ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Elektromechanica - 2AUT - Onderdelen - Automatisatie deel 2
  

Component behoort tot O.O.: Automatisatie
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 20283
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 5
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 25
Totaal aantal contacturen: 21
Totaal studietijd: 58,5
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Duschek Cois


 

KORTE OMSCHRIJVING

In deze cursus worden de methodes aangeleerd om een programma gestructureerd op te bouwen door middel van parametreerbare functies en/of gebruik te maken van de beschikbare systeemfuncties.

Als aanvulling op de vakken Technologie elektriciteit en Eplan wordt er aandacht besteed aan de praktische opbouw van een PLC configuratie en de combinatie met veiligheidsgerelateerde componenten. Regelprincipes die in de opleidingsonderdelen Regeltechnieken zijn aangeleerd worden hier gebruikt om digitale regelsystemen met de PLC te realiseren.

De nadruk wordt ook sterk gelegd op het ondersteunen van de opdrachten van de multiprojecten in het 3de jaar. Hierbij worden digitale regelkringen, frequentieregelaars, en decentrale periferie via een bussyteem aangestuurd en gevisualiseerd door een PLC sturing.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
  • EM324 De student is na het ontwerp van het automatiseringssysteem in staat om dit systeem te installeren, op te starten, te testen en af te stellen, rekening houdende met de noodzakelijke veiligheidsregels.
  • EM332 De student is in staat om een eenvoudig productieproces te automatiseren.
  • EM338 De student is in staat om op projectmatige wijze een meet- en regelopdracht te benaderen, d.w.z. er een technisch ontwerpdossier van op te stellen en dit te presenteren om het al of niet realiseren ervan, te verantwoorden.
  • EM342 De student is in staat om door gebruik te maken van de huidige stand van de techniek een veelvoud aan data en parameters te verzamelen, te visualiseren, te bewaken en te bewaren, met de bedoeling ze bruikbaar te maken voor de proceseigenaars/procestechnologen.
  • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • de student kan een parametreerbare functie opstellen en toepassen
  • de student kent de basisstructuur van een indirect adressering en kan deze toepassen.
  • de student kan de interne functies parametreren en toepassen
  • de student begijpt de programmastructuur voor het opstellen van digitale regelaars en kan de regelparameters en de regelfuncties toepassen.
  • de student kent de verschillende mogelijkheden om een PLC te beveiligen en veiligheids gerelateerde componenten aan te sluiten
  • student kent de toepassing van digitale weegsystemen en de specifieke systeemfuncties van S7
  • student kan decentrale periferie bij Profibus DP opbouwen en aansturen.
  • de student kent de basisprincipes voor het programmeren met Unity Pro
  • de student kent het start- en stopmogelijkheden van een sequentieel automatisme (Gemma)
LEERINHOUDEN
  1. Parametreerbare functies
  2. Indirecte adressering
  3. Gebruik van de systeemfunctie van STEP7
    1. Interne klok
    2. Run Time meter
    3. Copy en blok functies
    4. Programma controle functies
    5. FIFO en LIFO
    6. Programmavoorbeelden
  4. Digitale regelingen met STEP7
    1. Algemeen
    2. Tweepuntsregelaar zonder en met hysteresis
    3. Driepuntsregelaar zonder en met hysteresis
    4. PID regelaar
      1.      Parameters
      2.      Verhoudingsregeling
      3.      Cascaderegeling
      4.      Splitrange
      5.      Programmavoorbeelden
  5. Beveiligingstechnologie bij het toepassen van PLC’s
    1. Beveiliging CPU en externe I/O
    2. Aansluiten van veiligheid gerelateerde componenten
  6. Weegsystemen
    1. Weegmodules: Siwarex
    2. Toepassing met SFC 58 en SFC59
  7. Profibus uitbreiding
    1. ET200S
    2. Frequentieregelaars
    3. Operator controle en proces montering (HMI)
  8. Programmeersoftware Schneider PLC
    1. Algemeen
    2. Unity Pro
    3. Programmeervoorbeelden
  9. Start- en stopmogelijkheden van een sequentieel automatisme (Gemma)

STUDIEMATERIAAL
  • cursussen automatisatie, departement elektromechanica, F. Duschek. Cursussen bevatten de basisinformatie van de te kennen leerstof, student neemt tijdens de les bijkomende nota's.
  • bedrijfscursussen en handleidingen Siemens
  • aanbevolen literatuur: Maesen I.,Theunis L.(2004) Automatisatie: digitale technieken: programmeerbare besturing, Wolters Plantyn. / Mariën H.; Programmeerbare Logische Sturingen, Die Keure / Hebbink, Kocks, Smeulders,Pneumatische besturingen; Besturingstechniek  / A.W.G. Bolten, J.M. van Dorp (1995), Installeren-Mechaniseren, Houten Stam Techniek / Hans Berger, Automating with STEP7 in LAD and FBD: SIMATIC S7-300/400 Programmable Controllers
  • aanbevolen vakliteratuur: Control & Automation; Motion Control; Technisch Management; Aandrijven en besturen; Elektrotechnisch Ingenieur
  • aanbevolen Internet Links: www.siemens.be/education; www.schneider-electric.be/; www.ab.com/; plc-sturing.start.be
  • voorbeeldoefeningen op de P:-schijf mappenstructuur e-campus

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

18

 lesuren

  30,77

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

37.5

 klokuren

  64,10

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges met behulp van overheadprojectie &  powerpoint presentaties die de besproken onderwerpen verduidelijken.
  • Voorbeeldoefeningen en demo's van praktische toepassingen.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen met meerkeuzevragen, aangevuld met aan te vullen toepassingsvragen (100% van de punten).

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 05,13

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen met meerkeuzevragen, aangevuld met aan te vullen toepassingsvragen (100% van de punten).