ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Journalistiek - 3JOU - Onderdelen - TV-training
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 3PV49
Academiejaar: 2009-2010
Type: keuze
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 22
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Doninck Jo


 

KORTE OMSCHRIJVING
Wie wil leren presenteren, krijgt hier een aantal aspecten van televisieproductie en van studiopresentatie mee.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO102 De student kan creatief denken.
  • JO103 De student kan meertalig communiceren.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO206 De student kan teamgericht werken.
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
  • JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
  • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
  • JO312 De student kan de journalistieke producten kaderen in het medialandschap in de ruime zin.
  • JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
  • JO314 De student kan samenwerken met anderen en toont voldoende verantwoordelijkheidszin en collegialiteit om een groepsproduct tot een goed einde te brengen.
  • JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante, geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
  • JO316 Reproductieve informatieverwerking en -verstrekking: registreren, selecteren, analyseren en synthetiseren van de voor zijn doelgroep relevante informatie. De student kan registreren met inzicht in informatie- en databestanden van voor de redactie relevante informatie, en vulgariserend met tekst- en beeldmateriaal omgaan.
  • JO318 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor productie en productie-assistentie betekent dit: het kennen van de productie van gedrukte media, van televisie- en radioprogramma's en van on-line media en er actief aan meewerken.
  • JO319 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor presentatie betekent dit: vertrouwd zijn met beeldtaal door inzicht in beeldcultuur: vlot communiceren voor micro en camera, vertrouwd zijn met radiotaal.
  • JO320 De student kan zelfstandig aan een journalistiek eindproduct werken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student moet vlot  kunnen omgaan met belangrijkste microfoons
  • De student moet vlot kunnen omgaan met de camera, voor zover dat voor een camerajournalist in onze opleiding haalbaar is
  • De student moet snel en gepast kunnen  reageren bij onverwachte gebeurtenissen
  • De student moet steeds vlotter allerlei journalistieke genres kunnen maken (selectie, research, redactie, film en montage) over nieuws in de Plantijnhogeschool en over onderwerpen in de maatschappij die studereende jongeren van 18 t/m 24 jaar interesseren, voor het publiek van Campus Meistraat van de Plantijnhogeschool
  • De student moet vlot allerlei journalistieke genres kunnen maken (selectie, research, redactie, film en montage) over nieuws in de wijk, passend bij de wijkkrant Den Triangel voor een journalistiek videostuk op de website van Den Triangel
  • de student moet steeds vlotter de montage kunnen doen van binnengebrachte rushes uit JOUPRA 1 (televisie),  én nuttige commentaar kunnen geven aan de 1 JOU-studenten
  • De student moet goed kunnen omgaan met deadlines en stress
  • De student moet vrij vlot met montagegrammatica-en apparatuur kunnen omgaan
  • De student moet in standaardtaal vlot zijn commentaarteksten kunnen inlezen, met weinig storende dialectklanken

 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
De student mag dit opleidingsonderdeel volgen als hij geslaagd is voor de workshop audiovisuele media
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN
  •  Productie  van  de campustelevisie "Flash": redactievergaderingen, nieuwsselectie, journalistieke genres rond Plantijn-en studentenwereld klaarmaken voor uitzending én achteraf bespreken

STUDIEMATERIAAL
  • L. Permentier. Stijlboek. Roelarta, 2004 of later
  • P. Pelgrims. Journalistieke Radio-en TV-teksten schrijven. Uitgeverij Lannoo, Tielt, 2005.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

3

 lesuren

  03,85

practicum en oefeningen:

19

 lesuren

  24,36

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

56

 klokuren

  71,79

Verdere toelichting:
Geen

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • permanente evaluatie op basis van inzet en resultaat van oefeningen:(peer assessment) plus of min drie punten op 20, afwijkend van globaal cijfer van lector
  • het globaal cijfer is gebaseerd op de evaluatie van journalistieke stukken gemaakt voor het weekmagazine FLASH of  DEN TRIANGEL en het montagebegeleidingswerk voor JOUPRA 1
  • Bij elke test wordt afgetekend voor ontvangst; afwezigheid bij testen moet gewettigd zijn met een medisch attest: het origineel bezorgt de student aan het studentensecretariaat, een kopie aan de lector, en dat binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziektedag.  Dan kan de student een afspraak maken met de lector over het tijdstip en de wijze waarop hij de test kan inhalen. Indien de student binnen de gestelde termijn geen medisch attest voorlegt, is hij ongewettigd afwezig en krijg je geen punten op dat deelexamen
  • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander, en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft, volgens de procedure beschreven in de artikels 94 tot en met 97 van het OER.
  • Voor taken/werkstukken die te laat worden afgegeven, krijgt de student een 0 op dat deelexamen. De scores van de deelexamens worden mathematisch opgeteld

tijd voor examinering
uren
0

%
 
 00,00

Tweede examenperiode
  • Twee Journalistieke reportages voor het Flash-teevee-journaal over een item voor de juiste doelgroep: research, redactie, filmen en montage mét intro