|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het project wordt er gewerkt rond aspirine. Dit is een product dat de studenten kennen. Het wordt vaak gebruikt als pijnstiller of anti-stollingsmiddel en hierdoor is veel informatie beschikbaar (internet en literatuur). De verschillende experimenten, die hierop kunnen worden uitgevoerd sluiten goed aan bij de theorie, die als basiskennis wordt voorzien als afsluiting van het 1° jaar. Synthese, karakterisatie en analyse van een generisch product wordt uitgevoerd. Ook preparaten van andere fabrikanten worden onderzocht.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH230 benoemt de kern van het probleem
- CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
- CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
- CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
- CH236 evalueert resultaten kritisch
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student voert een eenvoudige organische synthese en zuivering zelfstandig uit. 2. De student voert een potentiometrische zuurbase titratie uit . 3. De student doet een VIS spectrometrische analyse 4. De student kan het belang van de meetomstandigheden op de meetwaarden inschatten 5. De student ziet de invloed van de zuurtegraad op de reactiesnelheid in 6. De student rapporteert mondeling en schriftelijk over een wetenschappelijke opdracht.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Alle opleidingsonderdelen van periode 3 dienen gevolgd te zijn.
|
Andere begincompetenties
|
kennis, vaardigheden en attitudes uit periodes 1, 2 en 3.
Actieve deelname aan alle labs van periode 3 is een absolute vereiste.
|
LEERINHOUDEN
|
- Synthese, zuivering en karakterisatie van aspirine.
- Bepaling van aspirine door weging, titratie en colorimetrie.
- Onderzoek van de kinetica van de hydrolyse van aspirine.
- Bepaling van de stoechiometrie van het gekleurd ijzer-salicylaatcomplex.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursussen van periode 3.
- literatuur en internet.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
104
|
klokuren
|
96,30
|
Verdere toelichting:
- hoorcollege; voorstelling van het project.
- werken in projectgroep.
- zelfstandig werk in lab.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- groepsproces.
- groepsproduct (verslag, powerpoint presentatie).
- individuele bijdrage.
- individuele integratieve schriftelijke toets INT3-4 (de bijdrage van de verschillende delen staan beschreven in "Het algemene CGO-boek").
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Enkel de schriftelijke toets kan hernomen worden; de scores op de andere componenten blijven behouden.
|