ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Chemie - 2CH - Onderdelen - Materialenleer
  

Component behoort tot O.O.: Materialen en hun eigenschappen
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 20142
Academiejaar: 2009-2010
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: :--
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 53
Totaal aantal contacturen: 40
Totaal studietijd: 96,46
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van den Bossche Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING

We bespreken de verschillende eigenschappen van materialen en hun beïnvloedingsfactoren zoals treksterkte, vermoeiing, brosse breuk, kruip... Tevens bekijken we methodes waarmee deze eigenschappen kunnen getest worden.
Daar corrosie een grote oorzaak is van materiaalfalen trachten we je via deze cursus daarin wat meer inzicht te geven.
Daarna bespreken we de kunststoffen ( synthese, eigenschappen, verwerking, determinatie...) uitvoerig.
We eindigen met een kleine inleiding in staal

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      1. kent de voornaamste mechanische eigenschappen van materialen, vooral deze die tot materiaalschade kunnen leiden
      2. weet hoe men deze eigenschappen kan testen  (zowel destructief als niet-destructief of NDT)
      3. kan beschrijven hoe men deze eigenschapen kan testen (zowel destructief als niet-destructief of NDT)
      4. kent de mechanismen van chemische en elektrochemische aantasting
      5. bespreekt de verschillende methodes die men gebruikt om na te gaan of er in gegeven omstandigheden corrosie zal optreden
      6. doet voorstellen om voorwerpen in gegeven omstandigheden te beschermen tegen corrosie.
      7. kent het verschil tussen radicalaire, kationaire en anionaire polymerisatie;  tussen polycondensatie en polyadditie
      8. bespreekt de specifieke kenmerken van thermoplasten, thermoharders en elastomeren bespreken.
      9. tekent en bespreekt een (T,logE)- diagram, zowel van amorfe als kristallijne thermoplasten, elastomeren -al dan niet gevulcaniseerd- en thermoharders
      10. berekent getalgemiddelde, massagemiddelde, viscositeitsgemiddelde molecuulmassa en polydispersiegraad 
      11. tekent en bespreekt de grafiek die het gedrag van kunststoffen o.i.v. mechanische spanningen weergeeft 
      12. weet wat kruip, relaxatie en atmosferische veroudering is en hoe men deze kan beperken
      13. kent de specifieke mechanische, thermische en elektrische eigenschappen, diffusie en permeabiliteit, chemische weerstand en  brandbaarheid van kunststoffen 
      14. bespreekt de testapparatuur die hiervoor gebruikt wordt
      15. kent het verschil tussen de besproken industriële polymerisatietechnieken. 
      16. legt het principe van composietmaterialen uit
      17. kent het verschil tussen mengbare en niet-mengbare mengsels (blends) en hun eigenschappen
      18. legt de basisprincipes van de besproken methodes ter kunststof- en polymeerkarakterisering uit en  weet wanneer en waarvoor ze gebruikt worden .
      19. herkent aan de hand van een schema, via eenvoudige proefjes polymeren
      20. weet wat LCA's (Life cycle analysis) zijn.
      21. kent het belang van de verschillende toevoegstoffen bij polymeren
      22. kent de verschilende stappen in de verwerking van kunststoffen
      23. legt zeer elementair de belangrijkste verwerkingsmethodes (zie inhoud) uit
      24. weet hoe compounding, menging en mengselcontrole gebeurt bij rubbers.
      25. tekent de verschillende kristalstructuren van Fe
      26. kent het effect van de verschillende kristalstructuren van Fe op de eigenschappen
      27. verklaart enkele codes van veelgebruikte staalsoorten
      LEERINHOUDEN
      • Mechanische eigenschappen van de materialen :
        bespreking van de trekproef en de informatie die men ermee kan bekomen
        meten van hardheid, brosse breuk en kerfslagvastheid, vermoeiing, kruip, niet-destructieve kwaliteitskontrole.
      • Chemische eigenschappen van de materialen :
        chemische aantasting, elektrolytische aantasting (mechanisme van aantasting, gevolgen wet van Nernst, corrosiepotentiaal, corrosiecel,conclusies uit de wet van Nernst met o.a. concentratiecellen, gebruik v.d. tabel der standaard-potentialen, polarisatie, Pourbaixdiagrammen, polarisatiediagrammen), beschermen tegen corrosie (gebruik van gegevens en tabellen, ontwerpmaatregelen, aanpassen milieu, kathodische en anodische bescherming, passieve bescherming door bedekking, legeren van metalen).
      • Kunststoffen :
        inleiding, lijst met afkortingen
        synthese van polymeren : radicalaire, kationaire en anionaire polymerisatie;  polycondensatie, polyadditie
        wat zijn thermoplasten, thermoharders, elastomeren?
        gedrag o.i.v. warmte : bij amorfe (glas-, rubber-, vloeibare toestand, Tg en beïnvloedingsfactoren) en  kristallijne polymeren (voorwaarden voor kristallisatie, invloed op E-modulus, smeltzone)
        molecuulmassa en molecuulmassaverdelingen : getalgemiddelde, massagemiddelde, viscositeitsgemiddelde molecuulmassa
        kunststofeigenschappen : gedrag o.i.v. mechanische spanningen (de 3 vervormingscomponenten, kruip en relaxatie), atmosferische veroudering, mechanische eigenschappen, thermische eigenschappen, elektrische eigenschappen, diffusie en permeabiliteit, chemische weerstand, brandbaarheid, maken van een absorberend polymeer
        industriële polymerisatietechnieken : massa-, bulk-,  of blokpolymerisatie, oplossingspolymerisatie, suspensiepolymerisatie, emulsiepolymerisatie composietmaterialen
        mengsels (blends) mengbare en niet-mengbare
        kunststof- en polymeerkarakterisering : DSC- differentiële calorimetrie,  molecuulmassabepalingen, gelpermeatiechromatografie, infrarood spectroscopie, MALDI-massa-spectroscopie, NMR
        herkennen van kunststoffen
        kunststoffen en milieu met o.a. LCA’s
        verwerking : toevoegstoffen, belangrijke verwerkingsmethoden (extruderen, spuitgieten, extrusievormblazen, kalanderen, schuimen), verbinden van kunststoffen (lassen en lijmen)
        rubberverwerking : rubbercompounding, mengapparaten, mengselcontrole.
      • Staal
        de verschillende kristalstructuren van Fe
        gelegeerde, ongelegeerde, hooggelegeerde staalsoorten definitie + aantal voorbeelden

      STUDIEMATERIAAL
      • Nota's ‘Materialenleer’- auteur: Ingrid Van den Bossche-Plantijn Hogeschool 2009
      • 'Kunststof- en polymeerchemie'-Dr. R. van der Laan (ISBN  90 77423 05 3) - 2005.
      • 'Polymeren van keten tot kunststof'-A.K. van der Vegt; L.E. Govaert (ISBN 90-71301-48-6) - 2005.
      • 'Handboek constructiematerialen, corrosie & corrosiebescherming'- hoofdred. prof. dr. ir. W. Bogaerts (ISBN 90 5062 031 0) - 2000.
      • EDU-map op e-campus voor presentaties, extra informatie en externe links
        (vb. macrogalleria).
      • beeldmateriaal.

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      30

       lesuren

        28,57

      practicum en oefeningen:

      8

       lesuren

        07,62

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      65

       klokuren

        61,90

      Verdere toelichting:
      • Hoorcolleges met gebruik van computerprojector, de leerstof wordt geïllustreerd met meegebrachte voorbeelden of via filmbeelden.
        De studenten krijgen steeds inzichts- en toepassingsvraagjes mee over de aangeboden leerstof  
      • Bezoek aan kunststoffenlabo en polymeerbedrijf.
      • Practica met verplichte aanwezigheid.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • Schriftelijk integratieve toets INT 6-2 met zowel kennis-, inzichts-, als toepassingsvragen zowel over de opgedane kennis en vaadigheden uit de hoorcolleges, als de labs en het bedrijfsbezoek
      • Ongewettigde afwezigheid tijdens de practica of voor het bedrijfsbezoek leidt tot het niet behalen van de credit op dit opleidingsonderdeel
      • Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren

      tijd voor examinering
      uren
      2

      %
       
       01,90

      Tweede examenperiode

      zie eerste examenperiode. De labs en het bedrijfsbezoek kunnen niet herdaan worden.