|
|
Component behoort tot O.O.: |
Chemie van oplossingen |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
10086 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
:-- |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
73 |
Totaal aantal contacturen: |
52 |
Totaal studietijd: |
94,9 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Janssens Carla Van Cleemput Marjan Van Eyken Els
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De kleur van een oplossing kan gebruikt worden om de concentratie van een component in de oplossing te bepalen. Deze kleurmetingen gebeuren met colorimeters of spectrofotometers
De kleur van een product of van een oplossing is ook vaak afhankelijk van de zuurtegraad of pH. In de onderwijseenheid “pH en kleur” wordt de pH van zuren, basen, zouten en buffers besproken en berekend. Het vertrekpunt van al deze pH-berekeningen, sluit naadloos aan op de leerinhoud van het opleidingsonderdeel “Thermodynamica en Chemisch evenwicht” uit periode 2.
Het verloop van de pH bij zuur-base titraties wordt gevolgd door het meten van de potentiaal met een geschikte elektrode (potentiometrische bepaling).
Ook het juiste gebruik en de werking van kleurindicatoren wordt op deze manier belicht.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
- CH255 schriftelijk: gebruikt korte zinnen en directe taal
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. Beheerst grondig de kwalitatieve en kwantitatieve eigenschappen van zuren, basen, zouten en mengsels hiervan (met accent op de bufferoplossingen). 2. Berekent en bereidt verdunningsreeksen. 3. Voert eenvoudige spectrofotometrische metingen (bepaling onbekende concentratie via ijklijn). 4. Voert potentiometrische metingen uit met een gecombineerde glas-elektrode.
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Theorie van Arrhenius, Bronsted-Lowry en Lewis.
- Ligging van het evenwicht in een neutralisatiereactie (Ka en Kb).
- pH-berekeningen van waterige oplossingen van zuren, basen, zouten en buffers.
- Invloed van pH op Ks
- Titratiecurves.
- Zuur-base-indicatoren.
- Potentiometrie.
- Colorimetrie.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus “pH en kleur” Carla Janssens - Plantijn Hogeschool 2009
- Lab-benodigdheden idem als in periode 1 & 2
- Eenvoudig rekenmachine
- Tabel van Mendeljev.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
30
|
lesuren
|
28,30
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
18,87
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
54
|
klokuren
|
50,94
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met oefeningen.
- Praktijksessies.
- De specifieke doelstellingen van de volgende opleidingsonderdelen moeten gekend zijn :
- "Van atoom tot reagerende molekulen" (periode 1).
- "Thermodynamica & Chemisch Evenwicht" (periode 2).
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- INT 3-2 : Schriftelijke examen met kennis-, inzicht- en toepassingsvragen en dit mogelijk met stellingvragen, meerkeuzevragen en open vragen.
- De permanente beoordeling van de praktijkopdrachten, de beoordeling van het labjournaal en de quotering op de verslagen (colorimetrie en potentiometrie) worden verrekend in het eindresultaat van INT 3-2. Bij de controle van de labvoorbereidingen bestaat als sanctie bij onvoldoende voorbereiding het uitsluiten van de student voor deze labopdracht met "0" als kwotatie.
- Elke niet-uitgevoerde praktijopdracht wordt als "0" gekwoteerd. De gemiste, gewettigde labsessies worden ingehaald tijdens de lesweken van dezelfde periode. De student werkt een regeling uit en legt deze ter goedkeuring voor aan de verantwoordelijke lector.
- Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren
.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Enkel de schriftelijke toets kan hernomen worden; de scores op de andere componenten blijven behouden.
|
|
| |
|