ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Chemie - 2CH - Onderdelen - Zuren en basen
  

Component behoort tot O.O.: Themajournalistiek: cultuur
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 20027
Academiejaar: 2009-2010
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: :--
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 49
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 38,22
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Dhont Karin
Gutschoven Inge


 

KORTE OMSCHRIJVING
In het opleidingsonderdeeel " Zuren en basen " worden de zuur-base eigenschappen op twee wijzen bekeken. In het deel organische zuren en basen wordt er dieper ingegaan op de verschillende factoren (eigen aan een organische molecule) die het zuur-base gedrag bepalen.  Aan de hand van vele oefeningen wordt de student eigen gemaakt met dit typisch gedrag. In het tweede deel wordt er dieper ingegaan op het analytisch belang van zuur-base en redox reacties in allerhande bepalingsmethoden.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
    • CH242 brengt structuur in ideeën
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

      1. Maakt het onderscheid tussen zeer sterke , sterke , zwakke en zeer zwakke zuren en basen , gebaseerd op de aciditeits - of basiciteitsconstanten


      2. Catalogeert de zuren en basen volgens Bronsted , Arrhenius, Lewis en Pearson


      3. ZUUR/BASE  titraties : berekent titratiecurven voor een mono- , di- , en tribasisch zuur (of het zout ervan) ; schat de invloed van de verdunning op de ligging van het EP , de grootte van de sprong en de titratiecurve correct in ; schat de invloed van de grootte v/d zuurconstante op de titratiecurve , de ligging van het EP en de grootte van de sprong juist in; berekent de concentratie van de componenten van een mengsel van zouten , zuren en basen ahv de resultaten van een titratie ( vraagstukken) ; schetst titratiecurven (pH ifv vorderingsgraad , ml titrant , of geq titrant toegevoegd ); berekent fracties; schetst distributiecurven ahv pKa of pKb waarden en leidt uit die distributiecurven de pKa of pKb waarden af  en schetst de bijhorende titratiecurve.


      4. REDOX TITRATIES : berekent titratiecurven; schat de invloed van de verdunning en het aantal uitgewisselde electronen op de titratiecurve, de ligging van het EP en de grootte van de sprong correct in; berekent concentraties ahv resultaten uit een redoxtitratie (vraagstukken)


      5. somt de verschillende factoren die de stabiliteit van een reactief intermediair beïnvloeden op en verklaart deze.


      6. geeft een van de meest voorkomende reactieve intermediairen en hun wijze van ontstaan. In het bijzonder toegepast op de zuur-base problematiek (kation en anion vorming). Hierbij wordt er ruim aandacht besteed aan resonantie-stabilisatie en aromaticiteit.


      7. vergelijkt de verschillende zuur-base theorieën met elkaar 


      8. verklaart de factoren die zuursterkte en basiciteit beïnvloeden in een organische molecule.
      9. vergelijkt een reeks verschillende organische moleculen  in zuur/base gedrag.


      10. voorspelt aan de hand van de Pearson theorie het reactieverloop van een organische reactie met ambidente nucleofielen.


      11. voorspelt aan de hand van Ka waarden uit tabellen de ligging van het zuur-base evenwicht


      12. voert analyses uit met analysemethoden gezien in de theorie.


      13. schrijft een praktijkjournaal volgens de voorschriften


      14.maakt een efficiënte planning en tijdsindeling voor de uit te voeren proeven.


      15. bereidt nauwkeurig oplossingen en werkt analytisch. Zet de meetwaarden om naar de gevraagde concentraties in het monster.


      16. verwerkt de resultaten in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag zoals voorgeschreven.

          
      17. voert een zuur/base-en redoxtitratie uit

      LEERINHOUDEN
      • Zuur/base titratie.
      • redoxtitratie.
      • Stabiliteit van intermediairen.
      • Factoren die de intrinsieke zuur- en basesterkte beïnvloeden toegepast op voorbeelden:
         ENW, plaats in het periodiek systeem
         Hybridisatie
         Inductief- en veld effect
         Mesomeer effect
         Waterstofbrugvorming & sterische factoren.
      • Zuren en basen volgens Pearson.
      • Oefeningen op factoren die het  zuur/base gedrag beïnvloeden

      STUDIEMATERIAAL
      • Uitgewerkte recepturen van de proeven.
      • Digitale buretten.
      • cursus zuren en basen;  K.Dhont, I. Gutschoven;  Plantijn Hogeschool 2009.
      • oefening pakket zuren en basen.
      • Aangepast glaswerk en labomateriaal.
      • Cursus Analytische Chemie Praktijk ; K. Dhont ; Plantijn Hogeschool  2009.

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      20

       lesuren

        28,99

      practicum en oefeningen:

      8

       lesuren

        11,59

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      39

       klokuren

        56,52

      Verdere toelichting:
      • Hoorcolleges afgewisseld met oefeningen.
      • Vraagstukkensessies waarbij in groepjes van 4 gewerkt wordt.
      • Opdrachtjes in de cursus om zichzelf te toetsen op kennis en inzicht van de theorie.
      • Laboratoriumproeven uitgevoerd per twee.
      • Oefeningen op e-campus/ e-learning.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • INT5-1
        • Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
      • Permanente evalutie tijdens de labsessies. Elke niet uitgevoerde labopdracht krijgt de kwotatie "0".
      • De gemiste gewettigde labsessies worden ingehaald tijdens de lesweken van dezelfde periode. De student werkt een regeling uit en legt deze ter goedkeuring voor aan de verantwoordelijke lector.
      • Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren
      • multiple coice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek

      tijd voor examinering
      uren
      2

      %
       
       02,90

      Tweede examenperiode
      INT5-1

      Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen

      Permanente evaluatie van het lab blijft behouden

      multiple coice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek