ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Elektromechanica - 2AUT - Onderdelen - Systeemanalyse
  

Component behoort tot O.O.: Automatisatie
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 20282
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 4
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 25
Totaal aantal contacturen: 21
Totaal studietijd: 58,5
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Pauwels Bert


 

KORTE OMSCHRIJVING

In de cursus systeemanalyse leer je om een goede analytische en kritische programmeur te worden, door een juiste instelling aan te leren en je kritisch voor te bereiden op het programmeren.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
  • EM326 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
  • EM332 De student is in staat om een eenvoudig productieproces te automatiseren.
  • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De data-architectuur in een industriële omgeving kennen en herkennen in andere situaties.
  • Het belang kennen en kunnen toepassen van object georienteerd programmeren.
  • Een gesteld industrieel probleem kritisch analyseren en met de juiste gestandardiseerde componenten uitwerken.
  • Een eerste stap zetten in de richting van gestructureerd programmeren op basis van de S88-norm.
LEERINHOUDEN
  • Data architectuur 2010
  • Standardisatie in programmatie
  • Systeem analyse technieken
  • Object georienteerd programmeren
  • Grote oefening op risico-analyse en start-voorwaarden
  • S88-NORM
  • Aanvang van oefening op gestructureerd-S88-programmeren

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus van de transparanten & eigen nota's van de lessen Systeemanalyse, B. Pauwels
  • Eigen nota's zijn hier erg belangrijk.
  • Bijlagen in BlackBoard : lastenboek Umicor, Situatie DEGUSSA, Oefeningen ...
  • NORM S88

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

14

 lesuren

  23,93

practicum en oefeningen:

4

 lesuren

  06,84

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

37.50

 klokuren

  64,10

Verdere toelichting:
  • Hoorcollege met begeleidende oefeningen. Student neemt eigen nota's als studiemateriaal. Student bereidt buiten de lessen en in groep de opdrachten voor. Steeds worden de resultaten voorgedragen in de les.
  • Demo's van praktische toepassingen.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen (70% van de punten) en 4 opdrachten (30% van de punten)
  • Exacte examentijd wordt meegedeeld op het examenrooster.
  • De uitgewerkte opdrachten moeten het resultaat zijn van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep. Samenwerken met twee of meerdere groepen voor een deel of de volledige opdracht is m.a.w. niet toegelaten.

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 05,13

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen (100% van de punten deel Systeemanalyse).