2 Elektromechanica - 2KLMKT - Onderdelen - Professionele vaardigheden |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Professionele vaardigheden |
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
20311 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 4 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
33 |
Totaal aantal contacturen: |
20 |
Totaal studietijd: |
34,32 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Geubels Rudi
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze cursus worden een aantal hulpmiddelen aangereikt en vaardigheden ingeoefend welke belangrijk zijn om professioneel te kunnen functioneren. Je zult merken dat deze vaardigheden en hulpmiddelen in verschillende domeinen zeer nuttig kunnen aangewend worden. Volgende competenties worden aangescherpt: vergadertechnieken, correct e-mail gebruik, time management, presenteertechnieken, projectmatig werken en rapporteringstechnieken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
- EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan op een professionele wijze deelnemen aan een vergadering als voorzitter, secretaris en/of gewone deelnemer.
- De student kan het internet en e-mailverkeer op een zakelijk correcte manier gebruiken.
- De student kan zijn tijdsplanning efficient en effectief beheren en getuigt van een grote mate van zelforganisatie.
- De student kan een professionele presentatie voor een publiek brengen
- De student kan een project op een projectmatig gestructureerde wijze uitwerken.
- De student kan een professioneel rapport opstellen
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Vergadertechnieken
- Het zakelijk gebruik van internet en e-mailverkeer
- Time management en zelforganisatie
- Presenteertechnieken
- Projectmatig werken
- Bronnen en rapporteren
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Professionele Vaardigheden, R. Geubels, Departement Elektromechanica.
- Renkema, J. (2005). Schrijfwijzer Compact. Den Haag: Sdu. (263 p.; ISBN 90 12 10826 8).
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
52,45
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
14.32
|
klokuren
|
41,72
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen.
Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen.
Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.
|
|
| |
|