ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Toegepaste statistiek
  

Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 30179
Academiejaar: 2009-2010
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: :--
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 18
Totaal aantal contacturen: 16
Totaal studietijd: 42,12
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Vlaslaer Veerle


 

KORTE OMSCHRIJVING

Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies).
De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
  • CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
  • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
  • CH236 evalueert resultaten kritisch
  • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
  • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • kiest voor een probleem de meest geschikte statistische techniek en voert deze techniek concreet uit: stelt een proefopzet op, voert de nodige  experimenten uit, verwerkt de meetresultaten en interpreteert het resultaat.
  •   voert een methodevalidatie uit: stelt een proefschema op in functie van de validatieparameters, voert de nodige experimenten uit, berekent de validatieparameters en interpreteert van het resultaat.
  • voert een optimalisatie van methode- of procesparameters uit volgens de simplexmethode.
  • zet controlekaarten op en leest deze ( leesregels)
  • werkt mee het opstellen van een kwaliteitshandboek en SOP’s
  • kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole: leest en interpreteertde rapportering.
  •   kent de basisprincipes van kwaliteitszorg.
  • leest en interpreteert informatie (wetenschappelijke artikels, validatierapporten) met bekende en onbekende statistische technieken
  • LEERINHOUDEN


    1. Interne QC
    a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
    b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL
    c. controlekaarten (met leesregels)
    2. externe QC (interlab)
    a. Youdenplot
    b. zaagtandplot
    C. PomPlot

    3. Optimisatie:
    a. Fibonacci
    b. simplexmethode


    STUDIEMATERIAAL
    • hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijn Hogeschool 2009
    • “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de en 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool 2009
    • rekenmachine
    • aanvullend in de bib:
      • ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
      • ‘Praktische statistiek voor het laboratorium’ Klaessens en Van Leeuwen (ISBN 9071694526) - 1996

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    14

     lesuren

      29,79

    practicum en oefeningen:

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    31

     klokuren

      65,96

    Verdere toelichting:
    • hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld
    • zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
    • feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • integratieve toets
      • open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1CH, 2CH en 3CH) en bevat geen opgeloste oefeningen
      • gebruik van een rekenmachine is toegelaten
      • samenstelling van de vragen:
        • hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
        • minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     04,26

    Tweede examenperiode
    idem