|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
20041 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 6 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
40 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gutschoven Inge
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
‘Aromaten’ zijn belangrijke componenten van de organische chemie en analyse. Daarom worden, aromatische reacties, hun eigenschappen en hun gevaren besproken. Detectie van aromaten, hun synthese en zuivering komen aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH105 leert uit zijn fouten
- CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
- CH109 blijft planmatig werken onder stress
- CH119 toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH240 zorgt dat anderen gemakkelijk hun weg vinden op hun werkomgeving en in hun labjournaal
- CH241 splitst een grote opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken op voor de uitvoering
- CH247 organiseert verschillende taken tegelijkertijd
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
- CH257 handelt spontaan volgens procedures beschreven in de brochure "Kwaliteit en veiligheid"
- CH258 schat veiligheidsrisico's in, zoekt de relevante info op en past ze zinvol toe
- CH259 meldt spontaan mogelijke veiligheidsrisico's en reageert gepast
- CH260 Reageert gepast in een risicosituatie
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- past de moleculair orbitaal theorie toe op alifaten & aromaten.
- verklaart met behulp van de moleculair orbitaaltheorie het begrip aromaticiteit.
- schat het belang van delocalisatie in voor de aromatische eigenschappen.
- bespreekt de elektronendichtheid op een aromaat
- schrijft de reactiemechanismen van de verschillende soorten aromatische substitutiereacties (electrofiel, nucleofiel, benzyn, via diazonium) uit.
- kent de belangrijkste reagentia voor een aromatische substitutie.
- verklaart de invloed van substituenten op de reactiviteit van een aromaat kunnen.
- werkt een synthesepad uit voor aromatische moleculen
- verklaart de reactiviteit van de belangrijkste heterocyclische aromaten.
- schrijft het eindproduct op van een reactie indien de reagentia en het substraat gegeven zijn.
- schrijft uitgaande van de naam van een aromatische molecule de correcte structuur op, hierbij kunnen zowel alifatische als aromatische termen voorkomen.
- gaat op een veilige manier om met aromaten.
- voert een aromatische synthese op een correcte wijze uit.
- werkt en houdt rekening met collega's tijdens het uitvoeren van de labexperimenten.
- voert op een technisch-wetenschappelijke wijze zelfstandig een organische synthese van aromaten uit.
- isoleert het eindproduct van zijn synthese isoleren en zuivert de molecule.
- beoordeelt op een kritische wijze de uitgevoerde experimenten en de daarbij behorende resultaten.
- rapporteert op overzichtelijke en volledige wijze rapporteren.
- maakt gebruik van de verschillende technieken (destillatie, herkristallisatie,kooktemperatuur, smelttemperatuur, Infrarood, Gaschromatografie, Dunnelaagchromatografie, brekingsindex) die gebruikt worden als identificatie- en analysemethode.
- verwijdert op een veilige milieubewuste wijze het afval.
- zoekt aan de hand van boeken in de bibliotheek of via het internet een synthese of een zuiverheidscontrole op.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- organische chemie
- organische reacties
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- De verschillende soorten gelokaliseerde en gedelokaliseerde bindingen.
- Resonatie en aromaticiteit
- De aromatische electrofiele substituties
- De aromatische nucleofiele substituties.
- Heteroaromaten
- Oefeningen op reacties van aromaten.
- Syntheseoefeningen van aromaten
- De veiligheidsaspecten betreffende het organische labo.
- De basishandelingen vereist in een organisch laboratorium : omgaan met verschillende synthese-opstellingen verschillende destillatietypes, omkristallisatie, bepaling fysicochemische constanten, interpretatie van eenvoudige infrarood, nucleaire magnetische spectroscopie en massaspectra, rendementsberekeningen, veiligheidsvoorwaarden en milieurichtlijnen bij werken met organische producten in verband met afvalsortering en verwerking.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus "Aromaten en oefeningen"-auteur: I.Gutschoven- Plantijn Hogeschool 2009
- “Organic chemistry 6th edition” – John McMurry - Brooks Cole - 2005 (ISBN0534409482)
- Praktijk cursus "Aromaten"- auteur: I. Gutschoven - Plantijn Hogeschool 2009
- E-campus/Internet
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
15,79
|
practicum en oefeningen:
|
18
|
lesuren
|
15,79
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
74
|
klokuren
|
64,91
|
Verdere toelichting:
- Hoorcollege afgewisseld met oefeningen
- Praktijk: uitvoering van de labexperimenten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- permanente evaluatie van de labopdrachten
- evaluatie van de verslagen
- Labschrift
- Inzicht in de uitgevoerde experimenten & praktische vaardigheden
- Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren
- INT 6-3
Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
- multiple choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- De punten behaald op de permanente evaluatie tijdens de lesweken worden overgedragen naar de tweede examenperiode.
-
Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
-
multiple choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
|
|
| |
|