ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Chemie - 2CH - Onderdelen - Project: kunststoffen op maat
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 20042
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Periode 6
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 66
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Gutschoven Inge
Van den Bossche Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING

Tijdens het project determineren de studenten een aantal polymeerstalen die hen aangeboden worden. Ze krijgen de opdracht twee polymeerstalen met duidelijk verschillende eigenschappen te synthetiseren. Vervolgens proberen ze allerhande eenvoudige mechanische en fysische eigenschappen te bepalen op hun stalen (viscositeitsmetingen, molecuulmassabepalingen, dichtheid, hardheid...).
Tenslotte proberen ze hun stalen te zuiveren 
Op een recyclagepark moeten ze informatie halen over de recyclage van het polymeer.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
  • CH120 deelt spontaan de informatie/gegevens met anderen
  • CH123 neemt taken tot zich die heel de groep tot nut zijn
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • CH376 bevordert het resultaatgericht werken van een groep medewerkers
    • CH377 bevordert teamgeest en samenwerkingsbereidheid
    • CH378 spreekt medewerkers aan op hun functioneren en hun verantwoordelijkheden

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    1. zoekt nuttige en wetenschappelijk correcte informatie op in de bibliotheek en op internet.
    2. herkent aan de hand van een schema via eenvoudige proefjes een polymeer.
    3. synthetiseert een polymeer met verschillende eigenschappen.
    4. kent de belangrijkste toepassingsgebieden van dat polymeer.
    5. karakteriseert een polymeer.
    6. bepaalt eenvoudige materiaaleigenschappen van polymeren.
    7. bepaalt molecuulmassa's van polymeerstalen.
    8. rapporteert mondeling en schriftelijk over een wetenschappelijke opdracht.


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    geen

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    alle opleidingsonderdelen en labo's van periode 6
    Andere begincompetenties
    geen
    LEERINHOUDEN
    • Herkennen van polymeren .
    • Synthese van polymeren met verschillende eigenschappen.
    • Metingen met DSC (differential scanning calorimeter) 
    • Bepalen van de gemiddelde molecuulmassa en de molecuulmassaverdeling via gelpermeatiechromatografie (GPC).
    • Bepalen van de viscositeitsgemiddelde molecuulmassa met een uitstroomviscosimeter.
    • Iedere groep krijgt een ander item om uit te werken en voor te stellen tijdens de presentatie
      vb. verven, lijmen, gebruik kunststoffen voor medische toepassingen...

     


    STUDIEMATERIAAL
    • internet
    • bibliotheek
    • 'Kunststof- en polymeerchemie'-Dr. R. van der Laan (ISBN  90 77423 05 3) - 2005.
    • 'Polymeren van keten tot kunststof'-A.K. van der Vegt; L.E. Govaert (ISBN 90-71301-48-6) - 2005.
    • cursus ‘Materialenleer’- auteur: Ingrid Van den Bossche-Plantijn Hogeschool  2009
    • labmateriaal in lab organische en fysica


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    2

     lesuren

      02,44

    practicum en oefeningen:

    40

     lesuren

      48,78

    vormen van groepsleren:

    20

     lesuren

      24,39

    studietijd buiten contacturen:

    16

     klokuren

      19,51

    Verdere toelichting:
    • Hoorcollege : voorstelling van het project (aan het begin van de projectweken).
    • Zelfstandig werk : analyses uitgevoerd in de labs op school.
    • Indien mogelijk bezoek aan bedrijf voor GPC-meting.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Individuele schriftelijke toets INT 6-4: 25% punten

      Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen

    • Groepsproces: 25% punten.
    • Groepsproduct : verslag 25% presentatie 25%  punten.
    • Individuele bijdrage in de groep (bijdragen van de verschillende delen staan beschreven in de "Het algemene CGO-boek"): 25% punten.
    • multiple choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek

    tijd voor examinering
    uren
    4

    %
     
     04,88

    Tweede examenperiode

    De score van de eerste periode blijft behouden indien nodig kan er een schriftelijk examen over de inhoud van het project afgenomen worden

    multiple choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek