|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De bedoeling is een verkenning te hebben van de microbiële wereld en zijn toepassingen. De intentie is bacteriën te kweken (tellen en identificeren). Virussen (grens leven en dood) zijn zeer belangrijk.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
- CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
- CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
- CH244 bereidt taken systematisch voor
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
- CH255 schriftelijk: gebruikt korte zinnen en directe taal
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
- CH257 handelt spontaan volgens procedures beschreven in de brochure "Kwaliteit en veiligheid"
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
veilig werken
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
de levende cel
|
Andere begincompetenties
|
De vereiste competenties bezitten uit de vorige periodes.
Celopbouw en organellen kennen
Elementaire regels van de genetica kennen .
De belangrijkste biochemische en bio-organische molekulen in opbouw en eigenschappen als parate kennis meedragen.
De inhoud van de eerste component bezitten: wie en waarom worden organismen tot de microbiële wereld gerekend, met de zeer grote variaties.
|
LEERINHOUDEN
|
- Inleiding
-de microbiële wereld -verschil eukaryote en prokaryote cel
- Het mircobieel mtabolisme
- Microbiële groei en controle
- Microbiële genetica
- Classificatie
- Prokaryoten
- Eukaryoten
- Virussen
- Medische microbiologie
- Voedingsmicrobiologie
- Industriële microbiologie
- Milieumicrobiologie
- Microbiële practijk:
-biochemische testen op micro-organismen -biochemische fingerprints -tellen van bacteriën (spreid- en gietplaat) -opstellen van een antibiogram en een resistogram
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus: Microbiologie- Harry Robberecht en Anneleen Soetaert- Plantijn Hogeschool 2009.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
18,97
|
practicum en oefeningen:
|
24
|
lesuren
|
20,69
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
66
|
klokuren
|
56,90
|
Verdere toelichting:
Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schiftelijke toetsing INT5-2 met puntenverdeling 50% op de theorie, 25% op de praktijk.
- Integraal verslag labo: 15%
- Werk in labo: 10%
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Enkel het schriftelijk examen (50 % theorie + 25% praktijk) kan hernomen worden.
|