ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Chemie - 1CH - Onderdelen - Project : over vetten en zepen
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 00136
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Periode 2
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 4
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Gutschoven Inge
Santens Roald


 

KORTE OMSCHRIJVING

In het project, “Over vetten en zepen” synthetiseren de studenten een goed ruikende zeep uit een zelf gekozen vet. Hierbij wordt de reeds verworven kennis, integratief ingeoefend  en worden alle stappen doorlopen van keuze van het vet, over de synthese en zuivering tot de bepaling van de fysico-chemische eigenschappen van de zeep.

Vervolgens bestuderen ze hiervan enkele reinigende eigenschappen en vergelijken deze met een commerciële zeep. Ze vergelijken ook de kwaliteit van verschillende voedingsvetten aan de hand van de meest gebruikte analysemethodes.

Het project is natuurlijk ook een perfecte oefening voor de student om zijn communicatieve vaardigheden verder in te oefenen.

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
  • CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
  • CH119 toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
  • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
  • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
  • CH244 bereidt taken systematisch voor
  • CH245 organiseert het werk in een efficiënte planning
  • CH258 schat veiligheidsrisico's in, zoekt de relevante info op en past ze zinvol toe
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    1. De student zoekt nuttige en wetenschappelijk correcte informatie met betrekking tot het project, door gebruik te maken van een gerichte lijst met internetsites en literatuur.
    2. De student bereidt een uit te voeren analyse grondig  voor in het praktijkjournaal: R/S zinnen, materiaal, toestellen, hoeveelheden, tijdsplanning, … .
    3. De student werkt veilig.
    4. De student schrijft een correct wetenschappelijk verslag.
    5. De student geeft een mondelinge presentatie.
    6. De student werkt elementair analytisch werken.
    7. De student schrijft correct stoechiometrisch eenvoudige redoxreacties en zuur-base reacties die betrekking hebben op hun project.
    8. De student past zijn inzicht in organische moleculen en organische reacties toe op zijn project.
    9. De student meet en bepaalt nauwkeurig.
    10. De student voert eenvoudige fysico-chemische experimenten uit.
    11. De student gebruikt correct elementaire mechanica (krachten, valversnelling, gewicht, oppervlaktespanning ...), en elektronische onderweger.
    12. De student geeft de definities van de kengetallen, de daarbijbehorende reacties en de wijze van berekening correct weer.


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    geen

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Alle opleidingsonderdelen uit periode 2 dienen gevolgd te worden.

     

     


    Andere begincompetenties
    geen
    LEERINHOUDEN
    • Vetten en zepen: synthesewijze en typische organische reacties.
    • Gebruik van een electronische onderweger.
    • Fysische begrippen: oppervlaktespanning, Critische Micellaire Concentratie.
    • Stoechiometrie van redoxreacties.
    • Staalname.
    • Voedingsbodems en microbiologische basisbegrippen.
    • pH.

    STUDIEMATERIAAL
    • internet.
    • bibliotheek.
    • labmateriaal en glaswerk.

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

     lesuren

      00,00

    practicum en oefeningen:

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    104

     klokuren

      96,30

    Verdere toelichting:
    • voorstelling van het project tijdens de projectweek.
    • Zelfstandig werk : analyses uitgevoerd in het lab op school.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Individuele schriftelijke toets INT2-3: 25% punten

      Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen. Multiple choice vragen worden steeds gequoteerd met puntenaftrek.

    • Groepsproces: 25%punten
    • Groepsproduct (verslag + presentatie) :25%punten.
    • Individuele bijdrage in de groep (bijdragen van de verschillende delen staan beschreven in de "CGO-trotter"): 25%punten.

    tijd voor examinering
    uren
    4

    %
     
     03,70

    Tweede examenperiode

    Enkel de individuele schriftelijke toets kan hernomen worden, de andere scores blijven behouden.

    Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen