ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Journalistiek - 3JOU - Onderdelen - Engels 3
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 00270
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 64
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Engels
Lector(en): Goossens Erik


 

KORTE OMSCHRIJVING
Je leert je perfect mondeling uitdrukken zodat je later telefoongesprekken en interviews vlot in het Engels aankan. Zelfs op onverwachte momenten. Je bestudeert zelfstandig een aantal aspecten van het Engelstalige medialandschap. Je herkent specifieke uitspraakproblemen voor advanced speakers. En je kan Engelstalige berichten synthetiseren, structureren en omzetten naar een correct Nederlands journalistiek product. Ook onder tijdsdruk!

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO102 De student kan creatief denken.
  • JO103 De student kan meertalig communiceren.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
  • JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
  • JO317 De student kan anderstalige bronnen zoeken, raadplegen, analyseren en bewerken voor journalistieke doeleinden.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De studenten bereiken het niveau van 'advanced English' op vlak van mondelinge en schriftelijke taalreceptie en -productie.
  • De studenten kunnen zelfstandig werken: zowel voor uitspraak, taalkundige en redactionele opdrachten erkennen ze waar de problemen liggen en hoe ze een oplossing voor die problemen kunnen vinden.
  • De studenten kunnen Engelstalige nieuwsberichten vlot synthetiseren en omzetten naar het Nederlands.
  • De studenten kunnen zelfstandig het Britse en Amerikaanse medialandschap onderzoeken a.d.h.v. internetresearch.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Engels 2.
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen.
Andere begincompetenties

Bereidheid tot zelfstandige lectuur.

Openheid om naar elkaar te luisteren in groepsdebatten.

Bereidheid tot samenwerken in kleine groepjes. 


LEERINHOUDEN

Dit opleidingsonderdeel wordt voornamelijk ingevuld met het verwerven van taalvaardigheid in functie van het toekomstige journalistieke beroep: uitgangspunt is dat de studenten Engelstalige bronnen vlot kunnen gebruiken, begrijpen, synthetiseren, omzetten naar het Nederlands.

Om dit te bereiken wordt in de klas gewerkt met een viertal modules : 

  •  uitspraakmodule (met aandacht voor specifieke problemen voor Nederlandstalige 'gevorderde' sprekers)
  • vertaalproblematiek (specifieke woordenschat en grammatica, vertalen van telexen, krantenberichten en AV-bronnen)
  • mondelinge oefeningen uit de journalistieke praktijk o.a. redactievergaderingen en interviews (in groep en individueel)
  • synthetiseren en schrijfoefeningen (e-mails e.a.) 

 

De studenten werken zelfstandig aan een aantal opdrachten ter voorbereiding van het mondelinge en schriftelijke deelexamen : toelichting wordt gegeven in module 5.


STUDIEMATERIAAL
  • Syllabus met 5 modules
  • Notities
  • Grammatica : Grip on Grammar (cfr. 1 en 2 Journalistiek)
  • Audiovisueel materiaal en online informatie

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

4.5

 lesuren

  06,12

practicum en oefeningen:

15

 lesuren

  20,41

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

50

 klokuren

  68,03

Verdere toelichting:
Geen.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schrijfopdrachten (samenvatting, vertaaloefening en e-mail): 20 %.
  • Schriftelijke test/examen (woordenschat uit de media, grammaticale problemen, vertaaloefening):    20 %.
  • Mondelinge opdrachten (permanente evaluatie van interviews, debatten en individuele opvolging): 20 %.
  • Mondeling examen (analyse van een Engelstalig medium + follow-up van een actueel nieuwsfeit):   40 %.
  • Bij elk deelexamen wordt per zware fout een punt extra afgetrokken van de score van het deelexamen. De scores van het deelexamen worden mathematisch opgeteld. Er bestaat een exhaustieve lijst van zware fouten: zie 'Mistakes never to be made' in syllabus, module 4.
  • Voor een taak die niet of te laat wordt afgegeven, krijg je een 0 op die taak. De scores van de taken worden mathematisch opgeteld. 
  • Als je afwezig bent op een deelexamen georganiseerd buiten de examenreeks, dan mag je dat deelexamen inhalen indien je afwezigheid gewettigd wordt door een medisch attest. Het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de betrokken lector, en dit binnen de vijf werkdagen vanaf je eerste ziektedag. Je maakt zelf een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop je het deelexamen kan inhalen. Indien je binnen de gestelde termijn geen medisch attest voorlegt, ben je ongewettigd afwezig en krijg je geen punten op dat deelexamen.
  • Als je uitspraken letterlijk overneemt van een ander, en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleeg je een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 t/m 97 van het OER.) 

tijd voor examinering
uren
4

%
 
 05,44

Tweede examenperiode
  • Je herhaalt enkel die deelexamens waarvoor je niet geslaagd was in de eerste examenperiode.
  • Punten voor een deelexamen waarvoor je tijdens de eerste examenperiode een voldoende behaalde, worden overgedragen naar de tweede examenperiode.
  • Permanente evaluatie is tijdens de vakantie onmogelijk, daarom wordt dit onderdeel tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld.