2 Chemie - 2CH - Onderdelen - Spectrometrische analysetechnieken |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Van monster tot te meten oplossing |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
20417 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
:-- |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
51 |
Totaal aantal contacturen: |
46 |
Totaal studietijd: |
92,82 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Reyniers Kathy Verbeke Patrick
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Spectrometrische analysemethoden zijn gebaseerd op de absorptie of de emissie van straling door te bepalen componenten.
UV-, zichtbaar en infrarood spectrometrie, fluorimetrie, nefelometrie en atomaire emissie en absorptie worden besproken en gebruikt in het laboratorium. De bepalingen gebeuren op waterstalen, voedingsproducten en geneesmiddelen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan een blokschema lezen van de verschillende soorten spectrometers 2. De student legt het verband tussen de gemeten parameter en de concentratie van de te bepalen component 3. De student schat de mogelijkheden en beperkingen in van de verschillende spectrometrische technieken 4. De student doet berekeningen i.v.m. concrete toepassingen met de besproken analysetechnieken 5. De student bereidt nauwkeurig oplossingen en verdunningen. 6. De student kent het verband tussen de meetwaarden, bekomen bij een spectrometrische analyse, en het te onderzoeken staal. Tijdens de meting evalueert hij de meetwaarden en grijpt zo nodig in. 7. De student rekent de meetwaarden van een spectrometrische analyse om naar de gevraagde concentratie(s) in het staal. 8. De student verwerkt de gegevens en de resultaten van een spectrometrische analyse in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag.
|
|
LEERINHOUDEN
|
- UV-VIS spectrofotometrie, fluorimetrie, nefelometrie, IR-spectrofotometrie, vlamfotometrie, AAS.
- Met de technieken besproken in de theoriecursus, worden in het laboratorium analyses uitgevoerd op eenvoudige monsters. De studenten leren de toestellen gebruiken en krijgen meer inzicht in de toepasbaarheid en het belang van de spectrometrische analysemethoden. Waar mogelijk worden de toestellen eerst manueel gebruikt en daarna met computersturing.
- Kwantitatieve bepalingen worden uitgevoerd met de ijklijn- en de standaardadditiemethode.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursusnota’s.
- Practicumnota's: proefopgaven .
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
lesuren
|
19,42
|
practicum en oefeningen:
|
24
|
lesuren
|
23,30
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
57
|
klokuren
|
55,34
|
Verdere toelichting:
- Theorie: hoorcolleges afgewisseld met oefeningen.
- Lab: de studenten werken per 2.
Voor zover nodig wordt tijd uitgetrokken voor het oplossen van vraagstukken, de bespreking van problemen of beperkte hoorcolleges.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie van het labwerk.
- Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren
- Verslagen.
- Korte toetsen over parate kennis en vraagstukken.
- INT4-2.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- De punten m.b.t. de labsessies blijven behouden.
- Integratieve toets INT4-2.
|
|
| |
|