ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Multiproject
  

Component behoort tot O.O.: Multiprojecten TCA
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 30122
Academiejaar: 2009-2010
Type: kernondersteunend
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 60
Totaal aantal contacturen: 27
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Boermans Eli


 

KORTE OMSCHRIJVING

Dit vak biedt geen leerstof aan in klassieke vorm, maar zal de student met leerstof en competenties confronteren in de vorm van en tijdens de duur van een project. Dit project handelt in een multidisciplinaire omgeving om de student in aanraking te laten komen met een concreet uitvoeringsproces, zoals het ook in het echte beroepsleven gebeurt, eerder dan de statische manier van kennis opdoen zoals die het gevolg is van hoorcolleges.

Het project draait rond een microcontroller, die gevoed dient te worden met informatie uit de buitenwereld (ieder team heeft een ander sensorsignaal), en op basis waarvan de microcontroller een apparaat aan zal sturen. Het project leert de student gaandeweg om te plannen, de opdracht af te bakenen, hoofd- en bijzaken te scheiden, te coördineren, op zoek te gaan naar de juiste informatie via de juiste kanalen, doelgericht te werken, delegeren, rapporteren ...


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
  • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
  • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
  • EM214 de student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten
  • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
  • EM339 De student kan op een doordachte manier een probleem analyseren en de oplossingen omzetten naar een programma.
  • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student is in staat om autonoom een uitgang te (be)sturen, aangesloten aan de microntroller van e-blocks, die een bepaalde invoer aangeboden krijgt.
  • De student kan op een gestructureerde manier het programma in flowcode schrijven, testen, en uitvoeren.
  • De student kan een project databoek (PDB) samenstellen, en voor een publiek dit project voorstellen. 
LEERINHOUDEN
  • Opfrissing en verdieping van Analoge elektronica
  • Opfrissing en verdieping van digitale elektronica
  • Het leren kennen van de E-Blocks-omgeving, met de processor als centrale processoreenheid
  • Programmeren in Flowcode, een grafische flowchart-manier om de processor te programmeren.

STUDIEMATERIAAL
  • De paper "Multiprojecten 3TCA  E-Blocks"
  • Internet
  • "Flowcourse" Cursus over E-Blocks en Flowcode

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

26

 lesuren

  33,33

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

51

 klokuren

  65,38

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • 50% op eindpresentatie
  • 50% op projectdataboek
  • correctiefactor op basis van de peer-assessment
  • Het uitgewerkte project moet het resultaat zijn van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep. Samenwerken tussen twee of meerdere groepen voor een deel of het volledig project is m.a.w. niet toegelaten.

tijd voor examinering
uren
1

%
 
 01,28

Tweede examenperiode
  • Geen