ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Journalistiek - 3JOU - Onderdelen - Seminarie televisie
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 3PV55
Academiejaar: 2009-2010
Type: keuze
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 130
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: niet mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Doninck Jo


 

KORTE OMSCHRIJVING
In de televisieseminaries staan twee aspecten centraal: de beeldtaal en het journalistieke verhaal. Via concrete nieuwsopdrachten ervaar je de moeilijke combinatie tussen nieuwswaarde, beeld, tekst en geluid. De opdrachten worden onder begeleiding van een televisiejournalist besproken en geëvalueerd.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO101 De student kan strategisch redeneren.
  • JO102 De student kan creatief denken.
  • JO103 De student kan meertalig communiceren.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
  • JO105 De student is in staat enige vorm van leiding te geven.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO206 De student kan teamgericht werken.
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
  • JO208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
  • JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
  • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
  • JO312 De student kan de journalistieke producten kaderen in het medialandschap in de ruime zin.
  • JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
  • JO314 De student kan samenwerken met anderen en toont voldoende verantwoordelijkheidszin en collegialiteit om een groepsproduct tot een goed einde te brengen.
  • JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante, geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
  • JO316 Reproductieve informatieverwerking en -verstrekking: registreren, selecteren, analyseren en synthetiseren van de voor zijn doelgroep relevante informatie. De student kan registreren met inzicht in informatie- en databestanden van voor de redactie relevante informatie, en vulgariserend met tekst- en beeldmateriaal omgaan.
  • JO317 De student kan anderstalige bronnen zoeken, raadplegen, analyseren en bewerken voor journalistieke doeleinden.
  • JO318 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor productie en productie-assistentie betekent dit: het kennen van de productie van gedrukte media, van televisie- en radioprogramma's en van on-line media en er actief aan meewerken.
  • JO319 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor presentatie betekent dit: vertrouwd zijn met beeldtaal door inzicht in beeldcultuur: vlot communiceren voor micro en camera, vertrouwd zijn met radiotaal.
  • JO320 De student kan zelfstandig aan een journalistiek eindproduct werken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan alle in de opleiding aangeleerde competenties toepassen.
  • De student kan zelfstandig journalistieke beeldverslagen aanmaken

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Dit opleidingsonderdeel kan enkel afgelegd worden indien de student alle vakken van semester 1,2,3 en 4 met succes gevolgd heeft.

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
  • Het zoeken, vinden en selecteren van relevante bronnen en informanten
  • Samenwerken met anderen
  • Schriftelijke en mondelinge taalvaardigheid
  • Productietechnische basisvaardigheden (workshop audiovisuele media)

  • LEERINHOUDEN
    • Onder begeleiding van lectoren en van ervaringsdeskundigen (gastlectoren) worden in groepen van drie de verschillende vaardigheden van televisiejournalistiek in toepassing gebracht
    • journalistieke benadering en relevantie - Linda De Win 
    • journalistieke benadering en relevantie - Karl Leenkneght

     


    STUDIEMATERIAAL
    • Voorbeeldmateriaal gastlectoren
    • Toelichting en ervaring gastlectoren (eigen notities)

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    24

     lesuren

      17,91

    practicum en oefeningen:

    24

     lesuren

      17,91

    vormen van groepsleren:

    82

     lesuren

      61,19

    studietijd buiten contacturen:

    4

     klokuren

      02,99

    Verdere toelichting:
    Geen

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Voor dit opleidingsonderdeel gelden de bijzondere evaluatieafspraken: aanwezigheid is verplicht en afwezigheid wordt gesanctioneerd. Wie driemaal afwezig is bij dit onderdeel, wordt uit dit onderdeel verwijderd en krijgt een nul op dit opleidingsonderdeel.
    • Na een tweede afwezigheid ontvangt de student in principe een waarschuwing, maar dit is geen noodzakelijke vormvereiste.
    • Een medisch attest ontslaat de student van geen enkele taak.   
    • Proces en productevaluatie
    • Seminarie televisie is een kernvak. Dat betekent dat een onvoldoende niet delibereerbaar is.


    tijd voor examinering
    uren
    0

    %
     
     00,00

    Tweede examenperiode

    Groepswerk is tijdens de vakantie onmogelijk; daarom wordt het voor de tweede examenperiode vervangen door een individuele opdracht. De evaluatie steunt uitsluitend op een beoordeling van het  product.

    Seminarie televisie is een kernvak. Dat betekent dat een onvoldoende niet delibereerbaar is.