1 Chemie - 1CH - Onderdelen - Project: water: zuiver? |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
10362 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
4 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van Eyken Els
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Water is een levensnoodzakelijk product. Ondanks het feit dat 70 % van de aarde met water is bedekt, is de beschikbaarheid van ‘zuiver water’ niet oneindig. Het zuiveren van oppervlaktewater wordt steeds duurder door de steeds ingewikkelder zuiveringsprocédés en de groeiende vraag aan drinkbaar water. Een aantal parameters, fysische en chemische, kunnen bepaald worden om de waterkwaliteit te controleren.
Voor het project“Water: zuiver?” krijgen de projectgroepen de opdracht om analyses op waterstalen uit te voeren.In PIME (Provinciaal Instituut voor Milieu Educatie) is een minizuiveringssysteem voor het afvalwater van de conciërgewoning opgesteld. Er wordt aan de projectgroepen gevraagd om, na staalnames, analyses op het vervuilde en gezuiverde water uit te voeren. Sneltesten worden ter plaatse uitgevoerd, terwijl nauwkeuriger analysetechnieken in het lab op school gebruikt worden. De studenten stellen daarbij zelf een schema op van de analyses die ze willen uitvoeren en verwerken de verkregen experimentele data. Alle groepen presenteren hun resultaten mondeling op het einde van de projectweek. De nadruk van dit project ligt niet alleen op het correct vergaren en weergeven van experimentele resultaten maar ook op teamwerk, vergaderen, zelfstandig werken, plannen, presentatie van het project en maken van verslagen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH230 benoemt de kern van het probleem
- CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
- CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
- CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Na het beëindigen van het project:
De student:
- Zoekt nuttige en wetenschappelijk correcte informatie met betrekking tot het project, door gebruik te maken van een gerichte lijst met internetsites en literatuur
- Begrijpt en voert een nieuwe receptuur, gebaseerd op al aangeleerde technieken uit
- Leest en voert de gedetailleerde receptuur van een nieuwe analysetechniek uit
- bereidt een uit te voeren analyse voor in het praktijkjournaal: R/S zinnen, materiaal, toestellen, hoeveelheden, tijdsplanning, …
- respecteert de veiligheidsvoorschriften
- Berekent concentraties, in de gewenste eenheden, uit de bekomen analyseresultaten
- Toetst resultaten aan de opgelegde norm of de te verwachten waarden
- Schrijft een wetenschappelijk verslag.
- Geeft een mondelinge presentatie
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- veilig werken
- gassen en vloeistoffen
- van atoom tot reagerende molecule
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Staalname in PIME: onzuiver en gezuiverd water
- Correcte stockage van de waterstalen
- Zelfstandig uitvoeren van een aantal sneltesten in PIME
- Zelfstandig opzoeken van recepturen voor kwantitatieve analyses: titraties, pH meting, geleidbaarheid
- Zelfstandig uitvoeren van de kwantitatieve analyses
- Berekenen van de concentraties
- Interpreteren van de resultaten
- Schrijven van een wetenschappelijk verslag
- Mondeling presenteren van het project
|
STUDIEMATERIAAL
|
- internet
- bibliotheek
- labmateriaal en glaswerk
-
onderdeel "conductiviteit" onder fysica in het e-learning platform
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
lesuren
|
02,50
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
76
|
klokuren
|
95,00
|
Verdere toelichting:
- hoorcollege : voorstelling van het project.
- zelfstandig werk : Analyses op PIME met 'waterkoffer'.
- zelfstandig werk : analyses uitgevoerd in lab op school.
- Er principe kan slechts deelgenomen worden aan het project indien alle praktijkoefeningen gedurende periode 1 uitgevoerd zijn.
- Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Evaluatie
1) Interactieve toets project, individueel (25%)
2) Groepsproduct (25%)
- presentatie project (verslag + mondeling)
- verslag van de testen uitgevoerd in PIME
- verslag analyses uitgevoerd op school
3) Groepsproces (25%)
4) Individuele bijdrage in de groep (25%)
Wanneer er op twee onderdelen een onvoldoende wordt behaald kan de student niet geslaagd zijn voor het project.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Enkel de individuele schriftelijke toets kan hernomen worden, de andere scores blijven behouden.
|
|
| |
|