ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Geïntegreerd lab + project
  

Component behoort tot O.O.: Geïnt. lab, seminaries, project en POP
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 30186
Academiejaar: 2009-2010
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: :--
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 90
Totaal aantal contacturen: 196
Totaal studietijd: 397,8
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Soetaert Anneleen
Van Cleemput Marjan


 

KORTE OMSCHRIJVING

Theorie en praktijk zijn voor de component "Geïntegreerd lab" zeer nauw met elkaar verweven. Ook hier is de rode draad "van gen naar eiwit".  Laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering, karakterisatiemethoden en gebruik van databanken worden ingeoefend. Bijzondere aandacht wordt besteed aan veilig- en kwaliteitsvol werken.
Door specifieke opdrachten en projectwerk worden studenten vertrouwd met researchtechnieken en wordt het teamwerk bevorderd.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
  • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
  • CH109 blijft planmatig werken onder stress
  • CH113 steekt spontaan "een tandje bij", bij verhoogde werkdruk
  • CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
  • CH116 neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (ondermeer "meldt fouten en incidenten")
  • CH118 respecteert deadlines/afspraken
  • CH119 toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
  • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
  • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
  • CH244 bereidt taken systematisch voor
  • CH245 organiseert het werk in een efficiënte planning
  • CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
  • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
  • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
  • CH257 handelt spontaan volgens procedures beschreven in de brochure "Kwaliteit en veiligheid"
  • CH258 schat veiligheidsrisico's in, zoekt de relevante info op en past ze zinvol toe
Beroepsspecifieke competenties
  • CH376 bevordert het resultaatgericht werken van een groep medewerkers
  • CH379 neemt beslissingen

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

De student bezit na deze praktijksessies:
  1. goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, manipulatie van levende cellen (eukaryoten en prokaryoten) op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.
  2. goede kennis van de principes van de methoden en technieken.
  3. voldoende informaticavaardigheden
  4. een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel

    De student kan na deze praktijksessies:
  5. eiwit- en nucleïnezuurdatabanken raadplegen en gebruiken.
  6. een efficiënte planning en tijdsindeling maken voor de uit te voeren proeven.
  7. nauwkeurig klassieke analytische methoden en instrumentale analytische technieken uitvoeren.
  8. de meetwaarden omzetten naar de gevraagde concentraties in het monster.
  9. de resultaten statistisch verwerken.
  10. de resultaten verwerken in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag en hierover mondeling rapporteren.
  11. een praktijkjournaal schrijven volgens de voorschriften.
  12. klein-schalige fermentor’s bedienen en hij heeft een praktisch inzicht i.v.m. de sturing van fermentatieprocessen verworven.
  13. veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet volgen en hij bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel.
  14. op een correcte manier een job safety analyse uitvoeren en een SOP uitschrijven.
  15. in groep een opdracht uitvoeren
LEERINHOUDEN
In het geïntegreerd lab komen verschillende aspecten uit de biotechnologie, celbiologie en fermentatie aan bod. Kennis en vaardigheden verworven gedurende de drie jaren worden hierbij toegepast en ingeoefend. Tijdens de seminaries worden enkele specifieke onderwerpen behandeld. Zij worden gegeven door gastsprekers en kunnen momenteel nog niet ingevuld worden in de lesweken.
Enkele bedrijfsbezoeken illustreren de samenhang tussen de verschillende delen.
Groepswerk en enkele Engelstalige labopdrachten bereiden de student voor om te werken in een multiculturele en internationale omgeving.
  • Isolatie nucleïnezuren (plasmiden uit bacteriën, chromosomaal DNA uit bloed en planten)
  • PCR-reacties
  • Digesties met restrictie-enzymen, ligaties, transvecties,…
  • ELISA’s
  • Eiwit- en nucleïnezuurchromatografie en elektroforese
  • Blotten
  • Toepassen centrifugatie, concentreringstechnieken, dialyse, kleurreacties, karakterisatiemethoden,…
  • Gebruik databanken
  • Uitwerken individuele onderzoeksopdracht i.v.m. stage
  • Project "Van gen naar eiwit"
  • Celkweeklabo (uitplaten, tellen, mycoplasma contaminatie, cytotoxiciteitstest)
  • Fermentatielab
  • Opstellen job safety analyse

STUDIEMATERIAAL

 cursusdeel geïntegreerd lab deel 1 – auteur: Els Van doorslaer – Plantijn Hogeschool 2009.

cursus geïntegreerd lab deel2- autheur Anneleen Soetaert-Plantijn Hogeschool 2009.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

192

 lesuren

  41,92

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

262

 klokuren

  57,21

Verdere toelichting:
Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren”

EVALUATIE

Eerste examenperiode

Evaluatie van de practica:
  • aanwezigheid
  • permanente evaluatie van praktische vaardigheden
  • evaluatie van verslagen
  • controle praktijkjournaal (labschrift)
  • uitvoeren job safety analyse
  • opstellen SOP
  • literatuuronderzoek opdracht + presentatie en poster
  • uitvoeren project + presentatie
  • toetsing INT 7-4
Op het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
Puntenverdeling:
    1. 50% jaarwerk in lab
    2. 20% verslagen, presentaties
    3. 30% theorie

tijd voor examinering
uren
4

%
 
 00,87

Tweede examenperiode

Voor de 2de zittijd blijven de punten van jaarwerk, verslagen en presentaties behouden. Enkel de integratieve toets 7-4 kan herdaan worden. De vraagstelling is analoog als in de 1ste zittijd.