ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
3 Elektromechanica - 3TCA - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
00406Veiligheid en VCA3
00407Duits3
00408Bedrijfsmanagement6
00409|---Bedrijfsmanagement-
00410|---Socio-economische vorming-
00411Aandrijftechnieken5
00412|---Aandrijftechnieken-
00413|---Labo aandrijftechnieken-
30121Multiprojecten TCA5
30122|---Multiproject-
30123|---Industriële projectweek-
00418Strategie en onderhandelen5
00419|---Sociale stijl en strategie-
00420|---Prof. onderhandelen-
30249Stage18
00422Eindwerk15
 

3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Veiligheid en VCA
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 00406
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 7
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Bekx Frank


 

KORTE OMSCHRIJVING

De Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FODWASO) oa. toeziend op ‘Welzijn op het Werk’ in de industrie, vereist, samen met elke bedrijfsleiding, van de hogergeschoolde commerciële technieker, dat hij/zij zijn/haar verantwoordelijkheid opneemt mbt de veilige bedrijfszekere werking van technische installaties, en een minimale uniforme manier van veilig werken in acht neemt in deze installaties.

Doorloop je met vrucht deze VCA opleiding (Veiligheid Checklist Aannemers) voor leidinggevenden:

  • dan zal je veiligheidsinzicht tijdens werkvoorbereiding en –uitvoering, elk veiligheidsrisico beperken dat je zou betekenen voor je werkmakkers, voor je omgeving en het milieu,
  • dan begrijp jij in je functie aan welke veiligheidseisen installaties, diensten en contracten die jij ondersteunt, oa. qua automatisering moeten voldoen,
  • dan bekom je bij een minimumscore van 70% een VCA certificaat met een geldigheidsduur van 10 jaar op uw naam,
  • dan krijg je met dit certificaat in je 3e Bachelor opleidingsjaar tijdens je stage- en eindwerkperiode toegang tot de technische installaties van VCA gecertificeerde bedrijven, ook als je daar werkzaam bent via een externe firma (contractarbeid),
  • dan beantwoordt je met dit certificaat aan deze minimale vereiste om in VCA gecertificeerde bedrijven met andere werknemers onderling even veilig samen te werken.

    Deze VCA – Veiligheid opleiding is dus een onmisbare hoeksteen voor je job als technieker!

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM214 de student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    1. De student kan veilig werken.
      DEEL I:  De student opleiden in alle veiligheidsaspecten nodig voor veilige uitvoering van technische werkzaamheden.
      DEEL II: De student vertrouwd maken met dieperliggende verantwoordelijkheid qua veiligheid m.b.t. werkvoorbereiding, –uitvoering en te voeren veiligheidsbeleid.
    2. De student vertrouwd maken met risicoanalyse en risicobeheer als onderdeel van preventieplan.
    3. De student kan risicoanalyse of ‘risicoanalyse arbeidsmiddelen’ opmaken m.b.t. concrete machine of installatie.
    4. De student is op de hoogte van Europese Machinerichtlijn m.b.t.:
      a) Aanpassing oude machines, CE-certificering (2A, 2B en 2C) i.v.m. Europese Economische Ruimte (vrijhandelszone).
      b) Bestelprocedure nieuwe machines, apparaten, gereedschappen en installaties.
      Behalen VCA-certificaat 'operationeel leidinggevenden & contractors' (10 jaar geldig én op naam).

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    • Geslaagd zijn in het programmajaar van 1EM/ISE/TCA, departement elektromechanica .



    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    • Alle opleidingsonderdelen in het tweede programmajaar

    Andere begincompetenties
    • Geen

    LEERINHOUDEN
    • DEEL I:
      • = 3 x 4 uren praktische lessen Provinciaal Veiligheidsinstituut Antwerpen (verplichte deelname).
      • = Cursus ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors’ waarin volgende onderwerpen aan bod komen :
        • Veiligheidswetgeving en Europese richtlijnen veiligheid, gezondheid en milieu.
        • Risico, ongevallen, preventie en beschermingsmaatregelen.
        • Werkvergunningen.
        • Bedrijfsnoodplan.
        • Lawaai en omgeving.
        • Elektriciteit bij vaste, mobiele en tijdelijke installaties.
        • Stralingsgevaar.
        • Asbestgevaar.
        • Gevaarlijke producten.
        • Brandbeveiliging (explosiegevaar).
        • Ergonomie en luchtbehandeling in werkruimten.
        • Besloten ruimten.
        • Hijsen, tillen en dragen.
        • Struikelen, uitglijden en vallen.
        • Machines en gereedschappen.
        • Persoonlijke beschermingsmiddelen.
        • Werken in de hoogte.
    • DEEL II:
      • = 2 x 4 uren theoretische lessen campus te Boom, met als onderwerpen:
        • Arbeidsrisicoanalyse / risicobeoordeling arbeidsmiddelen.
        • VCA-implementatie.
        • Europese Machinerichtlijn / CE-certificering.
    • DEEL III:
      •  = Gedurende volledig lesblok zelfstudie met mogelijkheid tot vraagstelling aan vaklector.


    STUDIEMATERIAAL
    • Praktijkcursus ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors PVI’.
    • Cursus: ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors’ vaklector.
    • Interactief oefensoftwarepakket ‘VCA-Basisopleiding PVI’ in EMI-ruimte raadpleegbaar.
    • 'Codex voor Welzijn op het Werk’ is op pc's in EMI-ruimte raadpleegbaar.
    • Leervraaggesprekken in groepsverband.
    • LCD– en overheadprojectie.
    • Bordschema’s.

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    27

     lesuren

      34,62

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    48

     klokuren

      61,54

    Verdere toelichting:
    • Praktische hoorcolleges in het Provinciaal Veiligheidsinstituut te Antwerpen (verplichte deelname).
    • Theoretische hoorcolleges op campus te Boom, waarbij in groepsverband besproken uitgewerkte oefeningen aan bod komen in leervraaggespreksvorm, zodat studenten een gezond redeneringsvermogen ontwikkelen met betrekking tot veiligheid en VCA-implementatie

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Deel 1 voor 70% van de punten = Multiple-choice VCA-examen PVI voor behalen van VCA-certificaat, mits betaling extra inschrijvingsgeld aan PVI (minimum quotatie van 70% vereist om het VCA-certificaat te behalen). Tijd voor examinering deel 1 = 2 x 60 minuten.
    • Deel 2 voor 30% van de punten = Schriftelijk examen m.b.t. onderwerpen risicoanalyse, VCA-implementatie en Europese Machinerichtlijn / CE-certificering. Tijd voor examinering deel 2 = 1 x 60 minuten.
    • Deelname aan de lessen VCA aan het veiligheidsinstituut is verplicht (zie onderwijs en examenreglement en  de departementale aanvulling op het onderwijs- en examenreglement i.v.m. afwezigheid).
    • VCA attestering kan enkel behaald worden tijdens het examen georganiseerd in de examenreeks en exclusief het inhaalexamen.

    tijd voor examinering
    uren
    3

    %
     
     03,85

    Tweede examenperiode
    • 100% punten: Schriftelijk examen gaat deels over de praktische PVI-opleiding en deels over de theoretische opleiding op campus Boom (Tijd voor examinering 2e zit = 2 x 60 minuten).
    • Behalen VCA-certificaat in tweede examenperiode is uitgesloten.

     

     

    3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Duits
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
    Code: 00407
    Academiejaar: 2009-2010
    Type: kern
    Niveau: inleidend
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Module 7
    Aantal studiepunten: 3
    Wegingscoëfficient: 3
    Totaal aantal contacturen: 29
    Totaal studietijd: 78
    Deeltijds programma: deel 1
    Examencontract: mogelijk
    Deliberatie: mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Duits
    Lector(en): De Naeyer Katelijn


     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Het vak technisch Duits biedt de student(e) een inleiding in de Duitse taal en cultuur met de nadruk op technisch vakjargon.

    Er wordt rekening mee gehouden dat de meeste studenten geen basiskennis Duits bezitten; ze nemen wel interactief deel aan de lessen die ondersteund worden door multimedia.

    Aan het einde van de module moet de student(e) basisgrammatica en basiswoordenschat onder de knie hebben om technische documenten, (montage)handleidingen e.d. te kunnen vertalen en interpreteren.


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
    • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
    • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
    • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
    • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
    Beroepsspecifieke competenties
    • EM354 De student is in staat om in verschillende talen een verkoopsgesprek te voeren.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    1. De student kan aan de hand van de aangeboden vaktechnische Duitstalige woordenschat instructies, handleidingen en  technische teksten begrijpen, interpreteren en samenvatten.
    2. De student kan grammaticale structuren begrijpen en enkele basisregels zelf toepassen.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    • De student heeft voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    • Geen

    Andere begincompetenties
    • Geen

    LEERINHOUDEN
    • Basisgrammatica
    • Technische woordenschat
    • Technische teksten (bv. handleidingen, krantenartikels,…)
    • Liedjesteksten

    STUDIEMATERIAAL
    •  Cursus Duits, departement Elektromechanica, K.De Naeyer
    • Vertalend woordenboek Duits-Nederlands

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    12

     lesuren

      15,38

    practicum en oefeningen:

    6

     lesuren

      07,69

    vormen van groepsleren:

    9

     lesuren

      11,54

    studietijd buiten contacturen:

    49

     klokuren

      62,82

    Verdere toelichting:
    • Vertaalopdrachten in groep
    • Hoorcollege in combinatie met leergesprek.


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Permanente evaluatie voor de presentatie van de technische teksten; lessen bijwonen is essentieel voor dit onderdeel : 15% van de punten.
    • Op het einde van de module wordt een schriftelijk examen georganiseerd (grammatica, woordenschat, vertalen van een technische tekst en interpreteren van een ongeziene technische tekst) : 85% van de punten.

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     02,56

    Tweede examenperiode
    • Behaalde punten van de permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden (15%).
    • Schriftelijk examen  (grammatica, woordenschat, vertalen van een technische tekst en interpreteren van een ongeziene technische tekst) : 85% van de punten.

     

     

    3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Bedrijfsmanagement
      

    O.O. heeft componenten: Ja
    O.O. bestaat uit componenten Socio-economische vorming
    Bedrijfsmanagement
    Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
    Code: 00408
    Academiejaar: 2009-2010
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Module 7-9
    Aantal studiepunten: 6
    Wegingscoëfficient: 6
    Totaal aantal contacturen: 69
    Totaal studietijd: 156
    Examencontract: mogelijk
    Deliberatie: mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Lector(en): Debeuf Peter
    Talboom Sven


     


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
    • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
    • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
    • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
    • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
    Beroepsspecifieke competenties
    • EM326 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
    • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Zie fiche bedrijfsmanagement
    • Zie fiche socio-economische vorming

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    • Geen

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    • Geen

    Andere begincompetenties
    • Geen

     

     

    3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Bedrijfsmanagement
      

    Component behoort tot O.O.: Bedrijfsmanagement
    Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
    Code: 00409
    Academiejaar: 2009-2010
    Type: kernondersteunend
    Niveau: uitdiepend
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Module 7
    Aantal studiepunten: nvt
    Wegingscoëfficient: 43
    Totaal aantal contacturen: 30
    Totaal studietijd: 67,08
    Deeltijds programma: deel 1
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Nederlands
    Lector(en): Debeuf Peter


     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Om als hogergeschoold technieker deze snel evoluerende omgeving toch op zeer korte termijn te begrijpen, stelt de cursus zich tot doel uw inzicht in de bedrijf- en maatschappijstructuur te verruimen. Bedoeling is dat je dit met een kritisch oor doet en hierin je eigen mening, visie leert te vormen.

    Algemene doelstellingen :

    - Kennen (en begrijpen) van gangbare terminologie
    - Kennen en kunnen toepassen van een aantal operationele technieken
    - Inzicht verwerken in de werking van een bedrijf


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
    • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
    • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
    • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
    • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
    • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
    Beroepsspecifieke competenties
    • EM326 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
    • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student verwerft inzicht in en kan zich met kennis een mening vormen over organisatiestructuren & -culturen
    • De student begrijpt de bouwstenen noodzakelijk voor modern en goed bedrijfsmanagement
    • De student kent verschillende soorten productievormen en de daarop mogelijk toepasbare optimalisatievormen
    • De student kan basistechnieken uit het gebied van operationeel management toepassen 
    • De student kan zich een helder beeld vormen van alle omgevingsomstandigheden die de bedrijfswereld kunnen beïnvloeden
    • De student bezint zich over zijn rol als professional (ethiek).
    LEERINHOUDEN
    • Student leert het verband situeren tussen de verschillende onderdelen/afdelingen in een bedrijf (incl de relatie naar de omgeving).
    • Student krijgt een aanbod van belangrijke operationele technieken en leert deze toe te passen.
    • Student leert de verschillende productievormen en productie optimalisatie technieken, en daarbij horende planningssystematiek.
    • Student leert het belang van innovatie.
    • Student kent het verschil tussen beroepsethiek en bedrijfsethiek.
    • Student leert het verschil tussen financiële en operationele resultaten.

     


    STUDIEMATERIAAL
    • Cursus Bedrijfsmanagement (slides), departement elektromechanica, Peter Debeuf
    • Daarnaast zijn verwijzingen naar materiaal (artikels) op het internet toegevoegd, die kunnen nagelezen worden. 

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    27

     lesuren

      40,25

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    37.08

     klokuren

      55,28

    Verdere toelichting:
      • Hoorcollege, voorbeelden en oefeningen
      • LCD-projector en schrijfbord met stiften
      • Cursus enkel in power-point beschikbaar, notities moeten in de les gemaakt worden.
      • BlackBoard netwerkomgeving waarop de presentatie ter beschikking gesteld wordt en waaruit de student vrij kan kiezen welke en hoe de copies te maken. Aanvullend zullen resultaten van oefeningen hier gepubliceerd worden.

     


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Open boek examen.
    • Schriftelijk

     


    tijd voor examinering
    uren
    3

    %
     
     04,47

    Tweede examenperiode
    • Open boek examen
    • Schriftelijk

     

     

     

    3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Socio-economische vorming
      

    Component behoort tot O.O.: Bedrijfsmanagement
    Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
    Code: 00410
    Academiejaar: 2009-2010
    Type: kern
    Niveau: inleidend
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Module 9
    Aantal studiepunten: nvt
    Wegingscoëfficient: 57
    Totaal aantal contacturen: 39
    Totaal studietijd: 88,92
    Deeltijds programma: deel 1
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Nederlands
    Lector(en): Talboom Sven


     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Op wat moet er zeker worden gelet bij het afsluiten van een arbeidsovereenkomst?  Wat zijn extra-legale voordelen?  Heb ik als afgestudeerde student recht op vakantie?  Hoe ziet de balans van een onderneming eruit?  Wat houden de ISO-normen precies in?  En hoe begin ik een eigen zaak?

    Dit zijn slechts enkele vragen die zullen worden beantwoord in de les socio-economische vorming, een kennismaking met sociaal recht, sociaal zekerheidsrecht, economie, bedrijfseconomie en kwaliteitsmanagement.


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

      Algemene beroepsgerichte competenties
      • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student raakt vertrouwd met de basisprincipes van economie en bedrijfseconomie, sociale wetgeving, sociale zekerheid en kwaliteitsmanagement.
        • De student kan zijn professioneel functioneren plaatsen in een breed, sociaal, maatschappelijk economisch kader. Hij kent de basisprincipes van sociaal recht, sociaal zekerheidsrecht, kwaliteitsmanagement, economie en bedrijfseconomie.
        • De student beseft het belang van kwalitatief goed werk te leveren en kent de implicaties van sociaal-maatschappelijk gedrag.
        • Na deze module te hebben gevolgd, is de student in staat om de  sociaal-economische, maatschappelijke en kwaliteitsgerichte discussies te begrijpen, eraan deel te nemen en de opgedane kennis te transfereren naar de eigen werkomgeving.
        LEERINHOUDEN
        • Economie: micro-economie (consumentengedrag en producentengedrag: vraag en aanbod, marktevenwicht en marktvormen) ; macro-economie (rol van de overheid, werkgelegenheid, monetair evenwicht, buitenlandse handel)
        • Bedrijfseconomie: begrippen van dubbel boekhouden (balans, balansrekeningen, resultatenrekening, grootboek en journaal) ; handelstransacties en de factuur ; de BTW ; analyse van de financiële toestand van een onderneming
        • Sociale wetgeving: collectief arbeidsrecht (collectieve overlegorganen, CAO, bescherming van gezondheid en veiligheid van werknemers) en individueel arbeidrecht (essentiële bestanddelen van een arbeidsovereenkomst, soorten arbeidsovereenkomst, verplichtingen van werkgever en werknemer, proefbeding, schorsing van de uitvoering van een arbeidsovereenkomst, einde van de arbeidsovereenkomst, arbeidsreglementering, sluiting van ondernemingen, studentenovereenkomst, aansprakelijkheid van de werkgever)
        • Sociale zekerheid: historiek, kenmerken, werking, voor- en nadelen, de RSZ, berekening van RSZ-bijdragen, arbeidsvoorziening, werkloosheidsreglementering, ziekteverzekering, pensioenen
        • Bedrijfsbeheer: wat is een vennootschap? welke vormen bestaan er? hoe start ik een eigen zaak?
        • Kwaliteitsmanagement: begrip, kwaliteitskringen, IKZ, kwaliteitstechnieken en kwaliteitsmodellen
           

        STUDIEMATERIAAL
        • Cursus socio-economische vorming, departement elektromechanica, editie 2009-2010, Sven Talboom (cursus beschikbaar einde module 8 in 2010) .
        • Slides.
        • Addenda die op Blackboard worden geplaatst.
        • De leerstof die als ex-cursus informatie in de les wordt aangereikt.

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        36

         lesuren

          40,49

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        49.92

         klokuren

          56,14

        Verdere toelichting:
        • Hoorcollege met oefeningen.
        • Vraaggesprek.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • enerzijds evaluatie van de studenten ingevolge hun medewerking en inzet tijdens 3 sessies verzorgd door gastsprekers in module 7: de gastsprekers geven punten op basis van de antwoorden die studenten geven op de vragen die door de betrokken gastsprekers worden gesteld tijdens de sessies (de evaluatie van de 3 sessies staan samen op 1/3 van de punten)
        • anderzijds evaluatie van de overige 6 sessies (hoorcolleges) door middel van een schriftelijk examen, bestaande uit een gedeelte open vragen en een gedeelte meerkeuzevragen (dit schriftelijk examen staat op 2/3 van de punten)

        tijd voor examinering
        uren
        3

        %
         
         03,37

        Tweede examenperiode
        • Schriftelijk examen: gedeeltelijk open vragen, gedeeltelijk meerkeuzevragen.

         

         

        3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Aandrijftechnieken
          

        O.O. heeft componenten: Ja
        O.O. bestaat uit componenten Labo aandrijftechnieken
        Aandrijftechnieken
        Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
        Code: 00411
        Academiejaar: 2009-2010
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Module 7
        Aantal studiepunten: 5
        Wegingscoëfficient: 5
        Totaal aantal contacturen: 291
        Totaal studietijd: 130
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Lector(en): Debeuf Peter


         


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
        • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
        • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
        • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
        • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
        • EM214 de student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten
        • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
        • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
        • EM333 De student kan een eenvoudig productieproces analyseren.
        • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • Zie fiche aandrijftechnieken
        • Zie fiche labo aandrijftechnieken

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        • Elektriciteit (1EM) of  Projecten mechatronica (1SAP)
        • Elektrische machines (1EM/SAP)
        • Vermogenselektronica (2TCA)

        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        • Geen

        Andere begincompetenties
        • Geen

         

         

        3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Aandrijftechnieken
          

        Component behoort tot O.O.: Aandrijftechnieken
        Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
        Code: 00412
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kern
        Niveau: gespecialiseerd
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Module 7
        Aantal studiepunten: nvt
        Wegingscoëfficient: 40
        Totaal aantal contacturen: 21
        Totaal studietijd: 52
        Deeltijds programma: deel 1
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): De Pauw Erik


         

        KORTE OMSCHRIJVING


        Je verwerft inzicht in (VE-)schakelingen, toegepast in de elektronische motorcontrole (DC-AC en positieregeling). Je kunt omgaan met elektronische motorsturingen. Je herkent de verschillende types motorsturingen. Je kunt de samengestelde delen bemeten. Je kunt de belangrijkste parameters instellen en het belang ervan nagaan. Je wordt vertrouwd met het gebruik van service-manuals en data-boeken.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
        • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
        • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
        Beroepsspecifieke competenties
        • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
        • EM333 De student kan een eenvoudig productieproces analyseren.
        • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • Inzicht verwerven in VE-schakelingen toegepast in de elektronische motorcontrole:
          • Aandrijving van DC-motoren gevoed vanuit het wisselstroomnet
          • aandrijven van AC-motoren via frequentie-omvormers.
        • Inzicht verwerven omtrent PBM en gebruik van IGBT
        • Initiatie in verband met elektrische positiesystemen met servomotor.
        LEERINHOUDEN
        • Sturing DC-motor gevoed vanuit het wisselstroomnet:

          • Opbouw van een thyristorgeregelde gelijkstroomaandrijving.
          • Kwadranten van een aandrijving.
          • Mogelijkheid om de snelheid van een DC-motor te wijzigen d.m.v. veranderlijke ankerspanning.
          • Mogelijkheden om de draairichting te wijzigen.
          • Aandrijvingen en remmen : 1-kwadrant – meer-kwadrant.
          • Antiparallelschakeling van de mutators : met kringstroom en kringstroomvrij.
          • Regelkringen (n en I).
        • Sturing asynchrone motoren d.m.v. frequentieomvormer.
          • Mogelijkheden tot snelheidssturing van een asynchrone motor.
          • Frequentieverlaging met constante flux.
          • Frequentieverhoging met veldverzwakking.
          • Opbouw van een frequentieomvormer – soorten.
          • Invertor met constante spanningstussenkring, met IGBT’s en PBM.
          • Stuur- en regelkring.
          • Scalaire regeling.
          • Vektorregeling.
          • Voornaamste parameters.
        • Elektrische positiesystemen : definities en principes van servomechanismen.

        STUDIEMATERIAAL
        • Cursus Aandrijftechnieken, departement elektromechanica, E. De Pauw
        • Beschikbare literatuur, informatie en documentatiebronnen.

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        18

         lesuren

          34,62

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        31

         klokuren

          59,62

        Verdere toelichting:
        • Hoorcolleges.
        • Zelfstudie.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Schriftelijk examen of met behulp van Pc
        • De exacte examentijd wordt vermeld in het examenrooster.

        tijd voor examinering
        uren
        3

        %
         
         05,77

        Tweede examenperiode
        • Schriftelijk examen of met behulp van Pc
        • De exacte examentijd wordt vermeld op het examenrooster.

         

         

        3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Labo aandrijftechnieken
          

        Component behoort tot O.O.: Aandrijftechnieken
        Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
        Code: 00413
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kernondersteunend
        Niveau: gespecialiseerd
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Module 7
        Aantal studiepunten: nvt
        Wegingscoëfficient: 60
        Totaal aantal contacturen: 270
        Totaal studietijd: 78
        Deeltijds programma: deel 1
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Vangrunderbeek Olivier


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Het labo aandrijftechniek werkt zowel rond AC als DC sturingen.

         


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
        • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
        • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM214 de student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten
        • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
        • EM333 De student kan een eenvoudig productieproces analyseren.
        • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student kan omgaan met elektronische motorsturingen (DC en AC).
        • De student kan verschillende types sturingen herkennen.
        • De student kan samenstellende delen onderscheiden en bemeten.
        • De student kan meetresultaten interpreteren.
        • De student kan de belangrijkste parameters instellen en het belang ervan nagaan.
        • De student kan de mogelijkheden en beperkingen van de diverse sturingen nagaan.
        LEERINHOUDEN
      • Metingen aan gelijkstroomaandrijvingen:
        • Instellingen
        • Vermogenkring en stuursysteem
        • Motorgrootheden
        • Respontie op snelheidssprongen
        • Overgang van motor- op generatorwerking met en zonder draaizinomkering
        • Metingen zonder kringstroom en met kringstroom
      • Metingen aan AC-aandrijvingen met digitale frequentieomvormer:
        • Oefeningen met RS-compensatie
        • Oefeningen op de vermogenkring
        • Oefeningen op de frequentiesturing van een driefasige asynchrone motor
        • Oefeningen op versnellen en afremmen van de asynchrone motor
        • Oefeningen met de synchrone motor
      • Proefnemingen met industriële frequentieomvormer en servo-aandrijving/rem.

      • STUDIEMATERIAAL
        • Syllabus met opdrachten, departement elektromechanica, E. De Pauw
        • Beschikbare literatuur, informatie en documentatiebronnen.
        • Service manuals, databoeken en technische documentatie van fabrikanten.

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        0

         lesuren

          00,00

        practicum en oefeningen:

        26.5

         lesuren

          33,97

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        51

         klokuren

          65,38

        Verdere toelichting:
        • Behandeling van de opgaven in kleine groep (3 à 4 pers) op een vrij zelfstandige manier gedurende labozittingen onder begeleiding van de lector.
        • Klassikale behandeling van sommige onderwerpen.
        • Zelfstudie.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Permanente observatie bij uitvoering van de metingen (punt A)
        • Testen van de zelfstudie bij de start van elke labozitting (punt B)
        • Nazicht van gemaakte rapporten (punt C).
        • Praktische toetsing op het einde van de module (punt D).
        • Totaal = (A+C+D)XB.
        • Een student die onwettig afwezig is bij de eindevaluatie  wordt voor het desbetreffende deelexamen direct doorverwezen naar de tweede examenperiode.
        • Aanwezigheid verplicht. Een student die 3 of meer keren afwezig is, ongeacht wettig of onwettig, bij labosessies en practica kan voor het desbetreffende opleidingsonderdeel niet meer slagen. Meer ivm afwezigheid tijdens labosessies kan je lezen in de departementale aanvulling van het onderwijs- en examenreglement op intranet.

         


        tijd voor examinering
        uren
        0.5

        %
         
         00,64

        Tweede examenperiode
        • Enkel punt D kan opnieuw gedaan worden. Behaalde punten van de permanente evaluatie (A,B en C) tijdens de onderwijsperiode blijven behouden.

         

         

        3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Multiprojecten TCA
          

        O.O. heeft componenten: Ja
        O.O. bestaat uit componenten Industriële projectweek
        Multiproject
        Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
        Code: 30121
        Academiejaar: 2009-2010
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Module 7
        Aantal studiepunten: 5
        Wegingscoëfficient: 5
        Totaal aantal contacturen: 79
        Totaal studietijd: 130
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Lector(en): Beylemans Amedee
        Boermans Eli


         


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
        • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
        • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
        • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
        • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
        • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
        • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
        • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
        • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
        • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
        • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
        • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
        • EM214 de student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten
        • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
        • EM333 De student kan een eenvoudig productieproces analyseren.
        • EM339 De student kan op een doordachte manier een probleem analyseren en de oplossingen omzetten naar een programma.
        • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.
        • EM346 De student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.
        • EM347 De student is in staat om het gedrag van zijn gesprekspartner te analyseren en hierop afgestemd en flexibel en creatief te reageren met het oog op de realisatie van elkaars belangen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • zie fiche Industriële projectweek

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        • Geslaagd voor het 2de jaar (2TCA)

        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        • Aandrijftechnieken

        Andere begincompetenties
        • Geen

         

         

        3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Multiproject
          

        Component behoort tot O.O.: Multiprojecten TCA
        Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
        Code: 30122
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kernondersteunend
        Niveau: gespecialiseerd
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Module 7
        Aantal studiepunten: nvt
        Wegingscoëfficient: 60
        Totaal aantal contacturen: 27
        Totaal studietijd: 78
        Deeltijds programma: deel 1
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Boermans Eli


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Dit vak biedt geen leerstof aan in klassieke vorm, maar zal de student met leerstof en competenties confronteren in de vorm van en tijdens de duur van een project. Dit project handelt in een multidisciplinaire omgeving om de student in aanraking te laten komen met een concreet uitvoeringsproces, zoals het ook in het echte beroepsleven gebeurt, eerder dan de statische manier van kennis opdoen zoals die het gevolg is van hoorcolleges.

        Het project draait rond een microcontroller, die gevoed dient te worden met informatie uit de buitenwereld (ieder team heeft een ander sensorsignaal), en op basis waarvan de microcontroller een apparaat aan zal sturen. Het project leert de student gaandeweg om te plannen, de opdracht af te bakenen, hoofd- en bijzaken te scheiden, te coördineren, op zoek te gaan naar de juiste informatie via de juiste kanalen, doelgericht te werken, delegeren, rapporteren ...


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
        • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
        • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
        • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
        • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
        • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
        • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
        • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
        • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
        • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
        • EM214 de student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten
        • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
        • EM339 De student kan op een doordachte manier een probleem analyseren en de oplossingen omzetten naar een programma.
        • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student is in staat om autonoom een uitgang te (be)sturen, aangesloten aan de microntroller van e-blocks, die een bepaalde invoer aangeboden krijgt.
        • De student kan op een gestructureerde manier het programma in flowcode schrijven, testen, en uitvoeren.
        • De student kan een project databoek (PDB) samenstellen, en voor een publiek dit project voorstellen. 
        LEERINHOUDEN
        • Opfrissing en verdieping van Analoge elektronica
        • Opfrissing en verdieping van digitale elektronica
        • Het leren kennen van de E-Blocks-omgeving, met de processor als centrale processoreenheid
        • Programmeren in Flowcode, een grafische flowchart-manier om de processor te programmeren.

        STUDIEMATERIAAL
        • De paper "Multiprojecten 3TCA  E-Blocks"
        • Internet
        • "Flowcourse" Cursus over E-Blocks en Flowcode

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        0

         lesuren

          00,00

        practicum en oefeningen:

        26

         lesuren

          33,33

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        51

         klokuren

          65,38

        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • 50% op eindpresentatie
        • 50% op projectdataboek
        • correctiefactor op basis van de peer-assessment
        • Het uitgewerkte project moet het resultaat zijn van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep. Samenwerken tussen twee of meerdere groepen voor een deel of het volledig project is m.a.w. niet toegelaten.

        tijd voor examinering
        uren
        1

        %
         
         01,28

        Tweede examenperiode
        • Geen

         

         

        3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Industriële projectweek
          

        Component behoort tot O.O.: Multiprojecten TCA
        Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
        Code: 30123
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kernondersteunend
        Niveau: gespecialiseerd
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Module 7
        Aantal studiepunten: nvt
        Wegingscoëfficient: 40
        Totaal aantal contacturen: 52
        Totaal studietijd: 52
        Deeltijds programma: deel 1
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Beylemans Amedee


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        In de industriële projectweek ga je projectmatig werken rond een actueel industrieel probleem. Dit zijn projecten waar de deelnemende bedrijven momenteel aan werken en waarvoor zij nog geen adequate oplossing hebben. Aan jullie om in 1 week tijd één of meerdere oplossingen te vinden! Nadien ga je de oplossing voorstellen en verdedigen voor een publiek van bedrijfsverantwoordelijken, lectoren, ouders en medestudenten.

        Gelukkig sta je er niet alleen voor en kan je rekenen op een team van Plantijn en buitenlandse medestudenten. Ieder zal vanuit zijn specialiteit een inbreng leveren. Je zal dit  projectmatig aanpakken. Plannen, taken verdelen, initiatief nemen, sociale en communicatieve vaardigheden aanboren, doeltreffend opzoeken van informatie, contacten leggen, inbreng van je multidisciplinaire kennis en vaardigheden, budget bijhouden,...zijn een paar van de vele leerdoelen van dit project. Stresserend maar boeiend. Na deze opdracht ben je klaar om goed voorbereid aan je stage te beginnen.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
        • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
        • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
        • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
        • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
        • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
        • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
        • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
        • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
        • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
        • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
        • EM333 De student kan een eenvoudig productieproces analyseren.
        • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.
        • EM346 De student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.
        • EM347 De student is in staat om het gedrag van zijn gesprekspartner te analyseren en hierop afgestemd en flexibel en creatief te reageren met het oog op de realisatie van elkaars belangen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        1. De student is in staat om projecten op een  projectmatige manier uit te werken. Hij kent de te volgen stappen, houdt zich aan de vooropgelegde deadlines en budgetten, kan zich integreren in een projectgroep, kan de projectplanning opstellen, kan leiding nemen en taken verdelen en kan rapporteren aan de projectgroep en -eigenaar.
        2. De student is in staat om in teamverband te werken. We denken hierbij oa. aan:
          • Kan luisteren naar inbreng van teamleden
          • Heeft een flexibel gedrag binnen een multifunctioneel team
          • Durft opkomen voor zijn mening.
          • Kan leiding geven aan mensen.
          • Is communicatief  (vergaderen, rapporteren, presenteren, enz…)
        3. De student is in staat om met beperkte middelen tot een resultaat te komen. Creativiteit en inzet zijn hierbij zijn sterke kenmerken.
        4. De student kan veiligheids- en milieubewust handelen.
        5. De student kan gebruik maken van ICT-middelen als PowerPoint, MS-project, Mind map, enz…
        6. De student kan zijn parate technische kennis toepassen (uitwerking en uitvoering van technische multidisciplinaire taken).
        LEERINHOUDEN
        • Leerinhouden van de opleidingsonderdelen in het eerste en tweede programmajaar
        • Cursus Bedrijfsmanagement, departement elektromechanica

        STUDIEMATERIAAL
        • Syllabus industriële projectweek

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        3

         lesuren

          05,77

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        47

         lesuren

          90,38

        studietijd buiten contacturen:

        0

         klokuren

          00,00

        Verdere toelichting:
        • Projectwerk in multidisciplinair samengestelde teams en in concurrentie met een ander team.
        • Projectweek loopt van donderdag 10 tem 18 december.
        • Bedrijfsbezoek op vrijdag 11 december
        • Projectweek wordt afgesloten met een receptie.
        • Ieder team beschikt over een aparte projectruimte met PC en internet verbinding.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • (50% van de punten) Een groepscijfer dat tot stand komt via permanente evaluatie. Hoe slaagt de groep erin om de projectmethodiek toe te passen in de praktijk? Worden de milestones op tijd bereikt, hoe gaan ze om met conflict situaties, enz… Toepassen van de projectmethodiek, behalen van de milestones, ...
        • (25% van de punten) Presentatie (vrijdag voormiddag) en het voorgestelde PDB
        • (25% van de punten) Peer-assesment. De score van de peer-assessment wordt omgezet naar een factor, die als vermenigvuldiger wordt gebruikt van het behaalde cijfer van de projectmethodiek en presentatie van het project (meer gedetailleerde informatie kan je vinden in de syllabus  Industriële projectweek).
        • Het uitgewerkte project is het resultaat van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep. Samenwerken tussen twee of meerdere groepen voor een deel of het volledig project is m.a.w. niet toegelaten.


        tijd voor examinering
        uren
        2

        %
         
         03,85

        Tweede examenperiode
        • Geen

         

         

        3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Strategie en onderhandelen
          

        O.O. heeft componenten: Ja
        O.O. bestaat uit componenten Prof. onderhandelen
        Sociale stijl en strategie
        Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
        Code: 00418
        Academiejaar: 2009-2010
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Module 7
        Aantal studiepunten: 5
        Wegingscoëfficient: 5
        Totaal aantal contacturen: 50
        Totaal studietijd: 130
        Examencontract: mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Lector(en): Geubels Rudi
        Verstraeten Bart


         


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
        • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
        • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
        • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
        • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
        • EM214 de student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten
        • EM214 de student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten
        • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • EM346 De student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.
        • EM347 De student is in staat om het gedrag van zijn gesprekspartner te analyseren en hierop afgestemd en flexibel en creatief te reageren met het oog op de realisatie van elkaars belangen.
        • EM349 De student is in staat tot het brengen van een professionele verkooppresentatie die naadloos aansluit bij een aanbieding/offerte.
        • EM350 De student kan goed voorbereid de verschillende onderhandelingssituaties aangaan via positionele of principiële technieken.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • zie fiche Sociale stijl en strategie
        • zie fiche Professioneel onderhandelen

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        • Verkoopattitudes (2TCA)

        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        • Geen

        Andere begincompetenties
        • Geen

         

         

        3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Sociale stijl en strategie
          

        Component behoort tot O.O.: Strategie en onderhandelen
        Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
        Code: 00419
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kern
        Niveau: uitdiepend
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Module 7
        Aantal studiepunten: nvt
        Wegingscoëfficient: 60
        Totaal aantal contacturen: 29
        Totaal studietijd: 78
        Deeltijds programma: deel 1
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Geubels Rudi


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        In deze onderwijseenheid leer je de(commerciële) reactie van je gesprekspartner inschatten, gebaseerd op zijn of haar gedrag. Je leert je eigen stijl kennen en technieken om nog beter met verschillende stijlen professioneel te communiceren. Dit helpt je dan weer in je strategiebepaling wanneer je met uw gesprekspartner in onderhandeling gaat.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
        • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
        • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
        • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
        • EM214 de student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten
        • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • EM346 De student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.
        • EM347 De student is in staat om het gedrag van zijn gesprekspartner te analyseren en hierop afgestemd en flexibel en creatief te reageren met het oog op de realisatie van elkaars belangen.
        • EM349 De student is in staat tot het brengen van een professionele verkooppresentatie die naadloos aansluit bij een aanbieding/offerte.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student herkent stress situaties en kan er gepast op reageren.
        • De student herkent en voorspelt menselijk gedrag in commerciële situaties.
        • De student kan zijn eigen stijl aanpassen aan deze van de contactperso(o)n(en).
        • De student kan een strategie opstellen t.b.v. het verkoopgesprek en het beheer van het klantenrayon.
        LEERINHOUDEN
        • Spanning en stress-situaties leren ontdekken.
        • Menselijk gedrag analyseren op basis van openheid en bevestiging.
        • Analyse van 4 specifieke stijlen:
             o Doorduwer, Expressieve, Gemoedelijke en Analyticus.
             o Hoofdthema van elke stijl.
             o Hoe het aanpassingsvermogen te verhogen.
        • Strategie in menselijke relaties.
        • Verkoopstrategie in de “complexe” verkoop.

        STUDIEMATERIAAL
        • Cursus Sociale Stijl & Strategie, R. Geubels, Departement Elektromechanica.
        • Renkema, J. (2005). Schrijfwijzer Compact. Den Haag: Sdu. (263 p.; ISBN 90 12 10826 8).

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        27

         lesuren

          34,62

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        49

         klokuren

          62,82

        Verdere toelichting:
        • Geen

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen.
          Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.

        tijd voor examinering
        uren
        2

        %
         
         02,56

        Tweede examenperiode
        • Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen.
          Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.

         

         

        3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Prof. onderhandelen
          

        Component behoort tot O.O.: Strategie en onderhandelen
        Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
        Code: 00420
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kern
        Niveau: uitdiepend
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Module 7
        Aantal studiepunten: nvt
        Wegingscoëfficient: 40
        Totaal aantal contacturen: 21
        Totaal studietijd: 52
        Deeltijds programma: deel 1
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Verstraeten Bart


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        In deze component leer je als onderhandelaar je doel te bereiken. Je voert daarvoor effectieve tweegesprekken, je neemt deel aan onderhandelingen en (onderhandelings)vergaderingen en je weet gepast met conflicten om te gaan.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
        • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
        • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • EM346 De student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.
        • EM347 De student is in staat om het gedrag van zijn gesprekspartner te analyseren en hierop afgestemd en flexibel en creatief te reageren met het oog op de realisatie van elkaars belangen.
        • EM350 De student kan goed voorbereid de verschillende onderhandelingssituaties aangaan via positionele of principiële technieken.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student kan op basisniveau doelgerichte tweegesprekken voeren.
        • De student kan als deelnemer en voorzitter gepast aan vergaderingen participeren.
        • De student kan effectief onderhandelen vanuit een positionele of principiële aanpak.
        • De student kan zowel bilateraal (tweegesprek) als multilateraal (vergadering) geslaagde onderhandelingen voeren.
        • De student kan constructief met conflicten omgaan.
        LEERINHOUDEN
        • Elementen van communicatie
        • Gesprekstechnieken
        • Vergaderingen
        • Conflicthantering
        • Onderhandelingen

        STUDIEMATERIAAL
        • Cursus Professioneel onderhandelen, departement Elektromechanica
        • Videomateriaal onderhandelingen

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        8

         lesuren

          15,38

        practicum en oefeningen:

        10

         lesuren

          19,23

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        31

         klokuren

          59,62

        Verdere toelichting:
        • Hoorcolleges met leergesprekken
        • Oefencolleges met individuele en groepsoefeningen

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Permanente evaluatie (100 %):
          • Onderhandelingen/onderhandelingsvergaderingen & feedback (70 %)
            Criteria:
            1. effectiviteit
            2. toonzetting
            3. taalgebruik
            respectievelijk (feedback)
            1. relevantie
            2. toonzetting
            3. taalgebruik
          • Schriftelijke proef (laatste college) met kennisvragen (30 %)

        tijd voor examinering
        uren
        3

        %
         
         05,77

        Tweede examenperiode
        • Schriftelijk examen met kennis- en toepassingsvragen (100%)

         

         

        3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Stage
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
        Code: 30249
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kernondersteunend
        Niveau: gespecialiseerd
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Module 8-9
        Aantal studiepunten: 18
        Wegingscoëfficient: 18
        Totaal aantal contacturen: 3
        Totaal studietijd: 468
        Deeltijds programma: deel 2
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Beylemans Amedee


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Tijdens je stage krijg je de kans om,  in een realistische arbeidsomgeving, je competenties (kennis, vaardigheden en attitudes) die je verworven hebt gedurende je opleiding, te borgen. Om dit te bereiken wordt je dagelijks betrokken bij de uitvoering van de technische werkzaamheden van je toekomstig beroep. Niet enkel kijken maar doen is de boodschap! 
        Tijdens de stageperiode besteed je evenees extra aandacht aan veiligheid en ontwikkeling van je sociale vaardigheden. Daarbij komen ethiek en deontologie van het beroep ook aan bod. Gedurende deze periode rapporteer je op regelmatige basis aan je stage- en bedrijfsbegeleider.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
        • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
        • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
        • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
        • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
        • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
        • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
        • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
        • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
        • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
        • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
        • EM214 de student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten
        • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
        • EM320 De student is in staat om Meet- en Regelsystemen te ontwerpen, te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen.
        • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
        • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
        • EM333 De student kan een eenvoudig productieproces analyseren.
        • EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
        • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.
        • EM346 De student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.
        • EM347 De student is in staat om het gedrag van zijn gesprekspartner te analyseren en hierop afgestemd en flexibel en creatief te reageren met het oog op de realisatie van elkaars belangen.
        • EM348 De student is in staat om de verschillende fasen van de industriële verkoopcyclus te herkennen, te begrijpen en middels toepassing van juiste vraagtechnieken de werkelijke korte en lange termijn klantenbehoefte te detecteren. en te verzorgen.
        • EM349 De student is in staat tot het brengen van een professionele verkooppresentatie die naadloos aansluit bij een aanbieding/offerte.
        • EM350 De student kan goed voorbereid de verschillende onderhandelingssituaties aangaan via positionele of principiële technieken.
        • EM351 De student is in staat om het totale product te bekijken vanuit verschillende marketingaspecten om te komen tot het opstellen van een gepast marketingplan in een B2B omgeving.
        • EM352 De student is in staat om het beheer van de klantenrelaties en persoonlijke organisatie efficiënt uit te voeren a.d.h.v. concrete (elektronische) hulpmiddelen.
        • EM353 De student is in staat om de impact te begrijpen van een vooropgesteld product of dienst in relatie tot de aanwezige productie/planning/logistieke systemen bij de klant of leverancier in bedrijfseconomische context.
        • EM354 De student is in staat om in verschillende talen een verkoopsgesprek te voeren.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • Coördinatie en communicatie tussen de verschillende partijen
        • Rapportering
        • Ethiek en deontologie
        • Sociale vaardigheden
        • Projectmatig en multidisciplinair werken

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        • Minimum 110 studiepunten verworven hebben in de eerste twee studiejaren binnen dezelfde afstudeerrichting van het departement elektromechanica.


        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        • Multiprojecten

        Andere begincompetenties
        • Geen

        LEERINHOUDEN
        • Leerinhoud van de volledige opleiding elektromechanica en de specifieke leerinhoud eigen aan de uit te oefenen taken tijdens de stageperiode

        STUDIEMATERIAAL
        • Stage- en eindwerksyllabus, departement elektromechanica
        • Syllabus Industriële projectweek, departement elektromechanica

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        3

         lesuren

          00,64

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        465

         klokuren

          99,36

        Verdere toelichting:
        • Informatiesessie in week 50.
        • Stage-opdracht .
        • Minimum twee begeleidingsmomenten tussen student, bedrijfsbegeleider en lectorbegeleider.
        • Op eigen initaitief kan op de terugkomdag een overlegmoment georganiseerd worden met stagebegeleider.
        • Evaluatiegesprek op het einde van de Stage.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Evaluatie van de stagerapporten door de stagebegeleider (30%) (Evaluatietabel-Stagerapportage)
        • Bedrijfsevaluatie door de bedrijfsbegeleider (70%) (Evaluatieraster-Stage)
        • Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie en richtlijnen van uw stage.
        • Stage wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs- en examenreglement
        • Wie de verplichte stageperiode van 58 dagen niet doorlopen heeft kan niet slagen voor deze onderwijsactiviteit.
        • Familiale- en/of kennisbanden kunnen aanleiding geven tot de nietigverklaring van de stage- & eindwerkopdracht.

        tijd voor examinering
        uren
        0

        %
         
         00,00

        Tweede examenperiode
        • Geen

         

         

        3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Eindwerk
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
        Code: 00422
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kernondersteunend
        Niveau: gespecialiseerd
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Module 9
        Aantal studiepunten: 15
        Wegingscoëfficient: 15
        Totaal aantal contacturen: 33
        Totaal studietijd: 390
        Deeltijds programma: deel 2
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Beylemans Amedee


         

        KORTE OMSCHRIJVING
        Het eindwerk is het sluitstuk van je opleiding en de laatste opdracht waarmee je bewijst dat je klaar bent om in het beroepenveld te stappen. Met je eindwerk toon je aan dat je in staat bent om een multidisciplinaire taak uit te werken en voldoende wetenschappelijk te onderbouwen. Je eindwerk bevat voldoende techniciteit en minstens 70% aantoonbaar eigen werk.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
        • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
        • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
        • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
        • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
        • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
        • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
        • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
        • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
        • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
        • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
        • EM214 de student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten
        • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
        • EM320 De student is in staat om Meet- en Regelsystemen te ontwerpen, te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen.
        • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
        • EM329 De student is in staat om eenvoudige onderhoudsactiviteiten in te schatten.
        • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
        • EM333 De student kan een eenvoudig productieproces analyseren.
        • EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
        • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.
        • EM346 De student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.
        • EM347 De student is in staat om het gedrag van zijn gesprekspartner te analyseren en hierop afgestemd en flexibel en creatief te reageren met het oog op de realisatie van elkaars belangen.
        • EM348 De student is in staat om de verschillende fasen van de industriële verkoopcyclus te herkennen, te begrijpen en middels toepassing van juiste vraagtechnieken de werkelijke korte en lange termijn klantenbehoefte te detecteren. en te verzorgen.
        • EM349 De student is in staat tot het brengen van een professionele verkooppresentatie die naadloos aansluit bij een aanbieding/offerte.
        • EM350 De student kan goed voorbereid de verschillende onderhandelingssituaties aangaan via positionele of principiële technieken.
        • EM351 De student is in staat om het totale product te bekijken vanuit verschillende marketingaspecten om te komen tot het opstellen van een gepast marketingplan in een B2B omgeving.
        • EM352 De student is in staat om het beheer van de klantenrelaties en persoonlijke organisatie efficiënt uit te voeren a.d.h.v. concrete (elektronische) hulpmiddelen.
        • EM353 De student is in staat om de impact te begrijpen van een vooropgesteld product of dienst in relatie tot de aanwezige productie/planning/logistieke systemen bij de klant of leverancier in bedrijfseconomische context.
        • EM354 De student is in staat om in verschillende talen een verkoopsgesprek te voeren.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student kan zelfstandig analyseren van leerinhouden , verwerken van begrippen, concepten en structuren.
        • De student is in staat om een multidisciplinaire opdracht die inhoudelijk aansluit bij het toekomstige werkveld op te zetten, uit te werken en tot een goed einde te brengen.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        • Alle credits verworven van het 1ste en 2de programmajaar professionele bachelor elektromechanica

        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        • Multiprojecten TCA
        • Stage

        Andere begincompetenties
        • Uiterlijk op 16/11/09 in het bezit zijn van een goedgekeurd en door alle partijen ondertekend stage- & eindwerkovereenkomst .
        • Goedgekeurd en ondertekend eindwerkopdracht.

        LEERINHOUDEN
        • Het eindwerk sluit de opleiding van bachelor elektromechanica af.
        • Het  is een multidisciplinaire opdracht waarmee de student bewijst dat hij rond een opgegeven onderwerp uit het werkveld een studie kan opzetten, uitvoeren en weergeven.
        • Het eindwerk  is een oefening in schriftelijk taalgebruik en rapportering.
        • Bij het eindwerk hoort een mondelinge presentatie en een verdediging voor een jury (lectoren en vertegenwoordigers van het werkveld).



        STUDIEMATERIAAL
        • Stage- en eindwerksyllabus, departement elektromechanica
        • Cursussen van de volledige opleiding bachelor elektromechanica
        • Handleidingen en technische data aangeboden door het stage- & eindwerkbedrijf

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        0

         lesuren

          00,00

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        389.67

         klokuren

          99,92

        Verdere toelichting:
        • Informatiesessie in week 50.
        • Essay maken.
        • De student bezorgt het ingevulde document ‘omschrijving van de opdracht’ aan zowel de bedrijfsbegeleider, zijn/haar Eindwerkbegeleider en de opleidingscoördinator uiterlijk op 15 maart 2010.
        • Minimum twee begeleidingsmomenten tussen eindwerkbegeleider en student. Dit gebeurt op eigen initiatief en wordt bij voorkeur op de terugkomdagen georganiseerd.
        • Het eindwerk wordt in de eerste examenperiode, in viervoud, bij de opleidingscoördinator ingeleverd uiterlijk 4 juni 2010 te 17.00 u.
        • Het eindwerk wordt in de tweede examenperiode, in viervoud, bij de opleidingscoördinator ingeleverd uiterlijk 30 augustus 2010 te 16.00 u.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Productevaluatie door bedrijfsbegeleider a.d.h.v. het Evaluatieraster-Eindwerk (10%).
        • Procesevaluatie door eindwerkbegeleider a.d.h.v. de Evaluatietabel-Eindwerkcoaching (10%).
        • Evaluatie door jury bestaande uit 2 lectoren en 2 specialisten uit  het beroepsveld a.d.h.v. Evaluatieraster-Eindwerkverdediging (80%).
        • De presentatie van het eindwerk duurt max. 30 minuten en wordt afgesloten met 10 minuten vraagstelling door de jury.
        • Minimum twee begeleidingsmomenten verplicht tijdens de eindwerkperiode. Indien hieraan niet voldaan is kan de verdediging verwezen worden naar de tweede examenperiode.
        • Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor een meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie van het eindwerk.
        • Eindwerk wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs-en examenreglement.

        tijd voor examinering
        uren
        0.33

        %
         
         00,08

        Tweede examenperiode
        • Productevaluatie door bedrijfsbegeleider a.d.h.v. het Evaluatieraster-Eindwerk (10%).
        • Procesevaluatie door eindwerkbegeleider a.d.h.v. de Evaluatietabel-Eindwerkcoaching (10%).
        • Evaluatie door jury bestaande uit 2 lectoren en 2 specialisten uit  het beroepsveld a.d.h.v. Evaluatieraster-Eindwerkverdediging (80%).
        • De presentatie van het eindwerk duurt max. 30 minuten en wordt afgesloten met 10 minuten vraagstelling door de jury.
        • Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor een meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie van het eindwerk.
        • Eindwerk wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs-en examenreglement.