|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
10357 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 1-2-3 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
28 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Caethoven Goele Gotink Heidi Janssens Carla Meyers Caroline Santens Roald Theunen Marjorie Van den Bossche Ingrid Van Eyken Els
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het opleidingsonderdeel "Communicatie en POP" bestaat uit :
- Communicatieve vaardigheden
- POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)
'Communicatieve vaardigheden' loopt in de lijn 'Vaardigheden' over periode 1, 2 en 3.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL104 Gaat constructief om met kritiek
- BL105 Leert uit zijn fouten
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH253 mondeling: drukt zich vlot en verstaanbaar uit
- CH255 schriftelijk: gebruikt korte zinnen en directe taal
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Communicatieve vaardigheden:
- mondelinge taalvaardigheidstest (onderwerp te bespreken met lector);
- schriftelijke taalvaardigheidstest;
- individueel verslag/rapport (onderwerp te bespreken met lector).
POP: POP wordt in het eerste jaar door de studieloopbaanbegeleider geëvalueerd op volledigheid, (Indien het POP onvolledig is kan dit leiden tot een negatieve evaluatie van het opleidingsonderdeel)de punten behaald tijdens het jaar blijven behouden
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Communicatieve vaardigheden: Algemeen Nederlands + basiskennis van grammaticale terminologie
|
LEERINHOUDEN
|
Communicatieve vaardigheden: De vaardigheden voor de verschillende communicatie- en gesprekstechnieken en schrijfstrategieën worden getraind.
Communicatie- en gesprekstechnieken : · Communicatiemodel: - waarnemen en interpreteren, - non-verbaal gedrag, - soorten zakelijke communicatie, · Communicatie -en gespreksstrategieën: - actief luisteren, - vragen stellen , - erkenningtechniek, - informatietechniek, - samenvatten en afronden, - argumenteren en overtuigen. Groepsdynamica (PR): · groepsontwikkeling, · wat speelt in een groep, · de teamrollen van Belbin en de Roos van Leary, · hoe ben ik een goede ‘teamplayer’. Vergadertechnieken: · sleutelmomenten voor, tijdens en na een vergadering, · vaardigheden inzake groepsdynamiek, interactie, rollen, · agenda, notulen en verslagen. Presentatietechnieken: · Hoe bereid ik een presentatie voor? · Hoe voer ik een presentatie uit? · Hoe behaal ik resultaat met mijn presentatie? Schrijfstrategieën: · Hoe schrijf ik correct op letterniveau (spelling)? · Hoe schrijf ik correct op woordniveau? · Hoe schrijf ik correct op tekstniveau? · Hoe schrijf ik een correcte samenvatting? · Hoe schrijf ik een correct verslag, rapport,...? POP: Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang aantoont. De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Communicatieve vaardigheden: syllabus van de lector + eigen aanvullingen en notities + oefenmateriaal op e-campus/Blackboard
POP: 1. "Het algemene CGO-boek” 2. map met invulbladen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
27,50
|
practicum en oefeningen:
|
4
|
lesuren
|
05,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
52
|
klokuren
|
65,00
|
Verdere toelichting:
Communicatieve vaardigheden:
Hoorcollege en werkcollege: er wordt meestal vertrokken van een theoretisch referentiekader, wat onmiddellijk in de praktijk wordt omgezet aan de hand van voorbeelden, oefeningen, simulaties, rollenspelen en zelfstandig werk. Uiteindelijk worden alle communicatieve vaardigheden uit de cursus toegepast in de projecten.
1 practicum voor het voor bereiden van de projectweken: groepsdynamica.
POP: het pop bijhouden is volledig de verantwoordelijkheid van de student
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Eerste examenperiode
|
Communicatieve vaardigheden:
Permanente evaluatie : aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen.
Ongewettigde afwezigheid geeft aanleiding tot een negatieve beoordeling van de score op het gehele opleidingsonderdeel.
- Periode 1 (30%): permanente evaluatie (werkcollege met oefeningen) en evaluatie tijdens de projectweken (mondelinge taalvaardigheid) ;
- Periode 2 (40%): permanente evaluatie en schriftelijke taalvaardigheidstest;
- Periode 3 (30%): beoordeling van rapport periode 2 .
POP: POP wordt in het eerste jaar door de studieloopbaanbegeleider geëvalueerd op volledigheid. Indien het POP onvolledig is kan dit leiden tot een negatieve evaluatie van het opleidingsonderdeel.
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Communicatieve vaardigheden:
- mondelinge taalvaardigheidstest (onderwerp te bespreken met lector);
- schriftelijke taalvaardigheidstest;
- individueel verslag/rapport (onderwerp te bespreken met lector).
POP: POP wordt in het eerste jaar door de studieloopbaanbegeleider geëvalueerd op volledigheid, (Indien het POP onvolledig is kan dit leiden tot een negatieve evaluatie van het opleidingsonderdeel)de punten behaald tijdens het jaar blijven behouden
|
|
| |
|