1 Chemie - 1CH - Onderdelen - Van atoom tot reagerende moleculen |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
00130 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 1 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
88 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Janssens Carla Meyers Caroline Ollevier Jeroen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het opleidingsonderdeel “Van atoom tot reagerende moleculen “ wordt de basis gelegd voor alle verdere chemie in de opleiding. De hoorcolleges, de werkcolleges en het praktisch werk zijn sterk verweven. Zuur/base- en redoxtitraties worden uitgevoerd als toepassing op het uitschrijven van chemische reacties en stoechiometrie. De student verwerft inzicht in de anorganische stofklassen en chemische bindingen.
Omdat chemische analysetechnieken een integraal deel uitmaken van het project "Water, zuiver"wordt er veel aandacht besteed aan volumetrisch en analytisch werken. Kennis en correct gebruik van glaswerk en volumetrische berekeningen zijn zaken die tijdens de labsessies intensief getraind worden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
- CH255 schriftelijk: gebruikt korte zinnen en directe taal
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. Maakt concentratieberekeningen uitgedrukt in verschillende eenheden. 2. Werkt een stoechiometrische reactievergelijking uit. 3. Klasseert anorganische stoffen volgens hun verbindingsklasse. 4. Kent de samenstelling van een atoom. 5. Kent de kwantumgetallen van de elektronen in een atoom 6. Past het Aufbauprincipe toe om de elektronenconfiguratie te bepalen 7. Maakt het onderscheid maken tussen atomen, ionen en isotopen 8. Kent een aantal trends in karakteristieke eigenschappen van een atoom: a. de relatieve grootte van de radius van een atoom of ion b. de ionisatie-energie c. de elektronenaffiniteit d. de grootte van de elektronegatieve waarde inschatten 9. Maakt onderscheid in groepen en perioden in het periodiek systeem. 10. Plaatst op basis van onderstaande eigenschappen, de elementen correct in het periodiek systeem: a. de elektronenconfiguratie b. de radius c. de ionisatie-energie d. de elektronenaffiniteit e. de elektronegatieve waarde 11. Schrijft correct zuur/base reacties . 12. Schrijft correct redoxreacties met hun deelreacties op basis van: a. oxidatie, reductie b. het aantal uitgewisselde elektronen c. de atomenbalans d. de ladingbalans 14. Leidt uit de pH van een oplossing af of deze zuur of basisch is. 15. Maakt het verschil maken tussen een ionaire en covalente binding. 16. Stelt de Lewisstructuur op voor een molecule en bepaalt hiermee oxidatietrap en formele lading voor elk atoom. 18. Leidt de ruimtelijke structuur van een moleculeaf gebaseerd op de VSEPR theorie om de hybridisatietoestand, de bindingshoek, de bindingslengte en het dipoolmoment van de molecule af te kennen. 20. Herkent de moleculen die niet voldoen aan octetstructuur en kan voor deze de ruimtelijke geometrie, hybridisatietoestand en bindingshoek afleiden. 21. Gebruikt de intermoleculaire krachten om kookpunt en het smeltpunt van moleculen in te schatten. 22. Bereidt een labopdracht voor in het labschrift. 24. Neemt relevante notities in het labschrift tijdens het uitvoeren van de labopdracht. 25. Werkt veilig en analytisch. 26. Maakt een opstelling voor de uitvoering van een gewone en gefractioneerde destillatie. 27. Interpreteert een TX-diagram interpreteren en past de wet van Raoult en Dalton toe. 29. Voert een manuele titratie correct uit. 30. Maakt correct analytisch verdunningen. 31. Maakt correct concentratiesberekenen in de juiste eenheden. 33. Maakt een wetenschappelijk verslag. 35. Houdt zich aan de afspraken wat betreft aanwezigheid, inzet, orde, voorbereiding en stiptheid
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Basis algemene chemie: theorie + oefeningen.
- Labvaardigheden:
* destillaties * verdunningen en titraties
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus theorie : "van atoom tot reagerende moleculen"- auteur K. Dhont - Plantijn Hogeschool 2009.
- Cursus lab : "scheidingstechnieken" en "volumetrie" - Plantijn Hogeschool 2009
- Handleiding “Noteren en verslaggeving tijdens practica” – auteur: H. Nachtegaele – Plantijn Hogeschool 2009.
- Brochure “Veiligheid en kwaliteit” + risicoanalysekaartje. .
- Labjas, Veiligheidsbril, Spatel, Peer, Labschrift
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
44
|
lesuren
|
25,29
|
practicum en oefeningen:
|
40
|
lesuren
|
22,99
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
86
|
klokuren
|
49,43
|
Verdere toelichting:
- hoorcolleges.
- oefeningensessies
- labopdrachten.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
INT1-1 : schriftelijk tijdens de examenweek . Bestaat uit toepassingen uit HO, WE en PR, zowel parate kennis, inzichtsvragen als vraagstukken.
Specifiek voor PR : examen praktische proef, permanente evaluatie, jaarwerk, verslagen en labjournaal.
Controle van de voorbereiding van de practica met als mogelijke sanctie bij onvoldoende voorbereiding: uitsluiting van uitvoering van de labopdracht met een "0" als kwotatie.
Deelname aan de labsessies is verplicht. Elke niet uitgevoerde praktijkopdracht wordt "0" gekwoteerd. De gemiste, gewettigde labsessies worden ingehaald tijdens de lesweken van dezelfde periode. De student werkt een regeling uit en legt deze ter goedkeuring voor aan de betrokken lector.
Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren”
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Alleen het schriftelijke deel van INT1-1 kan hervat worden ; de punten van de andere onderdelen worden behouden.
|
|
| |
|