|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Tijdens het project determineren de studenten een aantal polymeerstalen die hen aangeboden worden. Ze krijgen de opdracht twee polymeerstalen met duidelijk verschillende eigenschappen te synthetiseren. Vervolgens proberen ze allerhande eenvoudige mechanische en fysische eigenschappen te bepalen op hun stalen (viscositeitsmetingen, molecuulmassabepalingen, dichtheid, hardheid...). Tenslotte proberen ze hun stalen te zuiveren Op een recyclagepark moeten ze informatie halen over de recyclage van het polymeer.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
- CH120 deelt spontaan de informatie/gegevens met anderen
- CH123 neemt taken tot zich die heel de groep tot nut zijn
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH376 bevordert het resultaatgericht werken van een groep medewerkers
- CH377 bevordert teamgeest en samenwerkingsbereidheid
- CH378 spreekt medewerkers aan op hun functioneren en hun verantwoordelijkheden
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. zoekt nuttige en wetenschappelijk correcte informatie op in de bibliotheek en op internet. 2. herkent aan de hand van een schema via eenvoudige proefjes een polymeer. 3. synthetiseert een polymeer met verschillende eigenschappen. 4. kent de belangrijkste toepassingsgebieden van dat polymeer. 5. karakteriseert een polymeer. 6. bepaalt eenvoudige materiaaleigenschappen van polymeren. 7. bepaalt molecuulmassa's van polymeerstalen. 8. rapporteert mondeling en schriftelijk over een wetenschappelijke opdracht.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
alle opleidingsonderdelen en labo's van periode 6
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Herkennen van polymeren .
- Synthese van polymeren met verschillende eigenschappen.
- Metingen met DSC (differential scanning calorimeter)
- Bepalen van de gemiddelde molecuulmassa en de molecuulmassaverdeling via gelpermeatiechromatografie (GPC).
- Bepalen van de viscositeitsgemiddelde molecuulmassa met een uitstroomviscosimeter.
- Iedere groep krijgt een ander item om uit te werken en voor te stellen tijdens de presentatie
vb. verven, lijmen, gebruik kunststoffen voor medische toepassingen...
|
STUDIEMATERIAAL
|
- internet
- bibliotheek
- 'Kunststof- en polymeerchemie'-Dr. R. van der Laan (ISBN 90 77423 05 3) - 2005.
- 'Polymeren van keten tot kunststof'-A.K. van der Vegt; L.E. Govaert (ISBN 90-71301-48-6) - 2005.
- cursus ‘Materialenleer’- auteur: Ingrid Van den Bossche-Plantijn Hogeschool 2009
- labmateriaal in lab organische en fysica
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
lesuren
|
02,44
|
practicum en oefeningen:
|
40
|
lesuren
|
48,78
|
vormen van groepsleren:
|
20
|
lesuren
|
24,39
|
studietijd buiten contacturen:
|
16
|
klokuren
|
19,51
|
Verdere toelichting:
- Hoorcollege : voorstelling van het project (aan het begin van de projectweken).
- Zelfstandig werk : analyses uitgevoerd in de labs op school.
- Indien mogelijk bezoek aan bedrijf voor GPC-meting.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Individuele schriftelijke toets INT 6-4: 25% punten
Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
- Groepsproces: 25% punten.
- Groepsproduct : verslag 25% presentatie 25% punten.
- Individuele bijdrage in de groep (bijdragen van de verschillende delen staan beschreven in de "Het algemene CGO-boek"): 25% punten.
- multiple choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
De score van de eerste periode blijft behouden indien nodig kan er een schriftelijk examen over de inhoud van het project afgenomen worden
multiple choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
|