1 Chemie - 1CH - Onderdelen - Beschrijven van de meetvariatie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Chemie van oplossingen |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
10087 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
:-- |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
27 |
Totaal aantal contacturen: |
20 |
Totaal studietijd: |
35,1 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van Vlaslaer Veerle
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Als een experiment is uitgevoerd en je over een reeks meetresultaten beschikt dan is je werkt als biomedisch analist nog niet af: je moet deze resultaten kunnen beoordelen naar juistheid en precisie van de analysemethode toe. Statistiek helpt om meetresultaten te plaatsen tegenover meetfouten en zo interpretatiefouten te vermijden. De nadruk ligt volledig op het praktijkgericht toepassen van de statistiek: alle voorbeelden, oefeningen komen uit het lab en we proberen zoveel mogelijk de computer voor de berekeningen in te schakelen. In dit eerste blok statistiek van de opleiding komen de beschrijvende technieken en de statistiek van de ijklijn aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
verzamelt gericht gegevens, doet de statistische gegevensverwerking, geeft een overzicht van de resultaten en interpreteert
-
vat een steekproef of een reeks meetresultaten samen: frequentietabel, frequentieverdeling, boxplot, histogram
-
berekent en interpreteert parametervrije kengetallen: Mediaan en percentielen
-
berekent en interpreteert parametrische kengetallen: gemiddelde en standaardafwijking
-
berekent en interpreteert kengetallen bij herhaalde (relatieve standaardafwijking) en gegroepeerde metingen (standaardafwijking between en within)
-
berekent en interpreteert ‘biologische variatie’ (intra- en inter-individueel)
-
werkt met normale verdeling en standaardnormale verdeling (z-en p-waarden)
-
classificeert toevalsveranderlijken: begrijpt en berekent cutoof-waarden
-
begrijpt en gebruikt de verdeling van een steekproefgemiddelde
-
berekent een betrouwbaarheidsinterval voor een gemiddelde waarde opstellen en de statistische A.F. op een gemiddelde waarde
-
vertaalt deze statistische begrippen naar de praktijk van het lab: juistheid en precisie
-
voert een volledige enkelvoudige lineaire regressie analyse (kleinste kwadraten methode) uit, interpreteert de resultaten en doet een beoordeling van hun kwaliteit
-
berekent de standaardfouten op voorspelde y-waarden en teruggerekende x-waarden
-
voert methodevergelijkingen uit: regressieanalyse, biasplot en ratioplot, Bland-Altmanplot
-
voert alle gegevensanalyses uit met Excel
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Beschrijven van een reeks resultaten (steekproef) met frequentietabel en grafieken Parametervrije kengetallen (Me, kwartielen, percentielen, IQR, boxplot, outliers)
- Parametrische kengetallen (gemiddelde, SD en VC%); herhaalde metingen; gegroepeerde metingen (spreiding intra en inter); biologische variatie
- Normale verdeling: z-waarden en p-waarden; werken met cutoff; verdeling van een steekproefgemiddelde (SE); t-verdeling Student; betrouwbaarheidsinterval voor gemiddelde; A.F. op een gemiddelde
- Toepassing van statistiek in het lab: juistheid; herhaalbaarheid; reproduceerbaarheid; gebruik controlestalen; detectielimiet; uitbijters
- Enkelvoudige lineaire regressie: correlatie, regressie, best passende rechte (kleinste kwadratenmethode), SE, invloed van SE op a en b (betrouwbaarheidsinterval), voorspellen en terugrekenen (betrouwbaarheidsinterval), regressie door de oorsprong, LIJNSCHATTING (Excel), spreidingsdiagram, residuele plot
- Methodevergelijking (met lineaire regressie en met bias- en ratioplot)
|
STUDIEMATERIAAL
|
hoofdstukken 1 tem 6 van de cursus ‘statistiek’ – auteur: Veerle Van Vlaslaer - Plantijn Hogeschool 2009 formuleboekje ‘statistiek’ – auteur: Veerle Van vlaslaer - Plantijn Hogeschool 2009 rekenmachine wetenschappelijke artikels
aanvullend in de bib ‘understanding clinical papers’ Bowers-House-Owens (ISBN 047148976X) ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - verschillende edities ‘Praktische statistiek voor het laboratorium’ Klaessens en Van Leeuwen (ISBN 9071694526) 'Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium' Klaeesens (ISBN 9789077423622) - 2008
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
46,15
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
19
|
klokuren
|
48,72
|
Verdere toelichting:
- hoorcolleges met oefeningen
- de oefeningen en toepassingen komen zo veel mogelijk uit de dagelijkse praktijk van het (bio-)medisch lab
- zelfstandig werk: oplossen van de extra opgaven in de cursus, feedback van de lector tijdens de lessen
- de nadruk ligt volledig op het praktijkgericht toepassen van de statistiek: alle voorbeelden, oefeningen komen uit het lab en we proberen zoveel mogelijk de computer voor de berekeningen in te schakelen.
- andere begeleidingsmomenten: (individuele) vraagstelling en feedback door lector (e-mail)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
integratieve toets
open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek en bevat geen opgeloste oefeningen
gebruik van een rekenmachine is toegelaten
vragen met inbreng vanuit 'statistiek': hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correcte uitvoeren van berekeningen) en minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
idem
|
|
| |
|