ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Stage en eindwerk
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 30042
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Periode 8
Aantal studiepunten: 23
Wegingscoëfficient: 23
Totaal aantal contacturen: 1
Totaal studietijd: 598
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Soetaert Anneleen
Spanoghe Mark
Verbeke Patrick


 

KORTE OMSCHRIJVING

De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over  14 werkweken in de 2° helft van het academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland. 

Studenten uit de afstudeerrichting Chemie komen meestal terecht in een laboratorium voor productiecontrole, kwaliteitscontrole of milieuanalyses, waar zij bepalingen uitvoeren op monsters van uiteenlopende aard (afvalwaters, geneesmiddelen, polymeren, ...). Sommigen doen wetenschappelijk onderzoek aan een universiteit of research lab.

De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.
Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf.

Het stagewerk van de studenten Biochemie situeert zich rond topics zoals nucleïnezuuranalyse, eiwitopzuivering, celkweek, plantenbiotechnologie, opkweek recombinante micro-organismen in fermentoren en mileubiochemie. De studenten kunnen tijdens hun stage een brede waaier van onderzoekstechnieken verder inoefenen door mee te draaien in een onderzoekseenheid op een bedrijf of universitaire instelling. 

Binnen de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over een onderwerp dat nader werd onderzocht.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH117 verwittigt bij afwezigheid
  • CH124 communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleiders/leidinggevenden
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
  • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
  • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
  • CH236 evalueert resultaten kritisch
  • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
  • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
  • CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
  • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
  • CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
  • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
  • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
  • CH261 beschermt gevoelige informatie van de organisatie naar de buitenwereld
Beroepsspecifieke competenties
  • CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe
  • CH364 past het geldende kwaliteitszorgsysteem toe en bouwt het uit
  • CH365 analyseert multidisciplinaire problemen
  • CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel
  • CH367 heeft inzicht in de belangrijkste biochemische onderzoeksmethoden
  • CH368 kent de courante biotechnologische en moleculair biologische processen
  • CH369 beschikt over geïntegreerde biochemische laboratoriumvaardigheden
  • CH370 functioneert in een wetenschappelijk onderzoeksteam
  • CH371 functioneert in een operatorteam
  • CH372 bedient automatisch gestuurde apparatuur
  • CH373 bewaakt installaties en voert er interventies op uit
  • CH374 bestuurt en volgt processen op vanuit de PC
  • CH375 functioneert onder het geldende veiligheidssysteem

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

De student doet beroepservaring op tijdens zijn stage.

1. De student herkent aangeleerde technieken en maakt kennis met reële toepassingen.
2. De student leert zelfstandig werken.
3. De student ontwikkelt de nodige sociale vaardigheden om met collega’s en oversten vlot te communiceren.
4. De student leert de resultaten van een uitgebreider onderzoeksproject op een correcte wetenschappelijke wijze schriftelijk en mondeling rapporteren. 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geslaagd zijn in 2CH.
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

alle opleidingsonderdelen van het 3de jaar


Andere begincompetenties
De parate kennis en vaardigheden aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.

LEERINHOUDEN
  • De studenten van de afstudeerrichting Chemie kunnen o.a. de volgende opdrachten krijgen: het valideren van een analysetechniek, het onderzoeken en optimaliseren van meetvoorwaarden, de vergelijking van verschillende analysemethoden.
  • De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf
  • De stageplaats voor de richting Biochemie situeert zich in farmaceutische, biotechnologische en voedingstechnische bedrijven. Hier nemen de studenten deel aan researchopdrachten waar ze onder begeleiding een deelaspect van het onderzoek op zich nemen.


STUDIEMATERIAAL
  • De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk". 
  • Indien  verder nodig, voorzien door de stagementor.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

598

 klokuren

  99,83

Verdere toelichting:
  • De lector-stagecoördinator wijst de student een stageplaats toe in een bedrijf of onderzoeksinstelling, met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
  • De lector-stagebegeleider onderhoudt de contacten met het bedrijf en de student.
  • De stagementor is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op de stageplaats.
  • Tijdens de stage is er een terugkomdag (o.m. reflectiemoment) binnen de hogeschool. 
  • Er wordt een proefverdediging van het eindwerk georganiseerd binnen de hogeschool. 

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.  
  • Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
     -  de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor)
     -  het eindwerk: 24% (stagementor + lezers) 
     -  de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury).

tijd voor examinering
uren
1

%
 
 00,17

Tweede examenperiode
  • Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.  
  • Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.
  • Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.