.m. de sturing van fermentatieprocessen verworven.
                                  13. veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet volgen en hij bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel.
                                  14. op een correcte manier een job safety analyse uitvoeren en een SOP uitschrijven.
                                  15. in groep een opdracht uitvoeren
                                  LEERINHOUDEN
                                  In het geïntegreerd lab komen verschillende aspecten uit de biotechnologie, celbiologie en fermentatie aan bod. Kennis en vaardigheden verworven gedurende de drie jaren worden hierbij toegepast en ingeoefend. Tijdens de seminaries worden enkele specifieke onderwerpen behandeld. Zij worden gegeven door gastsprekers en kunnen momenteel nog niet ingevuld worden in de lesweken.
                                  Enkele bedrijfsbezoeken illustreren de samenhang tussen de verschillende delen.
                                  Groepswerk en enkele Engelstalige labopdrachten bereiden de student voor om te werken in een multiculturele en internationale omgeving.
                                  • Isolatie nucleïnezuren (plasmiden uit bacteriën, chromosomaal DNA uit bloed en planten)
                                  • PCR-reacties
                                  • Digesties met restrictie-enzymen, ligaties, transvecties,…
                                  • ELISA’s
                                  • Eiwit- en nucleïnezuurchromatografie en elektroforese
                                  • Blotten
                                  • Toepassen centrifugatie, concentreringstechnieken, dialyse, kleurreacties, karakterisatiemethoden,…
                                  • Gebruik databanken
                                  • Uitwerken individuele onderzoeksopdracht i.v.m. stage
                                  • Project "Van gen naar eiwit"
                                  • Celkweeklabo (uitplaten, tellen, mycoplasma contaminatie, cytotoxiciteitstest)
                                  • Fermentatielab
                                  • Opstellen job safety analyse

                                  STUDIEMATERIAAL

                                   cursusdeel geïntegreerd lab deel 1 – auteur: Els Van doorslaer – Plantijn Hogeschool 2009.

                                  cursus geïntegreerd lab deel2- autheur Anneleen Soetaert-Plantijn Hogeschool 2009.


                                  WERKVORMEN
                                  Soort werkvorm uren  

                                  %

                                  hoor- en werkcolleges:

                                   lesuren

                                    00,00

                                  practicum en oefeningen:

                                  192

                                   lesuren

                                    41,92

                                  vormen van groepsleren:

                                   lesuren

                                    00,00

                                  studietijd buiten contacturen:

                                  262

                                   klokuren

                                    57,21

                                  Verdere toelichting:
                                  Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren”

                                  EVALUATIE

                                  Eerste examenperiode

                                  Evaluatie van de practica:
                                  • aanwezigheid
                                  • permanente evaluatie van praktische vaardigheden
                                  • evaluatie van verslagen
                                  • controle praktijkjournaal (labschrift)
                                  • uitvoeren job safety analyse
                                  • opstellen SOP
                                  • literatuuronderzoek opdracht + presentatie en poster
                                  • uitvoeren project + presentatie
                                  • toetsing INT 7-4
                                  Op het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
                                  Puntenverdeling:
                                    1. 50% jaarwerk in lab
                                    2. 20% verslagen, presentaties
                                    3. 30% theorie

                                  tijd voor examinering
                                  uren
                                  4

                                  %
                                   
                                   00,87

                                  Tweede examenperiode

                                  Voor de 2de zittijd blijven de punten van jaarwerk, verslagen en presentaties behouden. Enkel de integratieve toets 7-4 kan herdaan worden. De vraagstelling is analoog als in de 1ste zittijd.

                                   

                                   

                                  3 Chemie - 3BI - Onderdelen - POP 3
                                    

                                  Component behoort tot O.O.: Geïnt. lab, seminaries, project en POP
                                  Afstudeerrichting: CH:Chemie
                                  Code: 30274
                                  Academiejaar: 2009-2010
                                  Type: ?
                                  Niveau: ?
                                  Programmajaar: 3
                                  Periode binnen het modeltraject: :--
                                  Aantal studiepunten: nvt
                                  Wegingscoëfficient: 5
                                  Totaal aantal contacturen: nog niet beschikbaar
                                  Totaal studietijd: 22,1
                                  Deeltijds programma:
                                  Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                  Onderwijstaal: Nederlands
                                  Lector(en):

                                  Nog geen gegevens gevonden

                                   

                                  3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Seminaries
                                    

                                  Component behoort tot O.O.: Geïnt. lab, seminaries, project en POP
                                  Afstudeerrichting: CH:Chemie
                                  Code: 30188
                                  Academiejaar: 2009-2010
                                  Type: ?
                                  Niveau: ?
                                  Programmajaar: 3
                                  Periode binnen het modeltraject: :--
                                  Aantal studiepunten: nvt
                                  Wegingscoëfficient: 5
                                  Totaal aantal contacturen: 11
                                  Totaal studietijd: 22,1
                                  Deeltijds programma:
                                  Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                  Onderwijstaal: Nederlands
                                  Lector(en): Verbeke Patrick


                                   

                                  KORTE OMSCHRIJVING

                                   Tijdens de seminaries krijgt de student een betere perceptie van zijn latere werksituatie. Initiatieven voor de seminaries worden gestuurd door de verschillende lectoren en kunnen ondermeer volgende activiteiten omvatten: het bijwonen van voordrachten, bezoeken van tentoonstellingen en het deelnemen aan studiedagen. De analyse en bespreking van concrete probleemsituaties kan eveneens het onderwerp zijn.


                                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                  Algemene competenties

                                  • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
                                  • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
                                  • CH109 blijft planmatig werken onder stress
                                  • CH113 steekt spontaan "een tandje bij", bij verhoogde werkdruk
                                  • CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
                                  • CH116 neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (ondermeer "meldt fouten en incidenten")
                                  • CH118 respecteert deadlines/afspraken
                                  • CH119 toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
                                  Algemene beroepsgerichte competenties
                                  • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                                  • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                                  • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                                  • CH244 bereidt taken systematisch voor
                                  • CH245 organiseert het werk in een efficiënte planning
                                  • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                                  • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                                  • CH257 handelt spontaan volgens procedures beschreven in de brochure "Kwaliteit en veiligheid"
                                  • CH258 schat veiligheidsrisico's in, zoekt de relevante info op en past ze zinvol toe
                                  Beroepsspecifieke competenties
                                  • CH376 bevordert het resultaatgericht werken van een groep medewerkers
                                  • CH379 neemt beslissingen

                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                  Inspelen op recente ontwikkelingen en de student vertrouwd maken met "levenslang leren".
                                  LEERINHOUDEN
                                  De inhoud van de seminaries worden in de loop van het academiejaar geconcretiseerd.
                                  STUDIEMATERIAAL
                                  Nota's van de voordrachten.
                                  WERKVORMEN
                                  Soort werkvorm uren  

                                  %

                                  hoor- en werkcolleges:

                                  9

                                   lesuren

                                    39,13

                                  practicum en oefeningen:

                                   lesuren

                                    00,00

                                  vormen van groepsleren:

                                   lesuren

                                    00,00

                                  studietijd buiten contacturen:

                                  12

                                   klokuren

                                    52,17

                                  Verdere toelichting:

                                  EVALUATIE

                                  Eerste examenperiode

                                  Aanwezigheid is verplicht.
                                  De opgedane kennis en deskundigheid wordt mee geëvalueerd tijdens de integratieve toets INT 7-4.


                                  tijd voor examinering
                                  uren
                                  2

                                  %
                                   
                                   08,70

                                  Tweede examenperiode
                                  De toets INT 7-4 wordt hernomen

                                   

                                   

                                  3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Stage en eindwerk
                                    

                                  O.O. heeft componenten: Neen
                                  Afstudeerrichting: CH:Chemie
                                  Code: 30042
                                  Academiejaar: 2009-2010
                                  Type: kern
                                  Niveau: gespecialiseerd
                                  Programmajaar: 3
                                  Periode binnen het modeltraject: Periode 8
                                  Aantal studiepunten: 23
                                  Wegingscoëfficient: 23
                                  Totaal aantal contacturen: 1
                                  Totaal studietijd: 598
                                  Deeltijds programma: deel 2
                                  Examencontract: niet mogelijk
                                  Deliberatie: mogelijk
                                  Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                                  Onderwijstaal: Nederlands
                                  Lector(en): Soetaert Anneleen
                                  Spanoghe Mark
                                  Verbeke Patrick


                                   

                                  KORTE OMSCHRIJVING

                                  De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over  14 werkweken in de 2° helft van het academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland. 

                                  Studenten uit de afstudeerrichting Chemie komen meestal terecht in een laboratorium voor productiecontrole, kwaliteitscontrole of milieuanalyses, waar zij bepalingen uitvoeren op monsters van uiteenlopende aard (afvalwaters, geneesmiddelen, polymeren, ...). Sommigen doen wetenschappelijk onderzoek aan een universiteit of research lab.

                                  De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.
                                  Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf.

                                  Het stagewerk van de studenten Biochemie situeert zich rond topics zoals nucleïnezuuranalyse, eiwitopzuivering, celkweek, plantenbiotechnologie, opkweek recombinante micro-organismen in fermentoren en mileubiochemie. De studenten kunnen tijdens hun stage een brede waaier van onderzoekstechnieken verder inoefenen door mee te draaien in een onderzoekseenheid op een bedrijf of universitaire instelling. 

                                  Binnen de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over een onderwerp dat nader werd onderzocht.


                                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                  Algemene competenties

                                  • CH117 verwittigt bij afwezigheid
                                  • CH124 communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleiders/leidinggevenden
                                  Algemene beroepsgerichte competenties
                                  • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
                                  • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
                                  • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
                                  • CH236 evalueert resultaten kritisch
                                  • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                                  • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                                  • CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
                                  • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
                                  • CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
                                  • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                                  • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                                  • CH261 beschermt gevoelige informatie van de organisatie naar de buitenwereld
                                  Beroepsspecifieke competenties
                                  • CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe
                                  • CH364 past het geldende kwaliteitszorgsysteem toe en bouwt het uit
                                  • CH365 analyseert multidisciplinaire problemen
                                  • CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel
                                  • CH367 heeft inzicht in de belangrijkste biochemische onderzoeksmethoden
                                  • CH368 kent de courante biotechnologische en moleculair biologische processen
                                  • CH369 beschikt over geïntegreerde biochemische laboratoriumvaardigheden
                                  • CH370 functioneert in een wetenschappelijk onderzoeksteam
                                  • CH371 functioneert in een operatorteam
                                  • CH372 bedient automatisch gestuurde apparatuur
                                  • CH373 bewaakt installaties en voert er interventies op uit
                                  • CH374 bestuurt en volgt processen op vanuit de PC
                                  • CH375 functioneert onder het geldende veiligheidssysteem

                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                                  De student doet beroepservaring op tijdens zijn stage.

                                  1. De student herkent aangeleerde technieken en maakt kennis met reële toepassingen.
                                  2. De student leert zelfstandig werken.
                                  3. De student ontwikkelt de nodige sociale vaardigheden om met collega’s en oversten vlot te communiceren.
                                  4. De student leert de resultaten van een uitgebreider onderzoeksproject op een correcte wetenschappelijke wijze schriftelijk en mondeling rapporteren. 


                                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                                  geslaagd zijn in 2CH.
                                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                                  alle opleidingsonderdelen van het 3de jaar


                                  Andere begincompetenties
                                  De parate kennis en vaardigheden aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.

                                  LEERINHOUDEN
                                  • De studenten van de afstudeerrichting Chemie kunnen o.a. de volgende opdrachten krijgen: het valideren van een analysetechniek, het onderzoeken en optimaliseren van meetvoorwaarden, de vergelijking van verschillende analysemethoden.
                                  • De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf
                                  • De stageplaats voor de richting Biochemie situeert zich in farmaceutische, biotechnologische en voedingstechnische bedrijven. Hier nemen de studenten deel aan researchopdrachten waar ze onder begeleiding een deelaspect van het onderzoek op zich nemen.


                                  STUDIEMATERIAAL
                                  • De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk". 
                                  • Indien  verder nodig, voorzien door de stagementor.

                                  WERKVORMEN
                                  Soort werkvorm uren  

                                  %

                                  hoor- en werkcolleges:

                                  0

                                   lesuren

                                    00,00

                                  practicum en oefeningen:

                                  0

                                   lesuren

                                    00,00

                                  vormen van groepsleren:

                                  0

                                   lesuren

                                    00,00

                                  studietijd buiten contacturen:

                                  598

                                   klokuren

                                    99,83

                                  Verdere toelichting:
                                  • De lector-stagecoördinator wijst de student een stageplaats toe in een bedrijf of onderzoeksinstelling, met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
                                  • De lector-stagebegeleider onderhoudt de contacten met het bedrijf en de student.
                                  • De stagementor is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op de stageplaats.
                                  • Tijdens de stage is er een terugkomdag (o.m. reflectiemoment) binnen de hogeschool. 
                                  • Er wordt een proefverdediging van het eindwerk georganiseerd binnen de hogeschool. 

                                  EVALUATIE

                                  Eerste examenperiode
                                  • De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.  
                                  • Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
                                     -  de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor)
                                     -  het eindwerk: 24% (stagementor + lezers) 
                                     -  de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury).

                                  tijd voor examinering
                                  uren
                                  1

                                  %
                                   
                                   00,17

                                  Tweede examenperiode
                                  • Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.  
                                  • Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.
                                  • Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.