3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Bedrijfsmanagement |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Bedrijfsmanagement |
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
00409 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
43 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
67,08 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Debeuf Peter
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Om als hogergeschoold technieker deze snel evoluerende omgeving toch op zeer korte termijn te begrijpen, stelt de cursus zich tot doel uw inzicht in de bedrijf- en maatschappijstructuur te verruimen. Bedoeling is dat je dit met een kritisch oor doet en hierin je eigen mening, visie leert te vormen.
Algemene doelstellingen :
- Kennen (en begrijpen) van gangbare terminologie - Kennen en kunnen toepassen van een aantal operationele technieken - Inzicht verwerken in de werking van een bedrijf
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
- EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM326 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
- EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student verwerft inzicht in en kan zich met kennis een mening vormen over organisatiestructuren & -culturen
- De student begrijpt de bouwstenen noodzakelijk voor modern en goed bedrijfsmanagement
- De student kent verschillende soorten productievormen en de daarop mogelijk toepasbare optimalisatievormen
- De student kan basistechnieken uit het gebied van operationeel management toepassen
- De student kan zich een helder beeld vormen van alle omgevingsomstandigheden die de bedrijfswereld kunnen beïnvloeden
- De student bezint zich over zijn rol als professional (ethiek).
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Student leert het verband situeren tussen de verschillende onderdelen/afdelingen in een bedrijf (incl de relatie naar de omgeving).
- Student krijgt een aanbod van belangrijke operationele technieken en leert deze toe te passen.
- Student leert de verschillende productievormen en productie optimalisatie technieken, en daarbij horende planningssystematiek.
- Student leert het belang van innovatie.
- Student kent het verschil tussen beroepsethiek en bedrijfsethiek.
- Student leert het verschil tussen financiële en operationele resultaten.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Bedrijfsmanagement (slides), departement elektromechanica, Peter Debeuf
- Daarnaast zijn verwijzingen naar materiaal (artikels) op het internet toegevoegd, die kunnen nagelezen worden.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
27
|
lesuren
|
40,25
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
37.08
|
klokuren
|
55,28
|
Verdere toelichting:
- Hoorcollege, voorbeelden en oefeningen
- LCD-projector en schrijfbord met stiften
- Cursus enkel in power-point beschikbaar, notities moeten in de les gemaakt worden.
- BlackBoard netwerkomgeving waarop de presentatie ter beschikking gesteld wordt en waaruit de student vrij kan kiezen welke en hoe de copies te maken. Aanvullend zullen resultaten van oefeningen hier gepubliceerd worden.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Open boek examen.
- Schriftelijk
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Open boek examen
- Schriftelijk
|
|
| |
|