ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Chemie - 2CH - Onderdelen - Reactoren
  

Component behoort tot O.O.: Enzymologie en reactoren
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 20420
Academiejaar: 2009-2010
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: :--
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 37
Totaal aantal contacturen: 21
Totaal studietijd: 48,1
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Spanoghe Mark


 

KORTE OMSCHRIJVING

Industriële processen stoelen op chemische of biochemische reacties. Deze gebeuren op vergrote schaal in reactoren met sturings- en bewakingssystemen. Een biochemische reactor noemt men een fermentor, omdat hier vooral enzymatische reacties optreden. Deze onderwerpen worden kort besproken in deze cursus.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
  • CH123 neemt taken tot zich die heel de groep tot nut zijn
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De verschillende types chemische reacties beschrijven
      • Duidelijk vertellen wat een reactiesnelheid is
      • Zich een idee vormen wat de parameters die belangrijk zijn bij de reactiesnelheid
      • De relatie tussen de reactiesnelheid en concentrataies van de reagerende stoffen beschrijven
      • Vertellen wat de orde van een reactie is
      • De werking van de verschillende reactortypes beschrijven
      • Omschrijven welke de belangrijkste parameters zijn, nodig om het proces te beschrijven
      • Zich een idee vormen over welke reactie in welke type reactor wordt uitgevoerd
      • Op een verantwoorde manier meetresultaten verwerken en weergeven (in tabelvorm en grafisch)
      • Excel gebruiken voor de elementaire verwerking van meetresultaten en voor het opstellen van grafieken
      LEERINHOUDEN

      Hoorcolleges:

      1. types reactie
      2. reactiesnelheid
      3. invloed van de concentratie op de reactiesnelheid
      4. Arrhenius
      5. factoren die het type reactor bepalen
        batch, semi-batch en continu reactoren - reactoren voor heterogene en voor homogene reacties
      6. reactortypes
        - geroerde tankreactor
        - buisreactor
        - gepakt bedreactor 
        -  fluïd bedreactor
      7. randapparatuur bij reactoren
        - temperatuurcontrole
        - roerders
      8. procescondities
        - temperatuur
        - concentratie
        - druk
        - verblijftijd

      Lab:

      1. polymerisatiereactie
      2. biochemische reactie

      STUDIEMATERIAAL

      cursus theorie : "Reactoren"- auteur I. Gutschoven - Plantijn Hogeschool 2009
      eigen notities

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      4

       lesuren

        07,69

      practicum en oefeningen:

      16

       lesuren

        30,77

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      31

       klokuren

        59,62

      Verdere toelichting:
      • hoorcolleges, gedeeltelijk opbouwend via vraagstelling
      • labossesies

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • permanente evaluatie tijdens de labsessies en beoordeling van ingediende labverslagen
      • de schriftelijke integratieve toetsing INT5-2, tijdens de examenweek . Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
      • Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren.

      tijd voor examinering
      uren
      1

      %
       
       01,92

      Tweede examenperiode
      • enkel schriftelijke integratieve toetsing INT5-2 kan hernomen worden .

        Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen