ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Elektromechanica - 2AUT - Onderdelen - Labo automatisatie deel 3
  

Component behoort tot O.O.: Sterkteleer
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 20288
Academiejaar: 2009-2010
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 6
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 37
Totaal aantal contacturen: 36
Totaal studietijd: 0
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Duschek Cois


 

KORTE OMSCHRIJVING

In het labo automatisatie kan iedere student individueel werken met een volledige S7 315-2 DP PLC configuratie en programmeeroefeningen ingeven, testen en simuleren. Hierbij komen parametreerbare functies, systeemfuncties, indirecte adressering, analoge signaalverwerking en digitale regelingen aan bod. Zowel aan het toepassen van de geldende normen als aan het gebruik van veiligheidscomponenten wordt de nodige aandacht geschonken.

Het koppelen van decentrale pereferie zoals I/O eilanden, frequentieregelaars, HMI enz. via een bussysteem worden ingeoefend.

Het werken in groepsverband wordt verder ondersteund door het uitwerken van een praktisch groepsproject.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
  • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
  • EM332 De student is in staat om een eenvoudig productieproces te automatiseren.
  • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • de student kan een parametreerbare functie parametreren en toepassen
  • de student kan indirecte adressering in een programma gebruiken
  • de student kan in een programma gebruik maken van de interne S7 functies
  • de student kan een digitale regelaar parametreren en een eenvoudig proces regelen
  • de student kan veiligheidsgerelateerde componenten aansluiten en in het PLC programma verwerken
  • de student kan een weegmodule parametreren en in een programma gebruiken
  • de student kan en I/O module, een frequentieregelaar enz. via een bussysteem aansturen
LEERINHOUDEN
  • Programmeeroefeningen met
    • parametreerbare functies
    • indirecte adressering
    • systeemfuncties
    • digitale regelingen
    • Profibus
    • Profinet
    • UnityPro

 


STUDIEMATERIAAL
  • cursussen automatisatie 1EM en 2 AUT, F. Duschek, departement elektromechanica
  • labo opgaven
  • bedrijfscursussen en handleidingen Siemens
  • aanbevolen literatuur: Maesen I.,Theunis L.(2004) Automatisatie: digitale technieken: programmeerbare besturing, Wolters Plantyn. / Mariën H.; Programmeerbare Logische Sturingen, Die Keure / Hebbink, Kocks, Smeulders,Pneumatische besturingen; Besturingstechniek  / A.W.G. Bolten, J.M. van Dorp (1995), Installeren-Mechaniseren, Houten Stam Techniek / Hans Berger, Automating with STEP7 in LAD and FBD: SIMATIC S7-300/400 Programmable Controllers
  • aanbevolen vakliteratuur: Control & Automation; Motion Control; Technisch Management; Aandrijven en besturen; Elektrotechnisch Ingenieur
  • aanbevolen Internet Links: www.siemens.be/education; www.schneider-electric.be/; www.ab.com/; plc-sturing.start.be
  • voorbeeldoefeningen op de P:-schijf mappenstructuur e-campus

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

18

 lesuren

  18,71

vormen van groepsleren:

18

 lesuren

  18,71

studietijd buiten contacturen:

60.2

 klokuren

  62,58

Verdere toelichting:
  • labooefeningen tijdens de eerste labosesies gevolgd door één in groep uit te werken projectopdracht

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • permanente evaluatie bij labooefeningen  (50% van de punten)
  • uitwerken van een projectopdracht (50% van de punten)
  • Een student die 3 of meer keren afwezig is, ongeacht wettig of onwettig, bij labosessies en practica kan voor het desbetreffende opleidingsonderdeel niet meer slagen. Meer hierover kan je lezen in de departementale aanvulling op het onderwijs- en examenreglement.
  • Student die geen credit heeft verworven voor het opleidingsonderdeel Labo automatisatie en niet slaagt voor de component Labo automatisatie deel 3 en daarenboven niet geslaagd is voor het project van Labo automatisatie deel 3, wordt doorverwezen naar de tweede examenperiode. Het behaalde cijfer van het project kan je enkel bij je labolector bekomen op de dag van de proclamatie. Hiervoor neem je zelf het initiatief.
  • De uitgewerkte proeven en projecten zijn het resultaat van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep. Samenwerken tussen twee of meerdere groepen voor een deel of de volledige proef  of project is m.a.w. niet toegelaten.

tijd voor examinering
uren
0

%
 
 00,00

Tweede examenperiode
  • Behaalde punten van de permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden.(50% van de punten)
  • Verdediging van het uitgewerkte project tijdens de onderwijsperiode (50% van de punten)