|
|
Component behoort tot O.O.: |
Genexpressie, functie en werking |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30175 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
:-- |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
44 |
Totaal aantal contacturen: |
24 |
Totaal studietijd: |
68,64 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Pittois Karen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De leer van het verweer met zijn cellen en eiwitten worden bekeken. Er is een specifiek en een niet-specifiek deel, hiervan worden de werkingsmechanismen behandeld. Antigenen en antilichamen (vooral monoclonale antilichamen) worden uitgebreid bekeken. Het immuunsysteem kan ook ontsporen: hyper, hypo, en auto-immuniteit passeren de revue. Aids en Hiv wordt als een case-studie behandeld. Ook bij transplantatie, transfusie en kanker is het immuunsysteem betrokken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Na deze lessenreeks kent de student:
- Het niet-specifiek verweer met de verschillende barrières, moleculen en cellen en hun werking
- De verschillende moleculen van het specifiek verweer en hun opbouw
- De karakteristieken van een vaccin en de verschillende soorten
- De werking van het specifiek verweer tegen infectieuze deeltjes (bacteriën, virussen, parasieten, gisten en schimmels)
- Het productieproces van monoclonale antilichamen en de mogelijke toepassingen
- De drie hoofdvormen van de immuunpathologie
- Hyperreactiviteit met zijn vier hoofdvormen en hun verschillen
- Autoimmuniteit met enkele voorbeelden en de werkingsmechanismen
- De betrokkenheid van het immuunsysteem in transfusie en transplantatie
- Het belang van het immuunsysteem bij kanker
Na deze lessenreeks kan de student:
- Het verweer situeren
- De belangrijkste verschillen tussen het specifiek en het niet-specifiek veweer benoemen
- De kenmerken van een ontstekingsreatie benoemen en verklaren
- De functie van de verschillende moleculen uit het niet-specifiek en het specifiek verweer beschrijven
- De cellen en organen van het specifiek verweer benoemen en hun functie beschrijven
- Een indeling geven van de verschillende immuuntesten en toelichten met voorbeelden
- De verschillen tussen cellulaire en humorale immuundeficiënties aangeven en voorbeelden geven van de verschillende types
- De casus AIDS (immuundeficiëntie) uitgebreid toelichten, inclusief de immuundiagnostiek en moleculaire diagnostiek
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
Inleiding tot het verweer: plaats van het verweer. Verschillen tussen specifiek en niet-specifiek verweer.
-
Het niet-specifiek verweer: barrières, cellen, eiwitten en werking
-
Het specifiek verweer:
a.
Moleculen: antigenen, het MHC-complex, receptoren, immuunglobulinen
b.
Cellen en organen
c.
Werking: verweer tegen infectieuze deeltjes, ontsnappingsmechanismen
-
Monoclonale antilichamen: productie en toepassingen
-
Afwijkingen van het immuunsysteem:
a.
Hypersensitiviteit: type I tot type IV
b.
Immuundeficiënties: AIDS (het virus, pathogenese en diagnostiek)
c.
Autoimmuniteit: voorbeelden en mechanismen
-
Immuunbetrokkenheid: transplantatie, transfusie, kanker en vaccinatie
|
STUDIEMATERIAAL
|
Bundeling powerpoint slides (Auteur: Karen Pittois) Boek « Immunology » Lippincott’s Illustrated Reviews. Eds. Richard A. Harvey, Pamela C. Champe. Wolters Kluwer. ISBN 0-7817-9543-5/978-0-7817-9543-2.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
29,73
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
50
|
klokuren
|
67,57
|
Verdere toelichting:
- hoorcolleges van twee uur
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
examen (INT7-1) tijdens examenperiode
- het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte.
- het mondelinge gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden.
- op het mondeling en het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
idem
|
|
| |
|