ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
3 Elektromechanica - 3KLM - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
00374Bedrijfsmanagement6
00375|---Bedrijfsmanagement-
00376|---Socio-economische vorming-
3KM54Energiewisselaars3
3KM55Koeltechnieken3
30250Multiprojecten KLM6
3KM40Bouwakoestiek3
3KM57Duits3
3KM26Veiligheid en VCA3
3KM58Stage18
3KM59Eindwerk15
 

3 Elektromechanica - 3KLM - Onderdelen - Bedrijfsmanagement
  

O.O. heeft componenten: Ja
O.O. bestaat uit componenten Socio-economische vorming
Bedrijfsmanagement
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 00374
Academiejaar: 2009-2010
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 7-9
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 69
Totaal studietijd: 156
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Lector(en): Bekx Frank
Debeuf Peter
Talboom Sven


 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
  • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Zie fiche bedrijfsmanagement
  • Zie fiche socio-economische vorming

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Geen

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Geen

Andere begincompetenties
  • Geen

 

 

3 Elektromechanica - 3KLM - Onderdelen - Bedrijfsmanagement
  

Component behoort tot O.O.: Bedrijfsmanagement
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 00375
Academiejaar: 2009-2010
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 43
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 67,08
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Bekx Frank
Debeuf Peter


 

KORTE OMSCHRIJVING

Wanneer je eind dit academiejaar als jong en ambitievol afgestudeerde in de industrie terechtkomt, wordt je overrompeld met veel zaken die tegelijk op je af komen.
Om als hogergeschoold technieker deze snel evoluerende omgeving toch op zeer korte termijn te begrijpen, stelt de cursus zich tot doel uw inzicht in de bedrijf- en maatschappijstructuur te verruimen. Bedoeling is dat je dit met een kritisch oor doet en hierin je eigen mening, visie leert te vormen.

Algemene doelstellingen :

   - Kennen (en begrijpen) van gangbare terminologie
   - Kennen en kunnen toepassen van een aantal gangbare operationele technieken
   - Inzicht verwerven in de werking van een bedrijf


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
  • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM326 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
  • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student verwerft inzicht in en kan zich met kennis een mening vormen over organisatiestructuren & -culturen
  • De student begrijpt de organisatie van de arbeidsmarkt, en kan arbeidsvormen en -structuren onderscheiden
  • De student begrijpt de bouwstenen noodzakelijk voor modern en goed bedrijfsmanagement
  • De student kent verschillende soorten productievormen en de daarop mogelijk toepasbare optimalisatievormen
  • De student kan de basistools van MS-Project gebruiken en toepassen op projectwerk
  • De student kan zich een helder beeld vormen van alle omgevingsomstandigheden die de bedrijfswereld kunnen beïnvloeden
LEERINHOUDEN
  • Student kan qua projectvoorbereiding mindmap ontwikkelen en converteren naar MS-Project
  • Student kan projectplanning opmaken in MS-Project en daaraan alle nodige resources koppelen inclusief hun prijzen en zo komen tot een projecttotaalprijs. Hij/zij kan ook projectmijlpalen in planning opnemen…
  • Student kan het effect van globalisering op bedrijfsmanagement situeren
  • Student begrijpt de verschillende leiderschapsstijlen en leerstijlen
  • Student kent het verschil tussen beroepsethiek en bedrijfsethiek
  • Student begrijpt de arbeidsmarkt en kan daarin het onderscheid maken tussen arbeidsdeling en -verdeling
  • Student kan verband tussen Europese overlegstructuur en plaatselijk bedrijf en vakbonden situeren,
  • Student kent motiveringstechnieken
  • Student kent de verschillende productievormen en productie optimalisatie vormen, en daarbij horende planningsvormen (oa. ook MS-Project)
  • Student kan op heldere wijze het verband situeren tussen productie en onderhoud,
  • Student kan op heldere wijze alle omgevingsfactoren van het bedrijf in kaart brengen en bespreken
  • Student begrijpt het belang van assertief en correct rapporteren

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus Bedrijfsmanagement, departement elektromechanica, Frank Bekx

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

27

 lesuren

  40,25

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

37.08

 klokuren

  55,28

Verdere toelichting:
  • Hoorcollege, voorbeelden en oefeningen
  • LCD-projector en schrijfbord met stiften
  • E-campus pc-netwerkomgeving waarop MindManagerPro ENG kan worden gebruikt, om mindmap op te maken, die rechtstreeks kunnen worden geconverteerd naar MS-Project
  • E-campus pc-netwerkomgeving waarop MS-Project 2003 NL kan worden gebruikt, om Gant-planningen te leren maken
  • BlackBoard netwerkomgeving waarop na elke les mogelijke examenvragen uit die les worden geplaatst

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • 100%  punten op theoretisch schriftelijk examen

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 04,47

Tweede examenperiode
  • 100%  punten op theoretisch schriftelijk examen
  • Tijd voor examinering in tweede examenpiode: 2 uur

 

 

3 Elektromechanica - 3KLM - Onderdelen - Socio-economische vorming
  

Component behoort tot O.O.: Bedrijfsmanagement
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 00376
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 9
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 57
Totaal aantal contacturen: 39
Totaal studietijd: 88,92
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Talboom Sven


 

KORTE OMSCHRIJVING

Op wat moet er zeker worden gelet bij het afsluiten van een arbeidsovereenkomst?  Wat zijn extra-legale voordelen?  Heb ik als afgestudeerde student recht op vakantie?  Hoe ziet de balans van een onderneming eruit?  Wat houden de ISO-normen precies in?  En hoe begin ik een eigen zaak?

Dit zijn slechts enkele vragen die zullen worden beantwoord in de les socio-economische vorming, een kennismaking met sociaal recht, sociaal zekerheidsrecht, economie, bedrijfseconomie en kwaliteitsmanagement.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De student raakt vertrouwd met de basisprincipes van economie en bedrijfseconomie, sociale wetgeving, sociale zekerheid en kwaliteitsmanagement.
      • De student kan zijn professioneel functioneren plaatsen in een breed, sociaal, maatschappelijk economisch kader.   Hij kent de basisprincipes van sociaal recht, sociaal zekerheidsrecht, kwaliteitsmanagement, economie en bedrijfseconomie.
      • De student beseft het belang van kwalitatief goed werk te leveren en kent de implicaties van sociaal-maatschappelijk gedrag.
      • Na deze module te hebben gevolgd, is de student in staat om de  sociaal-economische, maatschappelijke en kwaliteitsgerichte discussies te begrijpen, eraan deel te nemen en de opgedane kennis te transfereren naar de eigen werkomgeving.
      LEERINHOUDEN
      • Economie: micro-economie (consumentengedrag en producentengedrag: vraag en aanbod, marktevenwicht en marktvormen) ; macro-economie (rol van de overheid, werkgelegenheid, monetair evenwicht, buitenlandse handel)
      • Bedrijfseconomie: begrippen van dubbel boekhouden (balans, balansrekeningen, resultatenrekening, grootboek en journaal) ; handelstransacties en de factuur ; de BTW ; analyse van de financiële toestand van een onderneming
      • Sociale wetgeving: collectief arbeidsrecht (collectieve overlegorganen, CAO, bescherming van gezondheid en veiligheid van werknemers) en individueel arbeidrecht (essentiële bestanddelen van een arbeidsovereenkomst, soorten arbeidsovereenkomst, verplichtingen van werkgever en werknemer, proefbeding, schorsing van de uitvoering van een arbeidsovereenkomst, einde van de arbeidsovereenkomst, arbeidsreglementering, sluiting van ondernemingen, studentenovereenkomst, aansprakelijkheid van de werkgever)
      • Sociale zekerheid: historiek, kenmerken, werking, voor- en nadelen, de RSZ, berekening van RSZ-bijdragen, arbeidsvoorziening, werkloosheidsreglementering, ziekteverzekering, pensioenen
      • Bedrijfsbeheer: wat is een vennootschap?  welke vormen bestaan er?  hoe start ik een eigen zaak?
      • Kwaliteitsmanagement: begrip, kwaliteitskringen, IKZ, kwaliteitstechnieken en kwaliteitsmodellen

      STUDIEMATERIAAL
      • Cursus socio-economische vorming, departement elektromechanica, editie 2009-2010, Sven Talboom (cursus beschikbaar einde module 8 in 2010) .
      • Slides.
      • Addenda die op Blackboard worden geplaatst.
      • De leerstof die als ex-cursus informatie in de les wordt aangereikt.

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      36

       lesuren

        40,49

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      49.92

       klokuren

        56,14

      Verdere toelichting:
      • Hoorcollege met oefeningen.
      • Vraaggesprek

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • Schriftelijk examen: gedeeltelijk open vragen, gedeeltelijk meerkeuzevragen.

      tijd voor examinering
      uren
      3

      %
       
       03,37

      Tweede examenperiode
      • Schriftelijk examen: gedeeltelijk open vragen, gedeeltelijk meerkeuzevragen.

       

       

      3 Elektromechanica - 3KLM - Onderdelen - Energiewisselaars
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
      Code: 3KM54
      Academiejaar: 2009-2010
      Type: kern
      Niveau: gespecialiseerd
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: Module 7
      Aantal studiepunten: 3
      Wegingscoëfficient: 3
      Totaal aantal contacturen: 39
      Totaal studietijd: 78
      Deeltijds programma: deel 1
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Bossyns Walter
      Casteels Jan
      Lintermans Marc
      Pauwels Bert


       

      KORTE OMSCHRIJVING

      De cursus bestaat uit twee delen:

      In het deel koellastberekening worden de basisbegrippen van een degelijke berekening uitgelegd, rekening  houdende met interne en externe warmtewinsten, thermisch accumulatievermogen, beschaduwingseffecten en de wijze waarop de koelcentrale functioneert.

      Het deel kanaalberekeningen biedt een genormaliseerde rekenmethode aan (methode van de lineaire drukverliezen, veranderlijk i.f.v. het debiet).


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

        Algemene beroepsgerichte competenties
          Beroepsspecifieke competenties
          • EM319 De student is in staat om wijzigingen aan HVAC- en koelinstallaties uit te voeren.
          • EM336 De student is in staat om energiewinsten en -verliezen te bepalen a.d.h.v. bouwfysische gegevens, lastenboeken en normen.
          • EM337 De student is in staat om de meest voorkomende HVAC- en koelinstallaties te dimensioneren, te selecteren en de bijhorende installatieschema's op te stellen en te verwerken tot een technisch dossier.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          • De student kan een vrij gedetailleerd koellastvermogen bepalen om thermisch komfort te realiseren.
          • De student verwerft de vaardigheden in het ontwerpen van pulsie- en extractienetten en het in evenwicht brengen van netstructuren.

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
          • Klimatisatie, 2KLM
          • Koeltechnieken, 2KLM

          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
          • Geen

          Andere begincompetenties
          • Geen

          LEERINHOUDEN
          • Koellastberekeningen.
          • Dimensioneren van luchtkanalen.
          • Selecteren van inblaas- en uitblaasroosters qua type en grootte.

          STUDIEMATERIAAL
          • Cursus met 3 onderdelen : koellastberekening, berekenen van netten en berekenen van eindeenheden (roosters en uitblaasmonden), departement elektromechanica.

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          36

           lesuren

            46,15

          practicum en oefeningen:

          0

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

          0

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

          39

           klokuren

            50,00

          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          • Deel Koellastberekening: Examen met behulp van de Pc
          • Deel Kanaalberekeningen: Schriftelijk examen

          tijd voor examinering
          uren
          3

          %
           
           03,85

          Tweede examenperiode
          • Deel Koellastberekening: Examen met behulp van de Pc
          • Deel Kanaalberekeningen: Schriftelijk examen

           

           

          3 Elektromechanica - 3KLM - Onderdelen - Koeltechnieken
            

          O.O. heeft componenten: Neen
          Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
          Code: 3KM55
          Academiejaar: 2009-2010
          Type: kern
          Niveau: gespecialiseerd
          Programmajaar: 3
          Periode binnen het modeltraject: Module 7
          Aantal studiepunten: 3
          Wegingscoëfficient: 3
          Totaal aantal contacturen: 30
          Totaal studietijd: 78
          Deeltijds programma: deel 1
          Examencontract: mogelijk
          Deliberatie: mogelijk
          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Bekx Frank


           

          KORTE OMSCHRIJVING

          Nu je de werking van koelinstallaties zowel theoretisch hebt begrepen, als praktisch hebt gecontroleerd, wordt het tijd dat je in functie van warmtelastberekeningen, meteen ook de nodige koelcapaciteit, hoofd- en nevencomponenten van een eentraps- en een tweetrapskoelkring leert selecteren.

          Om te kunnen voldoen aan globaal milieubewustzijn, Europese richtlijnen en nationale wetgeving wordt uw aandacht als toekomstig ontwerper van koelinstallaties gefocust op het ontwerp van energievriendelijke koelinstallaties en warmtepompen.

          Deze uitdieping van je optievak is meteen een goede aanloop naar je stage- en eindwerkperiode.


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
          • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
          • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
          • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
          Beroepsspecifieke competenties
          • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
          • EM319 De student is in staat om wijzigingen aan HVAC- en koelinstallaties uit te voeren.
          • EM323 De student is in staat om HVAC- en koelsystemen volgens bedrijfstechnische specificaties op te stellen.
          • EM336 De student is in staat om energiewinsten en -verliezen te bepalen a.d.h.v. bouwfysische gegevens, lastenboeken en normen.
          • EM337 De student is in staat om de meest voorkomende HVAC- en koelinstallaties te dimensioneren, te selecteren en de bijhorende installatieschema's op te stellen en te verwerken tot een technisch dossier.
          • EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          • In staat zijn op structurele wijze koellastberekening te maken.
          • In staat zijn tegenover specifieke koeltoepassing het meest energetisch vriendelijke, veiligste toe te passen koudemiddel te selecteren (ook rekening houdend met milieunormen).
          • In staat zijn om voor specifieke koelkring alle hoofd- en nevencomponenten te selecteren.
          • In staat zijn de nodige hydraulische schema’s op te stellen voor droge expansie- én pompcirculatiekoelkring, leidingen berekenen en selecteren in functie van klant- en studiebureeleisen, ontwerpnormen, goede olieretour én beperkte verliezen.
          • In staat zijn log ph diagramma en elektrische schema’s op te stellen voor dito koelkringen.
          • Retrofitstappen kennen om oude koelinstallatie aan te passen naar huidige koudemiddelwetgeving.
          • In staat zijn tot storingsanalytisch denken over koelinstallaties om zo problemen te voorkomen en op te lossen.

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
          • Koeltechnieken 2KLM

          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
          • Geen.

          Andere begincompetenties
          • Geen.

          LEERINHOUDEN
          • Praktisch en structureel ontwerp / berekeningen voor koelinstallaties met droge expansie en pompcirculatiesystemen in functie van klant- en studiebureeleisen én ontwerpnormen.
          • Selectie van meest energetisch vriendelijke, veiligste koudemiddel conform geldende (milieu)normen voor specifieke koeltoepassing.
          • Selectie van alle hoofd- en nevencomponenten voor specifieke koelkring.
          • Opstellen hydraulische schema's opstellen, leidingen berekenen en selecteren in functie van goede olieretour én beperkte verliezen zowel voor droge expansie- als pompcirculatiekoelkringen.
          • Opstellen elektrische schema's voor dito koelkringen.
          • Retrofit-stappen om oude koelinstallatie in orde te brengen volgens huidige koudemiddelwetgeving.
          • Storingsanalyse op koelinstallaties.
          • Werkingsprincipe en mogelijkheden van adsorptiekoeling.
          • Praktisch ontwerp en berekeningen van koelinstallaties met droge expansie en pompcirculatiesystemen in functie van klant- en studiebureeleisen én ontwerpnormen.

          STUDIEMATERIAAL
          • Cursus: ‘Koeltechniek’, departement elektromechanica, F. Bekx.
          • Leervraaggesprekken in groepsverband.
          • LCD– en overheadprojectie.
          • Bordschema’s bij systeemanalyse en –bespreking.

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          27

           lesuren

            34,62

          practicum en oefeningen:

          0

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

          0

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

          48

           klokuren

            61,54

          Verdere toelichting:
          • Hoorcolleges.
          • Klassikaal besproken schema's en oefeningen/oplossing huistaken.
          • Blackboard netwerkomgeving waarop na elke les mogelijke examenvragen uit die les worden geplaatst.

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          • 100% van de punten: Schriftelijk examen einde lesblok.

          tijd voor examinering
          uren
          3

          %
           
           03,85

          Tweede examenperiode
          • 100% van de punten: Schriftelijk examen.
          • Tijd voor examinering: 3 uur.

           

           

          3 Elektromechanica - 3KLM - Onderdelen - Multiprojecten KLM
            

          O.O. heeft componenten: Neen
          Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
          Code: 30250
          Academiejaar: 2009-2010
          Type: kernondersteunend
          Niveau: gespecialiseerd
          Programmajaar: 3
          Periode binnen het modeltraject: Module 7
          Aantal studiepunten: 6
          Wegingscoëfficient: 6
          Totaal aantal contacturen: 71
          Totaal studietijd: 156
          Deeltijds programma: deel 1
          Examencontract: niet mogelijk
          Deliberatie: mogelijk
          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): De Pauw Erik
          Debeuf Peter
          Duschek Cois
          Lemmens Marc
          Lintermans Marc
          Van Grieken Geert
          Vangrunderbeek Olivier


           

          KORTE OMSCHRIJVING

          In de multiprojecten ga je jouw polyvalente competenties, verworven in de eerste twee jaren van je opleiding, inzetten rond ‘geconstrueerde beroepsopdrachten’. Opdrachten die veel korter de realiteit van het toekomstige werkveld benaderen en die je zoals in de praktijk veelal in teamverband aanpakt.
           
          De multiprojecten bevatten twee ‘in-huis’ projecten en één ‘uit-huis’ project die je tijdens de industriële projectweek uitwerkt. 
          In de ‘in-huis’ projecten gaan we de muren tussen de labo’s spreekwoordelijk ‘slopen’ en werk je aan vakoverschrijdende opdrachten maar binnen een team van studenten van je afstudeerrichting. 
          In het ‘uit-huis’ project werk je daarentegen in een team dat multidisciplinair is samengesteld en rond een opdracht die door de industrie wordt aangeleverd. 
           
          Na iedere opdracht krijg je een gepaste feedback zodat je dit kan meenemen als leerpunten voor de volgende opdracht en stage.


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
          • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
          • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
          • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
          • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
          • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
          • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
          • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
          • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
          • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
          • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
          • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
          • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
          • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
          Beroepsspecifieke competenties
          • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
          • EM319 De student is in staat om wijzigingen aan HVAC- en koelinstallaties uit te voeren.
          • EM322 De student kan de basiscontroles in het kader van het opstarten van de HVAC- en koelinstallatie conform aan de opleveringsvoorwaarden uit te voeren.
          • EM323 De student is in staat om HVAC- en koelsystemen volgens bedrijfstechnische specificaties op te stellen.
          • EM328 De student is in staat om periodiek- en storingsonderhoud uit te voeren op HVAC en koelinstallaties.
          • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
          • EM335 De student is in staat om de HVAC- en koeltechnische systemen in te regelen in het kader van het lastenboek en/of de gebruikersbehoefte
          • EM336 De student is in staat om energiewinsten en -verliezen te bepalen a.d.h.v. bouwfysische gegevens, lastenboeken en normen.
          • EM337 De student is in staat om de meest voorkomende HVAC- en koelinstallaties te dimensioneren, te selecteren en de bijhorende installatieschema's op te stellen en te verwerken tot een technisch dossier.
          • EM340 De student is in staat om specifieke metingen (excl. brandermetingen) uit te voeren en de meetresultaten ervan te interpreteren.
          • EM342 De student is in staat om door gebruik te maken van de huidige stand van de techniek een veelvoud aan data en parameters te verzamelen, te visualiseren, te bewaken en te bewaren, met de bedoeling ze bruikbaar te maken voor de proceseigenaars/procestechnologen.
          • EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          1. Student is in staat om als een beginnend beroepsbeoefenaar, binnen een gegeven beroepscontext en met de beschikbare middelen, een maatschappelijk verantwoorde technische oplossing te formuleren, uit te werken en in dienst te nemen.
          2. Student kan zijn kennis en vaardigheden uit verschillende domeinen integreren en toepassen op het juiste moment en in een gegeven context.
          3. Student is in staat om zelf leerdoelen te formuleren
          4. Student is in staat om relevante literatuur op te zoeken, te verwerken en toe te passen.
          5. Student bezit de nodige sociale vaardigheden om in teamverband te werken aan een gemeenschapelijk project
          6. Student is in staat om te reflecteren over de behaalde resultaten en verbeterdoelen te formuleren

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
          • Alle credits van het 1st en 2de programmajaar

          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
          • Energiewisselaars
          • Koeltechnieken
          • Bouwakoestiek

          Andere begincompetenties
          • Geen

          LEERINHOUDEN
          • Leerinhouden van de opleidingsonderdelen in het eerste, tweede en derde programmajaar, departement elektromechanica.

           


          STUDIEMATERIAAL
          • Cursussen, departement elektromechanica, 1EM-2KLM-3KLM.
          • Relevante vakliteratuur en websites, technische specificaties van diverse fabrikanten.

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          6

           lesuren

            03,85

          practicum en oefeningen:

          0

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

          63

           lesuren

            40,38

          studietijd buiten contacturen:

          85

           klokuren

            54,49

          Verdere toelichting:
          • Bij de start van de multiprojecten lopen infosessies waarbij de doelstellingen van de multiprojecten, het projectmatig werken, opstellen van mindmaps en MS-projects worden toegelicht.
          • De in & uit-huis probleemtaken worden in teamverband uitgewerkt. Lectoren treden op als coaches, niet als lesgevers.

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          • (75 % van de punten) De 'in-huis' projecten worden op vier niveaus geëvalueerd. Deze zijn praktijkniveau, methodisch niveau, conceptueel niveau, en sociaal-ethisch niveau. De beoordeling gebeurt op basis van de project databoeken, de presentatie van één van de uitgewerkte projecten en de peer-assessments.
          • (25% van de punten) Bij het 'uit-huis' project ligt de nadruk zowel op het proces als op de technische oplossing. De beoordeling gebeurt op basis van een evaluatie van de projectmethodiek, de groepsverdediging en peer-assessment.
          • Score van peer-assessment wordt omgezet naar een factor, die als vermenigvuldiger wordt gebruikt van het behaalde cijfer van het projectdataboek  bij de ‘in-huis’ projecten en  van de projectmethodiek en presentatie van het 'uit-huis' project (meer gedetailleerde informatie kan je vinden in de syllabus Multiprojecten en Industriële projectweek).
          • Het uitgewerkte project moet het resultaat zijn van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep. Samenwerken tussen twee of meerdere groepen voor een deel of het volledig project is m.a.w. niet toegelaten.

          tijd voor examinering
          uren
          2

          %
           
           01,28

          Tweede examenperiode
          • Geen

           

           

          3 Elektromechanica - 3KLM - Onderdelen - Bouwakoestiek
            

          O.O. heeft componenten: Neen
          Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
          Code: 3KM40
          Academiejaar: 2009-2010
          Type: kern
          Niveau: gespecialiseerd
          Programmajaar: 3
          Periode binnen het modeltraject: Module 7
          Aantal studiepunten: 3
          Wegingscoëfficient: 3
          Totaal aantal contacturen: 30
          Totaal studietijd: 78
          Deeltijds programma: deel 1
          Examencontract: mogelijk
          Deliberatie: mogelijk
          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Casteels Jan
          Verhulst Peter


           

          KORTE OMSCHRIJVING

          Na een algemene inleiding in de geluidsleer gaan we onderzoeken hoe we rekening kunnen houden met de geldende geluidsnormen tijdens het ontwerp en de plaatsing van een installatie. We maken hierbij onderscheid tussen luchtgeluid en contactgeluid, dewelke telkens een aparte aanpak vereisen.

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

            Algemene beroepsgerichte competenties
            • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
            • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
            • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
            • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
            • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
            Beroepsspecifieke competenties
            • EM340 De student is in staat om specifieke metingen (excl. brandermetingen) uit te voeren en de meetresultaten ervan te interpreteren.

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
            1. De student kan specifieke geluidsmetingen interpreteren.
            2. De student kan een geluidstechnicus volgen in zijn redeneringen over de te nemen maatregelen en de akoestische comforteisen van de klant.
            3. De student is in staat om het effect van een klimaatinstallatie op het akoestisch comfort in te schatten en de eventuele noodzaak van een geluidsdemper aan te tonen en te bestellen.
            4. De student is op de hoogte van de te voorziene maatregelen in de technische ruimte en kan het type van vering voor de ventilator vastleggen.
            5. De student zal de berekeningen vooral op een praktische, door de fabrikanten gehanteerde methode, uitvoeren.

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
            • Toegepaste wiskunde en fysica

            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
            • Geen

            Andere begincompetenties
            • Geen

            LEERINHOUDEN
            • Beoordelen en meten van geluid en lawaai.
            • Onderzoek van lucht- ,contactgeluid en de mogelijke technische verbeteringen.
            • Grenswaarden voor geluidsniveaus in gebouwen.
            • Principes van isolatie van draaiende machines en lawaaibestrijding in de industrie.

            STUDIEMATERIAAL
            • Overheadprojectie van situatieschetsen.
            • Powerpointpresentatie van cases.
            • Cursus bouwakoestiek, departement elektromechanica, 2009-2010.
            • Internetsites van fabrikanten.
            • Documentatie.

            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            27

             lesuren

              34,62

            practicum en oefeningen:

            0

             lesuren

              00,00

            vormen van groepsleren:

            0

             lesuren

              00,00

            studietijd buiten contacturen:

            48

             klokuren

              61,54

            Verdere toelichting:
            • Hoorcolleges en praktische casestudies.

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode
            • Schriftelijk openboekexamen aan de hand van enkele praktische cases waarbij vooral de nadruk wordt gelegd op het praktisch inzicht van de student.

            tijd voor examinering
            uren
            3

            %
             
             03,85

            Tweede examenperiode
            • Schriftelijk openboekexamen aan de hand van enkele praktische cases waarbij vooral de nadruk wordt gelegd op het praktisch inzicht van de student.

             

             

            3 Elektromechanica - 3KLM - Onderdelen - Duits
              

            O.O. heeft componenten: Neen
            Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
            Code: 3KM57
            Academiejaar: 2009-2010
            Type: kern
            Niveau: inleidend
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: Module 7
            Aantal studiepunten: 3
            Wegingscoëfficient: 3
            Totaal aantal contacturen: 29
            Totaal studietijd: 78
            Deeltijds programma: deel 1
            Examencontract: mogelijk
            Deliberatie: mogelijk
            Vrijstelling of overdracht: mogelijk
            Onderwijstaal: Duits
            Lector(en): De Naeyer Katelijn


             

            KORTE OMSCHRIJVING
            • Het vak technisch Duits biedt de student(e) een inleiding in de Duitse taal en cultuur met de nadruk op technisch vakjargon.
            • Er wordt rekening mee gehouden dat de meeste studenten geen basiskennis Duits bezitten; ze nemen wel interactief deel aan de lessen die ondersteund worden door multimedia.
            • Aan het einde van de module moet de student(e) basisgrammatica en basiswoordenschat onder de knie hebben om technische documenten, (montage)handleidingen e.d. te kunnen vertalen en interpreteren.

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
            • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
            • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
            • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
            • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
            Beroepsspecifieke competenties
            • EM355 De student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in verschillende talen.

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
            1. De student kan aan de hand van de aangeboden vaktechnische Duitstalige woordenschat instructies, handleidingen en  technische teksten begrijpen, interpreteren en samenvatten.
            2. De student kan grammaticale structuren begrijpen en enkele basisregels zelf toepassen.

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
            • De student heeft voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
            • Geen

            Andere begincompetenties
            • Geen

            LEERINHOUDEN
            • Basisgrammatica
            • Technische woordenschat
            • Technische teksten (bv. handleidingen, krantenartikels,…)
            • Liedjesteksten

            STUDIEMATERIAAL
            • Cursus Duits, departement Elektromechanica, K.De Naeyer
            • Vertalend woordenboek Duits-Nederlands.

            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            12

             lesuren

              15,38

            practicum en oefeningen:

            6

             lesuren

              07,69

            vormen van groepsleren:

            9

             lesuren

              11,54

            studietijd buiten contacturen:

            49

             klokuren

              62,82

            Verdere toelichting:
            • Vertaalopdrachten in groep
            • Hoorcollege in combinatie met leergesprek.

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode
            •  Evaluatie van de vertaling/presentatie van technische teksten; lessen bijwonen is essentieel voor dit onderdeel : 15% van de punten.
            • Op het einde van de module wordt een schriftelijk examen georganiseerd (grammatica, woordenschat, vertalen van een technische tekst en interpreteren van een ongeziene technische tekst) : 85% van de punten.

            tijd voor examinering
            uren
            2

            %
             
             02,56

            Tweede examenperiode
            • Behaalde punten van de permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden (15%).
            • Schriftelijk examen  (grammatica, woordenschat, vertalen van een technische tekst en interpreteren van een ongeziene technische tekst): 85% van de punten.

             

             

            3 Elektromechanica - 3KLM - Onderdelen - Veiligheid en VCA
              

            O.O. heeft componenten: Neen
            Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
            Code: 3KM26
            Academiejaar: 2009-2010
            Type: kern
            Niveau: gespecialiseerd
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: Module 7
            Aantal studiepunten: 3
            Wegingscoëfficient: 3
            Totaal aantal contacturen: 30
            Totaal studietijd: 78
            Deeltijds programma: deel 1
            Examencontract: niet mogelijk
            Deliberatie: mogelijk
            Vrijstelling of overdracht: mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en): Bekx Frank


             

            KORTE OMSCHRIJVING

            De Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FODWASO) oa. toeziend op ‘Welzijn op het Werk’ in de industrie, vereist, samen met elke bedrijfsleiding, van de hogergeschoolde (onderhouds)technieker, dat hij/zij zijn/haar verantwoordelijkheid opneemt mbt de veilige bedrijfszekere werking van technische installaties, en een minimale uniforme manier van veilig werken in acht neemt in deze installaties.

            Doorloop je met vrucht deze VCA opleiding (Veiligheid Checklist Aannemers) voor leidinggevenden:

            • dan zal je veiligheidsinzicht tijdens werkvoorbereiding en –uitvoering, elk veiligheidsrisico beperken dat je zou betekenen voor je werkmakkers, voor je omgeving en het milieu,
            • dan begrijp jij in je functie aan welke veiligheidseisen installaties, diensten en contracten die jij ondersteunt, oa. qua automatisering moeten voldoen,
            • dan bekom je bij een minimumscore van 70% een VCA certificaat met een geldigheidsduur van 10 jaar op uw naam,
            • dan krijg je met dit certificaat in je 3e Bachelor opleidingsjaar tijdens je stage- en eindwerkperiode toegang tot de technische installaties van VCA gecertificeerde bedrijven, ook als je daar werkzaam bent via een externe firma (contractarbeid),
            • dan beantwoordt je met dit certificaat aan deze minimale vereiste om in VCA gecertificeerde bedrijven met andere werknemers onderling even veilig samen te werken.

              Deze VCA – Veiligheid opleiding is dus een onmisbare hoeksteen voor je job als technieker!

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
            Beroepsspecifieke competenties

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
              1. De student kan veilig werken.
                DEEL I:  De student opleiden in alle veiligheidsaspecten nodig voor veilige uitvoering van technische werkzaamheden.
                DEEL II: De student vertrouwd maken met dieperliggende verantwoordelijkheid qua veiligheid m.b.t. werkvoorbereiding, –uitvoering en te voeren veiligheidsbeleid.
              2. De student vertrouwd maken met risicoanalyse en risicobeheer als onderdeel van preventieplan.
              3. De student kan risicoanalyse of ‘risicoanalyse arbeidsmiddelen’ opmaken m.b.t. concrete machine of installatie.
              4. De student is op de hoogte van Europese Machinerichtlijn m.b.t.:
                a) Aanpassing oude machines, CE-certificering (2A, 2B en 2C) i.v.m. Europese Economische Ruimte (vrijhandelszone).
                b) Bestelprocedure nieuwe machines, apparaten, gereedschappen en installaties.
                Behalen VCA-certificaat 'operationeel leidinggevenden & contractors' (10 jaar geldig én op naam).

              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
              • Geslaagd zijn in het programmajaar van 1EM/TCA/SAP, departement elektromechanica .

              Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
              • Alle opleidingsonderdelen in het tweede programmajaar

              Andere begincompetenties
              • Geen

              LEERINHOUDEN
              • DEEL I:
                • = 3 x 4 uren praktische lessen Provinciaal Veiligheidsinstituut Antwerpen (verplichte deelname).
                • = Cursus ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors’ waarin volgende onderwerpen aan bod komen :
                  • Veiligheidswetgeving en Europese richtlijnen veiligheid, gezondheid en milieu.
                  • Risico, ongevallen, preventie en beschermingsmaatregelen.
                  • Werkvergunningen.
                  • Bedrijfsnoodplan.
                  • Lawaai en omgeving.
                  • Elektriciteit bij vaste, mobiele en tijdelijke installaties.
                  • Stralingsgevaar.
                  • Asbestgevaar.
                  • Gevaarlijke producten.
                  • Brandbeveiliging (explosiegevaar).
                  • Ergonomie en luchtbehandeling in werkruimten.
                  • Besloten ruimten.
                  • Hijsen, tillen en dragen.
                  • Struikelen, uitglijden en vallen.
                  • Machines en gereedschappen.
                  • Persoonlijke beschermingsmiddelen.
                  • Werken in de hoogte.
              • DEEL II:
                • = 2 x 4 uren theoretische lessen campus te Boom, met als onderwerpen:
                  • Arbeidsrisicoanalyse / risicobeoordeling arbeidsmiddelen.
                  • VCA-implementatie.
                  • Europese Machinerichtlijn / CE-certificering.
              • DEEL III:
                •  = Gedurende volledig lesblok zelfstudie met mogelijkheid tot vraagstelling aan vaklector.

              STUDIEMATERIAAL
            • Praktijkcursus ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors PVI’.
            • Cursus: ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors’ vaklector.
            • Interactief oefensoftwarepakket ‘VCA-Basisopleiding PVI’ in EMI-ruimte raadpleegbaar.
            • 'Codex voor Welzijn op het Werk’ is op elke pc in EMI-ruimte raadpleegbaar.
            • Leervraaggesprekken in groepsverband.
            • LCD– en overheadprojectie.
            • Bordschema’s.

            • WERKVORMEN
              Soort werkvorm uren  

              %

              hoor- en werkcolleges:

              27

               lesuren

                34,62

              practicum en oefeningen:

              0

               lesuren

                00,00

              vormen van groepsleren:

              0

               lesuren

                00,00

              studietijd buiten contacturen:

              48

               klokuren

                61,54

              Verdere toelichting:
              • Praktische hoorcolleges in het Provinciaal Veiligheidsinstituut te Antwerpen (verplichte deelname).
              • Theoretische hoorcolleges op campus te Boom, waarbij in groepsverband besproken uitgewerkte oefeningen aan bod komen in leervraaggespreksvorm, zodat studenten een gezond redeneringsvermogen ontwikkelen met betrekking tot veiligheid en VCA-implementatie.

              .


              EVALUATIE

              Eerste examenperiode
              • Deel 1 voor 70% van de punten = Multiple-choice VCA-examen PVI voor behalen van VCA-certificaat, mits betaling extra inschrijvingsgeld aan PVI (minimum quotatie van 70% vereist om het VCA-certificaat te behalen). Tijd voor examinering deel 1 = 2 x 60 minuten.
              • Deel 2 voor 30% van de punten = Schriftelijk examen m.b.t. onderwerpen risicoanalyse, VCA-implementatie en Europese Machinerichtlijn / CE-certificering. Tijd voor examinering deel 2 = 1 x 60 minuten.
              • Deelname aan de lessen VCA aan het veiligheidsinstituut is verplicht (zie onderwijs en examenreglement en  de departementale aanvulling op het onderwijs- en examenreglement i.v.m. afwezigheid).
              • VCA attestering kan enkel behaald worden tijdens het examen georganiseerd in de examenreeks en exclusief het inhaalexamen

              tijd voor examinering
              uren
              3

              %
               
               03,85

              Tweede examenperiode
              • 100% punten: Schriftelijk examen gaat deels over de praktische PVI- opleiding en deels over de theoretische opleiding op campus Boom (Tijd voor examinering 2e zit = 2 x 60 minuten).
              • Behalen VCA-certificaat in tweede examenperiode is uitgesloten.

               

               

               

              3 Elektromechanica - 3KLM - Onderdelen - Stage
                

              O.O. heeft componenten: Neen
              Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
              Code: 3KM58
              Academiejaar: 2009-2010
              Type: kernondersteunend
              Niveau: gespecialiseerd
              Programmajaar: 3
              Periode binnen het modeltraject: Module 8-9
              Aantal studiepunten: 18
              Wegingscoëfficient: 18
              Totaal aantal contacturen: 3
              Totaal studietijd: 468
              Deeltijds programma: deel 2
              Examencontract: niet mogelijk
              Deliberatie: mogelijk
              Vrijstelling of overdracht: mogelijk
              Onderwijstaal: Nederlands
              Lector(en): Beylemans Amedee


               

              KORTE OMSCHRIJVING

              Tijdens je stage krijg je de kans om,  in een realistische arbeidsomgeving, je competenties (kennis, vaardigheden en attitudes) die je verworven hebt gedurende je opleiding, te borgen. Om dit te bereiken wordt je dagelijks betrokken bij de uitvoering van de technische werkzaamheden van je toekomstig beroep. Niet enkel kijken maar doen is de boodschap! 
              Tijdens de stageperiode besteed je evenees extra aandacht aan veiligheid en ontwikkeling van je sociale vaardigheden. Daarbij komen ethiek en deontologie van het beroep ook aan bod. Gedurende deze periode rapporteer je op regelmatige basis aan je stage- en bedrijfsbegeleider.


              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

              • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
              • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
              • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
              • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
              • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
              • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
              • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
              • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
              Algemene beroepsgerichte competenties
              • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
              • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
              • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
              • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
              • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
              • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
              • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
              Beroepsspecifieke competenties
              • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
              • EM318 De student is in staat om vakkundig installaties/machines, of delen ervan, te demonteren en te monteren.
              • EM319 De student is in staat om wijzigingen aan HVAC- en koelinstallaties uit te voeren.
              • EM322 De student kan de basiscontroles in het kader van het opstarten van de HVAC- en koelinstallatie conform aan de opleveringsvoorwaarden uit te voeren.
              • EM323 De student is in staat om HVAC- en koelsystemen volgens bedrijfstechnische specificaties op te stellen.
              • EM328 De student is in staat om periodiek- en storingsonderhoud uit te voeren op HVAC en koelinstallaties.
              • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
              • EM335 De student is in staat om de HVAC- en koeltechnische systemen in te regelen in het kader van het lastenboek en/of de gebruikersbehoefte
              • EM336 De student is in staat om energiewinsten en -verliezen te bepalen a.d.h.v. bouwfysische gegevens, lastenboeken en normen.
              • EM337 De student is in staat om de meest voorkomende HVAC- en koelinstallaties te dimensioneren, te selecteren en de bijhorende installatieschema's op te stellen en te verwerken tot een technisch dossier.
              • EM340 De student is in staat om specifieke metingen (excl. brandermetingen) uit te voeren en de meetresultaten ervan te interpreteren.
              • EM342 De student is in staat om door gebruik te maken van de huidige stand van de techniek een veelvoud aan data en parameters te verzamelen, te visualiseren, te bewaken en te bewaren, met de bedoeling ze bruikbaar te maken voor de proceseigenaars/procestechnologen.
              • EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
              • EM355 De student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in verschillende talen.

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
              • Coördinatie en communicatie tussen de verschillende partijen
              • Rapportering
              • Ethiek en deontologie
              • Sociale vaardigheden
              • Projectmatig en multidisciplinair werken

              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
              • Alle credits van het eerste en tweede programmajaar

              Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
              • Multiprojecten

              Andere begincompetenties
              • Geen

              LEERINHOUDEN
              • Leerinhoud van de volledige opleiding elektromechanica en de specifieke leerinhoud eigen aan de uit te oefenen taken tijdens de stageperiode

              STUDIEMATERIAAL
              • Stage- en eindwerksyllabus, departement elektromechanica
              • Syllabus Industriële projectweek, departement elektromechanica

              WERKVORMEN
              Soort werkvorm uren  

              %

              hoor- en werkcolleges:

              3

               lesuren

                00,64

              practicum en oefeningen:

              0

               lesuren

                00,00

              vormen van groepsleren:

              0

               lesuren

                00,00

              studietijd buiten contacturen:

              465

               klokuren

                99,36

              Verdere toelichting:
              • Informatiesessie in week 50.
              • Stage-opdracht .
              • Minimum twee begeleidingsmomenten tussen student, bedrijfsbegeleider en lectorbegeleider.
              • Op eigen initaitief kan op de terugkomdag een overlegmoment georganiseerd worden met stagebegeleider.
              • Evaluatiegesprek op het einde van de Stage.  

              EVALUATIE

              Eerste examenperiode
              • Evaluatie van de stagerapporten door de stagebegeleider (30%) (Evaluatietabel-Stagerapportage)
              • Bedrijfsevaluatie door de bedrijfsbegeleider (70%) (Evaluatieraster-Stage)
              • Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie en richtlijnen van uw stage.
              • Stage wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs- en examenreglement
              • Wie de verplichte stageperiode van 58 dagen niet doorlopen heeft kan niet slagen voor deze onderwijsactiviteit.
              • Familiale- en/of kennisbanden kunnen aanleiding geven tot de nietigverklaring van de stage- & eindwerkopdracht.

              tijd voor examinering
              uren
              0

              %
               
               00,00

              Tweede examenperiode
              • Geen

               

               

              3 Elektromechanica - 3KLM - Onderdelen - Eindwerk
                

              O.O. heeft componenten: Neen
              Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
              Code: 3KM59
              Academiejaar: 2009-2010
              Type: kernondersteunend
              Niveau: gespecialiseerd
              Programmajaar: 3
              Periode binnen het modeltraject: Module 9
              Aantal studiepunten: 15
              Wegingscoëfficient: 15
              Totaal aantal contacturen: 67
              Totaal studietijd: 390
              Deeltijds programma: deel 2
              Examencontract: niet mogelijk
              Deliberatie: mogelijk
              Vrijstelling of overdracht: mogelijk
              Onderwijstaal: Nederlands
              Lector(en): Beylemans Amedee


               

              KORTE OMSCHRIJVING
              Het eindwerk is het sluitstuk van je opleiding en de laatste opdracht waarmee je bewijst dat je klaar bent om in het beroepenveld te stappen. Met je eindwerk toon je aan dat je in staat bent om een multidisciplinaire taak uit te werken en voldoende wetenschappelijk te onderbouwen. Je eindwerk bevat voldoende techniciteit en minstens 70% aantoonbaar eigen werk.

              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

              • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
              • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
              • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
              • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
              • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
              • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
              • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
              • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
              Algemene beroepsgerichte competenties
              • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
              • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
              • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
              • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
              • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
              • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
              • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
              Beroepsspecifieke competenties
              • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
              • EM319 De student is in staat om wijzigingen aan HVAC- en koelinstallaties uit te voeren.
              • EM322 De student kan de basiscontroles in het kader van het opstarten van de HVAC- en koelinstallatie conform aan de opleveringsvoorwaarden uit te voeren.
              • EM323 De student is in staat om HVAC- en koelsystemen volgens bedrijfstechnische specificaties op te stellen.
              • EM328 De student is in staat om periodiek- en storingsonderhoud uit te voeren op HVAC en koelinstallaties.
              • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
              • EM335 De student is in staat om de HVAC- en koeltechnische systemen in te regelen in het kader van het lastenboek en/of de gebruikersbehoefte
              • EM336 De student is in staat om energiewinsten en -verliezen te bepalen a.d.h.v. bouwfysische gegevens, lastenboeken en normen.
              • EM337 De student is in staat om de meest voorkomende HVAC- en koelinstallaties te dimensioneren, te selecteren en de bijhorende installatieschema's op te stellen en te verwerken tot een technisch dossier.
              • EM340 De student is in staat om specifieke metingen (excl. brandermetingen) uit te voeren en de meetresultaten ervan te interpreteren.
              • EM342 De student is in staat om door gebruik te maken van de huidige stand van de techniek een veelvoud aan data en parameters te verzamelen, te visualiseren, te bewaken en te bewaren, met de bedoeling ze bruikbaar te maken voor de proceseigenaars/procestechnologen.
              • EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
              • EM355 De student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in verschillende talen.

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
              • De student kan zelfstandig analyseren van leerinhouden, verwerken van begrippen, concepten en structuren.
              • De student is in staat om een multidisciplinaire opdracht die inhoudelijk aansluit bij het toekomstige werkveld op te zetten, uit te werken en tot een goed einde te brengen.

              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
              • Alle credits verworven van het 1ste en 2de programmajaar professionele bachelor elektromechanica

              Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
              • Multiprojecten KLM
              • Stage

              Andere begincompetenties
              • Uiterlijk op 16/11/09 in het bezit zijn van een goedgekeurd en door alle partijen ondertekend stage- & eindwerkovereenkomst .
              • Goedgekeurd en ondertekend eindwerkopdracht.

              LEERINHOUDEN
              • Het eindwerk sluit de opleiding van bachelor elektromechanica af.
              • Het  is een multidisciplinaire opdracht waarmee de student bewijst dat hij rond een opgegeven onderwerp uit het werkveld een studie kan opzetten, uitvoeren en weergeven.
              • Het eindwerk  is een oefening in schriftelijk taalgebruik en rapportering.
              • Bij het eindwerk hoort een mondelinge presentatie en een verdediging voor een jury (lectoren en vertegenwoordigers van het werkveld).

              STUDIEMATERIAAL
              • Stage- en eindwerksyllabus, departement elektromechanica
              • Cursussen van de volledige opleiding bachelor elektromechanica
              • Handleidingen en technische data aangeboden door het stage- & eindwerkbedrijf

              WERKVORMEN
              Soort werkvorm uren  

              %

              hoor- en werkcolleges:

              0

               lesuren

                00,00

              practicum en oefeningen:

              0

               lesuren

                00,00

              vormen van groepsleren:

              0

               lesuren

                00,00

              studietijd buiten contacturen:

              389.33

               klokuren

                99,83

              Verdere toelichting:
              • Informatiesessie in week 50.
              • Essay maken.
              • De student bezorgt het ingevulde document ‘omschrijving van de opdracht’ aan zowel de bedrijfsbegeleider, zijn/haar Eindwerkbegeleider en de opleidingscoördinator uiterlijk op 15 maart 2010.
              • Minimum twee begeleidingsmomenten tussen eindwerkbegeleider en student. Dit gebeurt op eigen initiatief en wordt bij voorkeur op de terugkomdagen georganiseerd.
              • Het eindwerk wordt in de eerste examenperiode, in viervoud, bij de opleidingscoördinator ingeleverd uiterlijk 4 juni 2010 te 17.00 u.
              • Het eindwerk wordt in de tweede examenperiode, in viervoud, bij de opleidingscoördinator ingeleverd uiterlijk 30 augustus 2010 te 16.00 u.

              EVALUATIE

              Eerste examenperiode
              • Productevaluatie door bedrijfsbegeleider a.d.h.v. het Evaluatieraster-Eindwerk (10%).
              • Procesevaluatie door eindwerkbegeleider a.d.h.v. de Evaluatietabel-Eindwerkcoaching (10%).
              • Evaluatie door jury bestaande uit 2 lectoren en 2 specialisten uit  het beroepsveld a.d.h.v. Evaluatieraster-Eindwerkverdediging (80%).
              • De presentatie van het eindwerk duurt max. 30 minuten en wordt afgesloten met 10 minuten vraagstelling door de jury.
              • Minimum twee begeleidingsmomenten verplicht tijdens de eindwerkperiode. Indien hieraan niet voldaan is kan de verdediging verwezen worden naar de tweede examenperiode.
              • Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor een meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie van het eindwerk.
              • Eindwerk wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs-en examenreglement.

              tijd voor examinering
              uren
              0.67

              %
               
               00,17

              Tweede examenperiode
              • Productevaluatie door bedrijfsbegeleider a.d.h.v. het Evaluatieraster-Eindwerk (10%).
              • Procesevaluatie door eindwerkbegeleider a.d.h.v. de Evaluatietabel-Eindwerkcoaching (10%).
              • Evaluatie door jury bestaande uit 2 lectoren en 2 specialisten uit  het beroepsveld a.d.h.v. Evaluatieraster-Eindwerkverdediging (80%).
              • De presentatie van het eindwerk duurt max. 30 minuten en wordt afgesloten met 10 minuten vraagstelling door de jury.
              • Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor een meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie van het eindwerk.
              • Eindwerk wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs-en examenreglement.