ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Journalistiek - 3JOU - Onderdelen - Actua
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 00273
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 31
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Rombouts Veerle


 

KORTE OMSCHRIJVING
Net zoals iedere journalist moet je de actualiteit volgen, begrijpen en duiden. Wekelijks debatteren we over de belangrijkste nieuwsitems. Daarvoor volg je de binnen- en buitenlandse media.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO101 De student kan strategisch redeneren.
  • JO102 De student kan creatief denken.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO206 De student kan teamgericht werken.
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
  • JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
  • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
  • JO312 De student kan de journalistieke producten kaderen in het medialandschap in de ruime zin.
  • JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
  • JO314 De student kan samenwerken met anderen en toont voldoende verantwoordelijkheidszin en collegialiteit om een groepsproduct tot een goed einde te brengen.
  • JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante, geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
  • JO316 Reproductieve informatieverwerking en -verstrekking: registreren, selecteren, analyseren en synthetiseren van de voor zijn doelgroep relevante informatie. De student kan registreren met inzicht in informatie- en databestanden van voor de redactie relevante informatie, en vulgariserend met tekst- en beeldmateriaal omgaan.
  • JO317 De student kan anderstalige bronnen zoeken, raadplegen, analyseren en bewerken voor journalistieke doeleinden.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De studenten kunnen samenwerken in groep en op een creatieve manier de actualiteit brengen en duiden.
  • De studenten leren discussieren ,  argumenteren en debatteren.
  • De studenten leren uit het zeer grote nieuwsaanbod  te selecteren en een specifieke invalshoek  te kiezen

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Geslaagd zijn voor Politieke en culturele actualiteit 2 jou
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN

de actualiteit ( binnenlandse en buitenlandse actualiteit)


STUDIEMATERIAAL

De  binnenlandse kranten en nieuws-en duidingsprogramma's.

De belangrijkste buitenlandse nieuwskanalen.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

26

 lesuren

  63,41

practicum en oefeningen:

2

 lesuren

  04,88

vormen van groepsleren:

3

 lesuren

  07,32

studietijd buiten contacturen:

10

 klokuren

  24,39

Verdere toelichting:

De studenten werken in groep.zij selecteren uit het nieuws van de afgelopen week het voor hen interessante nieuws.zij kiezen een invalshoek engeven diuding bij de gekozen nieuwsitems.

Zij brengen dit "nieuws" voor de grote groep en stellen vragen en gaan in op vragen uit de klas.

Zij leiden de discussie. 

 Zij geven een dossier af waarin zij hun selectie motiveren en hun bronnen geven en becommentarieren.


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • permanente evaluatie
  • er wordt gesanctioneerd bij gebrekkige samenwerking en ongewettigde afwezigheid
  • 10 punten op presentatie
  • 5 punten op dossier
  • 5 punten op medewerking tijdens presentatie
                                                  
                                                 

tijd voor examinering
uren

%
 
 00,00

Tweede examenperiode
Individuele paper over een actueel onderwerp, met mondelinge presentatie