|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De component "Enzymologie" geeft enerzijds de mogelijkheid om dieper in te gaan op de werking en de toepassingen van enzymen en anderzijds geeft het de mogelijkheid om via vrij eenvoudige meetsystemen bindingsmechanismen tussen eiwitten en liganden nader toe te lichten en in de praktijk te laten uitvoeren.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
- CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
- CH244 bereidt taken systematisch voor
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
- CH255 schriftelijk: gebruikt korte zinnen en directe taal
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
- CH257 handelt spontaan volgens procedures beschreven in de brochure "Kwaliteit en veiligheid"
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Na deze lessenreeks beschrijft de student:
- de structuur en werking van enzymen.
- enkele eenvoudige enzymatische reactiemechanismen en enkele methoden om deze te bepalen .
- de basisbeginselen van enzymkinetiek en de factoren die hierop een invloed hebben.
- enkele eenvoudige methoden om reactiesnelheden en enzymkinetische parameters te bepalen.
- de meest voortkomende inhibitietypen.
- de mogelijkheden, de beperkingen en de toepassingsgebieden van enzymen.
- de meest gebruikte enzymen in recombinant DNA-technologie en enkele toepassingen ervan.
De student:
- legt met inzicht enkele eenvoudige reactiemechanismen van enzymen uit
- bepaalt de enzymkinetische parameters Vmax en KM
- Herkent inhibitietypes en berekent de KI
- Onderzoekt de invloed van pH en temperatuur op een enzymatische reactie
- Gebruikt onder de juiste voorwaarden gekoppelde enzymatische reacties
- Bepaalt substraat- en enzymconcentraties.
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Inleiding
- Structuur en werking
- Katalytisch vermogen
- Actief centrum
- Specificiteit van enzymen
- Enzymen transformeren verschillende vormen van energie
- Controle op enzymactiviteit
- Enzymkinetiek
- Eénsubstraatsreacties
- Inhibitie
- Merken met isotopen
- Pre-steady state kinetiek
- Meersubstraatsreacties
- Gekoppelde enzymreacties
- Meetmethoden
- pH-afhankelijkheid
- Temperatuurafhankelijkheid
- Toepassingen
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus "Enzymologie " – auteur: Els Van doorslaer – Plantijn Hogeschool 2009. - powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op e-campus - auteur: Els Van doorslaer – Plantijn Hogeschool 2009.
- manualen en catalogen van verschillende firma’s.
- aanbevolen websites staan bij de verschillende hoofdstukken van de cursus vermeld.
- Cursus "Bio-informatica" op Blackboard – auteur: Peter Partoens – Plantijn Hogeschool 2009.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
lesuren
|
15,73
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
22,47
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
53
|
klokuren
|
59,55
|
Verdere toelichting:
Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- permanente evaluatie tijdens de labsessies en beoordeling van ingediende labverslagen .
- de schriftelijke integratieve toetsing INT5-3, tijdens de examenweek . Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Enkel schriftelijke integratieve toetsing INT5-3 kan hernomen worden . Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
|
|