2 Elektromechanica - 2KLMKT - Onderdelen - Bouwfysica deel 2 |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Bouwfysica |
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
20329 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 6 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
56 |
Totaal aantal contacturen: |
48 |
Totaal studietijd: |
116,48 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Lintermans Marc
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het eerste deel van deze cursus behandelen we de warmteverliezen van een lokaal of gebouw. Op basis van deze berekeningen leren studenten economisch verantwoorde verbeteringen aan te brengen aan deze lokalen of gebouwen om het energieverbruik in de hand te houden.
In het tweede deel worden de basisbegrippen van een koellastberekening uitgelegd rekening houdende met de interne en externe warmtewinsten, thermisch accumulatievermogen, beschaduwingseffect en de wijze waarop de koelcentrale functioneert.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM336 De student is in staat om energiewinsten en -verliezen te bepalen a.d.h.v. bouwfysische gegevens, lastenboeken en normen.
- EM342 De student is in staat om door gebruik te maken van de huidige stand van de techniek een veelvoud aan data en parameters te verzamelen, te visualiseren, te bewaken en te bewaren, met de bedoeling ze bruikbaar te maken voor de proceseigenaars/procestechnologen.
- EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student is in staat het energieverbruik voor de verwarming van een gebouw te berekenen ter ondersteuning van een kosten-baten analyse
- De student kan het genormaliseerde warmteverlies bepalen van een gebouw
- De student kan een vrij gedetailleerd koellastvermogen bepalen om thermisch comfort te realiseren
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Warmteverliesberekening door transmissie en ventilatie volgens de geldende normen op basis van binnen- en buitenklimaat, functionele indeling, vormgeving en materiaalsamenstelling der wanden van een woning
- Bepaling van het globale isolatiepeil van een woning
- Bepaling van de nodige ingrepen om te voldoen aan het opgelegde isolatieniveau
- Berekening van het energieverbruik voor verwarming
- Koellastberekening
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Bouwfysica deel 2 : Warmteverlies, departement Elektromechanica
- Cursus Bouwfysica deel 2 : Koellast, departement Elektromechanica
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
45
|
lesuren
|
38,63
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
68.48
|
klokuren
|
58,79
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- 30% punten : 2 opdrachten inclusief presentatie
- 70% punten : schriftelijk examen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|