ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Chemie - 2CH - Onderdelen - Project: het ferment en de fermentor
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 20033
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Periode 5
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 3
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Soetaert Anneleen
Van Eyken Els


 

KORTE OMSCHRIJVING

Het gebruik van micro-organismen voor tal van doeleinden is zo oud als de straat.

Al in de oudheid maakte men gebruik van het enzymarsenaal van deze cellen. Men wist dan nog niet waarover het ging, maar men bereidde bier, brood, wijn, kaas en dies meer.

Wat er gebeurde was het gevolg van enzymaktie. De oude benaming voor enzym is immers “ferment”.

Dank zij de groeikarakteristieken van micro-organismen (bacteriën vaak) kan men zeer elegant bij energetisch lage temperaturen stoffen produceren met sterk commerciële waarde.

 

De reactor, waarin men de organismen vertroetelt, noemt men de fermentor. Elk nieuw fermentatieproces start met een voorbereidingsfase, waarin de reactieomstandigheden zorgvuldig gekozen worden. De mate waarin micro-organismen groeien, wordt bepaald door omgevingsfactoren. Bij het ontwerp van een fermentor of reactievat, wordt er steeds veel tijd besteed aan het ontwerp hiervan. Dit ontwerp gebeurt steeds op kleine schaal, een erlenmeyer proefmodel, na optimalisatie kan men het proces opschalen (upscaling). In een grootschalig proces kan de inhoud van een fermentor zelfs 105 liter overschrijden.

 

Het ferment dat men wil bekomen, wordt ofwel door het microorganisme aangemaakt. Zoniet moet het microorganisme genetisch gemanipuleerd worden. Dit gebeurt doorgaans door het inbrengen van een plasmide.

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
  • CH103 zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
  • CH109 blijft planmatig werken onder stress
  • CH113 steekt spontaan "een tandje bij", bij verhoogde werkdruk
  • CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
  • CH118 respecteert deadlines/afspraken
  • CH120 deelt spontaan de informatie/gegevens met anderen
  • CH121 sluit compromissen om gemeenschappelijke belangen te realiseren
  • CH122 houdt rekening met inbreng van andere afdelingen/collega's
  • CH123 neemt taken tot zich die heel de groep tot nut zijn
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH230 benoemt de kern van het probleem
  • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
  • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
  • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
  • CH245 organiseert het werk in een efficiënte planning
  • CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
  • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
  • CH255 schriftelijk: gebruikt korte zinnen en directe taal
  • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
  • CH257 handelt spontaan volgens procedures beschreven in de brochure "Kwaliteit en veiligheid"
Beroepsspecifieke competenties
  • CH376 bevordert het resultaatgericht werken van een groep medewerkers
  • CH377 bevordert teamgeest en samenwerkingsbereidheid
  • CH379 neemt beslissingen

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kent training en bewustwording van de nieuwe technologie zoals biochemische fermentatieprocessen en transformatie. 
  • De student kent de handelingen en werkwijzen eigen aan fermentatie/microbiologie.  
  • De student herkent en benoemt de algemene zaken op een wetenschappelijke afbeelding van een plasmide. 
  • De student ontwikkelt en voert eenvoudige fermentatie experimenten uit.
  • De student voert een eenvoudig transformatie experiment uit
  • De student legt een verband tussen transformatie en fermentatie
  • De student analyseert en interperteert data.
  • De student ontwikkelt een systeem, componenten of proces dat aan de vereisten voldoet.
  • De student functioneert in een multidisciplinair team.
  • De student identificeert, formuleert en lost praktische problemen op.
  • De student voert onderzoek-en opzoekingswerk uit en communiceert hierover op een wetenschappelijke manier.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Microbiologie
  • Enzymologie en reactoren

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN
  • Praktijkgedeelte : 
  • Practicum 1 : Opstellen van een groeicurve van E.coli via directe en indirecte telling en bepaling van de generatietijd. (gespreid over 3 dagen).
  • Practicum 2 : Transformatie experiment : transformatie van het Groen fluorecent proteïne. (gespreid over 3 dagen).
  • Theoretisch: vergelijking van 2 transformatie experimenten
  • Algemene zoekopdracht rond plasmiden en transformatie
  • Op het einde van het project moet de projectgroep zijn resultaten duidelijk presenteren.

STUDIEMATERIAAL
  • Projecthandleiding met werkinstructies voor de labo-opdrachten, denkvragen over de practica, aanbevolen informatiebronnen, eventuele zelfstudiepakketten.
  • e-campus voor presentaties 'projectvoorstellingen', externe links, elektronische versie van de projecthandleiding, praktische organisatie van labosessies en de presentatie, uitwisseling van informatie waaronder verslagen van practica, vergaderingen en resultaten van de zoekopdrachten.
  • Website NCBI.
  • Syllabus communicatieve vaardigheden.
  • Cursus 'noteren en verslaggeving'.
  • internetsearch en bib-bezoek

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

78

 klokuren

  96,30

Verdere toelichting:
Groepswerk

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Groepswerk (groepsproces 25%; groepsproduct: 25%).
  • Individuele bijdrage : 25%.
  • Examen tijdens of vlak na de projectweek (25%)

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 03,70

Tweede examenperiode
Het examen kan hernomen worden de andere scores blijven behouden.