ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Journalistiek - 3JOU - Onderdelen - Webjournalistiek/crossmedia
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 30171
Academiejaar: 2009-2010
Type: keuze
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 21
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Goossens Tom


 

KORTE OMSCHRIJVING
De studenten maken kennis met diverse aspecten van online communicatie.  Naast een generiek deel bekijken we een aantal deelaspecten die relevant zijn voor e-commerce of webjournalistiek.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties
      • JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
      • JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante, geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
      • JO318 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor productie en productie-assistentie betekent dit: het kennen van de productie van gedrukte media, van televisie- en radioprogramma's en van on-line media en er actief aan meewerken.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De student kan een eenvoudige statische website ontwerpen, uitvoeren en beheren. En dit m.b.v. de programma's Dreamweaver en Photoshop.
      • De student heeft grondige en praktische kennis van CSS (Cascading Style Sheets).
      • De student kan een behoefte analyse maken voor een nieuwe of reeds bestaande website, en kan die behoefte analyse omzetten naar een goede site structuur met bijhorende navigatie en termen.
      • De student kan uitgebreide kennis van usability (gebruiksgemak) toepassen bij de analyse en het maken van een website.
      • De student heeft een basisinzicht in goed design.
      • De student kan een webproject van eender welke grootte sturen en begeleiden.


       


      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

      Workshop gedrukte media

      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

      Andere begincompetenties
      Vlot met pc kunnen werken.
      LEERINHOUDEN
    • Usability: gebruiksgemak en navigatie.
    • Schrijven voor het web.
    • Photoshop: afbeeldingen webklaar maken.
    • CSS
    • HTML en Dreamweaver

    • STUDIEMATERIAAL

      Presentaties en documentatie


      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      10

       lesuren

        12,82

      practicum en oefeningen:

      10

       lesuren

        12,82

      vormen van groepsleren:

      1

       lesuren

        01,28

      studietijd buiten contacturen:

      57

       klokuren

        73,08

      Verdere toelichting:

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

      Creatie of update statische website, 10pt

      paper waarin creatieproces besproken en gemotiveerd wordt, 5pt

      Online teksten geoptimaliseerd om te lezen op scherm, 5pt


       


      tijd voor examinering
      uren
      0

      %
       
       00,00

      Tweede examenperiode

      Noodzakelijke anpassing aan statische website, 20pt